Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein hyvää pyttipannua tänään!

Vierailija
23.03.2025 |

Keitin perunat ensin ihan kypsiksi (n.30 min) ja sitten jäähdytin ne, kuorin, pilkoin ja laitoin ne paistinpannulle jossa paljon voita ja maustoin ne suolalla.

Sen jälkeen pilkoin laadukasta grillimakkaraa sopivan pieniksi paloiksi ja kun perunat olivat tirisseet jonkin aikaa voissa niin lisäsin makkaranpalat pannulle ja lisää voita myös. Pienensin levyn tehoa pikkuhiljaa (ettei perunat ja makkarat pala) ja kun perunat olivat kauniin keltaisia ja pinnaltaan osin rapeita, kaadoin pyttipannun lautaselle ja rupesin syömään ja todella hyvää oli.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, missä sipuli???

Vai unohditko vaan mainita. Jos reseptistäsi todella yksi pyttärin perusraaka-aineista puuttui, niin eihän se silloin mikään pyttäri ollut, vaan ihan tavan makkaraperunat.

Niin ja pyttäriin sipulin lisäksi olennaisena osana kuuluu vielä paistettu muna. Kun nuo kriteerit on täytetty niin annosta voi kutsua pyttäriksi. Ilman munaa menee vielä rimaa hipoen, mutta ei missään nimessä ilman sipulia.

Sipuli on viileäkaapissa. Minun mielestä sipuli ei vain sovi tuohon ja sillä sipuli, ei ku siis, sillä EI sipuli! Ap.

Ok, teit siis aloituksen ruokalajista, jota väitit tehneesi, mutta et kuitenkaan tehnyt, vaan teit makkaraperunat.

Ei se ole mikään mielipidekysymys, kuuluuko sipuli pyttäriin vai ei. Sipuli on yksi pyttärin perusraaka-aineista

Yhtä hyvin voisin väittää, että tein lohikeiton, vaikka jätinkin keitostani lohen kokonaan pois.

Vierailija
42/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistuis, mutta nämähän ovat makkaraperunat, eikä pyttipannu.

Onpas pyttäri, kun paistetaan pannulla. Makkaraperunat tehdään uunissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakana paistetuista perunoista tulee parempaa. 

Vierailija
44/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ohje, mutten minä koskaan ole vaivautunut aloittamaan pyttiksen tekoa perunoiden keittämisellä. Ne on ensin keitetty jotain muuta tarkoitusta varten ja kun niitä on jäänyt yli, olen tehnyt niistä pyttiksen. Tänään viimeksi.

Ja toi resepti on se "oikea",miksi pitäisi keittää potut varta vasten pyttikseen kun sen voi tehdä helpommin.  Etenkin kesällä jää usein uusia keitettyjä perunoita ns yli ,niistä sitten seuraavana päivänä pyttipannua. 

Siksi, että se juuri keitetty peruna on maultaan parempaa kuin se yön yli jääkaapissa ollut peruna. Ap.

Luulen että ei erota  eilistä tai tänään keitettyä perunaa pyttipannussa,jos sokkotestinä  yhtaikaa tarjotaa

Jos on MAKUAISTI niin varmana erottaa, pököpäät ei erota.

Vierailija
45/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nykyään saa kunnon makkaraa+ ?? Laatu on täyttä kuraa nykyään. 

Mistä tuntee kunnon makkaran ?

Vierailija
46/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ohje, mutten minä koskaan ole vaivautunut aloittamaan pyttiksen tekoa perunoiden keittämisellä. Ne on ensin keitetty jotain muuta tarkoitusta varten ja kun niitä on jäänyt yli, olen tehnyt niistä pyttiksen. Tänään viimeksi.

Keitetyt perunat ottaa ikävän sivumaun jos ne ovat vaikka yön yli jääkaapissa.

Nälkä saa ne maistumaan riittävän hyviltä.

Vierailija
47/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtä hyvin voisin väittää, että tein lohikeiton, vaikka jätinkin keitostani lohen kokonaan pois."

Todella tökerö vertaus!

Vierailija
48/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. huilun tuhti on erinomainen pyttärissä eli ei mitään jauhomakkaraa vaan lihaa vähintään 80 %.

Vierailija
49/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi helv... ja saat muuten paistaa hlvetin kauan että ne on edes kypsiä.

Vierailija
50/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, missä sipuli???

Vai unohditko vaan mainita. Jos reseptistäsi todella yksi pyttärin perusraaka-aineista puuttui, niin eihän se silloin mikään pyttäri ollut, vaan ihan tavan makkaraperunat.

Niin ja pyttäriin sipulin lisäksi olennaisena osana kuuluu vielä paistettu muna. Kun nuo kriteerit on täytetty niin annosta voi kutsua pyttäriksi. Ilman munaa menee vielä rimaa hipoen, mutta ei missään nimessä ilman sipulia.

Sipuli on viileäkaapissa. Minun mielestä sipuli ei vain sovi tuohon ja sillä sipuli, ei ku siis, sillä EI sipuli! Ap.

Ok, teit siis aloituksen ruokalajista, jota väitit tehneesi, mutta et kuitenkaan tehnyt, vaan teit makkaraperunat.

Ei se ole mikään mielipidekysymys, kuuluuko sipuli pyttäriin vai ei. Sipuli on yksi pyttärin perusraaka-aineista

Yhtä hyvin voi

Olepa vänkyttäjä hiljaa, kun et kumminkaan ymmärrä näköjään yhtään mitään. Kukaan ei ole koskaan määrännyt, että pyttärissä on oltava sipulia, ei kukaan muu kuin sinä pölvästi. Alkuperäinen nimi: Pytt i panna, eli pienen pieniä paloja pannulla paistettuna. Kokki siis saa itse päättää, mitä ne pienet palat ovat. Sitä paitsi makkaraperunat tehdään uunissa eikä pannulla. 

Vierailija
51/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helv... ja saat muuten paistaa hlvetin kauan että ne on edes kypsiä.

Ei pidä paikkansa. Pitää vaan valita oikea lajike eli jauhoinen peruna, mutta ei kuitenkaan rosamundaa, koska se on liian jauhoinen ja kuiva.

Vierailija
52/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööööh, pyttipannu on junttia 80 luvun ruokaa

Minä laitan pyttikseen avokadoa, kimchiä ja pestoa. Seuraan trendejä ja trendikkäät seuraavat minua.

V*tun vihervassu ja koittaa se päivä että päädyt leirille ja voi siellä unohtaa sellaisen ruoan kuin pyttipannun.

Vierailija
53/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. huilun tuhti on erinomainen pyttärissä eli ei mitään jauhomakkaraa vaan lihaa vähintään 80 %.

Sen on "hullun tuhti".

Vierailija
54/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipuli on mauste pyttipannuun (makuasia, ei pakollinen) ja paistettu muna on lisäke (ei siis sekään pakollinen), lisäkkeenä pyttipannun lautasella voi käyttää myös tuorettaa salaattia (esim. tuorekurkku, tomaatti, salaatinlehti/kiinankaali). Ap.

Vierailija
55/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen on "hullun tuhti".

Eikä ole kuin huilun tuhti. Googleta vaikka.

Vierailija
56/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Martat tietää kaiken.

https://www.martat.fi/reseptit/pyttipannu/

Vierailija
57/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Martat tietää kaiken.

https://www.martat.fi/reseptit/pyttipannu/

No ei ne martatkaan kaikkea osaa. On niin aneemisen näköisiä perunoita, että hävettäis edes jaella tuollaista reseptiä.

Vierailija
58/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin saatiinhan tähän tuoreeltaan keitettyjen ja aiemmin keitettyjen lisäksi vielä tämä kolmaskin vaihtoehto, jota vähän jo odotinkin ;)

Itse kyllä pidän raaoista perunoista paistettuja perunoita huonoinpana vaihtoehtona omaan makuuni, koska lopputuloksena ei saa suussa sulavia perunoita, vaan ne jää aina vähän koviksi. Lisäksi paistoaika moninkertaistuu ja joutuu olemaan pidempään hellan ääressä.

Mutta heitän peliin vielä neljännenkin vaihtoehdon, eli keitettyjen ja raakojen perunoiden välivaihtoehdon, jota itse nykyään harrastan. Eli kuorin ja pilkon raa'at perunat, mutta en paista niitä heti vaan keitän niitä vain alle puolet normiajasta. Näin perunat jää hieman napakoiksi, mutta ei raaoiksi ja ne on helppo paistaa, kun eivät liian kypsinä murene möhjöksi ja kuitenkin paistoaikaa lyhenee huomattavasti raakoihin verrattuna ja lopputos parempi.

Vierailija
59/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin saatiinhan tähän tuoreeltaan keitettyjen ja aiemmin keitettyjen lisäksi vielä tämä kolmaskin vaihtoehto, jota vähän jo odotinkin ;)

Itse kyllä pidän raaoista perunoista paistettuja perunoita huonoinpana vaihtoehtona omaan makuuni, koska lopputuloksena ei saa suussa sulavia perunoita, vaan ne jää aina vähän koviksi. Lisäksi paistoaika moninkertaistuu ja joutuu olemaan pidempään hellan ääressä.

Mutta heitän peliin vielä neljännenkin vaihtoehdon, eli keitettyjen ja raakojen perunoiden välivaihtoehdon, jota itse nykyään harrastan. Eli kuorin ja pilkon raa'at perunat, mutta en paista niitä heti vaan keitän niitä vain alle puolet normiajasta. Näin perunat jää hieman napakoiksi, mutta ei raaoiksi ja ne on helppo paistaa, kun eivät liian kypsinä murene möhjöksi ja kuitenkin paistoaikaa lyhenee huoma

Sä et vaan osaa valita oikeaa lajiketta etkä paistaa niitä oikein, jos jää koviksi. Mulla ei ole ikinä jäänyt perunat koviksi pannulla paistaessa, kysennystä nopeuttaa se, että pitää välillä kantta pannun päällä. Ne perunat hautuu kypsiksi.

Vierailija
60/63 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin nuo on paistinperunoita ja makkaraa. Pytttipannussa on sitten lisäksi sipulia kananmunaa ja vaikkapa lihapullia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan