Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykylapset eivät osaa viisarikelloa, kuukausia ja viikonpäiviä!

Vierailija
17.03.2025 |

Eikä valitettavasti paljon mitään muutakaan. Tämä on murheellinen totuus, jonka näen työssäni koulussa joka päivä. Tilanne on paha. Olisi paljon muutakin kerrottavaa, mutta en nyt jaksa kertoa kaikkea.  

Kommentit (356)

Vierailija
321/356 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei haluttu koulutusta ihmisille, koska se maksoi. Kun koulutuksen antoi, niin ihmisistä tulikin tuottavampia ja heidän kanssaan oli helpompi asioida ja hyötyä heistä.

Nyt ihmiset ovat ajatelleet asian uudestaan niin, että koulutuksesta pitää maksaa, koska NE haluaa tuottavia kansalaisia.

Jos minulle ei makseta, niin en opiskele.

Vierailija
322/356 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on näitä kolmannen polven maahanmuuttajalapsia, jotka eivät osaa omaa äidinkieltään saati suomenkieltäkään, puhuvat nk. siansaksaa...vanhempien kielitaito kun ei riitä lasten opettamiseen, saati sitten vieraan maan kulttuurin ja kielen opetukseen. Helpompaa olisi, jos integroituisivat sinne omaa kulttuuria lähempänä oleviin maihin, eivätkä sellaisiin paikkoihin, joihin eivät kykene sopeutumaan millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/356 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opin ne jo ennen kouluikää

Mulla oli myös ennen koulun aloitusta stressi, että osaan kuoria perunat, sitoa kengännauhat, pyyhkiä kunnolla pepun, kellonajat ja kirjoittaa perustiedot. Lukemistakin yritettiin opetella ennen koulua ja osasin vähän, muistan sen voimakkaan ahdistuksen kun en osannut kunnolla. Sama ahdistus on ajanut eteepäin yhä 35 vuotta myöhemmin eri asioissa.

Vierailija
324/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli myös ennen koulun aloitusta stressi, että osaan kuoria perunat, sitoa kengännauhat, pyyhkiä kunnolla pepun, kellonajat ja kirjoittaa perustiedot. Lukemistakin yritettiin opetella ennen koulua ja osasin vähän, muistan sen voimakkaan ahdistuksen kun en osannut kunnolla. Sama ahdistus on ajanut eteepäin yhä 35 vuotta myöhemmin eri asioissa.

Ja oletko saanut siitä mielestäsi mitään palkintoa tai hohdetta elämääsi?

Eikö vapauttavampaa ole olla tekemättä asioita ja hyljätä kaikki turha perinteinen kuten rannekello ja tulevaisuus, koska ennen sinua, joku jo päätti tulevaisuudestasi puolestasi.

Vaikka mitä tekisit, niin ei se elämäsi helpotu. Ainoa tapa helpottaa elämää, on olla tekemättä asioita.

Vierailija
325/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vapauttavampaa ole olla tekemättä asioita ja hyljätä kaikki turha perinteinen kuten rannekello ja tulevaisuus, koska ennen sinua, joku jo päätti tulevaisuudestasi puolestasi.

Vaikka mitä tekisit, niin ei se elämäsi helpotu. Ainoa tapa helpottaa elämää, on olla tekemättä asioita.

Eivät nykylapset suostu pitämään kelloa kädessä. Ja pakottaa heitä ei voi.

Vierailija
326/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaten, mutta kiinnostavaa että lukemaan opin vielä aiemmin kuin ymmärtämään viisarikelloa. Ilmeisesti modulaariaritmetiikan ymmärtäminen on isompi kynnys kuin lukeminen. Liekö muilla sama kokemus?

Vierailija
327/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun asioiden tekeminen on kivaa!

Vierailija
328/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykännykät tuhoaa itsenäisen ajattelun

Vierailija
329/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on itseasiassa ihan totta. Testasin asiaa kesällä sukulaislapsilta eikä kuudesluokkalainen osannut kertoa mikä vuosi nyt on eikä tiennyt kuukausia eikä vuodenaikoja. Todella järkyttävää...

Ei ole normaalia. Jos tuollainen kuudesluokkalainen on olemassa, hän on pahasti kehityksestä jäljessä.

Vierailija
330/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten ajokorttia varten tehtävistä lääkärintarkastuksistakin on poistettu kellon viisarin piirtäminen, kun ne eivät ole enää tätä päivää.

Vierailija
331/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fail. 😂 

Vierailija
332/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulunhan on määrä opettaa ne kaikki!

Siis sinäkö et opeta lapsellesi kelloa etkä varmaan aakkosiakaan, lukemistakaan? Huhhuh. 

Vierailija
333/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykännykät tuhoaa itsenäisen ajattelun

Kyllä se vika on vanhempien, jotka antavat lapselle sen älykännykän ja rajoittamattoman kännyajan. Rajat! Alakoululainen ei tarvitse älykännykkää.

Vierailija
334/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, eivät pääsisi läpi ajokorttiterveystarkastuksessa! Siellä kysyttiin juuri tätä vuotta, kuukautta, päivää ja lisäksi piti piirtää kello näyttämään 11.10.

Vierailija
335/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murheellinen totuus on se, että AP on lihava syrjäytynyt keski-ikäinen työtön mieslapsi, joka tekee näitä aloituksia 20 kappaletta päivässä istuessaan suurimman osan vuorokaudesta tietokoneen ääressä.

Vierailija
336/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi kun aikatauluja ei noudateta ? Vanhemmilta opittu tapa.

Vierailija
337/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siellä kouluissa nykyisin opetetaan? Ei edes perusasioita? vieläkö on pakko opetella soittamaan nokkahuilua ja klarinettia? :-) tämä ja moni muu asia jota mun ikäluokan piti opetella 80 luvulla on ollut täysin turhaa. En ole tarvinnut noita, enkä monia muitakaan taitoja ikinä elämässäni.

Kuka on koskaan tarvinnut osata ulkoa Ruotsin järviä ? Tai intiaanipäälliköiden nimiä ja vallassaolovuosia tai edes euroopan historiaa. Me opeteltiin kaikki ulkoa. Näistä oli pistareita joskus. Osasin ne vain just siihen saakka kun kokeet oli ohi ja unohdin samantien koska ei vois vähempää kiinnostaa.

Varmana joku promille porukasta jotka lähtee opiskelemana jotain historiaa tai valtiotieteitä tms.

Vierailija
338/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyvanhukset ei osaa käyttää verkkopankkia, tunnistautua palveluihin ja varata lääkäriaikaa netissä. YHYYYYYYY.

Vierailija
339/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistettynä: nykylapset ovat tyhmiä kuin saappaat. Mutta se ei ole heidän syynsä, vaan laiskojen vanhempien ja huonontuneen koulutusjärjestelmän.

Vierailija
340/356 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsenlapseni opettelee viisarikelloa. Muskarissa odotellessamme yhdestä vanhasta lastenkirjasta opetellaan. Viikonpäivät osaa ja laulelee usein sitä yhtä viikkonpäivälaulua (tarhassakin) ja tietää, että koska nyt on perjantai niin mikä sen jälkeen tulee jne.  Tammikuussa täytti 4v. 

Juuri näin. Pienet lapset oppii hyvin, kunhan vain pysähtyy, rauhoittuu ja keskittyy siihen hetkeen. Itse ostin pojalleni analogisen kellon 5-vuotislahjaksi. Hän oppi sen puolessa tunnissa. Muutaman kerran samana päivänä tuli vielä tarkastamaan kysymällä, että onko (sanoi ensin itse ajan) kello nyt näin paljon:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme