Hoitoalalla työskentelevä, minkä asiakasryhmän koet erityisen hankalaksi?
Kommentit (243)
Entä ujostelevat nuoret miespotilaat?
Vanhuksia on niin paljon erilaisia, etten voi yleistää ollenkaan. Toki olen sairaalassa töissä, potilaalla voi olla kaikki sairaudet, muttei muistisairautta. Muistisairaitakin on ja se on julma sairaus. Teen hoitotahdon ihan itseni vuoksi, etten siihen kärsimykseen joudu, siis käymään läpi koko muistisairauden etenemistä. Voivat olla väkivaltaisia. Pahinta on kuitenkin se, etten voi oikeastaan auttaa niitä joilla dementia on edennyt pitkälle. En pääse hänen maailmaansa.
Mutta, jostain syystä mun hermoja eniten koettelevat vammautuneet tai syntymästään liikuntavammaiset. Siis vaaditaan, vaaditaan ja vaaditaan. "Minulla on oikeus" on joka toinen lause. Aarrgghh!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ujous ketään haittaisi? Se sen sijaan haittaa, jos lyöt hoitajaa ja sotket ympäristösi pskalla.
- entinen vanhustenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Sairaalloisen ylipainoiset potilaat, jotka ovat huonossa kunnossa omien elintapojensa takia eivätkä pysty edes liikkumaan. Näitä kitisijöitä pitäisi sitten passata ja palvella.
Olin tulossa sanomaan samaa. Olen hoivakodissa töissä, ja meillä on näitä lihavia vaativaisia asukkaita. Oikein huonoina hetkinä olen miettinyt, että pitäisi olla joku painoraja jota ylittäviä ei tarvitsisi hoitaa. Onhan meillä oikeus työturvallisuuteen.
Kehitysvammaiset ja dementikot, rasittavia molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalloisen ylipainoiset potilaat, jotka ovat huonossa kunnossa omien elintapojensa takia eivätkä pysty edes liikkumaan. Näitä kitisijöitä pitäisi sitten passata ja palvella.
Olin tulossa sanomaan samaa. Olen hoivakodissa töissä, ja meillä on näitä lihavia vaativaisia asukkaita. Oikein huonoina hetkinä olen miettinyt, että pitäisi olla joku painoraja jota ylittäviä ei tarvitsisi hoitaa. Onhan meillä oikeus työturvallisuuteen.
Ja nämä ylipainoiset ovat 10-20 vuotta nuorempia kuin muut hoidettavat.
Hoitajana olen kokenut kollegat vaikeimpina potilaina. Samoin omaisena, aika raskasta kun " sairaanhoitajatytär Helsingistä " puhelimitse vaatii vanhemmalleen vaikka mitä toimenpiteitä, vaatii tietää menevät lääkkeet vahvuuksineen ja annostuksineen. Määrää mitä ja millaista ruokaa vanhempansa täytyy saada. Tämä kaikki, vaikka ei itse edes käy vanhempansa luona. Jotenkin hankala sulattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ujous ketään haittaisi? Se sen sijaan haittaa, jos lyöt hoitajaa ja sotket ympäristösi pskalla.
- entinen vanhustenhoitaja
Kait se töitä hidastaa jos potilas ei uskalla vaikka riisuuntua?
Unohdin sanoa: erittäin väkivaltaiset potilaat. Siis joko varhain alkava muistisairaus työikäisellä miehellä, jolla on karhun voimat, muttei ymmärrystä. Tai aivovamma ja päihteet siinä sivussa. Tarvitaan vartijoita, joskus jopa poliisia. Tulee erittäin kalliksi yhteiskunnalle. Tekis mieli kysyä että eikö näitä saa millään erikoisluvalla lääkitä liikuntakyvyttömiksi. Näitä on harvoin, mutta vievät aikaa ja resursseja ihan tolkuttomasti.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin sanoa: erittäin väkivaltaiset potilaat. Siis joko varhain alkava muistisairaus työikäisellä miehellä, jolla on karhun voimat, muttei ymmärrystä. Tai aivovamma ja päihteet siinä sivussa. Tarvitaan vartijoita, joskus jopa poliisia. Tulee erittäin kalliksi yhteiskunnalle. Tekis mieli kysyä että eikö näitä saa millään erikoisluvalla lääkitä liikuntakyvyttömiksi. Näitä on harvoin, mutta vievät aikaa ja resursseja ihan tolkuttomasti.
Minusta näitä ei pitäisi hoitaa lainkaan. Jos ei halua hoitoa, ei saa hoitoa - näin sen pitäisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
M muuttajat. Pelkästään ongelmia. Eivät sitoudu hoitoon. Sekoilevat, eivät käy sovituissa kokeissa. Huono kielitaito. En millään jaksaisi hoitaa.
En todellakaan kouluttautunut alalle hoitaakseni somaleja ja afgaaneja, vaan haluan hoitaa suomalaisia. Jos haluaisin hoitaa somaleja, muuttaisin Somaliaan. Tyhmää, että joudun kärsimään muiden politiikan vuoksi tällaisesta, ja osa kollegoistakin on näistä maista. En halua, en vain halua olla näiden kanssa missään tekemisissä. Olen aina äänestänyt heidän Suomeen ottamistaan vastaan.
Epävakaasta persoonaallisuushäiriöstä kärsivät.
Psykogeriatriset potilaat, jotka ovat somaattisesti monisairaita ja väkivaltaisia.
Päihteidenkäyttäjistä akuutit päihdepsykoosipotilaat.
Psykoottistasoisesti masentuneet potilaat, jotka ovat akuutissa im-vaarassa.
Maaniset psykoosit.
Hankalia siinä mielessä, että heidän hoitamisensa on haasteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset, aina valittavat kaikesta.
Kiva sun sitten vanhuksena mennä hakemaan hoitoa kun tiedät etukäteen sinua tuntematta kuinka sua vihataan. Oletkohan väärällä alalla? Kuulostat jo valmiiksi rasittavalta tapaukselta.En ole tuo jolle vastasit, mutta jos itse tekisit vanhustyötä pari vuotta, alkaisit itsekin inhota vanhuksia.
Tein työurani vanhusten parissa 48 vuotta ja en todellakaan inhonnut vanhuksia. Nyt työuran jälkeen hoidan vapaaehtoisena vanhuksia. Ne, jotka eivät tule toimeen vanhusten kanssa ovat väärällä alalla.
60-luvulla syntyneet naiset. Te ootte omanarvon tuntevia, äkäisiä ja vaativia. En ymmärrä miksi. Voisiko joku avata jos kuulut tähän porukkaan ja tunnistat itsessäsi tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M muuttajat. Pelkästään ongelmia. Eivät sitoudu hoitoon. Sekoilevat, eivät käy sovituissa kokeissa. Huono kielitaito. En millään jaksaisi hoitaa.
En todellakaan kouluttautunut alalle hoitaakseni somaleja ja afgaaneja, vaan haluan hoitaa suomalaisia. Jos haluaisin hoitaa somaleja, muuttaisin Somaliaan. Tyhmää, että joudun kärsimään muiden politiikan vuoksi tällaisesta, ja osa kollegoistakin on näistä maista. En halua, en vain halua olla näiden kanssa missään tekemisissä. Olen aina äänestänyt heidän Suomeen ottamistaan vastaan.
Sama. En halua yhtään hoitaa ulkomaalaistaustaisia. Juurikin tupsahti osastolle irakilainen potilas suoraan ulkomailta hoidattamaan kallista kroonista sairauttaan, joka oli asunut aiemmin Kreikassa. Ei vain voi mennä niin. Vaativat ja ottavat kaiken, mitä saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva sun sitten vanhuksena mennä hakemaan hoitoa kun tiedät etukäteen sinua tuntematta kuinka sua vihataan. Oletkohan väärällä alalla? Kuulostat jo valmiiksi rasittavalta tapaukselta.En ole tuo jolle vastasit, mutta jos itse tekisit vanhustyötä pari vuotta, alkaisit itsekin inhota vanhuksia.
Mun äiti teki vanhustyötä enimmän osan uraansa eikä todellakaan inhonnut vanhuksia.
Nykyiset vanhukset ovatkin aivan oma lukunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele, miksi vanhusten hoito- ja hoivatyö on mitä on. Asenne ja arvot.
Menepä itse hoitamaan niitä väkivaltaisia, ulosteilla sotkevia latvalahoja. Ja tutkiskele sitten omia asenteitasi, saattavat nimittäin pikkuisen muuttua.
Miltä vuosikymmeneltä puhut. Nykyisin hoivakodeissa käytetään hygieniahaalareita vanhuksilla, joilla olisi taipumus sotkea ulosteita. Eri juttu oli esim 80-luvulla. Kommenttisi kuvaa kyllä ihan omaa lahouttasi🤯
"Uudemmat" vanhukset (40-50 -luvulla syntyneet). Sodanaikainen ikäluokka oli vielä ihana, suuret ikäluokat hirveitä ihmisiä suurin osa.
Ei kenenkään kustannuksella sovi nauraa. Huumori eri ku musta huumori.