Miksi ihmiset haluaa muuttaa suuriin kaupunkeihin? Eikö ihmiset enää halua asua omassa rauhassa ja luonnon lähellä?
Nykyään ihmiset pakkautuu suuriin kaupunkeihin, suomessa pk-seudulle, turkuun, tampereelle,ouluun, jyväskylään.. jne
Minä taidan itse olla poikkeava koska tykkään siitä että saan asua rauhallisella paikalla, kun astun ovesta ulos niin näen metsän, kun lähden kävelylle niin ihmisiä näen harvoin, ei ruuhkia jne... Mieli lepää :)
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä puhutaan vaan pääkaupunkiseutu(tai tku,tre,oulu) vs korvessa keskellä ei mitään?
Joku porvoo olisi oikein passeli kaupunki asua, ei liian suuri eikä liian pieni.
No koska ap aloitti keskustelun niin. Siksi. Jos haluat asua metsässä, niin silloin et asu Porvoossaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä puhutaan vaan pääkaupunkiseutu(tai tku,tre,oulu) vs korvessa keskellä ei mitään?
Joku porvoo olisi oikein passeli kaupunki asua, ei liian suuri eikä liian pieni.
No koska ap aloitti keskustelun niin. Siksi. Jos haluat asua metsässä, niin silloin et asu Porvoossaa.
Nimenomaan asun Porvoossa ja ihan keskellä metsää. Porvoo on paljon muutakin kuin vanha kaupunki ja ydinkeskusta. Täällä Porvoon saaristossa asutaan ihan yhtä skutsissa kuin Pihtiputaan peränurkassakin.
eri
Oletko omavarainen? Jos et, vaan käytät palveluja ja tuotteita (kuten puhelimia ja läppäreitä), joita valmistavat kaupungeissa asuvat ihmiset, pidä suusi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on hyvä esimerkki siitä, ettei tarvitse valita JOKO rauhaa ja luonnonläheisyytta TAI isompaa kaupunkia. Voi ottaa molemmat samalla kertaa. Eikä tarvitse edes lähteä Tikkakoskelle asti, vaan alle 5km päässä keskustakin löytyy rauhallisia luonnonläheisiä alueita.
Juu, sama kaikissa samaa kokoluokkaa olevissa kaupungeissa. Helppo löytää luontoa ja palveluita läheltä toisiaan. Helsinki on varmaan ainoa sellainen kunnolla iso ja ruuhkainen kaupunki Suomessa, ja sielläkin on erilaisia alueita.
Helsingissä pääsee ihan helposti luonnon lähelle. Ei tarvitse sielläkään mennä edes 10km päähän keskustasta.
Helsinkiläiset on vieraantuneet luonnosta kuten myö
Puhu vain omasta puolestasi.
t. luonnonhelmassa asuva tamperelainen, joka syntyi Helsingissä hyvinkin keskellä metsää
Et ole oikea cityvihreä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiva teille! Sitten tulee uutispommi, joka voi järkyttää sinua: Läheskään kaikilla pikkupaikkakunnilla ei ole noin hyvä tilanne.
Voi olla et noin vaan oletetaan esim.Utajärvellä on noi kaikki.
Ei tarvitse olettaa. Riittää, että seuraa uutisointia ja tuntee ihmisiä sieltä pikkukyliltä. Eihän ne kylät olisi niin kuolleita, jos niissä olisi loistavat palvelut tarjolla.
Onko Utajärvellä sinfoniaorkesteri kävelyetäisyydellä? Montako joogastudiota? Montako modernin taiteen museota? Montako taidemuseota tai galleriaa? Entä ravintoloita? Onko montakin Michelin-tähden saanutta? Entä yliopistoja ja korkeakouluja? Musiikkiopisto?
Utajärvellä on varmasti oma viehätyksensä, mutta se ei välttämättä riitä ihan kaikille, ainakaan kaiken aikaa.
Ja joka päiväkö käyt noissa? Enpä usko. No joogassa ehkä käytkin. Kyllä noihin rientoihin pääsee astumatta niiden vieressä. Vaikka kaupungissa asun, niin en edes joka viikonloppu käy jossain kulttuurijutussa.
Vierailija kirjoitti:
Rakastaisin luonnon rauhaa ja luontoa itseisarvona. Metsää, sieniä, kasveja, villieläimiä, kaikkea sitä mikä luontoon liittyy. Mutta.
En ole varma, kykenisinkö elämään maalaisyhteisöissä. Olen tosi introvertti ja omantienkulkija. En viihdy liian tiiviissä yhteisöissä, ne alkavat nopeasti ahdistaa. Ahdistaisi myös ajatus, että kaikki tuntisivat, minulla olisi aina tietty rooli. Olen sinänsä ihan ystävällinen ihminen ja empaattinen suorastaan kipeyteen asti. Niinpä lienee tervellisempää elää kaupungissa ja pitkälti anonyyminä.
Kaupungissa voi vaihtaa yhteisöjä, ja hakeutua seuraan kun siltä tuntuu. Maalla yhteisöään ei olisi mahdollista valita.
Välillä kaupunki väsyttää, kaikki melu ja kiire, luonnon puuttuminen. Toistaiseksi kuitenkin näin on hyvä. Joskus varhain sunnuntaiaamuisin voi olla ihanan hiljaista.
Tää on totta. Vain kaupungissa voi olla täysin anonyymi, ketää ei kiinnosta kuka sä oot. Meidän suvulla oli joskus mökki pikkukylällä ja menin sinne aina erakoitumaan. Mutta sain yllättyä siitä, kuinka paljon ihmiset siellä tiesi tai luuli tietävän asioistani. Ja nimenomaan mun ympärillä ne huhut pyörivät, koska olin nuori nainen.
Ihan outoa, kun oli tottunut kaupunkilaisena siihen että saa rauhassa olla näkymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiva teille! Sitten tulee uutispommi, joka voi järkyttää sinua: Läheskään kaikilla pikkupaikkakunnilla ei ole noin hyvä tilanne.
Ei tarvitse olettaa. Riittää, että seuraa uutisointia ja tuntee ihmisiä sieltä pikkukyliltä. Eihän ne kylät olisi niin kuolleita, jos niissä olisi loistavat palvelut tarjolla.
Onko Utajärvellä sinfoniaorkesteri kävelyetäisyydellä? Montako joogastudiota? Montako modernin taiteen museota? Montako taidemuseota tai galleriaa? Entä ravintoloita? Onko montakin Michelin-tähden saanutta? Entä yliopistoja ja korkeakouluja? Musiikkiopisto?
Utajärvellä on varmasti oma viehätyksensä, mutta se ei välttämättä riitä ihan kaikille, ainaka
Pointtihan ei ole siinä, etteikö noihin pääsisi. Pointti oli siinä, että nuo kaikki ovat lähellä ja voi halutessaan päättää vaikka tuntia ennen näytöstä, että menee teatteriin. Maalla asuessa pitää suunnitella asioita paljon enemmän, koska asiat ovat kauempana.
Kaupungissa asuvat eivät oikein osaa tehdä muuta kuin tuijotella näyttöruutuja....avutonta jengiä. Jotenkin säälittäviä...etenkin miesoletetut. Jos Putler hyökkää Suomeen kuolevat kuin kärpäset ilman sähköä ja lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuvat eivät oikein osaa tehdä muuta kuin tuijotella näyttöruutuja....avutonta jengiä. Jotenkin säälittäviä...etenkin miesoletetut. Jos Putler hyökkää Suomeen kuolevat kuin kärpäset ilman sähköä ja lämpöä.
Sanoo 13-vuotias Veeti, joka tuijottaa näyttöä omassa huoneessaan neukkukuutiossa :D
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä on sinunkaltaisesi isäänmaantoivo pelastuksenamme <3
Vierailija kirjoitti:
Koska siellä viina on lähempänä.
Eikö sinun isoisäsi viinapannu toimi jostain syystä?
Pointtihan ei ole siinä, etteikö noihin pääsisi. Pointti oli siinä, että nuo kaikki ovat lähellä ja voi halutessaan päättää vaikka tuntia ennen näytöstä, että menee teatteriin. Maalla asuessa pitää suunnitella asioita paljon enemmän, koska asiat ovat kauempana.
No sulla ei taida olla perhettä kun voit pienellä varoitusajalla tehdä mitä vaan. Kyllä meillä pitää menot suunnitella etukäteen vaikka lähellä ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse kulutan sellaisia palveluita joita voi syntyä vain paikkoihin, jossa ihmiset tiheys on riittävän suuri esimerkkinä nyt vaikka joogasali. erilaiset kahvila, kulttuurilaitokset konserttisalit, elokuvateatterit, kansalaisopistot. Siispä haluan asua kaupungissa. Jos harrastaisin metsästystä ja kalastusta niin olisi varmaan eri juttu.
Käykö mummo keramiikka vai kirjoittajakurssilla?🤣
Vierailija kirjoitti:
No sulla ei taida olla perhettä kun voit pienellä varoitusajalla tehdä mitä vaan. Kyllä meillä pitää menot suunnitella etukäteen vaikka lähellä ovatkin.
On mulla perhe. Siihen perheeseen kuuluu kaksi aikuista, joten spontaanitkin menot onnistuvat sen kummemmin suunnittelematta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen suurimmatkin kaupungit on lopulta aika pieniä. Vaikka asuisi Heldingin keskustassa niin luonto on lähellä. Minä asun kaupungin keskustassa ja kun kävelee kilometrin melkein mihin tahansa suuntaan niin on siellä luonnossa. Kun katson ikkunasta ulos niin näen metsää vaikka se ei ihan kotiovelle tule niin siellä se on.
Näin juuri. Olen asunut neljässä kaupungissa, joista Helsinki on pienin. Kahdessa oli enemmän asukkaita kuin Suomessa. Olen kolmannen polven Helsinkiläinen, joten ei tulisi mieleenkään muuttaa muualle Suomeen. Helsingin keskustassa on luonto aivan vieressä, nimittäin meri. Muutamassa minuutissa olet veneellä luonnossa, paljon hienommassa vielä kuin jossain keskellä metsää. Tänään olin viettämässä aurinkoista kevätpäivää Vihdin hiihtokeskuksessa. Ajomatka Helsingin keskustasta on noin 45 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on hyvä esimerkki siitä, ettei tarvitse valita JOKO rauhaa ja luonnonläheisyytta TAI isompaa kaupunkia. Voi ottaa molemmat samalla kertaa. Eikä tarvitse edes lähteä Tikkakoskelle asti, vaan alle 5km päässä keskustakin löytyy rauhallisia luonnonläheisiä alueita.
Mistäs sinä sen "isomman kaupungin" sieltä Jyväskylästä revit?
Nykyään ihmiset pakkautuu suuriin kaupunkeihin, suomessa pk-seudulle, turkuun, tampereelle,ouluun, jyväskylään.. jne
No vaikka tuosta. Suora sitaatti aloitustekstistä.
eri
Eli kun riittävän moni jyväskyläläinen sanoo, että Jyväskylä on iso kaupunki, niin Jyväskylä on iso kaupunki?🤦
Jyväskylä ei ole iso kaupunki, vaikka kaupunki onkin.
No, eipä tästä sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastaisin luonnon rauhaa ja luontoa itseisarvona. Metsää, sieniä, kasveja, villieläimiä, kaikkea sitä mikä luontoon liittyy. Mutta.
En ole varma, kykenisinkö elämään maalaisyhteisöissä. Olen tosi introvertti ja omantienkulkija. En viihdy liian tiiviissä yhteisöissä, ne alkavat nopeasti ahdistaa. Ahdistaisi myös ajatus, että kaikki tuntisivat, minulla olisi aina tietty rooli. Olen sinänsä ihan ystävällinen ihminen ja empaattinen suorastaan kipeyteen asti. Niinpä lienee tervellisempää elää kaupungissa ja pitkälti anonyyminä.
Kaupungissa voi vaihtaa yhteisöjä, ja hakeutua seuraan kun siltä tuntuu. Maalla yhteisöään ei olisi mahdollista valita.
Välillä kaupunki väsyttää, kaikki melu ja kiire, luonnon puuttuminen. Toistaiseksi kuitenkin näin on hyvä. Joskus varhain sunnuntaiaamuisin voi olla ihanan hiljaist
Mulle tuli shokkina, kuinka yhteisöllistä elämä on kaupungissa vrt. maalaiskylään. Tasan tarkkaan ei maalla kukaan tervehtinyt, kaupassa vaan tuijoteltiin kengänkärkiä. Vaikka kaikki tunsivat toisensa ja suurin osa oli naimisissa serkkunsa tai pikkuserkkunsa kanssa (ja tämä on ihan tosi juttu).
Ja läksin Helsinkiin koska halusin eristäytyvänä ihmisenä olla näkymätön ja yksin osa isoa massaa. Täällä on kerrostalokyttääjiä ja tasan tarkkaan missään ulkona ei koskaan voi olla täysin yksin hiljaisuudessa. Työpaikan saamiseksi pitää olla sosiaalisesti taitava ja/tai suhteet kunnossa. Silti en muuttaisi takaisin maalle. Sellainen Helsingin ja tuppukylän välimuoto olisi kiva.
Jyväskylä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Utajärvellä on varmasti oma viehätyksensä, mutta se ei välttämättä riitä ihan kaikille, ainaka
Ja joka päiväkö käyt noissa? Enpä usko. No joogassa ehkä käytkin. Kyllä noihin rientoihin pääsee astumatta niiden vieressä. Vaikka kaupungissa asun, niin en edes joka viikonloppu käy jossain kulttuurijutussa.
Miksi minun pitäisi käydä niissä jokaisessa joka päivä? Niissä voi käydä vaivattomasti silloin kun huvittaa.
Ja kun on perhettä, niin siinä on helposti neljä henkilöä, joilla kullakin on aivan omat lempiasiansa, joihin kukin pääsee helposti kävellen tai julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksen mukaan kaupunkien nuoret miehet ovat paremmassa kunnossa kuin samanikäiset maalaiset.
Mulle tuli shokkina, kuinka yhteisöllistä elämä on kaupungissa vrt. maalaiskylään. Tasan tarkkaan ei maalla kukaan tervehtinyt, kaupassa vaan tuijoteltiin kengänkärkiä. Vaikka kaikki tunsivat toisensa ja suurin osa oli naimisissa serkkunsa tai pikkuserkkunsa kanssa (ja tämä on ihan tosi juttu).
Ja läksin Helsinkiin koska halusin eristäytyvänä ihmisenä olla näkymätön ja yksin osa isoa massaa. Täällä on kerrostalokyttääjiä ja tasan tarkkaan missään ulkona ei koskaan voi olla täysin yksin hiljaisuudessa. Työpaikan saamiseksi pitää olla sosiaalisesti taitava ja/tai suhteet kunnossa. Silti en muuttaisi takaisin maalle. Sellainen Helsingin ja tuppukylän välimuoto olisi kiva.