Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?
Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Boomeri ei ole yli 50-vuotias. Boomeri-ikäinen on meidän vanhempiemme sukupolvi. Jos haluaa jotenkin tölviä yli 50-vuotiaita voi keksiä muita pilkkanimiä. Mielikuvitusta vain peliin.
Baby boomerit on sukupolvi, joka syntyi välillä 1946-1964. Termi viittaa suureen ikäluokkaan, jotka tekivät paljon vauvoja sotien jälkeen. Ilmaisu on siis positiivinen. Jos käytät ilmaisua negataksesi, osoitat olevasi tietämätön ilmaisun taustasta tai erityisen ilkeä ihminen.
Amerikalla tuohon vuoteen 1964 asti, täällä meillä on suuret ikäluokat syntyivät vuosien 1945 ja 1950 välillä. Nuorimmat boomerit täyttävät siis tänä vuonna 75 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpö aloitus. Toisaalta onhan palstalla näitä, jotka periaatteesta eivät käytä esimerkiksi ruokakauppojen mobiilisovelluksia tai vaikka qr-koodeja, kun ennenkin on ilman pärjätty. Onhan se kieltämättä huvittavaa.
Väärä peruste. Niitä ei käytetä koska niitä ei tarvita. Mobiilisovelluksia on aivan tarpeeksi enkä tarvitse maidon ostoon sovellusta.
Jaha, ensimmäinen koira älähti. Ja sitten itket kuinka väärin on, että bonustarjoukset saa vain skannaamalla sovelluksen kautta etkä siltikään suostu tulemaan nykyaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne. 80-luvun alussa tuli ensimmäiset kotikäyttöön suunnatut tietokoneet. Ihan normi settiä että tulee uutta tekniikkaa koko ajan. Se että lähestyy kuuttakymppiä EI tarkoita että olisi täysi tumppu tietoteknisten härveleiden ja järjestelmien kanssa. Enemmänkin se näyttää vaivaavan nuoria jotka antavat kuvan osaamisesta, mutta totuus on somessa roikkumista.
Eivätkä taida osata laskea edes kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpö aloitus. Toisaalta onhan palstalla näitä, jotka periaatteesta eivät käytä esimerkiksi ruokakauppojen mobiilisovelluksia tai vaikka qr-koodeja, kun ennenkin on ilman pärjätty. Onhan se kieltämättä huvittavaa.
Väärä peruste. Niitä ei käytetä koska niitä ei tarvita. Mobiilisovelluksia on aivan tarpeeksi enkä tarvitse maidon ostoon sovellusta.
Jaha, ensimmäinen koira älähti. Ja sitten itket kuinka väärin on, että bonustarjoukset saa vain skannaamalla sovelluksen kautta etkä siltikään suostu tulemaan nykyaikaan.
Esim en ole lidlin asiakas. (Olen toinen) sen kerran kun siellä käyn pystyn maksamaan normaalin hinnan. En puhelintani täytä turhalla kamalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45 vuotias (syntynyt 1979).
Lapsena pelattiin ensin Commodorea ja sitten myöhemmin Nintendoa.
Kotitietokone tuli meille 1990.
Ekaa kertaa internetissä olin vuonna 1994 koulussa. Otin valinnaisaineeksi ATK:n missä mm. harjoiteltiin peruskoodausta.
Ekan kännykän hankin 16 -vuotiaana vuonna 1996. Ekan älypuhelimen (Samsung S2) vuonna 2011.
Olen tehnyt töitä tietokoneella jo 25 vuotta ja ollut mukana monenlaisessa järjestelmäprojektissa työurani aikana.
En osaa käyttää TikTokia tai Snapchattia, kun ei kiinnosta yhtään.
TikTok ja Sbapchatin oppisit heti. Niitä ei ole tehty sinunlaisillesi älykkäille ihmisille.😉🤣🤣🤣
Ne jotka on eläneet tämän kehityskauden aikana ovat kyllä tottuneet uusiin keksintöihin. MIelenkiintoista olisi tietää miten nykynuoriso pärjäisi jos mentäsiinkin se 50v taaksepäin. Tuntuu että kännykän akun tyhjeneminen on jo maailmanloppu nykykakaroille.
Kotona tietokone, aika uusi älykännykkä, tenkkapoo tulee niin soitan pojalle. maksan laskut kännykällä.
Uskoisin heidän olevan hämmentyneitä siitä, että heidän keksintöjensä jälkeen ei ole tullut mitään uutta.
Kaikki alle 30v on täysin uusavuttomia, edes perunoita osata keittää ilman että sekin pitää katsoa netistä miten se tehdään. Laita nyt tämmöinen sitten johonkin supervaativaan tehtävään kuten lampunvaihtoon, voi kiesus...
Kysyin pojilta , olivat nelos luokalla kertotaulusta niin eivät osanneet esi. 8x8 7x6 jne jne olivat koulusta tulossa, ihan supisuomalaisia poikia
1970-luvun teininä olisin kyllä ollut ihmeissäni, jos olisin edes osannut kuvitella miten 50 vuoden päästä voi katsella mitä tahansa videoita ja kuunnella musiikkia älypuhelimen kokoisella laitteella. Mikään muu tässä nykymenossa olisi tuskin tehnyt vaikutusta. Jotkut asiat menneet vaan huonompaan suuntaan tekniikan myötä. Itse joutuu palvelemaan itseään niin monessa paikassa.
Enn käytä tiktokkeja, ei kiinnosta, ei face, olen jossain keskustelupalstalla välillä.
Matkaliput, hotellit tilaan netissä. En käytä verkkokauppoja, asun Hgissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne. 80-luvun alussa tuli ensimmäiset kotikäyttöön suunnatut tietokoneet. Ihan normi settiä että tulee uutta tekniikkaa koko ajan. Se että lähestyy kuuttakymppiä EI tarkoita että olisi täysi tumppu tietoteknisten härveleiden ja järjestelmien kanssa. Enemmänkin se näyttää vaivaavan nuoria jotka antavat kuvan osaamisesta, mutta totuus on somessa roikkumista.
Eivätkä taida osata laskea edes kännykällä.
ookkonää pölijä,
Radion tulo aikoinaan oli sitten todella kova juttu verrattuna tietokoneisiin televisiosta puhumattakaan kun tietoa alkoi levitä jo tunneissa ihmisten tietoisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme ole. Me olemme nimenomaan niitä, jotka niitä olimme sekä kehittämässä että käyttämässä eturintamassa.
Just näin. Hyvin sujuu vieläkin.
Jännästi oli pissis-ap tämän alkuperäisen kommentin käynyt poistattamassa etusivulta. Varmaan käsi käy muidenkin vastaavien osalta.
En ole hämmentynyt, olen käyttänyt tietokonetta v. 1983 alkaen. Kehitys on nopeaa: isoäitini osasi lukea hyvin, mutta ei osannut kirjoittaa kunnolla (oli käynyt vain kiertokoulun ja sitäkin hänen vanhempansa olivat hieman paheksuneet). Nykypäivään verrattuna hän kuitenkin eli erittäin ekologisesti, ei kuluttanut mihinkään turhaan, teki kaiken mahdollisen itse ja kasvatti siinä sivussa 4 lasta. Isoisäni taas oli hyvin aktiivinen lukija, toimi järjestöissä ja opiskeli itsekseen mm. kieliä vielä yli 70-vuotiaana. Isoisä suhtautui hyvin uteliaasti kaikkeen uuteen, oli kokeilunhaluinen ja jos 1970-luvulla olisi ollut PC:ta käytössä, olisi varmasti hankkinut itselleen. Kovin paljon riippuu ihmisestä - ei iästä!
t. N60+ ei boomeri
Nyt 50 v olivat 80- luvulla lapsia tai teinejä (10-15 v)