Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "nämä piirteet voivat paljastaa, että lapsi on 'nepsy'"

Vierailija
23.03.2025 |

Mitä nuo piirteet ovat artikkelin mukaan?

Onko kokemusta omista nepsy-lapsista?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin kiinnostaa

Mistä VaTUsta tämä vammainen puheenparsi on tullut??

Se on MINU-A-KIN!! TOISTA MINU-A-KIN. 

Älä käytä sanaa vammainen negatiivisessa merkityksessä!

Vierailija
22/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsypiirteitä on lähes kaikilla ja ne vaihtelee iän ja elämäntilanteen mukaan. Nepsydiagnooseja tehdään ihan liikaa. 

Jos lapsi on syrjäytymisvaarassa nepsy-piirteen vuoksi, koulupudokas tms, niin ei todellakin yhteiskunnan kannalta kannattaa diagnoosi tehdä, jotta saadaan veronmaksajia,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IS:n juttu sanoo, etyä piirteet näkyy jo 1-vuotiaana. Ei ylläolevat ole sellaisia.

Miten niin ei ole?

Vierailija
24/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IS:n juttu sanoo, etyä piirteet näkyy jo 1-vuotiaana. Ei ylläolevat ole sellaisia.

Mitä ne IS:n jutussa mainitut piirteet sitten olivat? Eikö olleet samoja kuin mainitut?

En tiedä, mutta ei mikään vaikeus saada kavereita tms näy 1 v.

Suurin osa noista mainituista näkyy. Vaikeus saada kavereita ei suoraan, mutta näkyy kyllä onko lapsi ollenkaan kiinnostunut toisista lapsista vai ei.

Vierailija
25/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö vauvalla jo katsekontaktin puute autismissa? Univaikeudet ainakin näkyvät adhd:ssä jo pienenä.

Vierailija
26/34 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne IS:n jutussa mainitut piirteet sitten olivat? Eikö olleet samoja kuin mainitut?

Suurin osa noista mainituista näkyy. Vaikeus saada kavereita ei suoraan, mutta näkyy kyllä onko lapsi ollenkaan kiinnostunut toisista lapsista vai ei.

olen tuo kahden nepsy-pojan äiti. Luin tuota aiemaa listaa, että näkyikö joitain noita oikeasti jo alle 1-vuotiaana? Olisiko minun putänyt tajuta?

- adhd-pojallani näkyi jo vaivana tuo raivokohtaus. Vähän isompana, ehkä 4+ v,  vaikeus sietää muuttuvia tilanteita ja vaikeus sietää vaatimuksia, mutta eivät ne mitenkään silmiinpistäviä olleet.

- add-pojallani oli jo ihan vauvana unovaikeuksia ja lievää aistiherkkyyttä ja syömisongelmia, mutta kumpaakaan ei poikkeavassa määrin.

puhun siis tästä listasta:

Aistiyliherkkyys, erityisherkkyys, ongelmat syömisessä, univaikeudet, hankaluus saada kavereita, erityiset mielenkiinnon kohteet ja infodumping niistä, ei halua kosketusta tai haluaa sitä paljon, seisoo jutellessa liian kaukana tai lähellä, vaikeudet katsekontaktissa, vaikeus sietää muutoksia ja yllättäviä tilanteita, häiriöherkkyys tai uppoutuminen omaan maailmaan, pikkuvanha olemus, keskittymisvaikeudet, raivokohtaukset, vetäytyminen, sosiaalinen maskaaminen, poikkeava uupuminen esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa, oppimisvaikeudet, jyrkkyys, joustamattomuus, vaikeus sietää vaatimuksia, päätyvät kiusatuiksi tai kokevat olevansa kiusattuja vaikkeivat ole jne.

Vierailija
27/34 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo varvistelu eli varpaillaan kävely on aika jännä oire.  Ei sitä läheskään kaikilla ole, mutta jos on, niin helppo huomata. Tuossa oli semmoinen fyysinen ongelma, että kantapään jänne on lyhyt, ja sitä ainakin ennen jumpattiin fysioterapeuttisesti. Myös ortopediset kengät, heti kun kävelemään oppii.

Mun äiti varvistaa yhä 78v, samoin minä 51v. Tyttö nyt 10v ja lääkärit kauhistelee, että pitää jotain venyttelyjä tehdä ja erikoiskenkiä. Höpö höpö. Emme ole koskaan huomanneet varvistelusta ongelmaa vaikka minäkin olin ammattiurheilija.  Äitini teki 62 vuoden työuran seisomistyössä. Liikaa etsitään niitä ongelmia joka paikassa.

Vierailija
28/34 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vanhempien rahvaus

- äitiyden kunnioittamattomuus

- lapselta evätty luonnollinen hoiva

- lapsi pahoinpidelty synnärillä mm. imukupilla -> aivovamma

Vierailija
29/34 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Ilta Sanomien feikkilääkäri taas luulee tietävänsä kaiken. 

Vierailija
30/34 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Ilta Sanomien feikkilääkäri taas luulee tietävänsä kaiken. 

Mitä feikkilääkäri feikkailee?

Vierailija
31/34 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teillä on ollut poika lapsen pituusarvio?

Onko 180 cm?

Vierailija
32/34 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen tuo kahden nepsy-pojan äiti. Luin tuota aiemaa listaa, että näkyikö joitain noita oikeasti jo alle 1-vuotiaana? Olisiko minun putänyt tajuta?

- adhd-pojallani näkyi jo vaivana tuo raivokohtaus. Vähän isompana, ehkä 4+ v,  vaikeus sietää muuttuvia

Kaikilla ei ole kaikkea. Autismikirjon piirteet eroavat suurelta osin adhd piirteistä, vaikka osittaista päällekkäisyyttäkin on. Kyllähän sinäkin nyt jälkeenpäin tunnistat, että jotain piirteitä on ollut jo hyvin varhain tunnistettavissa. Ei näiden perusteella tuolloin kuitenkaan olisi mitään johtopäätöksiä voinut tehdä. Normaalivariaatio on pienillä lapsilla suurta, ja diagnosointi on luotettavaa vasta vähän isompana. Yleensä kouluiän kynnyksellä. Vaikea autismi toki näkyy jo aiemmin. Luultavasti adhd lapsesi on aina ollut poikkeuksellisen vilkas, ja impulsiivisesti toimiva, ja add lapsesi taas rauhallisempi. Monia piirteitä on helppo löytää jälkeenpäin, mutta koska kaikilla meillä on jonkinlainen persoonallisuus, ja erilaisia luonteenpiirteitä ihan ilman häiriöitäkin, tulee vasta myöhemmin näkyväksi onko niitä piirteitä riittävän paljon diagnoosia ajatellen, ja ovatko ne pysyviä. 

Vierailija
33/34 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kaksi nepsy-poikaa. Saivat diagnoosin vasta täysi-ikäisinä. Itse hakeutuivat tutkimuksiin. Ja minä en huomannut ikinä mitään - ja olen sentäs kasvatustieteilijä.

No, toinen oli niin liikkuvainen, että ajattelin hänen lähtevät ihan vauvana lentoon, kun huitoi niin. Toinen taas niin rauhallinen, että olisi vain istunut sylissä. 

Adhd?

Mistä merkeistä olisi pitänyt hoksata?

Meillä ADHD poika ainakin on ollut ihan syntymästään asti vilkas, kapaloon piti kääriä että pystyi edes nukkumaan muuten huitoi ja hosui niin ettei pystynyt nukkumaan edes vastasyntyneenä. Vanhemman Asperger tuli myös hyvin varhain esille, toki ei tutkimuksiin päässyt kuin aikuisena, mutta kun kiinnostui jostain niin todella kiinnostui, sitä kiinnostusta kesti pari vuotta kerrallaan. 

Vierailija
34/34 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatto itkeä niin pitkään että meni siniseksi,kun ei hengittäny välillä tarpeeksi.Vauvana siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä