voiko työttömällä olla lomaa?
Olen työtön ja sanoin kaipaavani lomaa. Puolisoni siihen ivallisesti tokaisi, mistä oikein olisin muka lomalla. Tunteeni loukkaantuivat. Koska minäkin tarvitsen ja miksi en joskus myös ansaitsisi lomaa ja palautumista? olen uupunut. sitten kun hänen lomansa alkaa, niin se on kyllä sitten tapaus. somepäivitykset ja lomanaloituskaljat ja asiaankuuluvat rituaalit varmasti toteutuvat tänäkin vuonna. koska kun on tärkeä ja tekee töitä, niin silloin kyllä on lomansa ansainnut. ja silloin o n sitä lomaa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset lomaa mistä? Eikö työttömänä oleminen ole jatkuvaa lomaa?
Ei ole. Kokeile joskus. Paljon stressiä, niukkuutta ja ahdistusta. Rajoitettua elämää monin tavoin. Vai ovatko sinun lomasi sellaisia?
Tee lakialoite. Jokaiselta työttömyyspäivältä, pitää kertyä jatkossa 1 päivä lomaa.
Kyllä voi. Sehän on ihan siinä Kelan työtöntyötyötön kaavakkeessakin mainittu, että LOMA. On myös oikeus vapaapäivään.
Nämä kyllä selitetään kaikki Kelan sivuilla, että rohkiasti etsimään tietoa.
Öhmmm... No mitäpä sinä tekisit loman alkaessa ja lomalla? Mikä estää sinua tekemästä niin vaikka jo heti huomenna? Minua ainakin työttömänä stressasi se epävarmuus toimeentulosta, haetuista työpaikoista, työhaastatteluista, kaikesta epävarmuudesta ja ennustamattomuudesta. Tavallaan ymmärrän sinua, kaipuutasi loman huolettomuuteen.
Luulin aloituksen tarkoittavan niitä, jotka ovat määräaikaisella työsopimuksella 10-11kk vuodesta töissä ja sen 1-2kk työttömänä. Että saako tuota kuukauden työttömyysjaksoa ajatella lomana ja sanoa lomaksi. Onko edes oikeutta olla työttömänä vai pitäisikö ihan tosissaan olla hakemassa töitä muiltakin aloilta.
Työtön voi jäädä sairauslomalle. Muistakaa työttömät: Kun kuritukset ja kuristukset alkaa, voitte hakea sairauslomaa! Jotkut hakee sairauslomaa silloin, kun TE-toimisto yrittää tuupata tukitöihin.
Mistä sä tarkalleen ottaen tarvitset lomaa? Huolehtimisesta ja stressaamisesta?
Olin joskus kuntouttavassa pitkään 4 päivää viikossa 4h kerrallaan ja mä ihmettelin kyllä mihin se jengi lomaa tarvitsee, mä olisin halunnut olla siellä.
Sitten kun sain hetkeksi palkkatukipaikan niin vaikka työnteko oli väsyttävää ja stressaavaa sekin, niin se oli kuin lomaa itselle kaikesta huolesta ja Kelan kanssa tappelemisesta.
Eikös sitä kerry ihan normit 2pv/kk (12kk jälkeen 2,5pv/kk)? Lomarahat lasketaan TE-korvauksesta samalla tavalla kuin palkastakin.
Eikö nykyisin voi lähteä viikoksi ulkomaillekin, kun ilmoittaa etukäteen ja tavoitettavissa. Itse olin aikanaan 2 viikkoa Jenkeissä ilmoittamatta ja tuttava seuloi postin (silloin kaikki ilmoitukset tuli kirjeellä).
Kyllä jokainen tarvitsee välillä lomaa, oli lähtötilanne mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen tarvitsee välillä lomaa, oli lähtötilanne mikä tahansa.
Miten työttömän loma eroaisi työttömän arjesta? Eikö tavoite ole työpaikan saanti? Eikö työtön voi *etsiä töitä* koko EU:n alueelta? Vai pelkääkö ap. että juuri silloin, kun hän on *lomalla*, tarjotaankin töitä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyisin voi lähteä viikoksi ulkomaillekin, kun ilmoittaa etukäteen ja tavoitettavissa. Itse olin aikanaan 2 viikkoa Jenkeissä ilmoittamatta ja tuttava seuloi postin (silloin kaikki ilmoitukset tuli kirjeellä).
Saa olla pidempäänkin kunhan on tavoitettavissa, eikä työkkärille tarvitse ilmoittaa. Itse vietin Thaimaassa ansiosidonnaisella useat talvet ennen kirottua aktiivimallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kokeile joskus. Paljon stressiä, niukkuutta ja ahdistusta. Rajoitettua elämää monin tavoin. Vai ovatko sinun lomasi sellaisia?
No miten nuo asiat miksikään muuttuisivat ns. lomasta?
Vierailija kirjoitti:
No ei ole, jos täyttää velvoitteet ja hakee tosissaan työtä. Olen hakenut putkeen yli vuoden ja todellakin loman tarpeessa. Ikävää, ettei se onnistu laillisesti. Mies mäkeen, vaikka saisit työtäkin. Kuka tuota idioottia jaksaa katsella?
Itse eläkeläisenä naureskelen viikonlopuille ja arkipyhille. Eiväthän ne eroa mitenkään muista päivistä. Olen ihan samalainen lauantaina ja maanantaina. Ja tosiaan lomalla olen koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työtön ja tylsältä lomalta se tuntui.
Itse olen kokenut aina työttömyyden lomana. Kun olen olen ollut silloin tällöin työsuhteiden välissä 1 tai 2kk työttömänä niin se on ollut ihanaa lomaa. Toki myös aktiivista, tehokasta ja tuloksia tuottavaa työnhakua.
Toivottavasti saat pidettyä ihanan rentouttavan loman.
Ennen kuin sain toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen, opettajan viran, niin olin kesät työttömänä. Kyllä se oli ihan lomaa siinä missä muillakin mutta pienemmällä tulolla, sain ansiosidonnaista päivärahaa.
Huvittava avaus.