Hallitseva anoppi, alkaa pikkuhiljaa vituttaa
Mieheni kanssa ollaan oltu pitkään ja anoppi yrittää tuputtaa neuvojaan ja väkisin tyrkyttää hänen mielipiteitään ja saada sanottua sen viimeisen sanan. Sanoja "toisen kunnioitus" hän ei tunne.
Itse taas olen kasvatettu kunnioittamaan toisten rajoja, joten on tosissaan taiteilua tulla tämän henkilön kanssa toimeen. Ja mieheni takia se on pakko. Onko mitään nasevia lauseita tms. mitä te olette samassa tilanteessa sanoneet että toinen ihan oikeasti uskoisi että antaisi asioiden olla? Anoppi kun ei usko normaalia puhetta tai esim. minun rajojani, vaan väkisin vyöryy kuin hyökyaalto ylitse... tai siis yrittää tuota. Hänelle olen sanonut tähän asti asiallisesti, mutta rajat itsellänikin on mitä tuollaista käyttäytymistä jaksaa katsella.
Hän on erittäin juonitteleva, verukkeella kuin verukkeella tulee kylään tai pyytää heille kylään ja lähes aina on jotain muita hommia siellä ettei meinaa päästä lähtemään ihmisten aikaan. Mutta ollaan usein siis päätetty ennen sinne menoa takaraja. Vaikka toinen suuttuu, niin se on sitten hänen ongelmansa ettei tajua että muilla on omakin elämänsä.
Hän ei hyväksy oikeastaan mitään meidän päätöksiämme asioiden suhteen vaan ottaa hirveän asenteen heti ja pahimmillaan nostaa metelin kuin kiukutteleva pikkulapsi.
Itse olen alkanut reagoida vatsallani jos pitää hänen kanssaan olla tekemisissä, mahassa alkaa kiertää ja sattua. Olen tottunut hoitamaan asiat ja ongelmatilanteet asiallisesti ja keskustelemalla aikuismaisesti, mutta tämän henkilön kanssa se ei onnistu. Kiitos etukäteen vinkeistä, tässä on välillä niin loppu tuon henkilön takia, jonka kanssa on pakko olla tekemisissä, vaikka olen tietoisesti vähentänyt näkemisiä.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Selvitä sen inhokkiruoat, kysy vaikka ihan naamatusten, ja laita tarjolle kun tulee vierailemaan. Kun alkaa känistä asiasta, iloisesti naurahdat olevinaan hieman häpeissäsi, että "empä muistanut". Tarjoa useamman kerran samaa, eiköhän viesti ala mennä perille.
15 vuotta kasvissyöjä. Anoppi ei vieläkään "tiedä" sitä.
Perinteisesti naisen asema on ollut alisteinen. Tämä on ollut sitä voimakkaampaa mitä varakkaampi perhe ja mitä korkeampi sos.asema perheellä on ollut. Anoppi sitten kokee kilpailevansa miniänsä kanssa asemastaan. Ajat on muuttuneet mutta perinne jatkuu.
Persoonallisuushäiriöt on toinen tekijä.
Kolmas juttu on yksinkertaisesti perheenjäsenten luonteiden yhteensovittamattomuus. Omalla kohdalla olin konfliktissa lapsuuden suvun kanssa ja puoliso anoppinsa kanssa. Tietyntyyppiset ihmiset ei vaan ymmärrä maailmaa muiden kannalta ja jämähtävät rooleihin jotka ovat lapsena oppineet.
Kehottaisin kaikille pientä mielenavarrusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi äiti? Eiköhän se ole miehesi asia rajoittaa äitinsä tunkeilua.
ongelma siinä, että mies ei katso tarpeelliseksi sitä tehdä. äitihän tietää paremmin.
t. kohtalotoveri.
Mikä idea on miehessä, joka on jo naimisissa äitinsä kanssa? Pervoa.
Luin tätä eilen mutta nyt aamukahvilla kommentoin tätä.
Minulle tuli monesta miniästä mieleen se 8-14 vuotias peruskoulutyttö joka supattelee toisille: ei puhuta tolle, piilota sen matikan kirja, tönästään se kotimatkalla ojaan/lumipenkkaan. Ja opettajista korostunein teennäisin äänin, se on kauhee, se ei oo reilu, pienistä virheistä ruksii punakynällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä sen inhokkiruoat, kysy vaikka ihan naamatusten, ja laita tarjolle kun tulee vierailemaan. Kun alkaa känistä asiasta, iloisesti naurahdat olevinaan hieman häpeissäsi, että "empä muistanut". Tarjoa useamman kerran samaa, eiköhän viesti ala mennä perille.
Mun kasvispainotteisuus oli koko nuoruusvuodet tikunnenässä, vaikka söin myös kalaa.
Nyt, kun appikset on kehittäneet kerma-läskisoosidieetillä sepelvaltimotaudit, korkeat kolesterolit ja verenpainetaudit, opettavat nyt mulle, miten haitallista kerma ja sokeri on, jos erehdyn kohteliaisuudesta tarjoamaan niitä kahvipöydässä.
Eivät edelleenkään tiedosta, etten edes juo kahvia, saati että hörppisin kermakannusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kasvispainotteisuus oli koko nuoruusvuodet tikunnenässä, vaikka söin myös kalaa.
Nyt, kun appikset on kehittäneet kerma-läskisoosidieetillä sepelvaltimotaudit, korkeat kolesterolit ja verenpainetaudit, opettavat nyt mulle, miten haitallista kerma ja sokeri on, jos erehdyn kohteliaisuudesta tarjoamaan niitä kahvipöydässä.
Eivät edelleenkään tiedosta, etten edes juo kahvia, saati että hörppisin kermakannusta..
Sinähän saat olla onnellinen kun välinne niin etäiset, satunnaiset ruokailut ja kahvittelut, ettei anoppikaan arkeanne ja ruokakaappianne sen paremmin tunne.
Kumpaa koulukuntaa sinä olet, korkea kolesteroli suojaa muistisairauksilta ~ ei statiineja. Vai lääketieteen mukaiset suositukset ~ kolesterilääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ongelma siinä, että mies ei katso tarpeelliseksi sitä tehdä. äitihän tietää paremmin.
t. kohtalotoveri.
Nuorten naisten on parempi pysyä sinkkuina, sillä parisuhde miehen kanssa heikentää naisen elämänlaatua, kun taas miehen elämänlaatu paranee. Ihan tutkittua tietoa tämä.
Suosittelen eroa tuossa tilanteessa, sillä anoppi ei tule muuttumaan ja mies tuskin uskaltaa sanoa sille mitään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kohtalotoveri.
Nuorten naisten on parempi pysyä sinkkuina, sillä parisuhde miehen kanssa heikentää naisen elämänlaatua, kun taas miehen elämänlaatu paranee. Ihan tutkittua tietoa tämä.
Älä rupea taas neuvotaan, kuinka nuorten naisten tulisi elää. Sen tekee nykyään ihan kaikki, niin ei ihme että nuoret naiset voivat tänä päivänä huonosta suomessa. Aikakin tilastojen mukaan. Kokoajan aikuiset ovat neuvomassa ja kontrolloimassa heitä. Siinä menee muutenkin herkkä mieli helposti sekaisin, koska teki nainen niin tai näin, niin aina se on jonkun mielestä väärin tehty.
Mulle ei ole vieäkään selvinnyt, että mitä kamalaa se AP:n anoppi siis tekee!?
Anna vaikka kolme kunnon esimerkkiä.
onko aloittaja vasta naimisiin mennyt, ei kai oikeesti aikuiset kummankaan vanhemmille raportoi asioitaan, päätöksiään, ostoksiaan? Tietysti jos on taloudellisesti riippuvainen, anoppi voi sanoa että tarvitsetteko nyt noin huikean kalliit kivitasot vai riittäisikö halvempi materiaali tai löytyskö halvemman hintaluokan autoa, ihan noin paljon olis vara antaa.
Mutta oliko nää ongelmat nyt sitä luokkaa, ap väittää että on kevät, anoppi pessimistinä, kyllä se viel takatalvi tulee. Ja siitä nuoren rouvan itku miehelleen, äitisi on niin KAMALA.
Oliko tuo apn kirjoittama vai jonkun muun tuo kevättaistelu.
Vierailija kirjoitti:
Minimi-informaatiota perheen asioista tuollaiselle anopille. Ei kerrota matkoista ja hankinnoista tms. Jutellaan tylsiä ympäripyöreyksiä säästä 😌
Tämä. Näin teen nykyään monen muunkin kanssa. Ei jaksa ihmisten neuvoja ja analysointeja.
Raskasta on. Taas olen minäkin ihan henkisesti romuna ja loppu vierailtuani äidin luona neljättä tuntia eilen. Juu, saa ärähtää äidille takaisin, mutta se ei poista tätä valtavaa henkistä pahaa oloa, mikä jää vierailujen jälkeen itselle. Kestää monta päivää päästä taas tasapainoon.
Kuitenkin tiedän, että olen äidilleni rakas ja tärkein, vanhakin äiti jo on ja monenlaista apua vailla.
😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kohtalotoveri.
Eikä ole! Laitapa tutkimus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kohtalotoveri.
Miehellä saa olla ihan oma tahto ja mielipiteet. Sinulle ei kuulu kontrolloida miestäsi. Anna hänen pitää läheiset ihmissuhteensa just niin kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen eroa tuossa tilanteessa, sillä anoppi ei tule muuttumaan ja mies tuskin uskaltaa sanoa sille mitään vastaan.
Ei miehen tarvitse, jos mies on eri mieltä asiasta. Miehellä on ihan samat oikeudet kuin naisellakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei miehen tarvitse, jos mies on eri mieltä asiasta. Miehellä on ihan samat oikeudet kuin naisellakin
Kyllä mies menettää oikeutensa olla mitään mieltä mistään avo/avioliittoon mentyään.
Moniko mies alkaa kontrolloimaan vaimoaan samalla tavalla? Vaatii katkaisemaan välit sukuunsa... Nämä on aina naisten kissatappeluja, valtataisteluja, jossa muut joutuu tahtomattaan pelinappuloiksi ja sivullisiksi uhreiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mies menettää oikeutensa olla mitään mieltä mistään avo/avioliittoon mentyään.
Siltä näyttää, mutta näin ei pitäisi olla
Äitini on tuollainen ja minulla oli tosiaan lapsena mystisiä vatsakipuja paljon. Aikuisena ymmärrän ettei hän ole ihan terve ja stressaan vähemmän, näen häntä tosi harvoin ja ärähdän kun yrittää hyppiä silmille ja kontrolloida. Eli käytännössä joka kerta kun nähdään. Siksi ei usein nähdä. Sinäkin saat ärähtää mutta ei se auta, etäisyys auttaa. Että ymmärrät ettei ole terve ja sinulla saa olla rajat. Kai puolisosi tietää tästä?