Osa-aikatyö ei enää kannata
Osa-aikaisesti työn tekeminen on tehty hallituksen päätöksellä kannattamattomaksi, joten en suosittele kenellekään enää tällä kokemuksella. Taloudellisesti kannattavampaa, tai sanotaanko pakon edessä tehty valinta on olla kokonaan lomautettu tai kokonaan työtön. Laskupino kanssa ulosottoon siitä osa-aikatyöstä, vai maksaaako ne laskut ja jää kokonaan työttömäksi, siinäpä arvovalinta.
Ketä lie palvelee tämäkin hallituksen päätös "lakkauttaa" osa-aikatyöt?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän tuota pääse kokoaikatyöhön eikä osa-aikatyöhönkään.
Ihan perseestä koko työelämä.
Ja se on yhteiskunnan eli meidän muiden ihmisten vika? Minun, joka koulussa katsoi taululle, kun sinä piirtelit sen luokan pahispojan nimeä matikanvihkoon?
Jopas oli oletus ja melkoisen yksinkertainen ajattelutapa. Lukiosta kirjoitin ihan kelpo M paperit, opiskelin AMK-tutkinnon ja sitten vielä yliopistossa lisää. Töissäkin olin tuossa jo 20 vuotta putkeen ja nyt työttömänä reilun vuoden. Uuden ammatinkin opiskelin välissä. Tämän hetken työmarkkinatilanne nyt vaan on tällainen paska.
No, tämä on ajanvietteenä käytettävä keskustelupalsta...
Suojaosa poistettiin nähdäkseni kahdesta hyvästä syystä: ensimmäinen syy on monille yllätys eli Suomella ei ole rahaa siihen mitä on joskus toiveikkaasti oletettu. Toinen syy on, että suojaosa aiheutti kannustinloukun, jossa moni halusi pysyä osa-aikaisena työntekijänä ja kerätä ansiosidonnaisen päivärahan lisäksi vain muutaman lisätunnin. Nämä kovapalkkaiset ansiosidonnaisella lomailijat ovat iso ongelma, eivät niinkään ne jotka pärjäävät minimitukien avulla. Eli toisin kuin joku täällä yritti asian kääntää, nyt ei ole luotu kannustinloukkua vaan poistettu sellainen.
Suojaosa maksoi valtiolle 60 miljoonaa vuodessa mutta nyt tekemättä jäävät työt ja siitä saatavat verotulot kutistuu niin paljon että todellisuudessa kuviteltu säästö jää miinukselle elikkä toimi on valtiolle tappiollinen.
Missä mielessä ei kannata?
Itse pääsin vakituiseen virkaan sen ansiosta, että olen kerryttänyt työkokemusta myös huonosti palkatuista osa-aikatöistä. Viime syksynä laskeskelin, että kokoaikaisen kausityön päätyttyä osa-aikaisiin töihin meno ei edes kannattaisi leikkausten vuoksi. Menin kuitenkin ja aloin takoa hakemuksia muihin paikkoihin. Nykyisen työni alettua sain kuulla, että työttömiä työnhakijoita harvemmin edes pyydetään haastatteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Uliuli. Itse tein reilu 15 vuotta sitten osa-aikatöitä, eikä silloinkaan mitään suojaosia ollut. Kaikki tienattu työtulo vähensi suoraan saatavaa työttömyyskorvausta kuten nykyäänkin. Eipä tullut mieleenkään, että voisi olla joku noin pramea etuus kuin suojaosa, se tuli vasta myöhemmin.
No nythän siihen työttömyyskorvaukseen (joka mulla ei ole suuren suuri, noin 70 euro päivässä) tulee vielä ne porrastukset kun työssäoloehto tulee täyteen. Eli et saa yhtään mitään jos tulee muutama vähätuntisempi kuukausi.
Itse jäin osa-aika lomautetuksi reilu vuosi sitten, sitten kokoaika lomautetuksi ja lopulta työttömäksi kokoaika työstä. Pääsin kauppaan kesätyöläiseksi, 15 h/vko, syksyllä työ jatkui samoilla tunneilla. Kun jäin työttömäksi oli sellainen laki voimassa että yli 58 vuotiaille ei lasketa uutta päivärahaa ellei se ole suurempi kuin edellinen. No laki muuttui syksyllä ja se uudelleen lasku odottaa parin kuukauden päässä. Eli uusi päiväraha lasketaan osa-aika tulojen mukaan ja parin siitä kuukauden päästä se porrastetaan ja sit vielä uudelleen porrastetaan. Kaupassa parhaimmillaan tienaan n. 2000 euroa ja huonoimmillaan 800 euroa, kesällä töitä on paljon ja talvella vähän.
Ja kyllä, olen hakenut ja haen koko ajan kokoaikaisia töitä. Ikää 61, tuskin tulen koskaan saamaan kokoaikaisia työtä.
Jos olisin ollut viisas niin olisin jäänyt työttömäksi. Että uliuli vaan itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta, olen tuntityöläinen 59v nainen. Työskentelen kahdessa paikassa samassa firmassa vuorotellen. Työt vaan lisääntyy ja lisääntyy, toisessa olen töissä joka viikko säännöllisesti muutamia päiviä. On asennevamma olla aloittajan kanssa samaa mieltä. Mieluummin töissä, kun kotona peukaloita pyörittemässä 👍. Hyvät ihmiset, se jalka sinne oven väliin yrityksiin ensin, sitten näytät oman osaamisesi heti alusta lähtien. Joskus jopa voi saadakin vakituisen paikan. Kaikki raha on tervetullut, mieli on hyvä, kun säännöllinen ja sosiaalinen elämä jatkuu toivottavasti eläkkeelle asti. Tsemppiä kaikille ja rinta rottingilla kohti haasteita!
Kela (valtio) on ulkoistanut perustuslaillisen toimeentuloturvasi puolisolle?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä osa-aikatyö on ollut jo pitkään kannattamatonta. Systeemi on rakennettu niin että olet joko kokoaikatyössä tai täysin työtön.
Oman kokemuksen mukaan on joskus tuntunut siltä kun osa-aikatyössä saakin muutaman lisävuoron tehtyä niin tulo niistä vähennetään suoraan tuista. Tämä systeemi ei kannusta omaan aktiivisuuteen lisätyön etsimisessä.
Se on totta, että Suomessa systeemi on rakennettu kokoaikatyölle. Eroaa muista Pohjoismaista. Ja tämä On äärimmäisen typerää. Osa-aikatyössä kävijä ensinnäkin löytää paljon helpommin kokopäivätyön. Ei edes tarvi sanoa, että on osa-aikatyössä. Eihän sitä kukaan kysy. Työtöntä ei ota kukaan, jos pitkään ollut työtön. Työssä myös usein oppii taitoja, joists on hyötyä työelämässä ja säilyy niin sanotusti tatsi. Suomessa on paljon mös vain osatyökykyisiä ja paljon tekemätöntä työtä yhteiskunnassa, kuten kaupan ala, opetusala ja monet muut alat. Hölmö on hallitus. Osa-aikatyö todella on kannattamatonta nykyisinvarsinkin kun useimmille tulee työssäkäynnistä myös kuluja. Kokoaikatöitä ei ole ja älytön määrä työttömiä. Herätkää pahvit siellä eduskunnassa todellisuuteen.
Minkä eläkkeen? Eläkkeelle pääsen vasta 65 vuotiaana ja olen yksineläjä. En polta, enkä ryyppää, jää rahaa elämiseen ihan tarpeeksi.