Palstalaiset selittäkäähän minulle äänikirjojen tarkoitus?
Kahvilassa ollessa kuulin ystävysten keskustelevan äänikirjoista ja toinen henkilö kertoi kuuntelevansa äänikirjoja samalla kun siivoaa. Olisin halunnut kysyä miten voit keskittyä kirjaan ja jääkö muistiin kaikki kirjan tapahtumat jos samalla touhuaa jotain, koska en äänikirjoja harrasta vaan tarvitsen fyysisen kirjan jota lukea. Suhtautuminen äänikirjoihin on nuivaa, koska koen niiden laskevan lukutaitoa ja luetunymmärtämistä enkä voi sietää kaikkien ihmisten lukuääntä, joten henkilön pitäisi olla täydellinen, koska väärä tyyppi voi pilata aivan kaiken.
Kommentit (100)
Äänikirjat on käteviä. Niitä voi kuunnella ajaessa autoa, pyöräillessä, juostessa tai tehdessä kotitöitä. Myös työpäivän jälkeen on kiva antaa silmien levätä ja kuunnella tekstin lukemisen asemesta.
"Minä, minä, minä."
Kukaan ei pakota sua kuuntelemaan.
Luen fyysisiä kirjoja ja kuuntelen äänikirjoja. Äänikirjat ovat käteviä esim. kävellessä, kotitöitä tehdessä ja illalla sängyssä eli tilanteissa, jotka eivät vaadi erityistä huomiota. Ihan samalla tavalla pystyn keskittymään lukemiseen ja kuuntelemiseen. Näen äänikirjan tapahtumat samalla tavalla "elokuvana" kuin fyysisen kirjankin tapahtumat.
Kuuntelen mielelläni äänikirjaa sairaalassa käydessäni. Joudun käymään lähes viikottain lääkehoidossa eli tiputuksessa. Siinä letkuissa kuusikin tuntia maatessa, on mukava kuunnella vaikka tuota äänikirjaa. Myös pihatöitä tehdessä, esim. kukkapenkkiä kitkiessä, voi mukavasti samalla kuunnella. Hankala on pitää kirjaa käsissään ja samalla kitkeä rikkaruohoja. Onkohan aloittajalla joitakin maneereja tekemisissään, joita me muut ihmettelemme? Nämä aloitusten tekijät kun enimmäkseen taivastelevat muiden tekemisiä, eivät omiaan.
Lenkkeilen 7-10 km matkoja päivittäin enkä jaksa omia ajatuksiani vatvoa vaan mieluummin uppoudun murhadekkariin. Yleensä kuuntelen englanniksi niin tulee kieliharjoitus samalla iskulla. Olisipa ankeaa ilman näitä viihdykkeitä ja lenkit jäisivät vähiin. Sen sijaan pitäisi maata sohvalla kirjan kanssa, niinkö?
Välillä menee osa ohi kun puuhailee samalla.
Luen paljon paperikirjoja tai digikirjoja sekä kuuntelen myös. Tietokirjat kuvineen on kätevämpiä paperisena, mutta viihdekirjoja esim. dekkareita ja jännitystä voi kätevästi kuunnella muuta tehdessä ja ulkoillessa.
Vierailija kirjoitti:
Luen fyysisiä kirjoja ja kuuntelen äänikirjoja. Äänikirjat ovat käteviä esim. kävellessä, kotitöitä tehdessä ja illalla sängyssä eli tilanteissa, jotka eivät vaadi erityistä huomiota. Ihan samalla tavalla pystyn keskittymään lukemiseen ja kuuntelemiseen. Näen äänikirjan tapahtumat samalla tavalla "elokuvana" kuin fyysisen kirjankin tapahtumat.
Miten analysoit tekstiä, kieltä, rakennetta ja kerrontaa?
Ei kai sillä väliä, muistaako kaiken vai ei. Ei sitä luettavistakaan kirjoista aina kaikkea muista tai katsomistaan ohjelmista.
Itse valitsen kuunteluun tietyntyyppisiä kirjoja, joiden kerronta on aika yksinkertaista. Samahan se on, kuuntekeeko podcastia vai kirjaa.
Paluu lapsuuteen, joku lukee satuja
Mun mielestä äänikirjojen idea on vähän sama kuin aikoinaan kuuntelin radiosta kuunnelmia. Ja tosiaan siinä samalla pystyi tekemään jotain muutakin. Vaikka just siivoamaan tai laittamaan ruokaa.
viherpunikkien uusi yritys aivopesuun. syöttävät normi kirjoihinkin omaa ideologiaansa. kuten entinen metsä radio nykyään LAHJOITUSTEN KERJÄYSTÄ SAAKO YLE NÄIN YKSIPUOLISTA OHJELMAA JAKAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjan lukeminen nyt noin vakava tapahtuma ole, hyvänen aika. Äidinkielen analyysit jäivät lukioajoille ja hyvä niin.
Mieluummin minäkin lukisin oikeita kirjoja, mutta tällä hetkellä ei oikein millään ehdi. Äänikirjaa voi kuunnella lenkillä, kokatessa, siivotessa, autossa.. Välillä ehkä menee jotain ohi, mutta mieluummin niin kuin että menee koko kirja ohi, kun ei ehdi istumaan lukemaan.
En ole hirveästi äänikirjoja kuunnellut, mutta podcasteja jonkun verran lenkkeillessä, joskus pidemmillä ajomatkoilla äänikirjaa. Mielestäni se toimii silloin, kun on tarpeeksi monotonista tekemistä, eikä tarvitse ajatella liikaa. Joskus olen esim lenkin yhteydessä käynyt kirpparilla ja huomaan, että kuuntelu herpaantuu, kun samalla selailee hyllyvälejä, etsii kokoja tai tekee ostoksia. Eli en voi samaan aikaan kuunnella ja pohtia, sopiiko mulle tämä M-koon paita vai ei. Siivoamisessa kokisin myös, että yksittäinen suoritus peruskämpässä ei ole niin pitkä, että pystyisin vaan uppoutumaan kirjaan, kun pitää vaihtaa työvälinettä, huonetta, asentoa ym. Ehkä pyykin käärimisessä se toimisi, mutta 10 minuutin takia en viitsisi aloittaa tarinaa.
No - sukulaiseni on käytänössä sokea eli äänikirjat. Ne ketkä ovat lukeneet enemän tietävät, että kirjan taru alkaa elämäänlukijan päässä ja mielikuvituksessa. Mozart leffassa te näette, kun Salier lukee Mozartin säveleitä niin se alka soimaan. Samalla tapaa kuin lukijalle kirja alkaa elämään.
Vaikea selittää asiaa, ettäjos lukija ei ole päässyt draiviin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla (olet ollut) äidinkielen opiskelija yliopistossa. Heille jää helposti tuo analysointi päälle, jolloin kirjojen lukeminen menee työstä eikä vapaa-ajasta. Kannattaa opetella lukemaan niitä pelkkänä viihteenä niin niistä nauttii enemmän. Kaikkea ei tarvitse syväanalysoida jotta niistä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lukee/kuuntelee kirjoja ajanvietteenä, ei tehdäkseen analyysiä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän äänikirjojen kuuntelu tarkoita sitä, että ei voisi myös lukea paperisia kirjoja. Itse ainakin kuuntelen äänikirjaa ajaessani pitkiä matkoja autolla. Ihan samalla tavalla siihen pystyy keskittymään kuin vaikkapa radion kuuntelemiseen. Kotona tai vaikka junassa sitten luen ihan perinteisiä kirjoja, joten ei kuuntelu lukutaitoani mihinkään rapauta.
Minullakin on radio usein auki koko päivän (musiikin vuoksi) mutta turha kysyä mitä ne puhetyöläiset siellä on selittäneet kun ei jää mitään mieleen. Luen nopeammin muutenkin kuin joku puhuu saman tekstin ääneen.
Eihän äänikirjojen kuuntelu tarkoita sitä, että ei voisi myös lukea paperisia kirjoja. Itse ainakin kuuntelen äänikirjaa ajaessani pitkiä matkoja autolla. Ihan samalla tavalla siihen pystyy keskittymään kuin vaikkapa radion kuuntelemiseen. Kotona tai vaikka junassa sitten luen ihan perinteisiä kirjoja, joten ei kuuntelu lukutaitoani mihinkään rapauta.