Tein hyvää pyttipannua tänään!
Keitin perunat ensin ihan kypsiksi (n.30 min) ja sitten jäähdytin ne, kuorin, pilkoin ja laitoin ne paistinpannulle jossa paljon voita ja maustoin ne suolalla.
Sen jälkeen pilkoin laadukasta grillimakkaraa sopivan pieniksi paloiksi ja kun perunat olivat tirisseet jonkin aikaa voissa niin lisäsin makkaranpalat pannulle ja lisää voita myös. Pienensin levyn tehoa pikkuhiljaa (ettei perunat ja makkarat pala) ja kun perunat olivat kauniin keltaisia ja pinnaltaan osin rapeita, kaadoin pyttipannun lautaselle ja rupesin syömään ja todella hyvää oli.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ohje, mutten minä koskaan ole vaivautunut aloittamaan pyttiksen tekoa perunoiden keittämisellä. Ne on ensin keitetty jotain muuta tarkoitusta varten ja kun niitä on jäänyt yli, olen tehnyt niistä pyttiksen. Tänään viimeksi.
Sama täällä! Pyttipannu on meillä aina jämä ruoka. Joko ihan tarkoituksella keitetään edelliseen ruokaan enemmän perunoita pyttipannua varten tai sitten niitä sattuu muuten jäämään yli.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ohje, mutten minä koskaan ole vaivautunut aloittamaan pyttiksen tekoa perunoiden keittämisellä. Ne on ensin keitetty jotain muuta tarkoitusta varten ja kun niitä on jäänyt yli, olen tehnyt niistä pyttiksen. Tänään viimeksi.
Ja toi resepti on se "oikea",miksi pitäisi keittää potut varta vasten pyttikseen kun sen voi tehdä helpommin. Etenkin kesällä jää usein uusia keitettyjä perunoita ns yli ,niistä sitten seuraavana päivänä pyttipannua.
Siihen kuuluu paistettu muna ja suolakurkku , punajuuri ja grillimaustetta. Niin.
Parempi olisi tehdä pontikkapannu
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta tähän toteaisin, että lopputulos hieman parempi tuoreeltaan keitetyistä ja samantien paistetuista, kuin yön yli vanhoista perunoista. Tokihan helpommalla noin pääsee ja ihan ok pyttärin sillälaillakin aikaiseksi saa. Varmaan itsekin tekisin, jos joskus ylimääräisiä perunoita jäisi, vaan kun ruokaa tekee vain itselleen, niin eihän silloin ylimääräistä jää, kun tietää jo laittaessa, kuinka paljon itse syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toi resepti on se "oikea",miksi pitäisi keittää potut varta vasten pyttikseen kun sen voi tehdä helpommin. Etenkin kesällä jää usein uusia keitettyjä perunoita ns yli ,niistä sitten seuraavana päivänä pyttipannua.
Siksi, että se juuri keitetty peruna on maultaan parempaa kuin se yön yli jääkaapissa ollut peruna. Ap.
Pyttipannu on jyty ruokaa, kovassa krapulassa. Krapulan pahimman vaiheen mentyä yli.
Eli kun oksennellut edellisen juhla illan boolit, saunaoluet, snapsit ja ruokailussa nautitun viinin.
Ja päänsärky hellittänyt. Ja juonut litrakaupalla jäävettä, iskee lopulta mieletön nälkä, myös suolan himo.
Rasvainen, hyvistä aineksista tehty pyttipannu, on parasta parannusta tuohon nälkään.
Sen kyytipoikana maistuu myös hiilarileipä A-piimä.
Voi sitä autuasta oloa, tuon aterian jälkeen.
Taas tuntuu elämä niin hyvältä, niin hyvältä kuin vain olla voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei jää kyllä itselläni koskaan yhtään mitään ylimääräistä, kun tiedän jo ennen ruuanlaittoa, kuinka paljon syön. Yksinäisen ihmisen helppoja ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Mistä nykyään saa kunnon makkaraa+ ?? Laatu on täyttä kuraa nykyään.
Snellmanin kunnon lenkki 😋
Missä kananmuna ja sipuli? Lisäksi perunoista tulee parempia, jos ne on keitetty edellisenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Missä kananmuna ja sipuli? Lisäksi perunoista tulee parempia, jos ne on keitetty edellisenä päivänä.
Ei tod. tule.
Maistuis, mutta nämähän ovat makkaraperunat, eikä pyttipannu.
Sipulit ja kananmuna myös kuuluu pyttikseeni, perunoiden ja makkaran lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta tähän toteaisin, että lopputulos hieman parempi tuoreeltaan keitetyistä ja samantien paistetuista, kuin yön yli vanhoista perunoista. Tokihan helpommalla noin pääsee ja ihan ok pyttärin sillälaillakin aikaiseksi saa. Varmaan itsekin tekisin, jos joskus ylimääräisiä perunoita jäisi, vaan kun ruokaa tekee vain itselleen, niin eihän silloin ylimääräistä jää, kun tietää jo laittaessa, kuinka paljon itse syö.
Voi siihen itse tehtyyn pyttipannuun käyttää myös heti valmiita Pariisin perunoita. Yhtä hyviä paistettuina, melkein kuin itse keitettyjä.
Pyttipannu voi olla myös herkkuruoka, kuten täältäkin huomaa. Kun siihen käyttää hyviä, laadukkaita aineita.
Ja totta on, perus ruotsalaiseen pyttipannuun kuuluu myös paistettu kananmuna. Ei munakas, vaan paistettu muna.
Ja laadukas grillimakkara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa reseptissä pyttis tehdään raaoista perunoista, pienen pieniksi pilkottuina. Kaikki ainekset paistetaan erikseen ja niiden kypsyttyä pannun sisältö laitetaan uunissa olevaan vuokaan sitä mukaa kun uusia pannullisia tulee ja lopuksi paistetaan koko höskää hetki uunissa. Jossakin lehdessä oli tuo Ruotsin-laivojen resepti ennen nettiaikaa.
Ei ollut parasta, koska mä teen parasta pyttipannua ja se tehdään kuoripotuista, joita ei esikypsennetä vaan paistetaan rauhassa pannulla kypsiksi. Kunnon paahtunut pinta pitää olla. Kunnon grillimakkaraa ja palvarin pyöryköitä kuutioituina. Merisuolaa sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tod. tule.
tod. tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että se juuri keitetty peruna on maultaan parempaa kuin se yön yli jääkaapissa ollut peruna. Ap.
Luulen että ei erota eilistä tai tänään keitettyä perunaa pyttipannussa,jos sokkotestinä yhtaikaa tarjotaan. Mielikuva muokkaa makuaistia. Tietysti myös epäluulo .
Vierailija kirjoitti:
Maistuis, mutta nämähän ovat makkaraperunat, eikä pyttipannu.
Eikö makkaraperunat tehdä ranskanperunoista ja makkarapaloista?
Sipuli on viileäkaapissa. Minun mielestä sipuli ei vain sovi tuohon ja sillä sipuli, ei ku siis, sillä EI sipuli! Ap.