Miksi jotkut 1950-luvun lopussa syntyneet sanovat esim., että "peruskoulun jälkeen menin ammattikouluun"?
Ainakin itse olen kuullut. Eihän heidän kouluaikoinaan ollut vielä peruskoulua, vaan keski- ja kansalaiskoulut.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt vuonna 1964 ja ehdin käydä kansakoulua ekaluokan ennen kuin tokalle mennessä se muuttui peruskouluksi. Vaikka olisin syntynyt 50-luvun lopulla, niin peruskoulun päättötodistuksen olisin aikanaan saanut.
Peruskoulut ei tullut koko maahan samaan aikaan.
Keski-Pohjanmaalla 1962 syntyneet oli viimeinen ikäluokka, joka sai päättötodistuksen kansakoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Ihmetyttää vain, mikseivät ihmiset voi puhua aina asioista niiden oikeilla nimillä.
Näin on. Miksi on yleistynyt sana kansalaiskoulu kun tarkoitetaan kansakoulun käynyttä? Ei kovin fiksulta tunnu väheksyä amiksilaisia jos ei tiedä mikä oli kansakoulu.
Luokat 7-9 oli aikoinaan nimeltään kansalaiskoulu vaikka kyse oli ihan samasta koulusta samassa koulurakennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Se väli, että näin sanoja ei selvästikään ole ollut koulunkäynnistä kovin kiinnostunut, eikä siellä menestynyt. Ihan sama mikä koulun nimi on, pakko oli käydä mutta saihan siellä ruokaa, nähdä kavereita ja tupakoida ringissä. Ja sitten amikseen.
Kyllä sähkäreitä ja kampaajia ja putkimiehiä ja lähihoitajia tarvitaan. Tarpeellisempia he ovat kuin kirkkoslaavin tohtorit.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi jos et ees tiedä mikä on kansakoulu.
Sain kansakoulun päästötodistuksen ( se oli päästötodistus silloin) . Xxx on suorittanut kansakoulun oppimäärän 8 luokkaa.
Kansakouluun sisältyi tuo kansalaiskoulu, se ei ollut mikään erillinen koulu vaan oppivelvollisuutta.
Minun aikanani kyllä oli erikseen kansakoulu, kansalaiskoulu ja oppikoulu. Kansakouluja oli joka kylällä, kansalaiskoulu ja oppikoulu kirkonkylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Ihmetyttää vain, mikseivät ihmiset voi puhua aina asioista niiden oikeilla nimillä.
Peruskoulu alkoi pohjoisesta ja saavutti etelän viimeisenä. Et voi yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt vuonna 1964 ja ehdin käydä kansakoulua ekaluokan ennen kuin tokalle mennessä se muuttui peruskouluksi. Vaikka olisin syntynyt 50-luvun lopulla, niin peruskoulun päättötodistuksen olisin aikanaan saanut.
Mutta keski- tai kansakoulun opetussuunnitelman mukaisesti, jos oli ehtinyt kansakoulun kuudennelle tai keskikoulun toiselle luokalle.
Osa kansakouluun jääneistä kävi kuudennen luokan kahdesti saadakseen peruskoulun päästötodistuksen ilman lisämainintaa.
Näissä keskustelussa on moni kehunut korkeaa koulutustaan, silti hänelle jo epäselviä sanat oppikoulu, keskikoulu. Ja tuo että neljänneltä mentiin joko oppikouluun tai kansalaiskouluun. Jonkun mielestä jo amikseen.
Jos itse kehaisisin maisterin tutkinnolla en kehtaisi edes kirjoitella sekavia vaan tarkistaisin hakulähteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Näin on. Miksi on yleistynyt sana kansalaiskoulu kun tarkoitetaan kansakoulun käynyttä? Ei kovin fiksulta tunnu väheksyä amiksilaisia jos ei tiedä mikä oli kansakoulu.
Kansalaiskoulu on alle 60-vuotiaiden keskuudessa vähän tunnettu, aikanaan alueellisesti eri tavoin toteutettu ja historiassa lyhytaikaiseksi jäänyt koulujärjestelmän osa. Siksi tulee näitä sekaannuksia ihmisillä.
Tässäkin keskustelussa sen huomaa, että itse kukin tuntuu kuvittelevan, että se, miten minä itse kävin aikanaan koulua, pätisi kaikkiin vuosiluokkiin ja kaikille Suomen alueille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Peruskoulu alkoi pohjoisesta ja saavutti etelän viimeisenä. Et voi yleistää.
Mutta Lapissakin ensimmäisiä peruskoulun opetussuunnitelman suorittaneita olivat vasta 1961 syntyneet.
Jos multa joku kysyisi, milloin menit ammattikouluun, vastaisin että peruskoulun jälkeen, vaikka olisin käynyt oppikoulua.
Paljon helpompaa!.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulut ei tullut koko maahan samaan aikaan.
Keski-Pohjanmaalla 1962 syntyneet oli viimeinen ikäluokka, joka sai päättötodistuksen kansakoulusta.
Stadissa vielä ainakin -63 ja -64 syntyneet eivät siirtyneet peruskouluun ei siis noudattivat kansa- ja kansalaiskoulun oppisuunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä, että heidän aikanaan keski- ja kansalaiskoulu muuttuivat peruskouluksi.
No ei todellakaan muuttunut. Stadiin tuli peruskoulu vasta noin 1977-78. En ole käynyt päivääkään peruskoulua ja syntynyt -60 luvun alkupuolella.
Ja minä olen syntynyt 1962 ja kävin alusta asti peruskoulua. Se alkoi pohjoisesta ja eteni etelään, eli siirtyminen siihen tapahtui eri paikkakunnilla eri aikaan. Stadilaiset tietty aina niitä jälkeenjääneitä viimeisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta keski- tai kansakoulun opetussuunnitelman mukaisesti, jos oli ehtinyt kansakoulun kuudennelle tai keskikoulun toiselle luokalle.
Osa kansakouluun jääneistä kävi kuudennen luokan kahdesti saadakseen peruskoulun päästötodistuksen ilman lisämainintaa.
Enpä usko kenenkään halunneet vapaaehtoisesti jäädä luokalleen.
Katso Wikipedia : Peruskoulu Suomessa. Vuosittainen ja kunnittainen luettelo siirtymävaiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kansakoulun päästötodistuksen ( se oli päästötodistus silloin) . Xxx on suorittanut kansakoulun oppimäärän 8 luokkaa.
Kansakouluun sisältyi tuo kansalaiskoulu, se ei ollut mikään erillinen koulu vaan oppivelvollisuutta.
Minun aikanani kyllä oli erikseen kansakoulu, kansalaiskoulu ja oppikoulu. Kansakouluja oli joka kylällä, kansalaiskoulu ja oppikoulu kirkonkylässä.
Siinä koulussa jota minä kävin oli samassa rakennuksessa se kansalaiskoulun puoli eli luokat 7-9.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se , missä rakennuksessa fyysisesti käytiin kansakoulun yksi tai kaksi viimeistä luokkaa ei muuta sitä tosiasiaa että ne olivat kansakoulua, pakollista oppivelvollisuutta.
Niin minäkin kävin "kirkolla" kansalaiskoulun mutta todistukseni etukannella lukee kansakoulun päästötodistus.
Ja sisemmällä, on suorittanut 8 luokkaa kansakoulua arvosanoin 12333 ja keskiarvo 1,1.
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskustelussa on moni kehunut korkeaa koulutustaan, silti hänelle jo epäselviä sanat oppikoulu, keskikoulu. Ja tuo että neljänneltä mentiin joko oppikouluun tai kansalaiskouluun. Jonkun mielestä jo amikseen.
Jos itse kehaisisin maisterin tutkinnolla en kehtaisi edes kirjoitella sekavia vaan tarkistaisin hakulähteestä.
Kansalaiskoulu oli luokat 7-9 ei se 4 luokalta alkanut eikä sinne mitenkään pyritty. Oppikouluun pyrittiin ja sen jälkeen jotkut pyrkivät lukioon.
Kansalaiskoulu on yläaste ja kansakoulu ala aste eli oppiluokat. Vammaisille on erityiskoulut ja vaikeille tarkkailuluokat ja sokerille sokeain koulut. Kotikoulut on invalideille tai CCCP eikun CP vammaisille. Oppikoulu velvollisuus muutettiin peruskoulu nimeksi joskus 90- luvulla. Se on pakollinen . Siitä sitten lapsukaiset jatkaa johonkin ammattikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko kenenkään halunneet vapaaehtoisesti jäädä luokalleen.
Kyllä tuolloin monet jäivät. Peruskoulu kun vastasi oikeat tasokurssit valittuna vanhaa keskikoulua ja antoi siten mahdollisuudet jatkaa lukioon, mitä kansalaiskoulu ei antanut.
Minun aikanani tuo 9 luokka oli puoli pakollinen eli, jos oli 8 luokalta hakenut ammatilliseen kouluu/kauppakouluun tms ei tarvinnut tulla 9 luokalle. Tämä lukuvuonna 78-79.