Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet siitä ettei ajokortti ole virallinen henkilöllisyystodistus?

Vierailija
16.03.2025 |

Ennenhän se oli ja EU:ssa pystyi matkustamaan sillä

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että ajokortti EI OLE virallinen henkilöllisyystodistus eikä sillä ole mihinkään koskaan matkusteltukaan. 

Voi matkustaa Pohjoismaissa ajokortilla edelleenkin

Voit matkustaa pohjoismaissa ilman mitään korttia. Eipä pohjoisen rajoilla kukaan mitään papereita kysele

Menepä Viikkarilla tukholmaan, niin paprut tarviit.

Ruotsilla on poikkeuksellisesti rajavalvonga käytössä. Norjaan mentäessä ei lähtökohtaisesti tarkisteta.

Vierailija
22/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää. Tämä ei ole kuin byrokraattien tekemä virhe. Eivät tajunneet mitä tekivät ja nyt eivät voi muuttaa sitä takaisin entiselleen, koska silloin he myöntäisivät olleensa väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole! Ja ne kuvat on niin vanhoja ettei todellakaan tunnista henkilöä. Ja sitte rayhätään kun ei olla viititty hakea virallista todistusta. Hajotkaa itteenne!

Kukaan vanhene 10 vuodessa tuntemattomaksi.

Kyllä mulla on ajokortissa yli 20 vuotta vanha kuva, ja sain sentään ajokortin vasta 25-vuotiaana.

Tarkoitin passia ja henkilötodistusta, kun niiden uusimisväli on viisi vuotta, samoin on C-luokan ajokortin, mikä on täysin älytöntä.

Vierailija
24/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se typerää, että ei voi henkilöllisyyttä virallisesti todistaa ajokortilla. Käytännössä monessa tilanteessa kuitenkin käy, sen ymmärrän ettei pankkiasoiden hoitoon käy.

Meillä Suomessa on vaan jotenkin rahastuksen makua tuossa, että kaikki kortit pitää uusia viiden vuoden välein, paitsi sen tavallisen tallaajan ajokorttia.

Kukaan ei tarvitse Ajokorttia T. Anni fillaristi 

Vierailija
25/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki ja poliisi laitos on ainoita paikkoja suomen sisällä missä ajokortti ei käy henkkareista, koska ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus, vaan vaativat joko passin tai henkilökortin. 

Vierailija
26/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankki ja poliisi laitos on ainoita paikkoja suomen sisällä missä ajokortti ei käy henkkareista, koska ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus, vaan vaativat joko passin tai henkilökortin. 

Vaan kävi ennen. Byrokraattinen muutos ja saatiin lisää rahastusta.

Vierailija
27/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että ajokortti EI OLE virallinen henkilöllisyystodistus eikä sillä ole mihinkään koskaan matkusteltukaan. 

Voit matkustaa pohjoismaissa ilman mitään korttia. Eipä pohjoisen rajoilla kukaan mitään papereita kysele

Ruotsilla on poikkeuksellisesti rajavalvonga käytössä. Norjaan mentäessä ei lähtökohtaisesti tarkisteta.

So? Tuossa vaan joku väitti, että ei tarvii mitään henkilöllisyystodistusta.

Vierailija
28/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mutsi luulee edelleenkin että hän voi mennä Viroon pelkällä ajokortilla, ja on mennytkin monta kertaa. Uskoo näin koska häneltä ei ole kyselty matkustusasiakirjaa eli henkkaria tai passia.

Noh, kerta se on ensimmäinenkin ja se reissu maksaakin sitten enemmän kuin henkkarin/passin hakeminen

Vierailija
29/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen Pohjoismaissa ei suoriteta rajavalvontaa poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Hän puhui yleisellä tasolla.

Vierailija
30/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole! Ja ne kuvat on niin vanhoja ettei todellakaan tunnista henkilöä. Ja sitte rayhätään kun ei olla viititty hakea virallista todistusta. Hajotkaa itteenne!

Kyllä mulla on ajokortissa yli 20 vuotta vanha kuva, ja sain sentään ajokortin vasta 25-vuotiaana.

Tarkoitin passia ja henkilötodistusta, kun niiden uusimisväli on viisi vuotta, samoin on C-luokan ajokortin, mikä on täysin älytöntä.

Tästähän se sitten rahastus alkaa, pikkuhiljaa nostellaan hintoja. Samoiten ajokortit, lääkärinlausunnot maksaa enemmän ja enemmän kun julkiset ei niitä tee, kaikkien ajokortit uusintuu aikanaan, olikohan kaikki vuoteen 2032 voimassa vaikka siinä lukee 2050 jotakin.

Vierailija
31/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laivalla kysyvät, mutta jos menet esim autolla tornion kautta niin eivät kysy

Vierailija
32/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mutsi luulee edelleenkin että hän voi mennä Viroon pelkällä ajokortilla, ja on mennytkin monta kertaa. Uskoo näin koska häneltä ei ole kyselty matkustusasiakirjaa eli henkkaria tai passia.

Noh, kerta se on ensimmäinenkin ja se reissu maksaakin sitten enemmän kuin henkkarin/passin hakeminen

Itse kerran menin Tallinnaan ilman passia. Lähtö kiireissä passi unohtui kotia. En kerennyt enää hakemaan joten kokeilin josko ei tarvitsisi. Eipä sitä kukaan onneksi sillä kertaa kysynyt. Jatkossa olen ollut tarkempi

Vierailija
33/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se typerää, että ei voi henkilöllisyyttä virallisesti todistaa ajokortilla. Käytännössä monessa tilanteessa kuitenkin käy, sen ymmärrän ettei pankkiasoiden hoitoon käy.

Meillä Suomessa on vaan jotenkin rahastuksen makua tuossa, että kaikki kortit pitää uusia viiden vuoden välein, paitsi sen tavallisen tallaajan ajokorttia.

Toisaalta, nuoruus ei ole kenelläkään ikuista ja naama saa vuosikymmenien aikana ihan eri kuosin, mitä se oli parikyppisenä.

Jos ajokortin on suorittanut 20v ikäisenä, niin tuskin se enään on henkilöllisyystodistuksena on tunnistettavissa 70v, jolloin uusitaan ajokortti.

Vierailija
34/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortin myöntää trafi ja henkilökortin poiliisi. Siksi ajokortti ei ole virallinen henkilötodistus.

Vierailija
35/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän se sitten rahastus alkaa, pikkuhiljaa nostellaan hintoja. Samoiten ajokortit, lääkärinlausunnot maksaa enemmän ja enemmän kun julkiset ei niitä tee, kaikkien ajokortit uusintuu aikanaan, olikohan kaikki vuoteen 2032

Kuinkahan moni uusii ajokorttinsa tuolloin? Ei varmasti kovin moni. Itse en ainakaan. Oma ajokorttini on mennyt rikki n.10vuotta sitten ja säilytän sitä lipaston laatikossa. Eipä ole kuin kerran poliisit kysyneet kun pysäyttivät liikenteessä. Sanoin silloinkin vain että unohdin rahapussin kotiin ja eipä siitä mitään seurausta tullut kun näkivät koneelta tiedot minusta

Vierailija
36/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökortti ja passi vanhentuu ihan liian nopeasti. 

Joku 15 vuoden voimassaolo olisi hyvä. 

Esim mun vanhemmat reippaasti yli 90-vuotiaina eivät vaan enää jaksa mennä valokuvaan ja uusimaan. 

Itse ajoin ajokortin 40 vuotta sitten, mutta menin naimisiin 25 vuotta sitten, joten uusin silloin ajokortin. 

Ihan turhaa vaatia koko ajan uusimaan. 

Vierailija
37/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole koskaan pystynyt matkustamaan. 

Ihan hyvä juttu, kuva pysyy suunnilleen ajan tasalla noissa virallisissa. Kuinkahan moni 18v ikäisenä kortin saanut näyttää samalta vielä 50v päästä?

Kyllä se ajokortti aikoinaan riitti matkustamiseen ainakin Ruotsissa ja Norjassa.

Sitä en enää muista että riittikö myös Tanskassa ja Islannissa.

Vierailija
38/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole käynyt enään kymmeniin vuosiin. 

Ja ihan ymmärrettävää, sillä ajokortin voimassa oloaika voi olla lähes 50v alkuperäisellä valokuvalla. 

Itse sain ajokortin vuonna 1982 ja se oli voimassa v. 2023 jolloin täytin 70v. eli tuskin ajokortin perusteella olisin ollut tunnistettavissa. Ja esim. viisumin hakiessa ajokortti ei ole koskaan käynyt henkilöllisyystodistuksena, vaan on tarvittu passi tai henkilöllisyystodistus.  Eli ajokortti ei koskaan ole ollut virallinen henkilöllisyystodistus. 

Vierailija
39/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiken maailman huijarit ovat aiheuttaneet nämä muutoksen tarpeet.

Vierailija
40/93 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän se sitten rahastus alkaa, pikkuhiljaa nostellaan hintoja. Samoiten ajokortit, lääkärinlausunnot maksaa enemmän ja enemmän kun julkiset ei niitä tee, kaikkien ajoko

Kuinkahan moni uusii ajokorttinsa tuolloin? Ei varmasti kovin moni. Itse en ainakaan. Oma ajokorttini on mennyt rikki n.10vuotta sitten ja säilytän sitä lipaston laatikossa. Eipä ole kuin kerran poliisit kysyneet kun pysäyttivät liikenteessä. Sanoin silloinkin vain että unohdin rahapussin kotiin ja eipä siitä mitään seurausta tullut kun näkivät koneelta tiedot minusta

Ei ole ajooikeutta sen jälkeen, kyllä ne tunnollisemmat uusii, jotka työssänsä autoa tarvitsee. Sepä on jokaisen oma asiansa, uusiiko vai ei. Liikenteesä kyllä tehokkaasti kilpienlukulaitteet poimii kortittomat, ainoa mikä voisi estää on saada itsensä pois omistajan tai haltian paikalta. Mitään onnettomuutta ei passaa sitten kyllä sattua, vakuutusyhtiö ei korvaa kyllä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi