Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lasketaan perintöverotuksessa mökkirakennuksen käypä arvo?

Vierailija
17.03.2025 |

Olen siis ostanut vanhemmiltani jo aiemmin mökkitontin. 

Mökkirakennus jäi heidän omistukseensa (ei pelkästään siis hallintaan)

Perintöverotuksessahan pitää ilmoittaa käypä arvo, mutta mikä se on? Perin nyt rakennuksesta puolikkaan.

(Verottajalta tulee verotuspäätöksessä 2 arvoa (jälleenhankinta-arvo ja verotusarvo) mutta mikä on se käypä arvo, joka perintöverotukseen laitetaan?

Kyseessä on 70-luvun lautarakenteinen 25 neliön mökki. On sähkö, mutta ei vettä eikä sisävessa. Alkuperäiskunnossa. Lastulevyseinät maalatut sisällä. 

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jospa joku kävisi sen vaikka sen arvioimassa. Se maksaa helposti tonnin ja voihan se mökkikin olla vaikka arvoton. 

Ne arvioidaan ihan papereiden perusteella. Meiltä arvioitiin kaksi mökkiä. Hyvin pieneksi jäi hinta arvion mukaan. Niin varmaan apllakin. 

Vierailija
42/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kiinteistövälittäjä kävi arvioimassa. Juristi neuvoi.

Ihan paras neuvo. Kannattaa ottaa luotettava alueella toimiva välittäjä, joka tuntee hintatason.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko kauppakirjassa, että ostit vain tontin, mutta tontilla on rasitteena mökki?

Lukee.   Ja minä ostin tontin ja maksan sen kiinteistöveron. Ja vanhempani maksaa/maksoi rakennuksen kiinteistöveron. 

Ap

Vierailija
44/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jospa joku kävisi sen vaikka sen arvioimassa. Se maksaa helposti tonnin ja voihan se mökkikin olla vaikka arvoton. 

Ne arvioidaan ihan papereiden perusteella. Meiltä arvioitiin kaksi mökkiä. Hyvin pieneksi jäi hinta arvion mukaan. Niin varmaan apllakin. 

En nyt muista, kuka arvion teki, oisko ollut joku pankista, mutta juristin kanssa tehtiin perunkirjoitus ja siinä yhteydessä. Ei todellakaan ollut kiinteistövälittäjä käymässä mökillä. Ihan papereiden perusteella tehtiin arvio. 

Vierailija
45/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata arvuutella vaan pyytää paikalliselta välittäjältä arvio. Muutaman satasen maksaa, mutta on se arvoinen ja lasku kuolinpesälle.

Vierailija
46/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko kauppakirjassa, että ostit vain tontin, mutta tontilla on rasitteena mökki?

Lukee.   Ja minä ostin tontin ja maksan sen kiinteistöveron. Ja vanhempani maksaa/maksoi rakennuksen kiinteistöveron. 

Ap

Miksi ihmeessä teitte noin? Meillä äidillä oli hallintaoikeus, minä omistin kaikki.

Vierailija
47/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kiinteistövälittäjä kävi arvioimassa. Juristi neuvoi.

Ihan paras neuvo. Kannattaa ottaa luotettava alueella toimiva välittäjä, joka tuntee hintatason.

Ensinnäkin on vaikea sanoa, kuka on luotettava välittäjä ja toisekseen epäilen välittäjän ammattitaitoa arvottaa pelkän rakennuksen hintaa. 

Ei juuri kukaan myy pelkkää mökkirakennusta. 

Mutta ei kai tässä muutakaan voi. 

(Sivuhuomautus 1990-luvulla tapahtuneesta. Silloinen poikaystäväni myi perimäänsä kiinteistöä saaressa. Kutsui sinne kiinteistönvälittäjän ja sen arvio meni 600 000 markkaa pieleen. Välittäjä arvioi hinnaksi 100 000 markkaa, mutta siitä suivaantuneena poikaystäväni alkoi myydä itse ja sai 700 000 markkaa. 

tästä johtuu, että luottoni kìinteistönvälittäjiin mökkiasioissa on huono )

Ap

Vierailija
48/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä tuosta ex-poikaystävän tilanteesta, että sen kiinteistönvälittäjän arvio oli todella kallis kun hän tuli tietty matkan päästä. Oli tunnettu kiinteistönvälitysfirma. 

Vierailija
49/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kiinteistävälittäjä velotti 5 vuotta sitten 1100 euroa, kun tuli arvioimaan mökkiä ja tonttia. 

Vierailija
50/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi ihmeessä teitte noin? Meillä äidillä oli hallintaoikeus, minä omistin kaikki.

Sitä minäkin ihmettelen. Mun äiti vaati, että tehdään tuolla tavalla kauan sitten ja minä tyhmä suostuin. 

Nyt sitten tässä selvittelen asiaa ja ärsyttää, ettei tehty tuolla hallintaoikeustavalla. 

Ap

Vierailija
51/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kiinteistävälittäjä velotti 5 vuotta sitten 1100 euroa, kun tuli arvioimaan mökkiä ja tonttia. 

Tuollaisia summia en tosiaankaan haluaisi maksaa. Hirveen kallista. 

Ap

Vierailija
52/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mökki on 25 neliön lautamökki niin tuskinpa on juurikaan arvoa. Tuo sähkö voi vähän nostaa. 

Vierailija
53/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ole aikeissa myydä mökkiä, onko väliä jos hinta-arvio on esim. vähän alakanttiin? Kiinteistövälittäjän käyntiä ei meillä ainakaan tarvittu. 

Vierailija
54/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoton. Verottaja eri mieltä? No osta se!

Sitten perit vaikka pari donaa kuussa vuokraa tontista.

Vierailija
55/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mökin arvo oli 0 euroa. Piti sitten kuitenkin erikseen maksaa siitä, että kiinteistövälittäjä tuli virallistamaan tämän tiedon. Vaikka sokeakin näki, että mörskä on ongelmajätettä.

Raivostuttavas, että menee kiinteistönvälittäjälle maksu. Hän ei välttämättä edes osaa käypää arvoa sanoa, jollei oli ollut mökkien kanssa paljon tekemisissä. 

Kannattaa valita arviota tekemään sellainen kiinteistönvälittäjä, jolla on mökeistä kokemusta. Mutta en usko, että ap:n tapauksessa tarvitsee ammattilaisen arviota, kun kysymys on noin pienestä ja vanhasta mökistä. Laittaisin itse perukirjaan verotusarvon. Verottajalle voi sitten vielä laittaa liitteeksi selostuksen, jonka perusteluista näkyy, miksi käypä arvo ei ole ainakaan tätä korkeampi.

Vierailija
56/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitan nyt perintöverotuksewn käyväksi arvoksi hyvin pienen arvon. Vaikka tuon verotusarvon, niin miten käy vakuutuksen kanssa, jos mökki palaa. 

Maksaako vakuutus vain tuon minisumman vai sellaisen, millä saisi vastaavanlaisen rakennettua. 

Eli tuleeko tässä vakuutuksen kanssa ongelmia?

Ap

Vierailija
57/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laitan nyt perintöverotuksewn käyväksi arvoksi hyvin pienen arvon. Vaikka tuon verotusarvon, niin miten käy vakuutuksen kanssa, jos mökki palaa. 

Maksaako vakuutus vain tuon minisumman vai sellaisen, millä saisi vastaavanlaisen rakennettua. 

Eli tuleeko tässä vakuutuksen kanssa ongelmia?

Ap

Tarkista vakuutusyhtiöstäsi, mutta yleensä vakuutukset korvaavat tulipalotilanteessa jälleenhankinta-arvon eikä käypää arvoa, jos jälkimmäinen on pienempi.

Vierailija
58/65 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä arvolla se on vakuutettu?

Vierailija
59/65 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä arvolla se on vakuutettu?

70 000.

Ap

Vierailija
60/65 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin juuri perunkirjoitus valmiiksi. Mökki on vastaava kuin sinulla. Kiinteistönvälittäjän mukaan 60-70-luvun alkuperäisten mökkien hinta on 0 euroa. Näin merkittiin. Arvoa on vain tontilla. Perukirjan laati juristi.