Palstalaiset selittäkäähän minulle äänikirjojen tarkoitus?
Kahvilassa ollessa kuulin ystävysten keskustelevan äänikirjoista ja toinen henkilö kertoi kuuntelevansa äänikirjoja samalla kun siivoaa. Olisin halunnut kysyä miten voit keskittyä kirjaan ja jääkö muistiin kaikki kirjan tapahtumat jos samalla touhuaa jotain, koska en äänikirjoja harrasta vaan tarvitsen fyysisen kirjan jota lukea. Suhtautuminen äänikirjoihin on nuivaa, koska koen niiden laskevan lukutaitoa ja luetunymmärtämistä enkä voi sietää kaikkien ihmisten lukuääntä, joten henkilön pitäisi olla täydellinen, koska väärä tyyppi voi pilata aivan kaiken.
Kommentit (100)
Harva kirja on sellainen mihin tarvitsee keskittyä 100%. Etenkin hömppä on sellaista mistä voi mennä vaikka puolet ohi ja silti tietää missä juoni kulkee. En itse kuuntele äänikirjoja, mutta ymmärrän miksi niitä kuunnellaan.
Olen kuunnellut äänikirjoja kotitöitä tehdessä, jolloin en tietyst perinteistä kirjaa voisi lukeakaan. Valitsen kirjoja, jotka eivät ole kovin monimutkaisia. Jos haluan lukea hyvin keskittyneesti, sitten se on paperikirja. Mutta hauskempi on vaikka silittäessä jotain kuunnella kuin olla kuuntelematta.
Minä taas en lenkkeillessä kuuntele kuin lintujen laulua, silloin nautin ajatusten vapaasta virrasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen fyysisiä kirjoja ja kuuntelen äänikirjoja. Äänikirjat ovat käteviä esim. kävellessä, kotitöitä tehdessä ja illalla sängyssä eli tilanteissa, jotka eivät vaadi erityistä huomiota. Ihan samalla tavalla pystyn keskittymään lukemiseen ja kuuntelemiseen. Näen äänikirjan tapahtumat samalla tavalla "elokuvana" kuin fyysisen kirjankin tapahtumat.
Miten analysoit tekstiä, kieltä, rakennetta ja kerrontaa?
Ei kirjan lukeminen nyt noin vakava tapahtuma ole, hyvänen aika. Äidinkielen analyysit jäivät lukioajoille ja hyvä niin.
Mulle on. Olen kirjallisuustaiteen ystävä, siksi en kykene kuluttamaan näitä adaptaatioita, tulkintoja/versioita itse taiteesta.
Äänikirjojen tarkoitus on minulle se, että pystyn tekemään jotain muuta samaan aikaan kun kuuntelen kirjaa.
Siivoaminen. Tiskaus. Saunalle puiden roudas ja pesän sytyttäminen. Kävely. Hiihto. Juoksu. Lihaskuntotreeni ja lihashuolto yms. Näissä hommissa ei paljon kirjaa lueta. Mutta kuunnellaan kyllä.
Yksinkertaista hommaa tehdessä pystyy hyvin kuuntelemaan samalla, mutta totta on myös se, että joskus osa menee ohi jos keskittyy johonkin muuhun. Aina voi kelata takaisin.
Voin kertoa, että joku parin tunnin peruskuntolenkki viikottain tehtynä on todella paljon mielekkäämpää hyvän kirjan kanssa. Toki joskus on ihan jees ilman kirjaakin ja mitä vähemmän lenkkeilee, sen vähemmän siihen kaipaa viihdykettä.
Työnnän tähän oman kysymyksenkin, että kun tavallista kirjaa lukee, tai ainakin kun minä luen, muodostan aika nopeasti hahmoille tavallaan oman "äänen", ja tietysti ulkomuodon ja sen sellaisen. Miten tuo voi oikein toteutua yhden henkilön lukiessa?
Minulle hiljaisuus on tärkein asia kirjaa lukiessani. En halua kuulla kenenkään ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen fyysisiä kirjoja ja kuuntelen äänikirjoja. Äänikirjat ovat käteviä esim. kävellessä, kotitöitä tehdessä ja illalla sängyssä eli tilanteissa, jotka eivät vaadi erityistä huomiota. Ihan samalla tavalla pystyn keskittymään lukemiseen ja kuuntelemiseen. Näen äänikirjan tapahtumat samalla tavalla "elokuvana" kuin fyysisen kirjankin tapahtumat.
Olen eri, mutta miksi haluaisin analysoida tekstiä, kieltä, rakennetta ja kerrontaa? Ja jos haluaisin, niin eikö sama ole kuultavissa yhtä lailla kuin luettavissa.
Minullekaan ei jää kuunnellusta tekstistä juuri mitään mieleen, mutta eivätkö ihmiset ole hyvin erilaisia tämän suhteen? Koulussakin osa oppi paremmin kun opettaja selitti aiheesta, ja toiset (kuten minä) oppivat parhaiten kirjasta lukemalla.
Äänikirjojen myötä minun kirjallisuuden kulutukseni on lähtenyt ihan uudelle tasolle. Kuuntelen kirjoja paljon. Aina autossa, lenkillä, siivotessa jne. Olen sekakäyttäjä, joka sitten aina välillä (esim. illalla sängyssä) lukee sitä samaa kirjaa. Luen ja kuuntelen siis samaa kirjaa tilanteesta riippuen.
Minä olen todella nopea lukija ja aluksi vierastin äänikirjoja niiden hitauden takia, mutta kun kuuntelee jonkin verran nopeutettuna, ei ole ollenkaan niin tuskaista.
Aiemmin luin joitain kirjoja vuodessa, kun kirjastoon on pitkä matka ja kotiin ei enää oikeita kirjoja mahdu. Nyt äänikirjojen myötä luen/kuuntelen yli sata kirjaa vuodessa.
Äänikirjat on yksi hyvä tapa harrastaa lukemista ja kirjallisuutta ja äänikirjojen myötä on varmasti saatu enemmän ihmisiä kirjallisuuden maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Välillä menee osa ohi kun puuhailee samalla.
No minä ainakin saatan kelata vähän taakse päin, jos huomaan, että jää jotain väliin esim puhelin soi tai joku sanoo minulle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Työnnän tähän oman kysymyksenkin, että kun tavallista kirjaa lukee, tai ainakin kun minä luen, muodostan aika nopeasti hahmoille tavallaan oman "äänen", ja tietysti ulkomuodon ja sen sellaisen. Miten tuo voi oikein toteutua yhden henkilön lukiessa?
Hyvät lukijat muodostavat sen hahmojen äänen äänikirjoissa tosi hyvin. Eikä se ole sattumaa, kuka minkäkin kirjan äänikirjaksi lukee. Kustantamoissa osataan hyvin arvioida minkälaiset hahmot ja tarinat sopivat parhaiten kenellekin lukijalle.
Mutta silloin tuo taitavan lukijan luoma vahva mielikuva hahmoista on huono juttu, jos kesken jonkun kirjasarjan lukija vaihtuu. Onneksi niin ei käy kovin usein, ja onneksi uuden lukijan luomiin hahmojen ääniin tottuu myös nopeasti.
Äänikirja on hyvä vaihtoehto niihin tilanteisiin, missä ei voi lukea. Valitsen kyllä varsinkin töissä kuunneltavaksi usein sellaisen kirjan, minkä olen jo aikaisemmin lukenut, niin ei haittaa jos joku lause menee ohi.
Jotkut kuuntelee siivotessa musaa, toiset radiota, podeja ja jopa äänikirjoja. Siivoaminen on niin yksioikosta touhua, että helposti voi keskittyä muuhun. Siivous tapahtuu automodella.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuunnellut äänikirjoja kotitöitä tehdessä, jolloin en tietyst perinteistä kirjaa voisi lukeakaan. Valitsen kirjoja, jotka eivät ole kovin monimutkaisia. Jos haluan lukea hyvin keskittyneesti, sitten se on paperikirja. Mutta hauskempi on vaikka silittäessä jotain kuunnella kuin olla kuuntelematta.
Minä taas en lenkkeillessä kuuntele kuin lintujen laulua, silloin nautin ajatusten vapaasta virrasta :)
Aika monta kuukautta kyllä on Suomessa aikaa, jolloin ei kuulu lintujen ääniä.
Lukisin enemmän, jos olisi aikaa. Nyt ei ole. Kuuntelen radiota autossa ja kuntosalilla kuulokkeista. Äänikirjojen maailmaan en ole vielä eksynyt. Olen pohtinut kielikurssia.
Siivotessa kuuntelen mielimusaa kuulokkeilla. Se miksi en ole ottanut äänikirjoja mukaan touhuihini. Niin tykkään pysähtyä miettimään lukemaani. Mut kyllä ihmiset on niistä tykänneet. Kun aikaa sen kirjan kanssa ei niin paljoa ole kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjojen tarkoitus on minulle se, että pystyn tekemään jotain muuta samaan aikaan kun kuuntelen kirjaa.
Siivoaminen. Tiskaus. Saunalle puiden roudas ja pesän sytyttäminen. Kävely. Hiihto. Juoksu. Lihaskuntotreeni ja lihashuolto yms. Näissä hommissa ei paljon kirjaa lueta. Mutta kuunnellaan kyllä.
Yksinkertaista hommaa tehdessä pystyy hyvin kuuntelemaan samalla, mutta totta on myös se, että joskus osa menee ohi jos keskittyy johonkin muuhun. Aina voi kelata takaisin.
Voin kertoa, että joku parin tunnin peruskuntolenkki viikottain tehtynä on todella paljon mielekkäämpää hyvän kirjan kanssa. Toki joskus on ihan jees ilman kirjaakin ja mitä vähemmän lenkkeilee, sen vähemmän siihen kaipaa viihdykettä.
Kyllä musiikin kuuntelu on paljon mielekkäämpää noissa touhuissa.
Kuuntelen töissä, autoa ajaessa, sukkaa neuloessa, kasvimaata kitkiessä, marjapensaita tyhjentäessä, siivotessa tai rannalla löhöillessä. Kirjan voi laittaa pauselle, jos pitää tarkemmin keskittyä johonkin tärkeämpään ja jatkaa sitten taas. Jotkut kirjat vaativat enemmän huomiota kuin toiset niinpä valitsen kirjat tilanteen mukaan.
Kyllästyin radion kuunteluun ja löysin tilalle äänikirjat. Luenkin edelleen kirjoja, mutta äänikirjat ovat toisenlainen viihdyke hetkiin joissa ei voi lukea muttei jaksa musiikkia tai radiota kuunnella.
On hyviä ja on huonoja äänikirjojen lukijoita, monesti haen kuunneltavaa lukijan perusteella enkä kirjan tai kirjailijan perusteella.
Äänikirjoja on varmaankin tarkoitus kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjan lukeminen nyt noin vakava tapahtuma ole, hyvänen aika. Äidinkielen analyysit jäivät lukioajoille ja hyvä niin.
Mulle on. Olen kirjallisuustaiteen ystävä, siksi en kykene kuluttamaan näitä adaptaatioita, tulkintoja/versioita itse taiteesta.
" Kirjallisuustaiteen ystävä" täällä vauvalla "analysoimassa", hyvää päivää :D
Kuuntelen äänikirjoja tilanteissa, joissa en voi lukea mutta kaipaan viihdettä. Esim. jo aiemmin maintut kotityöt ja liikunta.
Itselle ei ole mitään ongelmaa keskittyä kirjan tapahtumiin ja syventyä tarinaan kuuntelemalla.