Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset joiden mielestä on helpompi ja nopeampi soittaa kuin lähettää viesti

Vierailija
19.03.2025 |

TEIDÄN mielestänne. Sillä puhelin vastaanottajalla keskeytyy kaikki tekeminen jos pitää silloin vastata puhelimeen. 

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain pitäisi saada sovittua niin, ettei varmasti tule väärinkäsityksiä, se pitää varmistaa puhumalla.

Viestihullut on aina draamailijoita. Siinä jää aina väärintulkinnan mahdollisuus, jota etenkin narsistit tykkää hyväksikäyttää, kun sovitaan jotain tärkeää asiaa viesteillä. Helppo livistää vastuusta ja tehdä oharit. En mä tajunnu kun mä aattelin et kello kolme tarkotti siis aamukolmee, hih heh höh. Siksi puhelu. 

Jos on nopeita höpöasioita, niin sitten viesti. Turha jauhaa joutavia.

Just päinvastoin. Soittamalla tulee aina väärinkäsityksiä. Viestien hyvä puoli on se että voidaan tarkistaa sovitut asiat helposti. Puhelussa on aina helppo väittää että kuuli väärin tai ymmärsi väärin. Viesteissä asiat pyritään ilmaisemaan ytimekkäämmin ja yksiselitteisemmin ilman jaarituksia joita puhelimessa aina tulee. Siksi viesti. 

Vierailija
62/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestit ovat käteviä silloin, kun on jotain ilmoitusluonteista asiaa tai sama tieto pitää saada monelle ihmiselle samaan aikaan. Tai vastapuoli ei pysty vastaamaan puhelimeen.

Mutta jos pitää käydä vuoropuhelua, ja on tärkeää asiaa, on helpompi soittaa puhelu.

t. lukihäiriöinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"voisi sopia vaan viesteillä ja jättää turhat pois". Tämän kirjoittaja ei selvästi keskusteluissa kiinnitä huomiota siihen, monenko välivaiheen kautta lopputulemiin päästään. Mikään ei ole niin raskasta kuin polveileva viestiketju, jossa ehdotetaan melkein päätetään palataan takaisin ja vihdoin päätetään asiat. Keskustelussa tämä on kuitenkin täysin normaali etenemiskuvio.

Itse muistioon päätyy kuitenkin vain ehdotus ja lopputulema, ja kaikkien päät saa unohtaa koko muun kuvion välistä (kuten tuo viesteillä hoitajakin). 

Vierailija
64/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekopäistä porukkaa ketju täynnä. Soitan, jos on rupateltavaa tai mutkikkaampaa sovittavaa. Vastaaja vastaa, jos on paikassa ja hetkessä jossa pystyy vastaamaan. Ettekö osaa pitää puhelimia äänettömällä jos ette halua puhua? Sen kun jättää vastaamatta jos ei onnistu.

Jo on epäsosiaaliseksi ja araksi muuttunut ihmiset kun pelkkä puheluhälytys jo ahdistaa! 

Niinhän sitä muistaakseni taannoin uutisoitiin kuinka menee työpaikkamahdollisuudet sivu suun kun työnantajien puheluihin ei uskalleta vastata kun pelätään vainoharhaisena ties mitä. Ei noi varmaan työpaikalla kauhean hyvin pärjäisikään jos noin on ihmispolo jo valmiiksi riekaleina että puhelin pelottaa. 

Vierailija
65/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä menee niin että jos ei narsistin joutavaan viestiin heti vastaa niin se soittaa kun on "huolissaan"

Tuli mieleen anoppi joka turhaan huolestuttaa muut, kun pommittaa koko perheen läpi lapsia myöten soittoyrityksillä ja viesteillä kuinka on tosi tärkeää asiaa, me sitten luullaan että on joku hätänä ja sitten kun joku ehtii vastata tai soittaa takaisin, se tärkeä asia on se, että hän istuu mökin pihalla autossa ja tarvis just nyt 20e lainaa bensaan että pääsee kotiin. Joo ei ihan sama asia, mutta se kuitenkin, että narsistille on vastattava heti ja hän tiesi että noin pääsee huolestuttamaan jolloin esim. kesken töidenkin joku viitsii vastata. Enää ei olla yhteyksissä, sattuneista syistä.

Vierailija
66/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimeen vastaaminen on vastaajan vastuulla.

Mulla on kaveri seonnut ja soitti lapseni läpi että missä minä olen kun en vastannut hänen puheluunsa. Olin treffeillä uuden tuttavuuden kanssa josta en ollut vielä halunnut kertoa kenellekään mutta piti alkaa tehdä tiliä kesken deittien että mihin olen kadonnut. 

On entinen kaveri tätä nykyä.

Vierailija
67/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tämä on normi. Mutta miksi? Miksi se puhelu tarvitaan kun samat asiat pitää kuitenkin kirjoittaa puhelun jälkeen? Miksei hoideta alusta asti kirjoittamalla ja niistä viesteistä voi sitten myös tarkistaa mitä on sovittu? On ajanhukkaa ensin soittaa ja sitten vielä erikseen kirjoittaa, kun voisi pelkästään kirjoittaa ja jättää turhan puhelun pois.

Soittaminen säästää valtavasti aikaa toisin kuin puolin ja toisin viestittely. Siinä ajassa kun kirjoitat sitä viestiä on jo viestin asia sovittu.

Vierailija
68/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on niin huono muisti, että puhelussa keskustellut asiat unohtuvat helposti. Siksi viestit on parempia.

Vierailija
69/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"voisi sopia vaan viesteillä ja jättää turhat pois". Tämän kirjoittaja ei selvästi keskusteluissa kiinnitä huomiota siihen, monenko välivaiheen kautta lopputulemiin päästään. Mikään ei ole niin raskasta kuin polveileva viestiketju, jossa ehdotetaan melkein päätetään palataan takaisin ja vihdoin päätetään asiat. Keskustelussa tämä on kuitenkin täysin normaali etenemiskuvio.

Itse muistioon päätyy kuitenkin vain ehdotus ja lopputulema, ja kaikkien päät saa unohtaa koko muun kuvion välistä (kuten tuo viesteillä hoitajakin). 

Toki viestiketju on raskas jos siellä on mukana henkilöitä jotka on tottuneet puhelimitse tuuttaamaan toisille omaa tajunnanvirtaansa. Luulen, että se on juuri yksi syy miksi he eivät pidä viesteistä. Viestiin pitää keskittyä. Pitää ajatella mitä haluaa sanoa. Pitää jäsennellä ehdotuksensa. Mutta ah, sitten kun on viesteillä asiansa hoitavia rautaisia ammattilaisia ketjussa niin kyllä sielu lepää kun viestintä on yksinkertaista, selkeää ja helposti tarkistettavaa.

Tätä voi muuten opetella. Ei ole pakko viestitellä välivaiheiden kautta vaan ajan myötä oppii ennakoimaan asioita ja siten välttämään tyypilliset välivaiheet.

Vierailija
70/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viesteistä jää todiste. Puhelimitse voi aina välissä solvata tai kiristää mutta sitten myöhemmin kieltää kaiken.

Tämä. Inhoan soittamista suosivia tyyppejä. työelämässä. Joillain tuntuu olevan ihan pakkomielle siihen, ettei asioita voi hoitaa viestitse. Se vain on kurjempi homma, että koska minä haluan hoitaa työni hyvin ja välttää unohduksia, joudun joka tapauksessa kirjoittamaan ja lähettämään viestillä puhelun pääkohdat jottei toinen pääse väittämään mitään  muuta ja jotta asiat voidaan tarkistaa myöhemmin. Eli koko homman olisi voinut heti alusta asti viesteillä ja puhelu oli ihan turhaa ajanhukkaa.

Näinpä! Olen välillä aivan lopen uupunut pomooni, joka on näitä joiden mielestä soittamisessa on jotain hienoa ja suoraa kommunikaatiota ja mitä lie. Sitten mä saan jatkuvasti ku

Niin siis et osaa käyttää kynää ja paperia?

Vierailija
71/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tämä on normi. Mutta miksi? Miksi se puhelu tarvitaan kun samat asiat pitää kuitenkin kirjoittaa puhelun jälkeen? Miksei hoideta alusta asti kirjoittamalla ja niistä viesteistä voi sitten myös tarkistaa mitä on sovittu? On ajanhukkaa ensin soittaa ja sitten vielä erikseen kirjoittaa, kun voisi pelkästään kirjoittaa ja jättää turhan puhelun pois.

Soittaminen säästää valtavasti aikaa toisin kuin puolin ja toisin viestittely. Siinä ajassa kun kirjoitat sitä viestiä on jo viestin asia sovittu.

Niin, mutta kun esim työasioissa se viesti pitää kuitenkin kirjoittaa, jotta on mistä tarkistaa asia tarpeen tullen. Eli joudut kuitenkin käyttämään viestin kirjoittamiseen tarvittavan ajan.

Yksityisasioissa pitää sitten vaan hyväksyä se, että soittelija tuhlaa yhä uudestaan toisten aikaa soittamalla että oliko se nyt kolmelta vai neljältä kun sovittiin ja mitä sä nyt sanoitkaan että millä bussilla sinne pääsee jne. Huoh.

Vierailija
72/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä menee niin että jos ei narsistin joutavaan viestiin heti vastaa niin se soittaa kun on "huolissaan"

Tämä on totta. Nämä tapaukset vaativat yhteydenottoa syyllistämällä ja kiristämällä eli ilmoittamalla "olevansa huolissaan". Heti kun kuulen tuon varoitussignaalin, niin katkaisen välit samantien.

Vierailija
73/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekopäistä porukkaa ketju täynnä. Soitan, jos on rupateltavaa tai mutkikkaampaa sovittavaa. Vastaaja vastaa, jos on paikassa ja hetkessä jossa pystyy vastaamaan. Ettekö osaa pitää puhelimia äänettömällä jos ette halua puhua? Sen kun jättää vastaamatta jos ei onnistu.

Jo on epäsosiaaliseksi ja araksi muuttunut ihmiset kun pelkkä puheluhälytys jo ahdistaa! 

Niinhän sitä muistaakseni taannoin uutisoitiin kuinka menee työpaikkamahdollisuudet sivu suun kun työnantajien puheluihin ei uskalleta vastata kun pelätään vainoharhaisena ties mitä. Ei noi varmaan työpaikalla kauhean hyvin pärjäisikään jos noin on ihmispolo jo valmiiksi riekaleina että puhelin pelottaa. 

Ihan syystäkin monet jättävät nykypäivänä vastaamatta tuntemattomiin numeroihin huijaus yritysten takia ja harva kai tuntemattomaan soittaa takaisin, ellei tiedä odottavansa puhelua tuntemattomadta.Yleensä jos soittaa eikä saa vastausta niin lähetetään lyhyt viesti perään.  Myös työnantajat voisivat laittaa perään viestin, että Hei, yritin soittaa työhaastatteluun liittyen. T. PekkaMarjatta X OY 

Vierailija
74/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi...

Vierailija
75/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan syystäkin monet jättävät nykypäivänä vastaamatta tuntemattomiin numeroihin huijaus yritysten takia ja harva kai t

Työnantajilla on varmastikin parempaakin tekemistä kuin paapoa vainoharhaista kuin jotain pientä lasta. Työpaikallekaan ei takuulla tuollainen ole mikään menetys joten siinähän kaikessa rauhassa pelkää ja vainoharhailee omissa oloissaan. 

Vierailija
76/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki viestiketju on raskas jos siellä on mukana henkilöitä jotka on tottuneet puhelimitse tuuttaamaan toisille omaa tajunnanvirtaansa. Luulen, että se on juuri yksi syy miksi he eivät pidä viesteistä. Viestiin pitää keskittyä. Pitää ajatella mitä haluaa sanoa. Pitää jäsennellä ehdotuksensa. Mutta ah, sitten kun on viesteillä

On aika vaikeaa kyllä kaikesta treenistä huolimatta opetella välttämään muiden välivaiheet.

Plus osa asioista nyt on lähtökohtaisesti sellaisia, ettei viestit ole hyvä tapa niitä hoitaa. Teillä ei koskaan ole tarpeen ideoida? 

Vierailija
77/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viesteistä jää todiste. Puhelimitse voi aina välissä solvata tai kiristää mutta sitten myöhemmin kieltää kaiken.

Itse tallennan kaikki puhelut,jos on mitään syytä epäillä että toinen on asiaton/uhkaava/aiheuttaa harmia

Vierailija
78/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan syystäkin monet jättävät nykypäivänä vastaamatta tuntemattomi

Työnantajilla on varmastikin parempaakin tekemistä kuin paapoa vainoharhaista kuin jotain pientä lasta. Työpaikallekaan ei takuulla tuollainen ole mikään menetys joten siinähän kaikessa rauhassa pelkää ja vainoharhailee omissa oloissaan. 

Eihän aina edes ole mahdollista vastata puhelimeen tai ole puhelimen äärellä. Tuntematon numerohan voi olla vaikka lehtimyyjä tai muu urkkija ja huijari, miksi sinne pitäisi soittaa muka takaisin. Viesti on hyvä tapa ja ihan perus kohteliaisuutta, jos soittaja haluaa aidosti kertoa asiansa.

Vierailija
79/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista. 

Mä suosin soittamista kun silloin saan kädet vapaaksi ja nimenomaan voin tehdä kaikkea samalla. Vai etkö tarvitse käsiä tähän? 

Minä minä minun käteni. Huomaatko tuossa kaavan?

En oikein sieltä katonrajasta tai raksatelineillä oikein pysty tekstittelemään. Kiipeä alas, laske välineet, hanskat pois ja uudet hanskat, kamat kantoon ja tikkaille uusiks. Soittoon pystyn vastaamaan sieltäkin. Jos et pysty asiaasi soittamaan niin sit joudut odottamaan että mulla loppuu työaika, joka on mulle ihan sama. Tai jos olen ompelukoneella, sirkkelillä tai moottorisahan kanssa. 

Jos et pysty soittamaan niin se ei ole sit niin tärkeää että tarvitsisi välitöntä vastausta, palaan asiaan kun kykenen.

Mulla on myös lievää lukihäiriötä ja joudun niitä tekstejä lukemaan useampaan otteeseen että tajuan, joka jo itsessään vaikeuttaa ja hidastaa asioiden käsittelyä + on alttiimpaa väärinkäsityksille. Onneksi ystäväni nämä tietää ja tajuaa.

Etkö sä siis itse jo aloituksessa ollut sitä mieltä, että se sun tapa on ainoa oikea?

Vierailija
80/120 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti haluaa kiusata viesteillä ja pompottaa toisia näpyttelemään pitkiä ketjuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi