Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos lopetettaisiin tämä ylidiagnosointi? Puolet lapsista on nykyään "autismin kirjolla". Mitä jos vaan hyväksyttäisiin, että

Vierailija
22.03.2025 |

kaikki meistä on erilaisia, mutta ei kaikille tarvitse väkisin antaa diagnoosia?

Kommentit (345)

Vierailija
261/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin ala-asteella koulua kolme kertaa. Lopulta päädyin tarkkislukalle jossa opin vain kiroilemaan. Olin kiltti ja yritin kaikkeni,mutten voinut keskittyä eikä tieto jäänyt päähä. Ei edes remmillä  hakkaamalla..Peruskoulun jälkeen  kymppiluokkaa jonka jätin kesken,sitten siivousalalle jonka jätin kesken. 29vuotinaana varhaiseläke eli työkyvyttömyys-eläke. 

30 vuotiaana sain lapsen ja menin naimisiin. Mies pyörittää arkea ja hoitaa raha-asiat. Lapseni ohjattiin adhd-tutkimuksiin 6vuotiaana jolloin minä otin  esiin että tahtoisin myös itse tulla tutkituksi. Kävi ilmi että meillä molemmilla on adhd. Liitto päätyi eroon,mies ei jaksanut enää kantaa arkea harteillaan.

Lapsi pärjää TODELLA HYVIN lääkityksen ja mukautetun opetuksen turvin. Hän saa kaikki ne mahdollisuudet,joita minä en saanut. Eikä häntä todellakaan hoideta selkäsaunoilla!

Ja jos joku

Olisiko se sitten parempi, jos sinut olisi leimattu lapsena vaaralliseksi hulluksi, josta ei tule koskaan yhteiskuntakelpoiseksi? Räjähdelty sinulle, jos maitoa läikähtää pöydälle, tai vastaavaa?

Vierailija
262/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin ala-asteella koulua kolme kertaa. Lopulta päädyin tarkkislukalle jossa opin vain kiroilemaan. Olin kiltti ja yritin kaikkeni,mutten voinut keskittyä eikä tieto jäänyt päähä. Ei edes remmillä  hakkaamalla..Peruskoulun jälkeen  kymppiluokkaa jonka jätin kesken,sitten siivousalalle jonka jätin kesken. 29vuotinaana varhaiseläke eli työkyvyttömyys-eläke. 

30 vuotiaana sain lapsen ja menin naimisiin. Mies pyörittää arkea ja hoitaa raha-asiat. Lapseni ohjattiin adhd-tutkimuksiin 6vuotiaana jolloin minä otin  esiin että tahtoisin myös itse tulla tutkituksi. Kävi ilmi että meillä molemmilla on adhd. Liitto päätyi eroon,mies ei jaksanut enää kantaa arkea harteillaan.

Lapsi pärjää TODELLA HYVIN lääkityksen ja mukautetun opetuksen turvin. Hän saa kaikki ne mahdollisuudet,joita minä en saanut. Eikä häntä todellakaan hoideta selkäsaun

Olisiko se sitten parempi, jos sinut olisi leimattu lapsena vaaralliseksi hulluksi, josta ei tule koskaan yhteiskuntakelpoiseksi? Räjähdelty sinulle, jos maitoa läikähtää pöydälle, tai vastaavaa?

Oon eri, mutta mistä ihmeestä puhut? En ole tuollaisiin asenteisiin ainakaan itse törmännyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä 90-luvun ala-asteen luokalla ollut yhtään diagnosoitua, oli vain erilaisia oppilaita. Luulen, että suurin osa meistä olisi nykykriteerein saanut jonkin diagnoosin...

Monille olisi ollut tarpeen. Nyt ovat hoitamattomina mt-potilaina, vankiloissa, ammattia vailla olevina työttöminä. Jos aikoinaan olisi osattu diagnosoida, voisivat etuuksien nostajat olla työelämässä yhteiskunnan tuottavina jäseninä.  Nyt ovat loisiksi ja white trashiksi haukuttuja. 90-luvun laman lapset ovat nykyisten erityislasten vanhempia ja huono--osaisuuden ns. periytvyyden edellinen sukupolvi. Oikeanlainen apu ajallaan olisi voinut katkaista kierteen. Lyötyä lyömällä eivät mustelmatkaan parane.

Onkohan sinulla tutkimusnäyttöä siitä, että ADHD parantaa es

En viitannut autismiin mitenkään ja tiedän hyvin, että ADHD:ta hoidetaan myös muilla kuntouttavilla tukitoimilla, eli käytännössä opetetaan vanhempia kasvattamaan lapsiaan. Ihan perusasioita, ennakointia, säännöllistä arkea ja vuorokausirytmiä jne. vielä hieman painotettuna, koska nämä lapset ovat herkkiä epäsäännölliselle, vaikeasti ennakoitavalle, kaaottiselle elämälle toisin, kuin kaikki muut lapset. Lääkitys on kuitenkin yleisin tukitoimi ja sellainen, joka on monissa median selviytymistarinoissa pelastanut suurin piirtein ihmisen hengen ja tehnyt hänestä ultimaattisen supersuorittajan. Näyttö sen tehosta on kuitenkin lyhytkestoista, ja itse asiassa sekin kärsii erinäisistä vinoumista, kun lääkeyhtiöt eivät julkaise kaikkia tutkimuksia ja tutkimustuloksia tunnetusti vääritellään. On aivan loogista olettaa, että julkaisu- ja raportointiharha sekä otosten epäedustavuus tekee näistä tutkimuksista vaikeasti tulkittavia ja yleistettäviä, samoja ongelmia voi olla myös pitkittäisutkimuksissa toki. On aivan trendiomaista, että ihmiset hurahatavat näihin diagnooseihin ja kertovat näitä pelastustarinoita, jotka muistuttavat jotain uskonnollista heräämistä, jossa synnit pois pyyhittiin ja uusi elämä alkoi. Sitten vuosikymmen vierähtää ja ihmiset tajuavat, että ei se tautologinen käyttäytymisen kuvaus mitään selittänytkään, ja ihmiset ovat samanlaisia omien ongelmiensa ja vastoinkäymistensä kanssa kamppaleivia luusereita kuin ennekin. Ihmisiltä puuttuu ihan perusymmärrys esimerkiksi tilastomatematiikan ja tutkimumentelmien perusteista, ja tuktijat usein viittausten ja rahoituksen toivossa usein liiottelevat tutkimustensa tuloksia. Siksi on saattanut syntyä käsitys, että ADHD on yksiselitteisempi häiriö kuin onkaan, ja että sille on olemassa oikeasti jokin tunnettu selkeä etiologia. 

Vierailija
264/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin yhdellä prosentilla ihmisistä on autismi. ADHD esiintyvyys 2-5%. Ei kovin uskottavaa että se olisi lisääntynyt niin paljon mitä suomessa näitä diagnooseja jaetaan.

Kuinka paljon niitä jaetaan?

Vierailija
265/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos kirjoittaisit linkin?

www.linkkikyselyikäisille.fi

No kai tuollainen noin räikeä väite, että "puolet lapsista on autismin kirjolla", pitäisi perustella edes johonkin tutkimukseen viittaamalla.

-eri

Kyllä vauvapalstalla öyhötys kaikki tutkimukset voittaa.

Vierailija
266/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnosointitarve syntyi siitä, kun kurinpidon käyttö kasvatuksessa kiellettiin. Nykyisin ainoa keino miten lasten toistuvaan häiriökäytökseen voidaan puuttua on diagnoosin ja lääkityksen hankkiminen lapselle.

Joka tosiasiassa on kemiallista väkivaltaa lasta kohtaan. 

Vierailija
267/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi pärjää TODELLA HYVIN lääkityksen ja mukautetun opetuksen turvin. Hän saa kaikki ne mahdollisuudet,joita minä en saanut. Eikä häntä todellakaan hoideta selkäsaunoilla!

Ja jos joku

Ja näit tarpeelliseksi jatkaa omia geenejäsi edelleen? Kaikkien noiden vaikeuksien jälkeenkin ajattelit, että niillä tuotetaan loistoyksilö? Kyllä hän pärjää, kun ympäristö sopeutetaan hänelle sopivaksi koulun ajan. Mitä ajattelet, että sen jälkeen tapahtuu? Maailma ei sopeudu. 

Vierailija
268/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnosointitarve syntyi siitä, kun kurinpidon käyttö kasvatuksessa kiellettiin. Nykyisin ainoa keino miten lasten toistuvaan häiriökäytökseen voidaan puuttua on diagnoosin ja lääkityksen hankkiminen lapselle.

Mikähän nepsyoire tämä lääke- ja rokotevastaisuus on?

Vierailija
269/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on avustajia, erityisopettajia, kuraattoreja... Tukipapareita on jo yli puolella oppilaista! Peruskoulu on valovuosien päässä 1950-luvun autoritaarisesta ulkoluvusta ja lapset ovat strssaantuneita, levottomia ja ahdistuneita yhä enemmän!! Jotain on pielessä muualla kuin koulussa ja pahasti! Vaatimustaso on koulussa naurettavan helppo oppilaalle, jolla on edes vähän yritystä. 

Vierailija
270/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella iso olisi kynnys syöttää omalle lapselle amf. johdannaisia ADHD lääkkeitä, ritalinia tai mielialalääkkeitä yms. Ei ole mitään tietoa miten nämä lapsiin lopulta vaikuttavat. Tosi moni lapsi näitä syö vaikka vika on oikeasti vanhemmuudessa. Tapaan työssäni valtavasti lapsia ja ihan oikeita ADHD.ita tai autismin kirjolla olevia on harvassa. Monella on kyllä lääkitys ja on todella surullista että oikeasti moni lapsi olisi aivan kunnossa, jos vanhemmat hoitaisivat hommansa. 

Vierailija
271/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohdassa mainittiin rokote? Suuri osa lapsista nykyään lääkitään sopeutumaan ympäristöön, joka ei sovellu nykylapsille. Muutos ympäristössä esim. kotona ja kouluissa toimisi ja olisi kehittyvien aivojen kannalta parempi. Vasta kymmenien vuosien päästä nähdään, mihin tämä lääkerumba johtaa. 

Vierailija
272/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella iso olisi kynnys syöttää omalle lapselle amf. johdannaisia ADHD lääkkeitä, ritalinia tai mielialalääkkeitä yms. Ei ole mitään tietoa miten nämä lapsiin lopulta vaikuttavat. Tosi moni lapsi näitä syö vaikka vika on oikeasti vanhemmuudessa. Tapaan työssäni valtavasti lapsia ja ihan oikeita ADHD.ita tai autismin kirjolla olevia on harvassa. Monella on kyllä lääkitys ja on todella surullista että oikeasti moni lapsi olisi aivan kunnossa, jos vanhemmat hoitaisivat hommansa. 

Kiitos realistisesta ja rehellisestä lausunnosta!! Onhan se helpotus heittää kädet ylös ja siivota lapsen ongelmakäytös diagnoosin taakse ja pilata lapsen koulunkäynti tällä, jotta voi perseillä koulussa ja olla yrittämättä yhtään mitään opiskelun eteen. Syntyvyys on Suomessa edelleen liian korkea, kun lapsia hankkivat ihmiset, jotka eivät osaa hoitaa edes omia asioitaan.

Vierailija
273/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohdassa mainittiin rokote? Suuri osa lapsista nykyään lääkitään sopeutumaan ympäristöön, joka ei sovellu nykylapsille. Muutos ympäristössä esim. kotona ja kouluissa toimisi ja olisi kehittyvien aivojen kannalta parempi. Vasta kymmenien vuosien päästä nähdään, mihin tämä lääkerumba johtaa. 

Elämä sekä lapsilla että aikuisilla on naurettavan helppoa nykyisin. Silti märehditään jatkuvasti, miten raskasta on!! Kaikki on kannettu lapsesta asti suunnilleen kultalautasella ja silti ei muka selvitä kouluun eikä muualle. Potkua perseelle sekä vanhemmille että lapsille!! 

Vierailija
274/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi pärjää TODELLA HYVIN lääkityksen ja mukautetun opetuksen turvin. Hän saa kaikki ne mahdollisuudet,joita minä en saanut. Eikä häntä todellakaan hoideta selkäsaun

Ja näit tarpeelliseksi jatkaa omia geenejäsi edelleen? Kaikkien noiden vaikeuksien jälkeenkin ajattelit, että niillä tuotetaan loistoyksilö? 

Ihan ovat molemmat loistoyksilöitä. Tämä on juuri se suurin ongelma, asennevammasi. 

Tuossakin tilanteessa kommentoija itse on leimattu, häntä ei ole tuettu yksilönä kuten muita ja hänen lapsensa on saanut sen tuen. Ainut ero. 

Vierailija
275/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylellä oli karmiva tarina, missä ADHD-lääkitys aiheutti lapselle psykoosin ja loppuelämä meni siinä samalla.

Vierailija
276/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hullu puhu paskaa. Olet pelkkä kusinen trolli.

Vierailija
277/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa on avustajia, erityisopettajia, kuraattoreja... Tukipapareita on jo yli puolella oppilaista! Peruskoulu on valovuosien päässä 1950-luvun autoritaarisesta ulkoluvusta ja lapset ovat strssaantuneita, levottomia ja ahdistuneita yhä enemmän!! Jotain on pielessä muualla kuin koulussa ja pahasti! Vaatimustaso on koulussa naurettavan helppo oppilaalle, jolla on edes vähän yritystä. 

Joo mutta se kaaos ja opettajina asenne vie kaiken energian. Ei pysty enää oppimaan kun ei saa opiskella rauhassa. Tuon yrittämisenhän mini luulee riittävän. Ei riitä. Tarvitaan myös selkeyttä ja kannustusta. Toivottavasti et ole opettaja.

Vierailija
278/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti hän kirjoittaa totta.

Vierailija
279/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti hän kirjoittaa totta.

Kaikki ei ole tosin vanhempien vika, vaan luokat ovat liian isoja ym.

Vierailija
280/345 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö autisminkirjo ei ole yhtä kuin ne hösläävät adhd : t. Jotka pölöttää ja pyörii

Aikamonella on sekä autismia että adhd yhdessä. Neurotyyppejä molemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi