Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä sinusta tuntuu elää maailman onnellisimmassa maassa?

Vierailija
20.03.2025 |

Eli Suomessa. 

Minusta tuntuu yksinäiseltä, pelottavalta ja alakuloiselta. Varmuutta mistään ei ole. Raadan veroihin varautumisen vuoksi. Lähisukuni on täynnä persoonallisuusongelmaisia ihmisiä ja luulen itsekin olevani sellainen. Palelen yli puolet vuodesta. 

Kommentit (142)

Vierailija
141/142 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma maa mansikka, muu maa mustikka". Ulkomailla useammassa maassa reilun vuosikymmenen asuneena voin sanoa ettei Euroopassa huonosti asiat ole muuallakaan, yhteiskunnat päällisin puolin toimivat, eivätkä ongelmat ole sellaista mittakaavaa jota ei aikuinen ihminen pystyisi hanskaamaan.

Ennen ulkomaille muuttoa ehkä tärkeintä on sisäistää se että ulkomailla asuessaan asuu ulkomailla. Suomalainen ei muutu saksalaiseksi tai britiksi, tai miksikään muuksikaan vain siksi että on asunut maassa pitkään. Vaikka kieltäkin puhuisi mainiosti, natiivi kuulee aina että kysymys on muualta tulleesta. Tuossa hetkessä sitten kukin natiivi tekee henkilökohtaisen päätöksensä siitä että kuinka tätä muualta tullutta kohtelee. Usein menee ihan mukiinmenevästi, mutta niinä kertoina kun ei mene, tunne on käsittämättömän kokonaisvaltaisesti epämiellyttävä. Vaikka kuinka järjellä pystyisi itselleen perustelemaan että "hei, ei minussa ole mitään vikaa, olen yhteiskunnan tulosta tekevä jäsen jne. jne.", siitä huolimatta kuraa tuli niskaan, epäreilusti joo, natiivin sivistymättömyyden, agressiivisuuden tai minkä tahansa muun syyn vuoksi, sille ei kuitenkaan itse voinut mitään.

Britanniassa Brexit ja sitä edeltävä öyhötys teki ulkomaalaisvastaisuudesta ja sen näyttämisestä jotenkin sosiaalisesti hyväksyttävää tai ainakin hyväksyttävämpää kuin aiemmin. Tämä on ollut omiaan paljastamaan  monen ulkokultaisesti kohteliaan ja koulutetunkin britin rumat "jalkapallohuligaanin" kasvot ja umpimielisyyden.

Toisaalta kyllä muuallakin osataan, ystäväni, reilusti yli kaksivuosikymmentä Saksassa asuneena kuuli sivistyneeltä vanhemmalta naishenkilöltä raitiovaunussa kohteliaisuuden, "Puhut todella hyvin saksaa, koska palaat takaisin kotiin?"

Paksua nahkaa tarvitaan ja työelämässä timanttista osaamista, koska lähes aina ulkomaalainen on takamatkalla valintatilanteessa jossa vaihtoehtona on paikallinen vastaava vaihtoehto. Eläkeläisillä ja opiskelijoilla lienee helpompaa, tai niillä yrittäjillä joiden toimeentulo ei riipu paikallisista kuvioista, vaan voi tehdä etänä hommia muualle, omistaa webbikauppapaikan tms.

Vierailija
142/142 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnelliselta. Asiat ovat hyvin. Tykkään matkustella, mutta mihinkään muualle en olisi halunnut jäädä asumaan. Haluan tuntea olevani kotimaassani, jossa minua ymmärretää, ei tarvitse teeskennellä muuta. Olen introvertti enkä jaksa puhua ja hymyillä koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä