Miltä sinusta tuntuu elää maailman onnellisimmassa maassa?
Eli Suomessa.
Minusta tuntuu yksinäiseltä, pelottavalta ja alakuloiselta. Varmuutta mistään ei ole. Raadan veroihin varautumisen vuoksi. Lähisukuni on täynnä persoonallisuusongelmaisia ihmisiä ja luulen itsekin olevani sellainen. Palelen yli puolet vuodesta.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tämä minustakaan mikään hyvä maa ole. Monet ihmiset on hyvin ilkeitä ja itse maa on kylmä ja karu.
Mut hyvä jos onnellisuustutkijat saa sopivia tuloksia. Tavallisen ihmisen onnellisuuden kanssa niillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.
Ps. Mäkin heräsin kylmään tänäkin asmuna taas.
Itse ilkeilet parasta aikaa. Talebanien afkanistani on sulle se paras.
Mistä nyt olet loukkaantunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kyselyssä on se ongelma että kysymyksen asettelu on sellainen että Suomi saa hyvät pisteet koska meillä on perusasiat ja infra kunnossa.
Ei siinä kysytä henkilökohtaista onnen tunnetta. Mielestäni sana onnellisuus on tuossa väärä. Kysymys pitäisi olla miten tyytyväinen olet valtion tuottamiin palveluihin tms....
Onnelisuushan on hyvin henkilökohtainen tunne eikä synny siitä miten hyvät koukutusmahdollisuudet on tai onko ilmainen päivähoito tai kouluruokailu.
Minulle onnellisuus syntyy siitä että on perusasiat kunnossa, terveys, kiva koti, työ, rahaa käytössä ja hyvät ihmissuhteet. Noihin mihinkän en ole valtion apua tarvinnut (paitsi ilmaisen peruskoulun käyntiin). Näitä ei kysytä kyselyssä.
Suomi on rakennettu turvalliseksi ja toimivaksi. Edes viheliäinen hallitus ei ole onnistunut romuttamaan kaikkea.
Se ei
Sä olet hyväosainen. Niillä menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että ihmiset eivät uskalla sanoa voivansa pahoin. Kulissit pidetään viimeiseen asti kunnossa.
Sanottehan täälläkin voivanne huonosti, ja marisette tyhjästä. Miksi ei siis kyselyissä uskaltaisi kertoa mielipiteitään !?
Menkääpä kokeilemaan onneanne ulkomaille! Saattaisi itku tulla...
He, jotka ovat matkustelleet paljon, tai asuneet ulkomailla, kyllä tietävät kuinka hyvin asiat Suomessa ovat. Ja kuinka hyvin suomalainen yhteiskunta toimii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on myös nyt akateemista työttömyyttä.
Niin, mutta ne "akateemiset" ovatkin kaakatustieteen tohtoreita ("naistutkimus"), nille ei kaikille ole saatu järkättyä suojatyöpaikkaa jotka maksetaan verovaroista.
Aika monia ns. kovien alojen koututettuja on työttöminä. Tunnen monta eri alojen DI tyyppiä jotka ovat juuri nyt työttöminä ja osa ollut jo pidemmän aikaa. Yliedustus nyt tällä hetkellä tietty kaikkeen rakentamiseen liittyvä.
Mä en löydä mitään valitettavaa elämästä täällä, toki voisin valittaa että kesä liian lyhyt ja onko pakko käydä töissä että saa rahaa tilille kuukausittain. Kesä ja reissuja tulossa, upea puoliso, terveys ja talous kunnossa ja paljon hyviä ystäviä. Mistä tässä pitäisi valittaa? Elämä on valintoja täynnä lapsesta lähtien.
Mitä kokeneemmiksi kasvan, sen enemmän kiitollisuutta koen.
Sain koulutuksen, terveydenhuollon, sain synnyttää tytön eikä minun tarvinnut pohtia miten hänen käy, koska hän on tyttö. Sain äitiysloman, vanhempainvapaan, sain opiskella äitinä. Sain kaksi tutkintoa, olen varmasti työllistetty niiden turvin lopun elämää.
Olen saanut verorahoilla paljon enemmän kuin ikinä kerkeän niitä maksaa.
Koen oloni turvalliseksi, luotan viranomaisiin ja kanssaihmisiin.
Luontoa on, se on pääosin puhdas.
Kaikki on kallista, mutta sille on syynsä. Myös palkkataso on maailman mittakaavassa hyvä.
Suomessa on hyvä arvopohja. Toki taloudellinen niukkuus ajaa tekemään epämiellyttäviä ratkaisuja poliittisella tasolla.
Olemme oikeusvaltio. Ja demokratia. Se on hienoa.
Neljä vuoden aikaa on rikkaus.
Koen itseni etuoikeutetuksi. Maksan mielelläni veroja.
"Onnellisuustutkimus" on sinänsä vähän erikoinen nimitys koko tutkimukselle, kun kuitenkin tuossa mitataan mahdollisuuksia. Mä kuitenkin arvostan Suomessa monia asioita. Ensinnäkin luonto. Meillä on edelleen varsin puhdas ilma ja puhtaat vesistöt. Kuinka kauan, sitä ei voi tietää. Lisäksi suomalaiset on mun mielestä pääsääntöisesti ihan kivoja. Me osataan antaa muiden olla rauhassa, jos vaikuttavat haluavansa olla rauhassa. Meitä toki ärsyttää monet asiat. Esimerkiksi se, että bussi on 2 minuuttia myöhässä. Joissain muissa maissa on ihan normaalia, että bussi on 20 minuuttia myöhässä. Tai jos kaupan, jonka piti aueta klo 7:00 aukeaakin vasta 7:05, niin me suomalaiset jo suunnilleen puhistaan kiukusta. Kun on oppinut arvostamaan säännöllisyyttä ja sitä, että "lupaukset" pidetään, niin tietty ärsyttää, jos ei niin olekaan.
Vaikka olenkin kesäihminen, 64 vuotta Suomen ilmastossa on aiheuttanut vain sen, että vaatekaapeistani kyllä löytyy vaatteet 30 asteen pakkasiinkin. Työkaverini asuu talvet Espanjassa ja siellä on sisälämpötila matalampi kuin mulla täällä Suomessa. Arvostan myöskin meidän infraa eli sähkökatkoja on äärettömän harvoin, vesikatkoja vieläkin harvemmin. Siis sellaisia, mistä ei ole etukäteen tiedotettu. Nettikin toimii eikä pätki jatkuvasti. Kaupoista löytyy ruokaa eikä vessapaperikaan ole mun elinaikanani ollut kaupoista lopussa kuin silloin pandemian alussa joidenkin hamstrattua sitä. Nykyisin eri alojen lakotkaan eivät tunnu oikein missään, kun ne kestävät vain muutaman päivän ja aina on jokin muu toimija, joka kuitenkin hoitaa hommia. Toista oli kasarilla ja vielä ysärilläkin, kun lakot saattoivat kestää viikkoja. Kun oli bussilakko, niin kaikki lähiliikenteen bussit oli lakossa. Pisin pankilakko taisi kestää 5-6 viikkoa. Tosin silloin Postipankki ei kuulunut samaan muiden pankkien kanssa eli sen työntekijät eivät olleet lakossa. Sen takia mulla on edelleen myös Danskebankin (ent. Postipankki) tili.
Tuo itäänaapuri on ollut enemmän ja vähemmän uhka niin kauan kuin mä olen elänyt ja itseasiassa kauemmin kuin 95v isäni on elänyt. Maantieteelliselle sijainnilleen Suomi ei voi mitään, joten sen asian kanssa vaan on täytynyt oppia elämään. Onhan täällä moni asia huonostikin (työllisyys, terveydenhuolto jne), mutta mikä olisi se maa, jossa kaikki on kunnossa kaikille kansalaisille?
Vierailija kirjoitti:
Masentaa, itkin juuri. Koko elämä pelkkää työssä raatamista surkealla palkalla, vie kaiken energian ja elämänilon.
Voi hitto, jollakin on sentään työpaikka! Ei tarvitse olla yhteiskunnan potkittavana ja kyykytettävänä! VOI NYYH, onpa sulla rankkaa!
Tuntuu todella hyvältä. Turvallisuus on ihan käsittämättömän korkealla tasolla, mun ei ole tarvinnut vuosiin kohdata väkivällan uhkaa. Lisäksi voin pitää auton ja talon ovia pääsääntöisesti aina lukitsematta. Voin lähteä vaikka keskellä yötä lenkille pelkäämättä. Ja muutenkin voin liikkua missä haluan ja mihin aikaan haluan pelkäämättä. Aika isoja arvoja mulle.
Näin siis meillä maalla, jossain suuremmassa cityssä on varmaan vähän eri, mutta pikkukaupungit on kyllä ihan samaa luokkaa, ainakin vielä muutama vuosi sitten kun sellaisessa asuin.
Niin, puhumattakaan siitä, että olen saanut kouluttautua yhteiskunnan piikkiin hyväpalkkaiseen ammattiin. En voi valittaa.
Eipä täällä erityisen hyvälle tunnu asua, melko tylyn oloinen maa. Kauhean tiukka meininki monissa asioissa erityisesti valtion toimesta. Yksitotinen ja keskustelematon yhden totuuden maa. Vaihtoehtoja moniin asioihin ei juuri lainkaan, puuttuu julkinen keskustelu, normaali erimielisyys. Sen sijaan asiat pyritään pitämään mahdollisimman etäällä ihmisistä, jotta he eivät häiritsisi päätöksentekoa. Media on täysin aivokuollut. Kaikki nämä asiat ilmenevät sitten käytännön päätösten kautta ihmisten henkisenä pahoinvointina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palelet?
Koska Suomessa on himskatin kylmä yli puolet vuodesta. Loppusyksy, talvi, alkukevät.
Kuules, maailmassa ei ole yhtään ainoa sellaista paikkaa, jossa olisi aina hyvä ilma. Suomessa sentään sisällä on lämmin, eikä ulkonakaan ei ole niin kylmä, etteikö vaatteilla voisi suojautua. Ajattele, monissa lämpimissä paikoissa on myös pitkä sadekausi, myrskyjä, hurrikaaneja, tornadoja, taifuuneja, kuivuutta, vaarallisia maastopaloja, ja lisäksi monissa paikoissa on myös maanjäristyksiä ja tsunameja. Suomen ilmasto ei kuitenkaan ole pelottava, siihen ei kuole eikä se yleensä riko asuntoja.
Asun Lähi-idässä ja täällä ei ole mitään noita :) No ei tietenkään vihreää niin kuin Suomessa, mutta aavikkoluonto se vasta kaunista onkin.
"Sä olet hyväosainen. Niillä menee hyvin."
No sanotaanko nyt näin, että USEIMMISSA maailman maista huono-osaisilla menee huonommin kuin suomessa.
Kannattaa tosiaan muistaa, että vaikka omat olosuhteet olisi suhteellisen perseestä, eivät ne todennäköisesti olisi yhtään paremmat jos sut heitettäisiin sattumanvaraiseen maahan.
Tämäkin tutkimus kertoo vain sen, että tutkimuksiin ei voi yhtään luottaa. Suomi ei ole oikeasti onnellisin maa, eikä suomalaisten onnellisuutta olla edes kysytty.
Vierailija kirjoitti:
"Sä olet hyväosainen. Niillä menee hyvin."
No sanotaanko nyt näin, että USEIMMISSA maailman maista huono-osaisilla menee huonommin kuin suomessa.
Kannattaa tosiaan muistaa, että vaikka omat olosuhteet olisi suhteellisen perseestä, eivät ne todennäköisesti olisi yhtään paremmat jos sut heitettäisiin sattumanvaraiseen maahan.
Voi vitsit, tosta tulee hyvä mieli. Kai sitä sitten huono-osaisena ei voi valittaa kun ei ole varaa edes kauraryyneihin! Nih! Muistellaan nyt sitten muunmaalaisia, nöyrä pitää olla eikä yhtään toivoa parempaa!
Suomalaisten vastauksista kolmen edellisen vuoden keskiarvona ilmoitettu arvosana oli 7.7. Täysi kymppi olisi jackpot, kiitettävä, laudatur. Eihän tuo seiskapuoli ole kuin tyydyttävä.
Näppituntumalta arvioisin, että monikin suomalaisen antaisi elämänlaatuaan tiedustelevaan kysymykseen vastauksen 7, tai jopa 8-. Eikö?
Aika kallista täällä on ja se ottaa päähän. Muuten ihan jees
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten vastauksista kolmen edellisen vuoden keskiarvona ilmoitettu arvosana oli 7.7. Täysi kymppi olisi jackpot, kiitettävä, laudatur. Eihän tuo seiskapuoli ole kuin tyydyttävä.
Näppituntumalta arvioisin, että monikin suomalaisen antaisi elämänlaatuaan tiedustelevaan kysymykseen vastauksen 7, tai jopa 8-. Eikö?
Mä sanoisin, että juuri näin. Mutta uskoisin, että monelle meistä riittääkin ihan vaan se tyydyttävä elämä. Ollaan ehkä kansakuntana sillä tavalla turvallisuushakuisia, että mieluummin tehdään palkansaajina sitä samaa keskipalkkaista duunia kuin otetaan isoja riskejä ja yritetään tulla miljonääreiksi perustamalla yrityksiä. Ja onhan se sanontakin, että pessimisti ei pety koskaan, joten pettymyksiä tulee vähemmän, jos on pessimisti. Mulle itselleni tyytyväisyys on eri asia kuin onnellisuus, koska niitä varsinaisia onnen hetkiä elämässä ei ole edes joka vuosi. Siis sellaisia hypehetkiä. Tyytyväisyys elämääni on mulle sitä, ettei ole menossa mitään suuria kriisejä.
Vierailija kirjoitti:
Aika kallista täällä on ja se ottaa päähän. Muuten ihan jees
Kallista suhteessa kehittyviin maihin, mutta enpä sanoisi, että muuten on kallista.
Suomi on rakennettu turvalliseksi ja toimivaksi. Edes viheliäinen hallitus ei ole onnistunut romuttamaan kaikkea.
Se ei tietenkään tarkoita sitä että kaikki ovat onnellisia mutta minä olen. Lapsella menee hyvin, puolison kanssa menee hyvin. Töissä menee hyvin, terveys on kunnossa ja eläke parin kolmen vuoden päässä näyttäänhyvältä. Vanhuus ja kuolema tulee kun on tullakseen, mutta tällä hetkellä sekään ei pelota.