Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset haluaa muuttaa suuriin kaupunkeihin? Eikö ihmiset enää halua asua omassa rauhassa ja luonnon lähellä?

Vierailija
16.03.2025 |

Nykyään ihmiset pakkautuu suuriin kaupunkeihin, suomessa pk-seudulle, turkuun, tampereelle,ouluun, jyväskylään.. jne

Minä taidan itse olla poikkeava koska tykkään siitä että saan asua rauhallisella paikalla, kun astun ovesta ulos niin näen metsän, kun lähden kävelylle niin ihmisiä näen harvoin, ei ruuhkia jne... Mieli lepää :) 

Kommentit (189)

Vierailija
181/189 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret haluavat kaupunkeihin koska siellä ovat opiskelu ja työpaikat ja kavereita ja huveja joka lähtöön. Se maalle muutto on yli viisikymppisten  hommaa ja kaikki heitsäkään eivät ole kiinnostuneita lähtemään minnekään korpeen jos on tottunut kaupunkielämän.  

Näin se usein menee. Nuoret aikuiset arvostavat enemmän kaupunkien tarjoamia aktiviteetteja, varttuneemmat maaseudun tarjoamaa rauhaa. Itse olen maalla syntynyt, mutta kaupungeissa (nykyään aidossa suurkaupungissa) aikuisikäni asunut viisikymppinen. Olen huomannut, että klubit, konsertit, taidenäyttelyt ynnä muut palvelut ovat menettäneet suurimman osan merkityksestään. Kun on käynyt sellaisissa satoja kertoja, ei niistä jää enää sellaista muistijälkeä, että viitsisi kovinkaan usein vaivautua, tuhlata rahaa saati uhrata yöuniaan.

Yhä edelleen arvostan sitä, että voin ex tempore mennä ravintolaan syömään jos ruoanlaitto kello uusi illalla ei nappaakaan tai kävellä pubiin lasilliselle. Yhä harvemmin teen niin, ja olen yllätyksekseni alkanut ajattelemaan, että saattaisin sittenkin viettää eläkepäiviäni maalla.

Vierailija
182/189 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmahdollisuudet Suurissa kaupungeissa on usein laajempi valikoima työpaikkoja eri aloilta, erityisesti huipputeknologian, liiketoiminnan ja kulttuurin sektoreilta.

Parempi koulutus Suurissa kaupungeissa on yleensä korkeatasoisempia kouluja ja yliopistoja, jotka tarjoavat monipuolisia koulutusmahdollisuuksia.

Erilaiset kulttuurikokemukset Suurissa kaupungeissa on runsaasti kulttuuri- ja taidetapahtumia, kuten konsertteja, teatteriesityksiä ja museokäyntejä.

Monimuotoisuus Suurissa kaupungeissa asuu ihmisiä eri kulttuureista ja maista, mikä tuo monimuotoisuutta ja uusia näkökulmia elämään.

Infrastruktuuri ja palvelut Hyvä julkinen liikenne, sairaalat, ravintolat, kaupat ja muut palvelut tekevät kaupungissa asumisesta usein mukautuvaa ja kätevää.

Sosiaalinen elämä Suurissa kaupungeissa on monia tilaisuuksia tavata uusia ihmisiä

"Listaa kaupunkiasumisen hyvät puolet maaseutuasumiseen verrattuna. Kirjoita niihin tiivistetty perustelu." ChatGPT:n ja lopputulos copypastena vauva -palstalle. Miten omaperäistä ja henkilökohtaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/189 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten mieltymykset voivat muuttua elämän aikana jopa yllättävästi, pätee myös asuinympäristöön.  Monet kokevat nuorena  pienet paikkakunnat henkisesti ahdistaviksi ja rajoittaviksi.  Sosiaalinen kontrolli voi olla masentavaa.  Suuri kaupunki mahdollisuuksineen  voi tarjota työtä ja hengenheimolaisia.    Jossain vaiheessa saattaa käydä niin, että  rauhallinen elämä  vetää puoleensa  kun tulee tarve selkeyttää elämäänsä ja vapautua turhiksi kokemistaan asioista.  

Vierailija
184/189 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ja asunut monia vuosia helsingissä. Viihdyn edelleen pk-seudulla. Ei ole ajokorttia. Työ ja perhe on täällä.

56v.

Vierailija
185/189 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin siellä missä lapsena, lapsilla olisi pitkä koulumatka. 10km päässä oleva koulu on tällä hetkellä lopetusuhan alla, seuraavaksi lähimpään on 25 km ja se on homeessa.

Täällä vähemmän korvessa koulu on 1,5 km päässä ja siinä on niin paljon lapsia ettei varmasti lopeteta.

Vierailija
186/189 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vanhassa lähiössä suuressa kaupungissa - luonnon keskellä. Tuossa on metsikkö ikkunan takana. Uuteen lähiöön en haluaisi, missä on keittiö olohuoneen seinällä ja ikkunanäkymänä olisi naapuritalo.

Vierailija
187/189 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se alottaja lantapaukunkin mielestä pitäisi olla hyvä asia, että ihmiset muutttaa sinne kaupunkeihin. mitä enempi muuttaa sitä rauhallisempaa siellä hevonvitunkuusessa tulee. voi sitte ihan yksinään rauhassa ihmetellä niitä puita.

Ja yhtyä karjaan. 

Vierailija
188/189 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa asuvat eivät oikein osaa tehdä muuta kuin tuijotella näyttöruutuja....avutonta jengiä. Jotenkin säälittäviä...etenkin miesoletetut. Jos Putler hyökkää Suomeen kuolevat kuin kärpäset ilman sähköä ja lämpöä.

Tutkimuksen mukaan kaupunkien nuoret miehet ovat paremmassa kunnossa kuin samanikäiset maalaiset.

Tämä. Maalla ylipaino on yleisempää. Tilastofakta. Johtunee autokulttuurista.

Tunnistan tämän. Lapsuuteni asuin isohkon kaupungin esikaupunkialueella, josta kitkattiin pyörällä kaikille menoille. Nuorena aikuisena asuin kaupunkien kesustoissa ja kuljin aina kävellen kaikkiin paikkoihin. Sitten muutin maalle, jossa kaikki matkat pitää kulkea autolla, koska mitään ei ole kävelymatkan päässä ja pyörällä ei voi järkevästi mihinkään ajaa koska joutuisi pyöräilemään kapean maantien laitaa autojen seassa ja edessä. Mitään kevyenliikeenteen väyliä ei ole. Koirankin kanssa voi kävellä joko tienlaitaa tuohon tai tähän suuntaan. Jos haluaa metsäpoluille niin auto alle ja polun päähän noin 8km matka, koska kodin lähellä on vain peltoa, mökkitontteja tai hirveäksi raiskioksi hakattua entistä talousmetsää jossa ei pysty kulkemaan. Kuntosaleja ei tietenkään ole 20km säteellä. 

Toki maallakin on erilaisia ympäristöjä ja elämäntyylejä, mutta yleisesti uskon että maalla liikutaan vähemmän kuin kaupungeissa. Minulla ainakin ollut näin.

Vierailija
189/189 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun omassa rauhassa luonnon lähellä Tampereella. Metsä alkaa reilun 50 metrin päästä, ja ikkunasta näkee usein kauriita ja rusakoita. Mutta toisin kuin siellä Säkkijärvellä, kaikki palvelutkin löytyy ja asunnon arvo ei ole syöksylaskussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän