Sokerirasituskoe pelottaa. En halua, että todetaan diabetes :(
Ei ole mitään oireita, mutta ilmeisesti voi olla oireetonkin. Lähetettiin tuohon kokeeseen, koska suvussa diabetesta, painoindeksi yli 27 ja oli paastosokeri 6,2 pari vuotta sitten. Sain laskettua arvon 5:een pari kuukautta mittauksen jälkeen, mutta entä, jos arvo taas koholla? Mulla ärtynyt suoli-oireyhtymä, joka aiheuttaa turvotusta mahaan ja osittain siksi vyötärönympärys yli 100, jota häpeän, koska en haluaisi näyttää tältä :( Lisäksi paino palautunut samaan kuin silloin, kun sokeriarvo oli viimeksi koholla ja siksi pahat epäilykset. Tullut syötyä liikaa keksejä, kun sisko niitä tuonut ja pelkään, että ne aiheuttaneet parin kilon takautumisen.
Toivoisin niin, ettei olisi diabetesta ja arvot silti normaalit, mutta onko toivoa tähän, koska 90 cm ylittyvä vyötärönympärys ja aiemmin koholla ollut verensokeri riskitekijöitä? :(
Huomenna sokerirasituskoe.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja liikun säännöllisesti. 5 kertaa viikossa 10 kilometrin hiihtolenkin teen eli toivon, että tämä auttaisi.
Ap
Kannattaiusi hiihtää niin, että välillä nopeammin, jotta hengästyt. Sitten taas tauhallisemmin jonkin aikaa. Vuorotellen hiihtotapoja. Jos hiihtää tasaista tahtia, niin siitä ei saa vastaavaa hyötyä. 3-4 kertaa viikossa riittää. 5 kertaa viikossa alkaa olla jo aika paljon.
Anteeksi nyt, mutta on vaikea uskoa näillä säillä, että ap hiihtää 5 kertaa viikossa 10 km. Epäilen, että tuo on yhtä kaukaa haettua haahuilua kuin muutkin viestit ketjussa joulukonvehdeista ym.
Montako lenkkiä olet ap tehnyt viimeisen kuukauden ajan?
Kyllä monikin ylipainoinen liikkuu, mutta yleensä heillä ei ole muuten epäselvää miksi ovat ylipainoisia. Sinä sen sijaan et tunnu tietävän omaa tilannetta.
Jos sulla sattuis olemaan diabetes niin parempihan se on saada tieto siitä, niin saat hoitoa siihen. Hoitamaton diabetes tuhoaa sun elimistön ja aiheuttaa muita sairauksia ja lyhentää elinikää.
Hei! Toivottavsti testi meni hyvin ja sait hyvät arvot tulokseksi. Tärkeintä, että käy testissä! Koska jos sokeriarvot on koholla, on ne koholla vaikkei asiaa testaisi, jolloin tietty parasta olla tilanteesta selvillä. Eikö?
No minä menin ihan samoilla peloilla. Veriarvojen mukaan esidiabetes.
Ei ollut diabetesta.
Ei ole enää esidiabetestakaan, sillä olen saanut muutettua elintapoja.
Sen sanon, että se litku on kamalinta maailmassa. No, hyvänä puolena se, ettei enää ikinä tee mieli limsaa tmv makeaa juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja liikun säännöllisesti. 5 kertaa viikossa 10 kilometrin hiihtolenkin teen eli toivon, että tämä auttaisi.
Ap
Kannattaiusi hiihtää niin, että välillä nopeammin, jotta hengästyt. Sitten taas tauhallisemmin jonkin aikaa. Vuorotellen hiihtotapoja. Jos hiihtää tasaista tahtia, niin siitä ei saa vastaavaa hyötyä. 3-4 kertaa viikossa riittää. 5 kertaa viikossa alkaa olla jo aika paljon.
Anteeksi nyt, mutta on vaikea uskoa näillä säillä, että ap hiihtää 5 kertaa viikossa 10 km. Epäilen, että tuo on yhtä kaukaa haettua haahuilua kuin muutkin viestit ketjussa joulukonvehdeista ym.
Kyllä monikin ylipainoinen liikkuu, mutta yleensä heillä ei ole muute
Haluan lisätä tähän, että tarkoitus ei ole haukkua turvotuksesta kärsiviä. On ihan normaalia, että vatsa ei ole normaalipainoisellakaan ns pyykkilauta.
Glukoosikokeen arvot olivat hyvät :) Turhaan siis stressasin, mutta aion silti alkaa pitää terveydestäni nyt parempaa huolta.
Ap
Kannattaisi tutkituttaa. Sedällä oli paastosokeri6,5, mutta sitten ei tarkistettu moneen vuoteen.Nyt on molemmat sääret amputoitu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi tutkituttaa. Sedällä oli paastosokeri6,5, mutta sitten ei tarkistettu moneen vuoteen.Nyt on molemmat sääret amputoitu.
Kävin tänään ja glukoosikokeen tulokset olivat hyvät, tarkistin juuri :)
Vierailija kirjoitti:
Hei! Toivottavsti testi meni hyvin ja sait hyvät arvot tulokseksi. Tärkeintä, että käy testissä! Koska jos sokeriarvot on koholla, on ne koholla vaikkei asiaa testaisi, jolloin tietty parasta olla tilanteesta selvillä. Eikö?
Arvot 4,9 ja 5,0 eli sen mukaan ei huolta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin olisin huolissani tuosta vyötärönympäryksestä kuin diabeteksestä. Lihavilla jo pelkkä laihduttaminen laskee usein verensokereita. Vyötärölihavuuteen liittyy usein myös rasvamaksa, MBO jne.
Moni ärtynyt suoli -ongelmakin häviää, kun suolistohormonit on kunnossa ja suolessa ei jatkuvasti ole hiilarisokerimössöä, joka käy suolessa aiheuttaen turvotusta ja ripulia. Mun ripulit hävis samalla kun diabeteslääkitys aloitettiin.
Ei kai ärtynyt suoli voi aiheuttaa diabetesta, kun sokeriarvot koholla? Entä kertooko jotain se, ettei tullut kiire vessaan, vaikka join kolme desiä nestettä, vaikka luulisi?
Ei ärtynyt suoli aiheuta sitä, että vyötärö on jatkuvasti metrin levyinen. Kyllä sinä olet lihava ja se johtuu siitä, että olet syönyt enemmän kuin kulutat. Muutenkin tässä ketjussa sun
Kyllä ärtynyt suoli osittain vaikuttaa vyötärönympärykseen, koska monta senttiä enemmän ilta-aikaan kuin aamulla, mutta kyllä sopimattomalla ravinnollakin osuutta, kun turvottaa. Siksi ruokavalio laitettava uusiksi ja tutkittava mikä turvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Diabetes ei ole mikään kuolemantuomio. Sen saa hoidettua nykykeinoilla oikeinkin hyvin.
Kakkostyypin diabetes on itse aiheutettu elintapasairaus. Siitä myös onneksi pääsee eroon liikkunnalla ja laihduttamalla terveellisellä ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Diabetes ei ole mikään kuolemantuomio. Sen saa hoidettua nykykeinoilla oikeinkin hyvin.
Kakkostyypin diabetes on itse aiheutettu elintapasairaus. Siitä myös onneksi pääsee eroon liikunnalla ja laihduttamalla terveellisellä ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä monikin ylipainoinen liikkuu, mutta yleensä heillä ei ole muute
Kyllä olen hiihtänyt 5 kertaa viikossa, viime viikolla hiihdin jopa jäisellä ladulla ja aika paljon hengästyin. Ja suklaakonvehtijuttu on totta, näkisitpä kaapin sisälle niin ihmettelisit itsekin!
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla sattuis olemaan diabetes niin parempihan se on saada tieto siitä, niin saat hoitoa siihen. Hoitamaton diabetes tuhoaa sun elimistön ja aiheuttaa muita sairauksia ja lyhentää elinikää.
Paitsi että lääketeollisuuden juonien perusteella asia on täysin päin vastoin, ja raja-arvot on laskettu tarkoituksellisen mataliksi jotta voidaan myydä myrkyä, jolla onkin aivan järkyttävät lyhyen ja pitkän aikajänteen sivuvaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin tehnytkin. Viime viikolla, kun punnitsin itseni, olin huolissani siitä, etten ole niin kovaa hiihtänyt lähiaikoina, kun äidin kanssa käynyt, mutta nyt pidän huolen, että hiihdän myös yksin, jolloin saan menää niin kovaa kuin pääsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että lääketeollisuuden juonien perusteella asia on täysin päin vastoin, ja raja-arvot on laskettu tarkoituksellisen mataliksi jotta voidaan myydä myrkyä, jolla onkin aivan järkyttävät lyhyen ja pitkän aikajänteen sivuvaikutukset.
Siinä kohtaa kun näkö menee, jalat eivät toimi ja verisuonet ovat rappeutuneet, alkaa salaliittoteorioihinkin uskova miettiä olisiko kannattanut hoitaa sairauttaan. Ja diabetestahan voi hoitaa elintapamuutoksillakin, jos elintavat ovat olleet sellaiset että diabetes on niistä johtuen alunalkaen seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös tuollainen "kiltti" sisko, joka aina toi keksejä, kakkuja, leivonnaisia tai muuta, kun yritin pudottaa painoa. Ja sitten nälvi kiloista todella rumasti. Sano suoraan siskollesi, että lopettaa sen tyrkyttämisen. Minun piti katkaista välit kokonaan ennen kuin pääsin eroon muutenkin monella tavalla myrkyllisestä, kontrolloivasta ja manipuloivasta siskosta. Perhe voi todellakin olla pahin.
Siskosi väkisin tunki ne kakut ja keksit kitaasi? Tuskinpa. Itse söit, katso siis peiliin äläkä nälvi siskoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pelkää, rohkeasti sinne vain. Joka tapauksessa hyvä tietää totuus ja ihan hyvin voi olla ettei diabetesta vielä ole puhjennut. Ota siskon kanssa puheeksi että terveytesi kannalta on tärkeää välttää keksien ahmimista ja vähennätte niiden syömistä yhdessä. Jos hän silti niitä tuo vieköön loput mennessään pois, sä voit syödä vaikka yhden yksittäispakatun sydänmerkkikaurakeksin silloin kun yhdessä kahvittelette, ne on ihan hyviä.
Ihmettelen miten sisko ei osaa olla huolissaan vaan ostaa keksejä liian usein, vaikka suvussa diabetesta ja hän minua kaksi vuotta vanhempi. Kerran olisi antanut sokeroidun trip-mehun, mutta kieltäydyin, koska ei ollut tuoremehu, jolloin kysyi mitä pahaa on sokerissa.
Tuoremehussahan ei olekaan sokeria ollenkaan.
Sokerirasituskoneessa oksensin sen litkun alle 3 minuutissa, joten tulosta ei saatu. Ei ole minun vikani, että raskauspahoinvointi aiheuttaa sen, että mikään ei pysy sisällä.
Papereissani lukee, että ei saapunut rasituskokeeseen. Hassua, olin minä siellä, mutta näköjään epäonnistunut rasituskoe kuitataan näin.
Hei, ei syytä alakuloon, laita ruokailu kuntoon.
Noin 4 tunnin välein ateria,. missä kohtuullinen määrä hiilareita, paljon vihanneksia/juureksia ja riittävästi aikaa nauttia ruoka.
Muista juoda (vettä) riittävästi päivän aikana ja sokerilitkut ei ole juomista.