Osa-aikatyö ei enää kannata
Osa-aikaisesti työn tekeminen on tehty hallituksen päätöksellä kannattamattomaksi, joten en suosittele kenellekään enää tällä kokemuksella. Taloudellisesti kannattavampaa, tai sanotaanko pakon edessä tehty valinta on olla kokonaan lomautettu tai kokonaan työtön. Laskupino kanssa ulosottoon siitä osa-aikatyöstä, vai maksaaako ne laskut ja jää kokonaan työttömäksi, siinäpä arvovalinta.
Ketä lie palvelee tämäkin hallituksen päätös "lakkauttaa" osa-aikatyöt?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoaikatyö ei kelpaa? Ai niin, kun ei niitä oo just sun alallasi. Parempi varmaan olla sit työtön ja kitistä joka päivä.
Kelpaisi minulle jos joku kokoaikatyötä tarjoaisi.
Tarjoaisi? Kenen sitä pitäisi tarjota, valtion?
No vaikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta, olen tuntityöläinen 59v nainen. Työskentelen kahdessa paikassa samassa firmassa vuorotellen. Työt vaan lisääntyy ja lisääntyy, toisessa olen töissä joka viikko säännöllisesti muutamia päiviä. On asennevamma olla aloittajan kanssa samaa mieltä. Mieluummin töissä, kun kotona peukaloita pyörittemässä 👍. Hyvät ihmiset, se jalka sinne oven väliin yrityksiin ensin, sitten näytät oman osaamisesi heti alusta lähtien. Joskus jopa voi saadakin vakituisen paikan. Kaikki raha on tervetullut, mieli on hyvä, kun säännöllinen ja sosiaalinen elämä jatkuu toivottavasti eläkkeelle asti. Tsemppiä kaikille ja rinta rottingilla kohti haasteita!
Tuo sinun positiivinen jalkaa oven väliin asenne toimiikin esim sun elämäntilanteessa, mutta ei meillä kenellä on terveysongelmia rajoittamassa ja/ tai asuu muuten suurtyöttömyyden alueella jossa saa olla kiitollinen yhtään mi
Siitä omasta terveydestään ei esim tarvitse pitää huolta? Ja se työpaikkakin pitää tuoda sinne omalle takapihalle? Voi seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä osa-aikatyö on ollut jo pitkään kannattamatonta. Systeemi on rakennettu niin että olet joko kokoaikatyössä tai täysin työtön.
Oman kokemuksen mukaan on joskus tuntunut siltä kun osa-aikatyössä saakin muutaman lisävuoron tehtyä niin tulo niistä vähennetään suoraan tuista. Tämä systeemi ei kannusta omaan aktiivisuuteen lisätyön etsimisessä.
No eikö se ole tarkoituskin, että saat tukea vaan sen verran kuin tarvit? Jos on palkkatuloa niin tietenkin käytät omat rahat ensin ja sitten saat tukia jos et pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoaikatyö ei kelpaa? Ai niin, kun ei niitä oo just sun alallasi. Parempi varmaan olla sit työtön ja kitistä joka päivä.
Mikä on ammattisi ja missä olet töissä?
Hoitaja, Norjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
It-ala ja kouluttauduin sille ekan ammatin jälkeen. Ravintola-ala ei ollut hyvä kokemus.
Eipähän tuota pääse kokoaikatyöhön eikä osa-aikatyöhönkään.
Ihan perseestä koko työelämä.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä osa-aikatyö on ollut jo pitkään kannattamatonta. Systeemi on rakennettu niin että olet joko kokoaikatyössä tai täysin työtön.
Oman kokemuksen mukaan on joskus tuntunut siltä kun osa-aikatyössä saakin muutaman lisävuoron tehtyä niin tulo niistä vähennetään suoraan tuista. Tämä systeemi ei kannusta omaan aktiivisuuteen lisätyön etsimisessä.
ARGH, yhteiskunnan, eli meidän muiden ihmisten tulee tarjota sulle riippumatto? Yhteiskunnan eli meidän muiden tulee kannustaa sinua, että sulla olisi mielekästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö se ole tarkoituskin, että saat tukea vaan sen verran kuin tarvit? Jos on palkkatuloa niin tietenkin käytät omat rahat ensin ja sitten saat tukia jos et pärjää.
Ajatus tuntuu olevan siinä, että veronmaksajien tulisi tarjota ne perustarpeet, että ns omat rahat jäisi kaikkeen kivaa, kun köyhällekin kuuluu se mikä keskituloiselle.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella kerran erehdyin ottaan vastaan paskapalkkaisen yhden päivän homman tuttavan kautta. Bruttopalkka yhteensä 100€ josta pois verot ja TyEL, ihan ok helpohkosta keikkahommasta.
Seuraavan kuun tukia vähennettiinkin sitten 80€ ja joitain senttejä päälle. Jäihän siinä bussilippujen jälkeen 12€ kahdeksan tunnin työpäivästä käteen.
Tuolla tavalla jos me jokainen työssäkäyvä laskettaisiin tunti/päiväpalkka, mitä kullekin päivälle jäisi, jos elettäisiin pelkästään tukien varassa, niin eihän kenenkään rahan takia kannattaisi töissä käydä. Minusta on täysin absurdia laskea ensin ilmainen raha, jonka jälkeen lasketaan työn ansio ja niiden erotus olisi palkka.
Jos minäkin miettisin, että molemmat meidän työssäkäyvät heittäytyisi tukien varaan (vielä ansiosidonnaiselle tässä vaiheessa +muut mahdolliset?) ja vähennettäisiin ne tämän hetken palkkatulosta, niin ei sille työlle meilläkään paljoa jää ja tuskin hyvin monelle muullekaan.
Kun ei ole olemassakaan mitään kansalaispalkkaa, vaan tuet on vain tilapäiseen työttömyyteen tai sairauden aiheuttamaan työkyvyttömyyteen tarkoitettuja toimeentulolähteitä, muutoin ihmisen tulisi pyrkiä itse elättämään itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Ja se on yhteiskunnan eli meidän muiden ihmisten vika? Minun, joka koulussa katsoi taululle, kun sinä piirtelit sen luokan pahispojan nimeä matikanvihkoon?
Niin hullua kuin vallitseva todellisuus tällä hetkellä on, niin olosuhteiden pakosta on valittava se kokoaikainen työttömyys kuin se osa-aikainen työ. Asuminen ja ruuat on joka tapauksessa maksettava vähistä tuloista, eikä kokoaikaista työtä ole löytynyt, joten vaihtoehdot on siinä.
Kahdesta pahasta on valittava se vähempi paha. Täytyy todeta että tässä järjestelmässä on todella paljon mätää jos kokonaan työtön tai lomautettu on parempi vaihtoehto kuin se osa-aikatyö. Pakon edessä tehtäviä valintoja. Ja aivan turha selittää sitä laulua että mene kokoaika työhön, koska niitä ei tällä hetkellä ole jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta, olen tuntityöläinen 59v nainen. Työskentelen kahdessa paikassa samassa firmassa vuorotellen. Työt vaan lisääntyy ja lisääntyy, toisessa olen töissä joka viikko säännöllisesti muutamia päiviä. On asennevamma olla aloittajan kanssa samaa mieltä. Mieluummin töissä, kun kotona peukaloita pyörittemässä 👍. Hyvät ihmiset, se jalka sinne oven väliin yrityksiin ensin, sitten näytät oman osaamisesi heti alusta lähtien. Joskus jopa voi saadakin vakituisen paikan. Kaikki raha on tervetullut, mieli on hyvä, kun säännöllinen ja sosiaalinen elämä jatkuu toivottavasti eläkkeelle asti. Tsemppiä kaikille ja rinta rottingilla kohti haasteita!
Tuo sinun positiivinen jalkaa oven väliin asenne toimiikin esim sun elämäntilanteessa, mutta ei meillä kenellä on terveysongelmia rajoittamassa ja/ tai asuu muuten suurtyöttömy
Siitä omasta terveydestään ei esim tarvitse pitää huolta? Ja se työpaikkakin pitää tuoda sinne omalle takapihalle? Voi seistä piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään?
Iloisesti unohtuu se, että reilusti yli puolet on ylipainoisia ja se vaikuttaa myös siihen työllistymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se on yhteiskunnan eli meidän muiden ihmisten vika? Minun, joka koulussa katsoi taululle, kun sinä piirtelit sen luokan pahispojan nimeä matikanvihkoon?
Jopas oli oletus ja melkoisen yksinkertainen ajattelutapa. Lukiosta kirjoitin ihan kelpo M paperit, opiskelin AMK-tutkinnon ja sitten vielä yliopistossa lisää. Töissäkin olin tuossa jo 20 vuotta putkeen ja nyt työttömänä reilun vuoden. Uuden ammatinkin opiskelin välissä. Tämän hetken työmarkkinatilanne nyt vaan on tällainen paska.
Onhan siinä jotain outoa, jos tukien varassa saa enemmän käteen kuin töissä käydessä. Näin ei pitäisi olla vaan työnteon - edes sen vähäisen - pitäisi olla aina kannattavampaa kuin työttömyyden. Lisäksi on paljon ihmisiä, joiden elämäntilanteeseen osa-aikatyö sopii paremmin kuin kokopäivätyö. Esim just opiskelijat. Mä tein aikoinaan äitiyslomilla sairaanhoitajan keikkoja, mutta kyllä mäkin otin silloin vain viikonlopuiksi keikkoja, koska arkipäivistä olisi sitten menettänyt äitiyspäivärahansa. Tukihimmeli on Suomessa melkoinen ja joskus tosiaan käykin niin, että työnteosta rangaistaan ja käteen jää vähemmän kuin jos ei olisi tehnyt töitä ollenkaan.
Noin muuten osa-aikatyön kannattavuuteen niin sehän riippuu ihan palkasta. Mä olen jo yli 2 vuotta tehnyt vain 3-päiväistä työviikkoa. Bruttopalkka tippui 2000 €/kk, mutta - kiitos progressiivisen verotuksen - nettopalkka vain 1000 €/kk. Lääkäreissä on muuten yhä enemmän niitä, jotka eivät tee täyttä työviikkoa. Kun palkka on hyvä, vähempikin työmäärä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus tuntuu olevan siinä, että veronmaksajien tulisi tarjota ne perustarpeet, että ns omat rahat jäisi kaikkeen kivaa, kun köyhällekin kuuluu se mikä keskituloiselle.
Mut ku ne rahat ei riitä, kuin asumiseen...mihin niiden sitten pitäisi tosiaan riittää kuin omaan toimeentuloon?
Vierailija kirjoitti:
Niin hullua kuin vallitseva todellisuus tällä hetkellä on, niin olosuhteiden pakosta on valittava se kokoaikainen työttömyys kuin se osa-aikainen työ. Asuminen ja ruuat on joka tapauksessa maksettava vähistä tuloista, eikä kokoaikaista työtä ole löytynyt, joten vaihtoehdot on siinä.
Kahdesta pahasta on valittava se vähempi paha. Täytyy todeta että tässä järjestelmässä on todella paljon mätää jos kokonaan työtön tai lomautettu on parempi vaihtoehto kuin se osa-aikatyö. Pakon edessä tehtäviä valintoja. Ja aivan turha selittää sitä laulua että mene kokoaika työhön, koska niitä ei tällä hetkellä ole jokaiselle.
No, kun ei se ole niin.
- osa-aikaa tekevä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
It-ala ja kouluttauduin sille ekan ammatin jälkeen. Ravintola-ala ei ollut hyvä kokemus.
Mitä kyllästyin maisterina pätkään ja opiskelin irtisanomisajalla nuohoojaksi. Ja nyt olisi töitä enemmän kuin ehtisi tekemään.
Uliuli. Itse tein reilu 15 vuotta sitten osa-aikatöitä, eikä silloinkaan mitään suojaosia ollut. Kaikki tienattu työtulo vähensi suoraan saatavaa työttömyyskorvausta kuten nykyäänkin. Eipä tullut mieleenkään, että voisi olla joku noin pramea etuus kuin suojaosa, se tuli vasta myöhemmin.
Osa-aikatyö kannattaa melkein aina. Kyllä siitä jää enemmän käteen mitä pelkillä tuilla ja saa työkokemusta, mikä auttaa taas seuraavan työn hankkimista. Melkeinpä ainoa tilanne missa ei kannata on silloin, jos kotona on päiväkoti-ikäisiä lapsia ja puoliso tienaa sen verran, että osarin palkka menee kokonaan päiväkotimaksuihin.
Tätä on nyt korjattu sillä että toimeentulotukeen on tullut 150e suojaosa. Se koskaa siin vain palkkatuloa, muuta tuloa ei saa tulla yli 50e.
Eli käytännössä suojaosa puolittui toimeentulotukiasiakkaita, ja se poistettiin niiltä joilla ei ole toimeentulotukioikeutta.
Eli päivän keikka on nyt turvattu, mutta yleisesti kymmenientuhansien osa-aikaisten toimeentuloa leikattiin. Useimmilla ei ole mitään mahdollisuutta lisätunteihin vaan yhä useampi työssäkäyvä joutuu turvautumaan jopa ruoka-apuun.