Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerirasituskoe pelottaa. En halua, että todetaan diabetes :(

Vierailija
16.03.2025 |

Ei ole mitään oireita, mutta ilmeisesti voi olla oireetonkin. Lähetettiin tuohon kokeeseen, koska suvussa diabetesta, painoindeksi yli 27 ja oli paastosokeri 6,2 pari vuotta sitten. Sain laskettua arvon 5:een pari kuukautta mittauksen jälkeen, mutta entä, jos arvo taas koholla? Mulla ärtynyt suoli-oireyhtymä, joka aiheuttaa turvotusta mahaan ja osittain siksi vyötärönympärys yli 100, jota häpeän, koska en haluaisi näyttää tältä :(  Lisäksi paino palautunut samaan kuin silloin, kun sokeriarvo oli viimeksi koholla ja siksi pahat epäilykset. Tullut syötyä liikaa keksejä, kun sisko niitä tuonut ja pelkään, että ne aiheuttaneet parin kilon takautumisen.

Toivoisin niin, ettei olisi diabetesta ja arvot silti normaalit, mutta onko toivoa tähän, koska 90 cm ylittyvä vyötärönympärys ja aiemmin koholla ollut verensokeri riskitekijöitä? :(

Huomenna sokerirasituskoe.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä tietää, missä mennään ettei se jää piilevänä taustalle tuhoten terveyttäsi. On myös hyvä tietää, että kuluneeksi kliseeksi muodostunut elintaparemontti auttaa. Eikä kysymys ole välttämättä edes isoista asioista, vähän katsoo mitä syö ja liikkuu hieman enemmän. Oikeasti, ota itseäsi niskasta kiinni, niin diabetes ei ole sinun ongelmasi. Tsemppiä. Oikeesti.

Muutokset tapahtuvat mittaamattakin. Ei kannata laittaa päätään pensaaseen. Kannattaa huolehtia itsestään. Diabetes johtaa esimerkiksi liikuntakyvyttömyyteen. Ei kai kukaan ehdoin tahdoin halua sitä?

Vierailija
22/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä häpeä minua, olemme ystäviä hamaan loppuun saakka.

T. Diabeteksesi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä pelkää, rohkeasti sinne vain. Joka tapauksessa hyvä tietää totuus ja ihan hyvin voi olla ettei diabetesta vielä ole puhjennut. Ota siskon kanssa puheeksi että terveytesi kannalta on tärkeää välttää keksien ahmimista ja vähennätte niiden syömistä yhdessä. Jos hän silti niitä tuo vieköön loput mennessään pois, sä voit syödä vaikka yhden yksittäispakatun sydänmerkkikaurakeksin silloin kun yhdessä kahvittelette, ne on ihan hyviä. 

Ihmettelen miten sisko ei osaa olla huolissaan vaan ostaa keksejä liian usein, vaikka suvussa diabetesta ja hän minua kaksi vuotta vanhempi. Kerran olisi antanut sokeroidun trip-mehun, mutta kieltäydyin, koska ei ollut tuoremehu, jolloin kysyi mitä pahaa on sokerissa.

Sokerissa ei ole mitään pahaa. Vaikka olisit diabeetikko, voit huoletta juoda sokeroidun trip-mehun tai syödä muutaman keksin silloin tällöin. Sä elät jossain 80-luvun maailmassa, jossa diabetestä kutsuttiin sokeritaudiksi ja kuviteltiin, että se puhkeaa sokeria syömällä. 

Vierailija
24/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan hermoilet ja sitäpaitsi se ei auta mitään. Tulta päin. Pitkäaikaissokeri ratkaisee asian. Jos sokerit on liian koholla,  ruokavalio ja ehkä muutaman kilon pudotus auttaa. Ei tarvitse etukäteen olla huolissaan,

sinulla on mahdollisuus joko sabotoida asia tai hoitaa se kuntoon.

Entä, jos sokerirasituskokeen arvot liian suuret?

Sitten ne on. Ei ne panikoimalla muuksi muutu. 

Ei kyllä ole koskaan tullut huono olo eikä jano syötyäni enemmänkin makeaa. Eikö tämä ole hyvä asia eli ehkä sokerinsietokyky hyvä?

Ei nuo kerro mitään siitä, onko sinulla diabetes. Sulla on vanhetunutta tietoa. Diabetes liittyy insuliinintuotantoon, ei sokerinsyömi

Ja sitten kuitenkin mitataan sokerinsietokykyä?

Vierailija
25/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei diabetes niin paha ole, jos sokerit ovat vain lievästi koholla.

Vierailija
26/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan hermoilet ja sitäpaitsi se ei auta mitään. Tulta päin. Pitkäaikaissokeri ratkaisee asian. Jos sokerit on liian koholla,  ruokavalio ja ehkä muutaman kilon pudotus auttaa. Ei tarvitse etukäteen olla huolissaan,

sinulla on mahdollisuus joko sabotoida asia tai hoitaa se kuntoon.

Entä, jos sokerirasituskokeen arvot liian suuret?

Sitten ne on. Ei ne panikoimalla muuksi muutu. 

Ei kyllä ole koskaan tullut huono olo eikä jano syötyäni enemmänkin makeaa. Eikö tämä ole hyvä asia eli ehkä sokerinsietokyky hyvä?

Ei nuo kerro mitään siitä, onko sinulla diabetes. Sulla on vanhetunutta tietoa. Dia

Ei, vaan insuliinintuotantoa. 

Vierailija
27/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä häpeä minua, olemme ystäviä hamaan loppuun saakka.

T. Diabeteksesi

Voit kutsua minua dipsuksi tms. jos se lieventää häpeääsi.

Vierailija
28/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvä tietää, missä mennään ettei se jää piilevänä taustalle tuhoten terveyttäsi. On myös hyvä tietää, että kuluneeksi kliseeksi muodostunut elintaparemontti auttaa. Eikä kysymys ole välttämättä edes isoista asioista, vähän katsoo mitä syö ja liikkuu hieman enemmän. Oikeasti, ota itseäsi niskasta kiinni, niin diabetes ei ole sinun ongelmasi. Tsemppiä. Oikeesti.

Muutokset tapahtuvat mittaamattakin. Ei kannata laittaa päätään pensaaseen. Kannattaa huolehtia itsestään. Diabetes johtaa esimerkiksi liikuntakyvyttömyyteen. Ei kai kukaan ehdoin tahdoin halua sitä?

On pitänyt jo jonkun aikaa kokeilla fodmapia. Ehkä nyt pitää oikeasti.

Vierailija
29/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetes ei ole mikään kuolemantuomio. Sen saa hoidettua nykykeinoilla oikeinkin hyvin. 

Voi, mutta musta henk.koht. on tylsää olla koko ajan ketoosissa. Ruokavalio on tosi rajallinen ja pitää jatkuvasti muistaa syödä tarpeeksi suoloja, ja vielä oikeanlaisia. Plus en tykkää verensokerin notkahduksista. Niitä ei ole, kun on insuliiniresistenssi, vaan silloin olo on koko ajan hyvä. Oikealla ruokavaliolla taas notkahduksia tulee, kun verensokeri laskee niinkuin sen pitääkin.

Vierailija
30/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin 2-tyypin diapetes 2 vuotta sitten työterveystarkistuksessa. Ennen sitä en edes tiennyt että siihen on nykyään syötävät lääkkeet. Mulla metforem. Piikkikammo mulla, niin olisin kammonnut insuliinin pistämistä.

Vierailija
31/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetes ei ole mikään kuolemantuomio. Sen saa hoidettua nykykeinoilla oikeinkin hyvin. 

Voi, mutta musta henk.koht. on tylsää olla koko ajan ketoosissa. Ruokavalio on tosi rajallinen ja pitää jatkuvasti muistaa syödä tarpeeksi suoloja, ja vielä oikeanlaisia. Plus en tykkää verensokerin notkahduksista. Niitä ei ole, kun on insuliiniresistenssi, vaan silloin olo on koko ajan hyvä. Oikealla ruokavaliolla taas notkahduksia tulee, kun verensokeri laskee niinkuin sen pitääkin.

Mitä sä hourailet? Diabeetikko voi syödä ihan normaalisti. Ei tarvita mitään ketooseja tai muutakaan sekoilua. Säännöllinen ateriarytmi ja terveelliset elintavat riittävät. 

Vierailija
32/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pelätä. Sokeritaudista pääsee eroon laihduttamalla ja vähentämällä sokeria. 

Vierailija
33/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettiin 2-tyypin diapetes 2 vuotta sitten työterveystarkistuksessa. Ennen sitä en edes tiennyt että siihen on nykyään syötävät lääkkeet. Mulla metforem. Piikkikammo mulla, niin olisin kammonnut insuliinin pistämistä.

Oliko mitään oireita kuten tunnottomuutta tai jano ja vessahätä usein?

Vierailija
34/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diapedes.

Vierailija
35/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on diabetes, parempi että se todetaan, saat kääkityksen ja hoito-ohjeet.  Minulla on ollut 17 vuotta ja isälläni 40 vuotta, joten ei se ole kuolemantuomio.  Olen ainoa isosta sisarusparvesta

Vierailija
36/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos on diabetes, parempi että se todetaan, saat kääkityksen ja hoito-ohjeet.  Minulla on ollut 17 vuotta ja isälläni 40 vuotta, joten ei se ole kuolemantuomio.  Olen ainoa isosta sisarusparvesta

Mitä kääkitys tarkoittaa? 

Vierailija
37/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäh?

Vierailija
38/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on nyt todella harhaisia käsityksiä asioista. Käypä juttelemassa diabeteshoitajan kanssa niin saat oikeaa tietoa. 

Vierailija
39/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kääkitys tarkoittaa? 

Jos on korkeat sokerit niin huudetaan KÄÄK.

Vierailija
40/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö yleensä periydy suuremma todennäköisyydellä miehille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan