Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…
Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "
SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.
Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."
Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti.
Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa sitä, kun se yks poika haaveili opiskelevansa psykiatriksi, että miten pystyy auttamaan ei-uskovaisia. Kaikille meistä ei auta se, että joku antaa sinun syntisi anteeksi niin miten hän tavallaan pystyy opiskelemaan noin tieteeseen perustuvaa alaa, kun oma elämä ja katsomus perustuu uskoon.
Tämä on kyllä erikoinen ja käsittämätön kommentti. Psykiatria on yksi lääketieteen erikoistumisala samalla tavalla kuin esim. geriatria, kirurgia tai neurologia.
Vierailija kirjoitti:
Moni sanoo että jos olet syntinen palaat helvetissä. Tuli helvetissä tekee sen että kuolet toisen kerran ,hapenpuutteeseen. Kummallisia teorioita.
Ja nykypäivänä varmaan aika harva sanoo. Jotkut vanhukset ovat puhuneet tuolla tavalla muutenkin, muutkin kuin vl:t. En oikein osaisi kuvitella ketään ei-seniiliä puhumaan palamisesta helvetissä. En ainakaan ole itse kuullut.
Ennen sanottiin että palaa helvetissä ja vieläpä tekosyntien vuoksi kuten ulkoiset asiat ja omat tekemiset/tekemättä jättämiset. Nykyisin asiat on menneet terveempään suuntaan yleisen koulutustason ja tiedon lisääntymisen vuoksi. Että mikä on uskossa tärkeää ja olennaista ja yksilön vapautta ja omia tapoja. Mikä on uskomista ja mikä on omaa tekemistä. Ja helevettiin menemisestä ei puhuta kun tiedetään sen olevan hengellistä väkivaltaa. Samoin kuin yksilön vapauteen puuttuminen ja oikeuksien rajoittaminen silloin, jos niillä ei loukata lähimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pop- musiikissa kerran sanat ratkaisevat, niin miksi gospel- musiikkikin on " mustalla listalla"? Sanat ovat hengelliset .
Tämä on varmaan tottumiskysymys. Kun on tottunut klassisempaan laulutyyliin (virret jne), niin gospelin kevyempi tyyli kuulostaa niin vieraalta omaan korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pop- musiikissa kerran sanat ratkaisevat, niin miksi gospel- musiikkikin on " mustalla listalla"? Sanat ovat hengelliset .
Tämä on varmaan tottumiskysymys. Kun on tottunut klassisempaan laulutyyliin (virret jne), niin gospelin kevyempi tyyli kuulostaa niin vieraalta omaan korvaan.
Niin. Mutta saisiko sitä kuunnella ja sanoa olevansa vl? Siitähän tuossa on kyse. Kun kerran oopperassakaan ei ole suotavaa käydä, vaikka kyse on juurikin klassisesta musiikista.
Siis Ollellahan oli joku pelilive eilen. Myy jotain pelikoneita. Sitten käyvät polttareissa ampumassa kuulapyssyillä. Tuoko nuo asiat lähemmäs Jumalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa sitä, kun se yks poika haaveili opiskelevansa psykiatriksi, että miten pystyy auttamaan ei-uskovaisia. Kaikille meistä ei auta se, että joku antaa sinun syntisi anteeksi niin miten hän tavallaan pystyy opiskelemaan noin tieteeseen perustuvaa alaa, kun oma elämä ja katsomus perustuu uskoon.
Katsos kun siinä opiskellessa opitaan se oppiala, ei sitä tarvitse ennalta osata. Luuletko, että kaikki vl:t toimivat jossain vakaumukseensa liittyvissä ammateissa?
Kuka ei- vl menisi vl- psykiatrille puhumaan ongelmistaan? En minä ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun siinä opiskellessa opitaan se oppiala, ei sitä tarvitse ennalta osata. Luuletko, että kaikki vl:t toimivat jossain vakaumukseensa liittyvissä ammateissa?
Millä tavalla selvität psykiatrin vakaumuksen tai muun arvopohjan ennen ajan varaamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on voinut olla vl-opettajia, vl-lääkäreitä jopa proffasi yliopistolla saattaa olla vl. Etkä sinä tiedä siitä yhtään mitään ja ihan samalla tavalla toimit heidän kanssaan kuin muidenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mutta saisiko sitä kuunnella ja sanoa olevansa vl? Siitähän tuossa on kyse. Kun kerran oopperassakaan ei ole suotavaa käydä, vaikka kyse on juurikin klassisesta musiikista.
Osallistun nyt uutena ja sivusta tähän, joten en tiedä, mitä on kirjoitettu.
Tanssi katsotaan nou nouksi, joten menevä ja rytmimusiikki, sellainen mitä tekee mieli tanssia ja mikä kiihdyttää/kohottaa mieltä on poissuljettu.
Ooppera on ihan fine, jos sitä kuuntelee omassa kotonaan, laulaa itse tms. Sitä paitsi kuvittelisin, että nykypäivänä voisi olla ok mennä jopa oopperatalolle katsomaan/kuuntelemaan oopperaa. Teatterissa ja elokuvissa ei käydä ja tuo on varmaan rinnastettu siihen. Nykyään vl:t käyvät kyllä jo muissakin musiikkitilaisuuksissa kuin vain omissaan. Mennään vajaan sadan vuoden taakse niin teatteria paheksuivat muutkin piirit kuin vl:t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi opiskella psykiatriaa. Mikä tekee minusta kelvottoman siihen? Ei älyn puute ainakaan. Ällän paperit jne. Lääkäreillä on oma etiikkansa, mitä pitää noudattaa. Jos se on kovasti ristiriidassa oman vakaumuksen kanssa, pitää itse tajuta olla hakeutumatta sellaiseen tehtävään.
-Vl-nainen
"Mennään vajaan sadan vuoden taakse niin teatteria paheksuivat muutkin piirit kuin vl:t. "
jos mennään ajassa sata vuotta taakse niin ihmiset paheksuivat ihan kaikkea. Yhteiskunta oli hyvin eri arvoinen ja rikkaammat sai nöyryttää ja alistaa köyhempiä huolella. Heillä oli omat säännöt ja moraalisäännöt koski köyhää väestönosaa jolla saatiin pidettyä heidät ruodussa ja nuhteessa. Onko oikeasti vielä ihmisiä ketkä ottaa 2025 elämänohjeet sisällisodan aikaisesta köyhästä, vasta itsenäistyneestä Suomesta missä kuljettiin hevoskärryillä ja missä sähköä ei ollut kuin harvalla. Eikä ruokaa ja kunnon vaatteita.
Miksi menee suviseuroihin jos on eronnut siitä uskosta ? Korvakorut korvissa patsastelee siellä. Pysyisi poissa kun on liikkeen jättänytkin. Nämä ovat pahimpia. Jos on päättänyt elää uutta elämää niin pysyisi sitten siellä. En voinut katsoa alkua pitemmälle. Jotakin hän taitaa kuitenkin kaivata koska sinne menee muita ihmisiä ja heidän uskoaan loukkaamaan. Minua loukkaa koska hän loukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menee suviseuroihin jos on eronnut siitä uskosta ? Korvakorut korvissa patsastelee siellä. Pysyisi poissa kun on liikkeen jättänytkin. Nämä ovat pahimpia. Jos on päättänyt elää uutta elämää niin pysyisi sitten siellä. En voinut katsoa alkua pitemmälle. Jotakin hän taitaa kuitenkin kaivata koska sinne menee muita ihmisiä ja heidän uskoaan loukkaamaan. Minua loukkaa koska hän loukkaa.
Mikä puolestaloukkaantuja sinä olet? Kyllä suviseuroihin saa mennä patsastelemaan korvakoruissa, ei ole mitenkään loukkaavaa eikä kiellettyä. Joskus aiemmin saattoi vetää puoleensa vähän enemmän katseita, nykyään ei sitäkään. Siellä on kiva tavata sukulaisia ja tuttuja jne.
Suviseuroissa on käynyt Pekka Haavisto, Stefan Therman jne. Ei loukkaa yhtään. Tervetuloa vaan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Suviseuroissa on käynyt Pekka Haavisto, Stefan Therman jne. Ei loukkaa yhtään. Tervetuloa vaan kaikille.
Joskus olen pohtinut käydä mielenkiinnosta. Sitten alkaa jo valmiiksi ahdistaa se ihmismassa. Viimeksi käynyt maaseutunäyttelyssä 90-luvulla ja jo se oli painajainen.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on kuin markkinat. Heillä ei ole aikomustakaan tehdä parannusta synneistään.En kiitos tule. Olen syvässä uskossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on kuin markkinat. Heillä ei ole aikomustakaan tehdä parannusta synneistään.En kiitos tule. Olen syvässä uskossa.
Ei kukaan ole niin hyvä kristitty, syvässä uskossa, niin kuin sinä kirjoitat, että pystyy sanomaan toisesta, että tuo ei ainakaan tee parannusta. Ristinryövärikin tuli uskoon elämänsä viime hetkillä. Ja suurin ihmehän jokaisen kohdalla on se, että on itse saanut ja joka päivä saa syntinsä anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis Ollellahan oli joku pelilive eilen. Myy jotain pelikoneita. Sitten käyvät polttareissa ampumassa kuulapyssyillä. Tuoko nuo asiat lähemmäs Jumalaa?
Ei nuo minun mielestä eroa muista harrastuksista mitenkään. Kyllä lestadiolaisillakin harrastuksia saa olla. Eri asia jos ne menevät seurojen edelle.