Tein hyvää pyttipannua tänään!
Keitin perunat ensin ihan kypsiksi (n.30 min) ja sitten jäähdytin ne, kuorin, pilkoin ja laitoin ne paistinpannulle jossa paljon voita ja maustoin ne suolalla.
Sen jälkeen pilkoin laadukasta grillimakkaraa sopivan pieniksi paloiksi ja kun perunat olivat tirisseet jonkin aikaa voissa niin lisäsin makkaranpalat pannulle ja lisää voita myös. Pienensin levyn tehoa pikkuhiljaa (ettei perunat ja makkarat pala) ja kun perunat olivat kauniin keltaisia ja pinnaltaan osin rapeita, kaadoin pyttipannun lautaselle ja rupesin syömään ja todella hyvää oli.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, missä sipuli???
Vai unohditko vaan mainita. Jos reseptistäsi todella yksi pyttärin perusraaka-aineista puuttui, niin eihän se silloin mikään pyttäri ollut, vaan ihan tavan makkaraperunat.
Niin ja pyttäriin sipulin lisäksi olennaisena osana kuuluu vielä paistettu muna. Kun nuo kriteerit on täytetty niin annosta voi kutsua pyttäriksi. Ilman munaa menee vielä rimaa hipoen, mutta ei missään nimessä ilman sipulia.
Sipuli on viileäkaapissa. Minun mielestä sipuli ei vain sovi tuohon ja sillä sipuli, ei ku siis, sillä EI sipuli! Ap.
Ok, teit siis aloituksen ruokalajista, jota väitit tehneesi, mutta et kuitenkaan tehnyt, vaan teit makkaraperunat.
Ei se ole mikään mielipidekysymys, kuuluuko sipuli pyttäriin vai ei. Sipuli on yksi pyttäriin vai ei. Sipuli on yksi pyttärin perusraaka-aineista
Yhtä hyvin voisi väittää että tein lohikeiton, vaikka jätin lohen kokonaan pois.
Olepa vänkyttäjä hiljaa, kun et kumminkaan ymmärrä näköjään yhtään mitään. Kukaan ei ole koskaan määrännyt, että pyttärissä on oltava sipulia, ei kukaan muu kuin sinä pölvästi. Alkuperäinen nimi: Pytt i panna, eli pienen pieniä paloja pannulla paistettuna. Kokki siis saa itse päättää, mitä ne pienet palat ovat. Sitä paitsi makkaraperunat tehdään uunissa eikä pannulla.
Jospa nyt itse lopettaisit valheellisten otsikoiden tekemisen, kun et ymmärrä edes perusasioita. Vaikka kuinka vänkäisit, niin et tehnyt pyttäriä, vaan makkaraperunat.
Jos olet noin palikka niin googlaa pyttipannu resepti, niin näet kuuluuko sipuli pyttipannuun vai ei. Parinkymmenen ensimmäisen reseptin jälkeen kyllästyin, kun joka ikisessä reseptissä mainittiin itsestään selvyytenä sipuli ja miksi ei mainittaisi, koska se on pyttärin yksi perusraaka-aineista.
Tuossa vielä ratakiskoa ihan sieltä ruotsinmaalta eli pyttipannan alkulähteiltä: https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyttipanna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raakana paistetuista perunoista tulee parempaa.
No niin saatiinhan tähän tuoreeltaan keitettyjen ja aiemmin keitettyjen lisäksi vielä tämä kolmaskin vaihtoehto, jota vähän jo odotinkin ;)
Itse kyllä pidän raaoista perunoista paistettuja perunoita huonoinpana vaihtoehtona omaan makuuni, koska lopputuloksena ei saa suussa sulavia perunoita, vaan ne jää aina vähän koviksi. Lisäksi paistoaika moninkertaistuu ja joutuu olemaan pidempään hellan ääressä.
Mutta heitän peliin vielä neljännenkin vaihtoehdon, eli keitettyjen ja raakojen perunoiden välivaihtoehdon, jota itse nykyään harrastan. Eli kuorin ja pilkon raa'at perunat, mutta en paista niitä heti vaan keitän niitä vain alle puolet normiajasta. Näin perunat jää hieman napakoiksi, mutta ei raaoiksi ja ne on helppo paistaa, kun eivät liian kypsinä murene möhjöksi ja kuitenkin paistoaikaa lyhenee huoma
Luepa ketjua taaksepäin, kylläpä mainitaan myös raakojen perunoiden paisto. Olet sitten näemmä huolimaton lukija.
No jopas on taas aloitus, et sitten mitään muuta aihetta keksinyt?
Vaikka idiooteillehan tämä onkin sopivaa ajanvietettä!