Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerirasituskoe pelottaa. En halua, että todetaan diabetes :(

Vierailija
16.03.2025 |

Ei ole mitään oireita, mutta ilmeisesti voi olla oireetonkin. Lähetettiin tuohon kokeeseen, koska suvussa diabetesta, painoindeksi yli 27 ja oli paastosokeri 6,2 pari vuotta sitten. Sain laskettua arvon 5:een pari kuukautta mittauksen jälkeen, mutta entä, jos arvo taas koholla? Mulla ärtynyt suoli-oireyhtymä, joka aiheuttaa turvotusta mahaan ja osittain siksi vyötärönympärys yli 100, jota häpeän, koska en haluaisi näyttää tältä :(  Lisäksi paino palautunut samaan kuin silloin, kun sokeriarvo oli viimeksi koholla ja siksi pahat epäilykset. Tullut syötyä liikaa keksejä, kun sisko niitä tuonut ja pelkään, että ne aiheuttaneet parin kilon takautumisen.

Toivoisin niin, ettei olisi diabetesta ja arvot silti normaalit, mutta onko toivoa tähän, koska 90 cm ylittyvä vyötärönympärys ja aiemmin koholla ollut verensokeri riskitekijöitä? :(

Huomenna sokerirasituskoe.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä pelkää, rohkeasti sinne vain. Joka tapauksessa hyvä tietää totuus ja ihan hyvin voi olla ettei diabetesta vielä ole puhjennut. Ota siskon kanssa puheeksi että terveytesi kannalta on tärkeää välttää keksien ahmimista ja vähennätte niiden syömistä yhdessä. Jos hän silti niitä tuo vieköön loput mennessään pois, sä voit syödä vaikka yhden yksittäispakatun sydänmerkkikaurakeksin silloin kun yhdessä kahvittelette, ne on ihan hyviä. 

Ihmettelen miten sisko ei osaa olla huolissaan vaan ostaa keksejä liian usein, vaikka suvussa diabetesta ja hän minua kaksi vuotta vanhempi. Kerran olisi antanut sokeroidun trip-mehun, mutta kieltäydyin, koska ei ollut tuoremehu, jolloin kysyi mitä pahaa on sokerissa.

Oletko lapsi?

Vierailija
42/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on diabetes, parempi että se todetaan, saat kääkityksen ja hoito-ohjeet.  Minulla on ollut 17 vuotta ja isälläni 40 vuotta, joten ei se ole kuolemantuomio.  Olen ainoa isosta sisarusparvesta

Eikö yleensä periydy suuremma todennäköisyydellä miehille?

Kakkostyyppi ei periydy lainkaan. Vain ykköstyyppi periytyy. Ei sekään aina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetes ei ole mikään kuolemantuomio. Sen saa hoidettua nykykeinoilla oikeinkin hyvin. 

Voi, mutta musta henk.koht. on tylsää olla koko ajan ketoosissa. Ruokavalio on tosi rajallinen ja pitää jatkuvasti muistaa syödä tarpeeksi suoloja, ja vielä oikeanlaisia. Plus en tykkää verensokerin notkahduksista. Niitä ei ole, kun on insuliiniresistenssi, vaan silloin olo on koko ajan hyvä. Oikealla ruokavaliolla taas notkahduksia tulee, kun verensokeri laskee niinkuin sen pitääkin.

Mitä sä hourailet? Diabeetikko voi syödä ihan normaalisti. Ei tarvita mitään ketooseja tai muutakaan sekoilua. Säännöllinen ateriarytmi ja terveelliset elintavat riittävät. 

Mulla on insuliiniresistenssi, jos syön normaalisti. Silloin ei laihdu. Mulla vyötärö on melkein metrin, joten on pakko laihduttaa. Ainoa keino saada insuliiniresistenssi pois on ketoosiruokavalio. Voi kunpa laihtuisinkin normaalilla ruokavaliolla, mutta sillä ei vain kertakaikkiaan tule mitään tulosta, vaikka sitä jatkaisi vuosia.

Vierailija
44/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetes ei ole mikään kuolemantuomio. Sen saa hoidettua nykykeinoilla oikeinkin hyvin. 

Voi, mutta musta henk.koht. on tylsää olla koko ajan ketoosissa. Ruokavalio on tosi rajallinen ja pitää jatkuvasti muistaa syödä tarpeeksi suoloja, ja vielä oikeanlaisia. Plus en tykkää verensokerin notkahduksista. Niitä ei ole, kun on insuliiniresistenssi, vaan silloin olo on koko ajan hyvä. Oikealla ruokavaliolla taas notkahduksia tulee, kun verensokeri laskee niinkuin sen pitääkin.

Mitä sä hourailet? Diabeetikko voi syödä ihan normaalisti. Ei tarvita mitään ketooseja tai muutakaan sekoilua. Säännöllinen ateriarytmi ja terveelliset elintavat riittävät. 

Mulla on insuliiniresistenssi, jos syön normaalisti. Silloin ei laihdu. Mulla

Ihan höpöjuttuja sulla. 

Vierailija
45/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos on diabetes, parempi että se todetaan, saat kääkityksen ja hoito-ohjeet.  Minulla on ollut 17 vuotta ja isälläni 40 vuotta, joten ei se ole kuolemantuomio.  Olen ainoa isosta sisarusparvesta

Miten niin ei periydy? Olen aina luullut niin.

Vierailija
46/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä perinnöllinen alttius johtaa harvoin sairastumiseen, jos henkilö pysyttelee normaalipainoisena ja liikunnallisena. 

Vierailija
47/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä pelkää, rohkeasti sinne vain. Joka tapauksessa hyvä tietää totuus ja ihan hyvin voi olla ettei diabetesta vielä ole puhjennut. Ota siskon kanssa puheeksi että terveytesi kannalta on tärkeää välttää keksien ahmimista ja vähennätte niiden syömistä yhdessä. Jos hän silti niitä tuo vieköön loput mennessään pois, sä voit syödä vaikka yhden yksittäispakatun sydänmerkkikaurakeksin silloin kun yhdessä kahvittelette, ne on ihan hyviä. 

Ihmettelen miten sisko ei osaa olla huolissaan vaan ostaa keksejä liian usein, vaikka suvussa diabetesta ja hän minua kaksi vuotta vanhempi. Kerran olisi antanut sokeroidun trip-mehun, mutta kieltäydyin, koska ei ollut tuoremehu, jolloin kysyi mitä pahaa on sokerissa.

Oletko lapsi?

Sokeria on tuoremehussakin. Ulosanti lapsen. Siksi kysyin.

Vierailija
48/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tarvittaessa sopivan lääkityksen ja hyvät ohjeet miten pidät sokeritasapainoa yllä. Ei mitään pelättävää.

Vierailija
49/107 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kakkostyyppi periytyy.

Vierailija
50/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriliemi juotu yli puoli tuntia sitten eikä tullut siitä huonoa oloa tai muutakaan.

Vierailija
51/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla yli 50-vuotiailla kuuluu olla diabetes, etkö tiedä. Viimeistään silloin pitää myös alkaa syömään verenpaine- ja kolesterolilääkkeitä. Se on maan tapa. Muuten olet mustalla listalla.

Vierailija
52/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä häpeä minua, olemme ystäviä hamaan loppuun saakka.

T. Diabeteksesi

Haiman loppuusi asti.

Vierailija
53/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin tuohon paaston arvoon asti. Nyt tässä mietin, että miten ei ole oireita?

Vierailija
54/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ajatellut jo valmiiiksi miten noloa olisi, jos todettaisiin diabetes tai edes esidiabetes, kun ei ole kenelläkään sisaruksella sitä. Ainoastaan äidin veljillä. Ite olisin silloin aiheuttanut itelleni, kun oon koko ikäni mennyt nukkumaan liian myöhään viimeisimpänä vuonna syönyt aamiaisen vasta 10:ltä :(

Meinaatko, että painoindeksi noista syistä 27 ja paastosokeri 6,2?! Kyllä minun paastosokeri nousi ajan kanssa ja pysäytti ku lukema 5.7, loppu karkin ja suklaan syönti, BMI oli 25. 

Vierailija
55/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitamattomana voi aiheuttaa todella vakaviakin sairauksia ajan mittaan. Niistä voi lukea googlaamalla.

Db nyt ensimmäisenä. Olisi kiva, että muutaman muun olisit lisäksi laittanu, esim rasvamaksa, kohonnu RR, kohonnu kolesteroli ja ennenkaikkea, mitä seuraa hoitamattomana. Kuuklatkaa jos ette tiedä.

Vierailija
56/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös tuollainen "kiltti" sisko, joka aina toi keksejä, kakkuja, leivonnaisia tai muuta, kun yritin pudottaa painoa. Ja sitten nälvi kiloista todella rumasti. Sano suoraan siskollesi, että lopettaa sen tyrkyttämisen. Minun piti katkaista välit kokonaan ennen kuin pääsin eroon muutenkin monella tavalla myrkyllisestä, kontrolloivasta ja manipuloivasta siskosta. Perhe voi todellakin olla pahin.

No eihän välejä tarvi katkaista. Kysyy tuojalta syökö itse, viekö kotiin mennessää? Mikäli ei kumpaakaan, ap lyö ne roskiin ja roskat pihalle.

Vierailija
57/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt edes selvää siitä mitä insuliiniresistenssi tarkoittaa. 🤦

eri

Vierailija
58/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, miten runsas sokerin syönti vaikuttaa ylipainon kanssa insuliinin tuotantoon? 

Vierailija
59/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, jano ja virtsaamisen tihentynyt tarve yöllä.

Vierailija
60/107 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan hermoilet ja sitäpaitsi se ei auta mitään. Tulta päin. Pitkäaikaissokeri ratkaisee asian. Jos sokerit on liian koholla,  ruokavalio ja ehkä muutaman kilon pudotus auttaa. Ei tarvitse etukäteen olla huolissaan,

sinulla on mahdollisuus joko sabotoida asia tai hoitaa se kuntoon.

Entä, jos sokerirasituskokeen arvot liian suuret?

Sitten ne on. Ei ne panikoimalla muuksi muutu. 

Ei kyllä ole koskaan tullut huono olo eikä jano syötyäni enemmänkin makeaa. Eikö tämä ole hyvä asia eli ehkä sokerinsietokyky hyvä?

Minulla oli ensimmäinen oire hirvittävä väsymys pari tuntia lounaan jälkeen. Olin nukkua väkisin vaikkapa auton rattiin.

Ei tule ikinä väsymystä ruoan jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi