Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia aikuisopiskelija raivoaa opettajalle, jos ei opi?

Vierailija
23.03.2025 |

Ammattikorkeakoulun opettajana ihmettelen kovasti, kun yhä useammin tulee vastaan opiskelijoita, jotka purkavat kiukkunsa opettajaan. Antavat todella raakaa "palautetta", joka on käytännössä opettajan ja hänen opetusmenetelmiensä haukkumista. Ja ihan tyhjänpäiväisistä ja oppimisen kannalta epäolennaisista asioista purnataan. Tästä palautteesta paistaa kuitenkin selvästi läpi se, että opintojen vaatima aika- ja työmäärä on päässyt yllättämään ja kaikesta muistuttelusta huolimatta asioita ei ole aloitettu aikanaan ja kokeeseenkin valmistautuminen on jäänyt viimetipaan. Luulevat vielä, että kokeista pääseen läpi, kun jotain loruilee ja monivalinnat veikkaamalla. 

Onko se niin vaikeaa katsoa peiliin ja nähdä siellä (ainakin osa)syyllinen siihen, ettei ole oppinut kurssin asioita? Jospa opettaja onkin tehnyt työnsä ihan riittävän hyvin tai jopa erinomaisesti, mutta opiskelija itse mokasi? Tai voiko olla, että opiskelijalla ei vain kertakaikkisesti ole riittäviä valmiuksia korkeakouluopintoihin?

Apua oppimisen ongelmiin on kyllä tarjolla, mutta raivoaminen on väärä tapa sen pyytämiseen.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on toisinaan myös ihme oletuksia siitä, mitä "jokainen aikuinen osaa". Joku puhtaasti siihen opetettavaan ammattiin liittyvä asia voi olla tällainen. Aikuisilta vaaditaan itsenäistä opiskelua, vaikka hän ei tietäisi miltä joku harjoitustehtävässä käytettävä työväline näyttää. Eli joku opettajalle itsestään selvä asia voi olla sille aikuisopiskelijalle täysin tuntematon.

Ammatillisessa aikuiskoulutuksessa on keskimääräistä enemmän oppimisvaikeuksista kärsiviä ja neurologisesti poikkeavia ihmisiä. Kaikilla ei ole diagnoosia, joten tehostettua tukea oppimiseen on vaikea saada. Ja riviopettajilla on hyvin heikot tiedot erilaisista poikkeavuuksista, joten tehostetun tai erityisen tuen päätös on usein leima otsassa: "Toivoton tapaus. Ei kannata edes yrittää opettaa."

Vierailija
22/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en tiedä mitä tarkoitat raa'alla palautteella opettajan opetusmetodeista, mutta jos oppilas kertoo että opettajan opetusmetodit ei sovi oppilaalle, niin eikö niitä metodeja voi muuttaa tai kertoa opiskelijalle, että hän voi tehdä asiat itse toisin?

Olen käynyt muutaman aikuisopiskelijoilel suunnatun kurssin ja sen perusteella olen todennut, että jos kurssinpitäjä on joku kasvatustieteen ammattilainen, niin se on täyttä askaa. Yhdelläkään kerralla opettaja ei ole kyennyt antamaan meille  kurssisuunnitelmaa. Siis suunnitelmaa siitä mitä osioita kurssissa on ja mitä niissä on tarkoitus oppia. Tuon suunnitelman saaminen olisi itselleni erittäin tärkeää ja vaikka sitä olen opettajalta pyytänyt ja perustellut miksi, niin opettaja saattaa vain sanoa, että hänestä ei tunnu hyvältä toimia niin. Kurssin jälkeen olen sitten antanut palautetta, että opettaja ei ole kyennyt ottamaan huomioon erilaisia oppijoita ja tästä syystä

Ei ole tällaisesta kyse. Opiskelijoille on annettu hyvin  selkeä suunnitelma ja kerrottu tavoitteet ja arviointikriteerit. Opiskeluun voi käyttää monia erilaisia vaihtoehtoisia materiaaleja. Mutta kun opiskelija ei saa ajoissa aloitettua eikä varaa riittävästi aikaa, niin se on tietenkin opettajasta johtuvaa. Opettaja ei osaa opettaa ja se vähäinenkin opetusyritys on ihan vääränlaista.  Oikeasti en meinaa enää jaksaa näitä raivoajia, mutta onneksi on tyytyväisiäkin opiskelijoita mukana. Palautetta saa ja pitää antaa, mutta raivoaminen ei ole palautetta, vaan huonosti muotoiltu mielipiteen ilmaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko opettamistyylisi liian nopeatempoinen ja analysoimaton?

Jos käyt asiat liian nopealla tahdilla läpi papattaen tuplanopeudella ja samalla kirjoitetaanko muistiinpanoja? Tai liian hitaalla tahdilla ja kuivalla olemuksella?

Joko he eivät ehdi paneutua asiaan tai sitten mielenkiinto karkaa muualle.

Heidät täytyy saada analysoimaan ja miettimään asioita ja kiinnittämään niihin mielenkiinto jo tunnilla,

Toki siten että mielenkiinto siirtyy kotiin saakka. Työpaikalla on liian myöhäistä opiskella josta kannattanee myös muistuttaa.

Vierailija
24/25 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en tiedä mitä tarkoitat raa'alla palautteella opettajan opetusmetodeista, mutta jos oppilas kertoo että opettajan opetusmetodit ei sovi oppilaalle, niin eikö niitä metodeja voi muuttaa tai kertoa opiskelijalle, että hän voi tehdä asiat itse toisin?

Olen käynyt muutaman aikuisopiskelijoilel suunnatun kurssin ja sen perusteella olen todennut, että jos kurssinpitäjä on joku kasvatustieteen ammattilainen, niin se on täyttä askaa. Yhdelläkään kerralla opettaja ei ole kyennyt antamaan meille  kurssisuunnitelmaa. Siis suunnitelmaa siitä mitä osioita kurssissa on ja mitä niissä on tarkoitus oppia. Tuon suunnitelman saaminen olisi itselleni erittäin tärkeää ja vaikka sitä olen opettajalta pyytänyt ja perustellut miksi, niin opettaja saattaa vain sanoa, että hänestä ei tunnu hyvältä toimia niin. Kurssin jälkeen olen sitten antanut palautetta, että opettaja ei ole kyennyt ottam

Eli opiskelijallasi on jokin oppimiseen liittyvä vaikeus, etkö opettajana voisi olla kypsempi ja ohjata oppilaan eteenpäin hakemaan apua opiskeluongelmiinsa.

Vierailija
25/25 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitin rehtorille opetuksen olevan huonoa, koska edes minun tasollani ei ymmärrä opetettavia asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän