Miksi ihmiset haluaa muuttaa suuriin kaupunkeihin? Eikö ihmiset enää halua asua omassa rauhassa ja luonnon lähellä?
Nykyään ihmiset pakkautuu suuriin kaupunkeihin, suomessa pk-seudulle, turkuun, tampereelle,ouluun, jyväskylään.. jne
Minä taidan itse olla poikkeava koska tykkään siitä että saan asua rauhallisella paikalla, kun astun ovesta ulos niin näen metsän, kun lähden kävelylle niin ihmisiä näen harvoin, ei ruuhkia jne... Mieli lepää :)
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Lapista pikkukylältä kotoisin ja aikuisena olen asunut isoissa kaupungeissa aina. Ulkomailla ja nyt Helsingissä.
Ei enää koskaan pieneen kylään asumaan. Jo keski-ajalla ymmärrettiin miksi, koska oli sanonta joka kuului: Kaupunki-ilma tekee vapaaksi.
Minkä ikäinen mahdat olla? Noin minäkin puhuin 30 vuotta. Ja kuinka ollakaan nyt keski-iässä jätin Mannerheimintien taakseni ja asetuin pieneen hirsitorppaan korpitien päähän veden äärelle enkä voisi enää olla onnellisempi.
Satuin vielä keskusteluun takaisin. Ja olen 46-vuotias, eikä mitään hinkua hirsitorppaan korpitien päähän ole vielä tullut. Olen onnellinen Helsingissä. Ulkomailla syntynyt mieheni on perin juurin kaupunkilainen ja teinimme eivät voisi kuvitellakaan asuvansa missään korpitien päässä. Niin me ihmiset ollaan erilaisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuvat eivät oikein osaa tehdä muuta kuin tuijotella näyttöruutuja....avutonta jengiä. Jotenkin säälittäviä...etenkin miesoletetut. Jos Putler hyökkää Suomeen kuolevat kuin kärpäset ilman sähköä ja lämpöä.
Tutkimuksen mukaan kaupunkien nuoret miehet ovat paremmassa kunnossa kuin samanikäiset maalaiset.
Tämä. Maalla ylipaino on yleisempää. Tilastofakta. Johtunee autokulttuurista.
Vierailija kirjoitti:
Yli tunnin työmatka on jo liikaa.
Yli puolen tunnin työmatkakin on jo liikaa. Jos säästyy työmatkassa tunti päivässä niin se on viisi tuntia omaa aikaa viikossa. 2 tuntia niin se on jo 10 tuntia vaikka mihin kivaan.
Suomalaiset voi yhä huonommin ja pariutuvat yhä vähemmän vaikka on palvelut, ihmiskuhinaa ja sutinaa.
Onko siellä kaupungissa sittenkin ahdistavaa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Turusta 30 min, niin olet jo aika syvällä saaristossa Rymättylässä tai Paraisilla. Jos oikein ahdistaa, niin jopa lossimatkan päässä. Aika helppo yhdistää molemmat maailmat.
Saaristomeri on ylivoimaisesti ainutlaatuisin osa Suomen luontoa. Se sattuu myös olemaan maailman suurin yhtenäinen saaristo. Metsää ja tundraa on pohjoinen pallonpuolisko täynnä. Siinä ei ole mitään ainutlaatuista.
t. Turkulaisille kateellinen helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä puhutaan vaan pääkaupunkiseutu(tai tku,tre,oulu) vs korvessa keskellä ei mitään?
Joku porvoo olisi oikein passeli kaupunki asua, ei liian suuri eikä liian pieni.
Koska aloittaja asetteli avauksensa näin. Miksi puhua aiheen vierestä, jos kysymys oli miksi ihmiset pakkautuvat suuriin kaupunkeihin eivätkä asu luonnon keskellä.
Suomessa on tasan yksi vähän suurempi kaupunki, eikä sekään mikään iso ole. Helsinki on suuri pikkukaupunki. Kaikki muut kaupungit Suomessa ovat tuppukyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa vai onko vain pakko koska pikkupaikkakunnilla ei ole mitään, esim palvelut?
Määrittele mikä on palvelut?
Kaikki ovat sähköisiä nykyään, starlink toimii vaikka Siperian erämaassa
Sähköinen hammashoito, sähköinen kirjasto, sähköinen terveydenhuolto, sähköinen päivähoito....?
t. eri
Hammashoito,kirjasto,terveydenhuolto,päivähoito... löytyy jokaisesta suomen kaupungista missä asukkaita on se 50 000 ei nuo ole pelkästään helsingissä.
Niin? Nythän puhuttiin nimenomaan siitä, miksi ihmiset muuttavat niihin suuriin kaupunkeihin eivätkä halua pikkukyliin. Kukaan ei ole puhunut mitään Helsingistä. Ei se ole Suomen ainut suurempi kaupunki :D
On, eikä Helsinkikään ole iso.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset voi yhä huonommin ja pariutuvat yhä vähemmän vaikka on palvelut, ihmiskuhinaa ja sutinaa.
Onko siellä kaupungissa sittenkin ahdistavaa 🤔
Maallako sitten pariudutaan ja tehdään lapsia niin että heinät pöllyää?
Miksi maaseudun pikkukylien väki vanhenee ja tienoot autioituvat?
Vierailija kirjoitti:
Yli tunnin työmatka on jo liikaa.
Ainoa paikka, jossa työmatkani on ollut yli 20 minuuttia kävellen oli Moskova, jossa meni 25 minuuttia ovelta ovelle metrolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on hyvä esimerkki siitä, ettei tarvitse valita JOKO rauhaa ja luonnonläheisyytta TAI isompaa kaupunkia. Voi ottaa molemmat samalla kertaa. Eikä tarvitse edes lähteä Tikkakoskelle asti, vaan alle 5km päässä keskustakin löytyy rauhallisia luonnonläheisiä alueita.
Mistäs sinä sen "isomman kaupungin" sieltä Jyväskylästä revit?
Jyväskylää isompia kaupunkeja on Suomessa vain 6. Eli Jyväskylä on isompi kaupunki kuin vaikkapa Lahti tai Joensuu tai mikä tahansa muu niistä reilusta 300sta Jyväskylää pienemmästä kunnasta.
Se, että on Suomen seitsemänneksi suurin kaupunki ei tee siitä isoa. Suomessa on ainoastaan yksi vähän isompi kaupunki, joka sekään ei ole iso, Helsinki. Kaikki muut ovat ihan tuppukyliä.
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan itse olla poikkeava koska tykkään siitä että saan asua rauhallisella paikalla, kun astun ovesta ulos niin näen metsän, kun lähden kävelylle niin ihmisiä näen harvoin, ei ruuhkia jne
Minä saan kaiken tuon, vaikka asun suuressa kaupungissa nimeltä Jyväskylä. Eikä kotoani ole edes 5km matkaa ydinkeskustaan. Juuri tämän takia tykkään Jyväskylästä, kun hyvinkin lähellä keskustaa voi asua rauhallisesti luonnon keskellä, mutta silti palvelut ovat helposti saatavilla.
Niinpä. Kerta toisensa jälkeen ihmetyttää, ettei ihmiset ymmärrä miten pieniä ja luonnonläheisiä suomalaiset kaupungit on.
Korpimuijan elämäntapaa palvotaan ja kehutaan. Onko kehuminen suomalaiseen tapaan valehtelua?
Vihaan luontoa. Ei tarvitse kuin katsoa metsään päin niin on punkkeja persvako täynnä. Kaupunki tarjoaa minulle kaikkea: korkeakulttuuria, ravintoloita jne.
Kauppamatkat tai työmatkat ei usein ole este maalla asumiselle, vaan lasten koulumatkat.
Se on se millä päättäjät tuomitsee ihmiset pahoinvointikeskuksiin - kyläkoulut sulkemalla.
Jännästi 80-luvulla oli varaa pitää palveluita joka tien mutkassa. Nyt on varaa pystyttää espooseen lasitaloja konserneille jotka tuottaa näkymättömiä asioita näkymättömille ihmisille.
se on kovin makuasia, sitten myös kaupungissa voi paremmin tienata leipänsä mutta maksaa sitten myös asumisesta. Ehkä maalla maksaa sitten autoilusta.
Minun tilanteeni on se esttä iso-isovanhempani asuivat uudellamaalla ja muutttivat helsinkiin pientilalle joka nyt on esikaupunkia. Toiset isovanhemmat asui Helsingissä, toiset Vaasassa. Opin rakastamaan merta ja rannikkoseutua. .
Vanhempani ehtivät asua sekä kehyskunnan omakotitalossa että kaupungissa kerrostalossa. Molemmissa on ollut puolenssa mutta tuon kehyskunnan koulukiusaaminen ja paska ilmapiiri pilasi paljon, en ollut itse kiusaamisen kohteena mutta sellaista esiintyi tosi paljon. Ilmapiiri ei koko pikkukaupungissa ei ollut ihan niin hyväntahtoista kuin olisi voinut olla. Olen varma että kun mennään oikeasti maalle, niin ilmapiiri on leppoisampi.
aikuisiälläni olen viihtynyt Helsingissä paremmin. perheeni asuu nyt kohtalaisen mukavasti kivassa kaupunginosassa, viheralue vieressä. Naapurit on kivoja, taloyhtiö on pieni ja hyvin hoidettu, mökki on kuin onkin meren rannalla.
Vieroksun tosi paljon sellaista stadi vs lande- vastakkainasettelua, Suomessa on varmaan kaikkialla hyviä asumis- ja työllistymisratkaisuita ja kaikkialla on ollut ihan mukavia ihmisiä, ehkä noita kehyskuntia tulisi eniten vältettyä.
Maaseudulla mettänkeskellä on hiippareita. Pelottavaa. 😱
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ne halua. Suomessakin kansa haluaa mieluummin asua kaupungissa. Maalla vaan mökkeillään.
Kyllä se mökkeily kertoo siitä, että oikeasti haluaisi asua siellä. Ne jotka viihtyy kaupungissa, ei yleensä halua hirveesti mökkeilläkään. Ihmiset asuu kaupungeissa koska on pakko.
Minun mummoni ovat kuolleet.