Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstalaiset selittäkäähän minulle äänikirjojen tarkoitus?

Vierailija
19.03.2025 |

Kahvilassa ollessa kuulin ystävysten keskustelevan äänikirjoista ja toinen henkilö kertoi kuuntelevansa äänikirjoja samalla kun siivoaa. Olisin halunnut kysyä miten voit keskittyä kirjaan ja jääkö muistiin kaikki kirjan tapahtumat jos samalla touhuaa jotain, koska en äänikirjoja harrasta vaan tarvitsen fyysisen kirjan jota lukea. Suhtautuminen äänikirjoihin on nuivaa, koska koen niiden laskevan lukutaitoa ja luetunymmärtämistä enkä voi sietää kaikkien ihmisten lukuääntä, joten henkilön pitäisi olla täydellinen, koska väärä tyyppi voi pilata aivan kaiken.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen äänikirjoja kävelylenkeillä, automatkoilla, kotitöitä tehdessä. Silloin kun tarvitsee jotain viihdykettä, mutta lukeminen ei onnistu. Pystyn hyvin keskittymään, minäkin katson ns. elokuvaa kuunnellessa. Kävelylenkit muuttuvat mielekkäämmiksi ja pidemmäksi hyvää kirjaa kuunnellessa, tylsiä kotityötä jaksaa paremmin tehdä kuunnellessa, automatkoille tekemistä jne.

Luen myös kirjoja kirjoina.

Vierailija
42/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjojen kuuntelija ei selvästikään ole järin kiinnostunut lukemisesta, ainakaan aina.

Myös vanhukset ym. jotka eivät näe enää lukea, kuuntelevat äänikirjoja.

Äänikirjan kuunteleminen on vähän samanlaista kuin jos kuuntelisi taustalla radiota tai televisiota. Itse en kenenkään lukemista jaksa kuunnella. Se on tylsää ja unettavaa, eikä kovin hyvinkään luettua, koska lukija ei osaa eläytyä kirjaan niin kuin itse eläydyn. Toisen lukiessa ei myöskään viitsi palata jatkuvasti takaisin jos tarkkaavaisuus herpaantuu tai haluaa uudestaan jonkun kohdan kuunnella. Kirja kädessä sellainen onnistuu paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjojen tarkoitus on minulle se, että pystyn tekemään jotain muuta samaan aikaan kun kuuntelen kirjaa.

Siivoaminen. Tiskaus. Saunalle puiden roudas ja pesän sytyttäminen. Kävely. Hiihto. Juoksu. Lihaskuntotreeni ja lihashuolto yms. Näissä hommissa ei paljon kirjaa lueta. Mutta kuunnellaan kyllä.

Yksinkertaista hommaa tehdessä pystyy hyvin kuuntelemaan samalla, mutta totta on myös se, että joskus osa menee ohi jos keskittyy johonkin muuhun. Aina voi kelata takaisin.

Voin kertoa, että joku parin tunnin peruskuntolenkki viikottain tehtynä on todella paljon mielekkäämpää hyvän kirjan kanssa. Toki joskus on ihan jees ilman kirjaakin ja mitä vähemmän lenkkeilee, sen vähemmän siihen kaipaa viihdykettä.

Kyllä musiikin kuuntelu on paljon mielekkäämpää noissa touhuissa.

Jos se on sitä sinulle, niin ei kukaan sitä kiellä. Itse paljon ennemmin kuuntelen kirjaa.

Ja vielä viimeisenä mikä unohtui listalta: Pitkät automatkat. Hyvä kirja joka vie mennessään lyhentää matkaa todela paljon. Hyvän kirjan kanssa saattaa matka tuntua jopa puolet lyhyemmältä kuin muuten. Joskus jopa melkein harmittaa, kun on vaikkapa 5 tuntia on ollut kirjan vietävänä ja saapuu perille ja pitää lopettaa kuuntelu. Musiikin kanssa ei vastaavaa tapahdu itselleni koskaan, vaikka toki sekin tekee matkustamisesta mielekkäämpää.

Vierailija
44/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjojen kuuntelija ei selvästikään ole järin kiinnostunut lukemisesta, ainakaan aina.

Äänikirjan kuunteleminen on vähän samanlaista kuin jos kuuntelisi taustalla radiota tai televisiota. Itse en kenenkään lukemista jaksa kuunnella. Se on tylsää ja unettavaa, eikä kovin hyvinkään luettua, koska lukija ei osaa eläytyä kirjaan niin kuin itse eläydyn. Toisen lukiessa ei myöskään viitsi palata jatkuvasti takaisin jos tarkkaavaisuus herpaantuu tai haluaa uudestaan jonkun kohdan kuunnella. Kirja kädessä sellainen onnistuu paremmin.

Minulla ei ole mitään vaikeutta palata ( ja kelata) takaisin, jos joku asia menee ohi.

Ja minulla kuuntelu ei ole taustalla, kun kuuntelen kuulokkeilla ts muita ääniä en kuule silloin ja kännykkä on takataskussa.

Tällä hetkellä kuuntelen Virpi Hämeen-Anttilan kirjaa ja lukijan äänessä kuulen Virpi H-A:n äänen.

Vierailija
45/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään äänikirjan lukijaa, jonka äänestä pitäisin ja kaipaisin miellyttävän äänistä mieslukijaa mutten ole löytänyt sellaista henkilöä. Kaikki ovat jollain tapaa ärsyttäviä, maiskuttelevat ja lässyttävät.

Vierailija
46/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen äänikirjoja kävelylenkeillä, automatkoilla, kotitöitä tehdessä. Silloin kun tarvitsee jotain viihdykettä, mutta lukeminen ei onnistu. Pystyn hyvin keskittymään, minäkin katson ns. elokuvaa kuunnellessa. Kävelylenkit muuttuvat mielekkäämmiksi ja pidemmäksi hyvää kirjaa kuunnellessa, tylsiä kotityötä jaksaa paremmin tehdä kuunnellessa, automatkoille tekemistä jne.

Luen myös kirjoja kirjoina.

Miksi ei kelpaa linnunlaulu ja luonnon omat äänet ja miksi et osaa siivota ihan vain siivoamisen ilosta?

Vierailija
47/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen äänikirjoja ja luen paperikirjoja ja e-kirjoja. Uskallan väittää, että luen huomattavasti enemmän kuin useimmat sellaiset, jotka eivät kuuntele äänikirjoja.

Vierailija
48/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeille tarkoitettuja tai jos on muuten silmiä rasittavaa lukea kirjaa.

Vierailija
49/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjat on käteviä. Niitä voi kuunnella ajaessa autoa, pyöräillessä, juostessa tai tehdessä kotitöitä. Myös työpäivän jälkeen on kiva antaa silmien levätä ja kuunnella tekstin lukemisen asemesta.

*asemasta

Vierailija
50/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään äänikirjan lukijaa, jonka äänestä pitäisin ja kaipaisin miellyttävän äänistä mieslukijaa mutten ole löytänyt sellaista henkilöä. Kaikki ovat jollain tapaa ärsyttäviä, maiskuttelevat ja lässyttävät.

Kuinka montaa lukijaa olet kuunnellut?

Vierailija
51/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ei kelpaa linnunlaulu ja luonnon omat äänet ja miksi et osaa siivota ihan vain siivoamisen ilosta?"

Onko se sinulta pois, jos osa ihmisistä kuuntelee äänikirjoja, kuten minä? Itse minä maksan Bookbeat-tilaukseni.

Ole lukenut romaanien ja elämäkertojen lisäksi myös paljon historiallisia kirjoja, ts lisännyt myös yleissivistystäni.

Oma suosikkini on Yuval Noah Harari: Sapiens ihmisen lyhyt historia

Vierailija
52/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen fyysisiä kirjoja ja kuuntelen äänikirjoja. Äänikirjat ovat käteviä esim. kävellessä, kotitöitä tehdessä ja illalla sängyssä eli tilanteissa, jotka eivät vaadi erityistä huomiota. Ihan samalla tavalla pystyn keskittymään lukemiseen ja kuuntelemiseen. Näen äänikirjan tapahtumat samalla tavalla "elokuvana" kuin fyysisen kirjankin tapahtumat.

Miten analysoit tekstiä, kieltä, rakennetta ja kerrontaa?

Kyllä sitä useinkin tulee mietittyä, että on kyllä he..n huonoa suomea. Ei ole aina ollut kääntäjä perillä aihepiirin sanastosta. Sitten on äänikirjoja, joista tulee tuumittua, että näitä ei kyllä painettuna julkaisisi mikään kustantamo. Mutta pitäävätpähän hereillä autoillessa ja kävellessä ja siivotessa voi nauttia tarinasta.

Vierailija
53/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luen fyysisiä kirjoja ja kuuntelen äänikirjoja. Äänikirjat ovat käteviä esim. kävellessä, kotitöitä tehdessä ja illalla sängyssä eli tilanteissa, jotka eivät vaadi erityistä huomiota. Ihan samalla tavalla pystyn keskittymään lukemiseen ja kuuntelemiseen. Näen äänikirjan tapahtumat samalla tavalla "elokuvana" kuin fyysisen kirjankin tapahtumat.

Miten analysoit tekstiä, kieltä, rakennetta ja kerrontaa?

Kyllä sitä useinkin tulee mietittyä, että on kyllä he..n huonoa suomea. Ei ole aina ollut kääntäjä perillä aihepiirin sanastosta. Sitten on äänikirjoja, joista tulee tuumittua, että

näitä ei kyllä painettuna julkaisisi mikään kustantamo. Mutta pitäävätpähän hereillä autoillessa ja kävellessä ja siivotessa voi nauttia tarinasta.

Itse en kyllä ole sellaista äänikirjaa kuunnellutkaan, mistä ei olisi myös paperikirjaa olemassa.

Vierailija
54/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi ei kelpaa linnunlaulu ja luonnon omat äänet ja miksi et osaa siivota ihan vain siivoamisen ilosta?"

Onko se sinulta pois, jos osa ihmisistä kuuntelee äänikirjoja, kuten minä? Itse minä maksan Bookbeat-tilaukseni.

Ole lukenut romaanien ja elämäkertojen lisäksi myös paljon historiallisia kirjoja, ts lisännyt myös yleissivistystäni.

Oma suosikkini on Yuval Noah Harari: Sapiens ihmisen lyhyt historia

Minulle kaikki on ilmaista.

Vierailija
55/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka montaa lukijaa olet kuunnellut?

Satoja enkä pidä yhdestäkään.

Vierailija
56/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on huolissaan lukutaidosta.

Hän itse laittoi aloitukseensa kysymysmerkin, vaikka se ei siihen kuulunut.

Vierailija
57/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus ei ole fakta.

Vierailija
58/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen äänikirjoja ja luen paperikirjoja ja e-kirjoja. Uskallan väittää, että luen huomattavasti enemmän kuin useimmat sellaiset, jotka eivät kuuntele äänikirjoja.

Luen paperikirjoja viidellä eri kielellä ja luen enemmän kuin sinä.

Vierailija
59/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänikirjat on käteviä. Niitä voi kuunnella ajaessa autoa, pyöräillessä, juostessa tai tehdessä kotitöitä. Myös työpäivän jälkeen on kiva antaa silmien levätä ja kuunnella tekstin lukemisen asemesta.

Mun kaveri kuuntelee äänikirjoja 2x nopeudella, ei varmasti sisäistä kaikkea mitä lukija ääneen lukee. 

Vierailija
60/100 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät pysty keskittymään lukemiseen tai kuuntelemiseen, vaan tarvitsevat jotakin tekemistä käsilleen, jotta huomio pysyy ns. maan tasalla eikä mieli lähde harhailemaan

Kuulostaa aika vajaalta jos ei pysty suorittamaan rutiininomaista touhua kuten siivoamista ilman 100% keskittymistä

Lukutaito ei ole välttämättä tulevaisuudessa relevantti sillä asteella mitä äikänopet sen haluaisivat olevan, ja ylipäätään se että kokonainen kirja olisi sisällöltään siedettävä olisi ihme. Se ettet sinä kestä lukuääntä on toisille se, että ei kestä isoa osaa sisällöstä, joka on pääosin jotani täytesanoja, turhanpäiväistä draamaa, ym. Se että ihmiset suostuvat nauttimaan kirjoista edes luettuina on mielestäni paljon, itse en tee sitäkään enää

Söisitkö itse pullaa, jossa on 80% sahanpurua, ja oikein laittaisit aikaa ja energiaa sen sahanpurun mässyttämiseen?