Sokerirasituskoe pelottaa. En halua, että todetaan diabetes :(
Ei ole mitään oireita, mutta ilmeisesti voi olla oireetonkin. Lähetettiin tuohon kokeeseen, koska suvussa diabetesta, painoindeksi yli 27 ja oli paastosokeri 6,2 pari vuotta sitten. Sain laskettua arvon 5:een pari kuukautta mittauksen jälkeen, mutta entä, jos arvo taas koholla? Mulla ärtynyt suoli-oireyhtymä, joka aiheuttaa turvotusta mahaan ja osittain siksi vyötärönympärys yli 100, jota häpeän, koska en haluaisi näyttää tältä :( Lisäksi paino palautunut samaan kuin silloin, kun sokeriarvo oli viimeksi koholla ja siksi pahat epäilykset. Tullut syötyä liikaa keksejä, kun sisko niitä tuonut ja pelkään, että ne aiheuttaneet parin kilon takautumisen.
Toivoisin niin, ettei olisi diabetesta ja arvot silti normaalit, mutta onko toivoa tähän, koska 90 cm ylittyvä vyötärönympärys ja aiemmin koholla ollut verensokeri riskitekijöitä? :(
Huomenna sokerirasituskoe.
Kommentit (107)
Mulle sitä ei oo koskaan tehty. Mut oon sairastanut tyypin 2 diabetestä jo melkein 22-vuotta. Lääkkeillähän ne korjaantuu. Ja se ikuinen verensokerin seuranta.....en oo tottunut siihen vieläkään........se o vaan nykyään ke aamu ennen aamiaista ja n. kello 19 illalla ennen iltapalaa. Ja myös ke olen alkanut saamaan pistoksia. Ne eivät enää niin koske.......mua vaan huolettaa ne niiden kalliit hinnat...........kyllä se siitä ajan kanssa. Verensokerit voi mitata itsekin. Mä en käytä ikinä sitä, mihin se pistin laitetaan, vaan teen sen ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos on diabetes, parempi että se todetaan, saat kääkityksen ja hoito-ohjeet. Minulla on ollut 17 vuotta ja isälläni 40 vuotta, joten ei se ole kuolemantuomio. Olen ainoa isosta sisarusparvesta
Eikö yleensä periydy suuremma todennäköisyydellä miehille?
Pelkkä perinnöllinen alttius johtaa harvoin sairastumiseen, jos henkilö pysyttelee normaalipainoisena ja liikunnallisena.
Sairastuin kakkostyypin diabetekseen jo kolmekymppisenä, harrastin kestävyysurheilua päivittäin ja painoni oli tosi alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetes ei ole mikään kuolemantuomio. Sen saa hoidettua nykykeinoilla oikeinkin hyvin.
Voi, mutta musta henk.koht. on tylsää olla koko ajan ketoosissa. Ruokavalio on tosi rajallinen ja pitää jatkuvasti muistaa syödä tarpeeksi suoloja, ja vielä oikeanlaisia. Plus en tykkää verensokerin notkahduksista. Niitä ei ole, kun on insuliiniresistenssi, vaan silloin olo on koko ajan hyvä. Oikealla ruokavaliolla taas notkahduksia tulee, kun verensokeri laskee niinkuin sen pitääkin.
Mitä sä hourailet? Diabeetikko voi syödä ihan normaalisti. Ei tarvita mitään ketooseja tai muutakaan sekoilua. Säännöllinen ateriarytmi ja terveelliset elintavat riittävät.
Mulla on insuliiniresistenssi, jos syön normaalisti. Silloin ei laihdu. Mulla
Jospa puhut tuosta ketoruokavaliosta lääkärin kanssa. Terve voi vetää kovia rasvoja ja suolaa, mutta jos metabolia jo reistaa , puhu lääkärin kanssa. Ainakin yks ketovalistaja huomauttaa omasta vastuusta ja kyseessä ei ole sairauden hoito.
Älä mene. Kaikki lääketeolliset toimenpiteet ovat vapaaehtoisia
Neuvolassakin voisi olla esim. Hivenainemittaus ja suositus syödä x y ja z. Sen sijaan maalitetaan naisia elinikäisillä puppudiagnooseilla, tehdään heistä uhreja.
Ennemmin olisin huolissani tuosta vyötärönympäryksestä kuin diabeteksestä. Lihavilla jo pelkkä laihduttaminen laskee usein verensokereita. Vyötärölihavuuteen liittyy usein myös rasvamaksa, MBO jne.
Moni ärtynyt suoli -ongelmakin häviää, kun suolistohormonit on kunnossa ja suolessa ei jatkuvasti ole hiilarisokerimössöä, joka käy suolessa aiheuttaen turvotusta ja ripulia. Mun ripulit hävis samalla kun diabeteslääkitys aloitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pelkää, rohkeasti sinne vain. Joka tapauksessa hyvä tietää totuus ja ihan hyvin voi olla ettei diabetesta vielä ole puhjennut. Ota siskon kanssa puheeksi että terveytesi kannalta on tärkeää välttää keksien ahmimista ja vähennätte niiden syömistä yhdessä. Jos hän silti niitä tuo vieköön loput mennessään pois, sä voit syödä vaikka yhden yksittäispakatun sydänmerkkikaurakeksin silloin kun yhdessä kahvittelette, ne on ihan hyviä.
Ihmettelen miten sisko ei osaa olla huolissaan vaan ostaa keksejä liian usein, vaikka suvussa diabetesta ja hän minua kaksi vuotta vanhempi. Kerran olisi antanut sokeroidun trip-mehun, mutta kieltäydyin, koska ei ollut tuoremehu, jolloin kysyi mitä pahaa on sokerissa.
Oletko lapsi?
Terveydenhuollossa ja esim. apteekissa asioidessa on juuri siksi niin paljon kaikkea holhoamista ja itsestäänselvyyksien selittämistä koska näitä toistaitoisia löytyy yllättävän paljon. Heidän ymmärryskykynsä mukaan mennään.
Fimlabin sivulla luki, että saa juoda korkeintaan lasin vettä paaston aikana. Ei kai vaikuta, kun join ihan vähän vettä ennen nukkumaan menoa ja aamulla ennen koetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos on diabetes, parempi että se todetaan, saat kääkityksen ja hoito-ohjeet. Minulla on ollut 17 vuotta ja isälläni 40 vuotta, joten ei se ole kuolemantuomio. Olen ainoa isosta sisarusparvesta
Eikö yleensä periydy suuremma todennäköisyydellä miehille?
Kakkostyyppi ei periydy lainkaan. Vain ykköstyyppi periytyy. Ei sekään aina.
Miten niin ei periydy? Olen aina luullut niin.
Kakkostyypissä pystyy vaikuttamaan insuliinintuotantoon. Ykköstyypissä insuliinintuotantoa ei ole, siksi kynät lopun ikää käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin olisin huolissani tuosta vyötärönympäryksestä kuin diabeteksestä. Lihavilla jo pelkkä laihduttaminen laskee usein verensokereita. Vyötärölihavuuteen liittyy usein myös rasvamaksa, MBO jne.
Moni ärtynyt suoli -ongelmakin häviää, kun suolistohormonit on kunnossa ja suolessa ei jatkuvasti ole hiilarisokerimössöä, joka käy suolessa aiheuttaen turvotusta ja ripulia. Mun ripulit hävis samalla kun diabeteslääkitys aloitettiin.
Ei kai ärtynyt suoli voi aiheuttaa diabetesta, kun sokeriarvot koholla? Entä kertooko jotain se, ettei tullut kiire vessaan, vaikka join kolme desiä nestettä, vaikka luulisi?
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla yli 50-vuotiailla kuuluu olla diabetes, etkö tiedä. Viimeistään silloin pitää myös alkaa syömään verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä. Se on maan tapa. Muuten olet mustalla listalla.
Olen mustalla listalla. N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ärtynyt suoli voi aiheuttaa diabetesta, kun sokeriarvot koholla? Entä kertooko jotain se, ettei tullut kiire vessaan, vaikka join kolme desiä nestettä, vaikka luulisi?
Ei se diabetesta aiheuta, mutta todennäköisesti kaikki vaivat liittyvät sun ruokavalioon. Vääränlaiseen syömiseen, joka kerryttää rasvaa vyötärölle. Lue metabolisesta oireyhtymästä. Metrin vyötärö aiheuttaa jos jonkinlaista aineenvaihdunnan häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se diabetesta aiheuta, mutta todennäköisesti kaikki vaivat liittyvät sun ruokavalioon. Vääränlaiseen syömiseen, joka kerryttää rasvaa vyötärölle. Lue metabolisesta oireyhtymästä. Met
Tekisi mieli antaa kaikki joulu- ja synttärilahjana saamani suklaat pois jollekin. Ei tee mieli niitä syödä, kun usein turvottava olo ja ovat muutenkin jotkut jo yli 8 kuukautta vanhoja. Vanhimmat saanut toissa jouluna. Tosi harvoin sellainen olo, että pystyn niitä syömään ja silloinkin max 2 konvehtia kahden viikon välein. Ei vain tule syötyä enkä halua terveyttäni pilata syömällä liikaa makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se diabetesta aiheuta, mutta todennäköisesti kaikki vaivat liittyvät sun ruokavalioon. Vääränlaiseen syömiseen, joka kerryttää rasvaa
Kippaa nyt ikivanhat biojätteeseen. Kas kun et heti laittanut kiertpon, työpaikkojen raukotilaan vaikka naposteltavaksi. Kyll on ongelmia ihmisillä.
En ole töissä niin en voi viedä. Eikä ketään muutakaan jolle antaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole töissä niin en voi viedä. Eikä ketään muutakaan jolle antaa.
Jos et raaski päiväystä omaavia viedä roskiin ilmoita paikkakuntasi annetaan maksutta-faceryhmässä, anna rappusiivoojalle, jos kelmut päällä, vie kampaajallesi. Kavereillesi.
Vierailija kirjoitti:
Ja liikun säännöllisesti. 5 kertaa viikossa 10 kilometrin hiihtolenkin teen eli toivon, että tämä auttaisi.
Ap
Kannattaiusi hiihtää niin, että välillä nopeammin, jotta hengästyt. Sitten taas tauhallisemmin jonkin aikaa. Vuorotellen hiihtotapoja. Jos hiihtää tasaista tahtia, niin siitä ei saa vastaavaa hyötyä. 3-4 kertaa viikossa riittää. 5 kertaa viikossa alkaa olla jo aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikein reilun vesilasillisen joit, eikä tullut kiire vessaan? En tiedä miksi luulet noin, mutta tuo on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärtynyt suoli aiheuta sitä, että vyötärö on jatkuvasti metrin levyinen. Kyllä sinä olet lihava ja se johtuu siitä, että olet syönyt enemmän kuin kulutat. Muutenkin tässä ketjussa sun jutut on aivan vääristyneitä, kannattaa unohtaa nuo omat luulot ja alkaa alusta asti perehtymään terveelliseen ruokavalioon ja liikuntaan. En sano tätä millään pahalla, ihmiset saattaa omaksua väärää tietoa esim vanhemmiltaan, mutta nyt on aika ottaa vastuu omasta terveydestä. Todennäköisesti kun perehdyt aiheeseen, huomaat että onkin helppoa syödä oikein ja terveellisesti. Olen itse lapsena nähnyt aivan hölmöjä laihdutuskuureja vanhemmillani, ja kuvittelin pitkään että ihminen laihtuu kun syö mahdollisimman vähän yhtään mitään, ja myös luulin että jotkut joulukonvehdit on ongelma, vaikka oikeasti ihminen lihoo sillä mitä tekee joulun ulkopuolella.
Tsemppiä muutokseen, hyvä että olet alkanut miettimään terveyttäsi. Nyt vielä oikea tieto päätösten tueksi, niin sinulla menee hienosti.
Mitään tuollaista ei ole. Eikö siten luulisi, että kaikki ok? Vielä odotan toista verikoetta, johon noin puoli tuntia.