Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…
Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "
SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.
Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."
Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti.
Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Että meikkaaminen ja korvakorut on yhtä lailla kaikilta kielletty. Heko heko. Sehän vaikuttaakin yhtä paljon kaikkiin.
Ainakin Gay Pridessa.
Miten voi kutsua Raamatun tekstiä vl-ajattelun vääristymäksi? Tuossa oli vain pelkät lainaukset Raamatusta. Eihän se voi olla vääristynyttä.
Tarkoitus oli osoittaa, että Raamatun mukaan uskovaisen kilvoitus ei ole helppoa vaan raskasta (tätä joku viestissään ihmetteli).
Se on täynnä koetuksia, vastustusta ja itsensä kieltämistä. Toisaalta Raamattu myös lupaa, että Jumala antaa voimaa ja lohdutusta matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole kuulleet sanontaa, että on viisainta olla keskustelematta uskonnosta ja politiikasta. Ei ole mitenkään asianmukaista ryhtyä syvällisiin keskusteluihin sellaisen ystävän kanssa, jonka kanssa on eroavat näkemykset uskosta.
En ole koskaan arvottanut kenenkään olevan matkalla kadotukseen, mutta varmaan sanomattakin tajuavat sen, että pidän vl-uskoa itselleni oikeana, koska paljon "helpomminkin" voisi elää, jos uskoisi sen olevan itselleen oikea tie.
Miksi sinun elämäsi ei ole kevyttä ja helppoa, kuten Jeesuksen seuraajan elämä on? Yritätkö omialla teoillasi ansaita autuutta ja ne tekevät tien raskaammaksi?
"Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt"
Ei elämäni raskasta ole uskon vuoksi. On kuitenkin muutama asia, joista pidättäydyn uskon vuoksi. Näin lienee ihan kaikilla ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kutsua Raamatun tekstiä vl-ajattelun vääristymäksi? Tuossa oli vain pelkät lainaukset Raamatusta. Eihän se voi olla vääristynyttä.
Tarkoitus oli osoittaa, että Raamatun mukaan uskovaisen kilvoitus ei ole helppoa vaan raskasta (tätä joku viestissään ihmetteli).
Se on täynnä koetuksia, vastustusta ja itsensä kieltämistä. Toisaalta Raamattu myös lupaa, että Jumala antaa voimaa ja lohdutusta matkalla.Ei tietämys siitä, miten asioista vl- liikkeessä kerrotaan ja saarnataan, ihan vain tähän palstaan perustu.
Pahoittelen, jos käsitin väärin, mutta kyllä tästä sai sen kuvan, että nuo Raamatunkohdat ovat sitä vääristynyttä ajattelua:
Matteus 5:10-12
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni solvaavat ja vainoavat teitä ja valehdellen puhuvat teistä kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te saatte taivaissa, on suuri. Näinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät
Johannes 15:18-20
Jos maailma vihaa teitä, tietäkää, että se on vihannut minua ennen teitä. Jos te kuuluisitte maailmaan, maailma rakastaisi omiaan. Mutta koska ette kuulu maailmaan, vaan minä olen valinnut teidät maailmasta, maailma vihaa teitä.
Tuo on ehkä se raivostuttavin ja kummallisin vlajattelun vääristymä.
Tervetuloa seuroihin, niin ei toivottavasti jää näin paljon väärinkäsityksiä.
Myös täällä on tietoa uskomusten sijaan:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4982655/areenassa-luojan-lapset-v-lesta…
Siinä kysymyksiä vastauksia ainakin jollekin, vaikka joku tämän kohta taas poistattaa. Lapsellista, että joku ei kestä tämän esilleottamista. 🙄
Mistä se yksi (naimaton) nuori kundi tiesi, ettei bensiksiltä ole koskaan kondomit loppuneet, vaikka on ollu suvikset?
"Kuulostaa pahalta. Tuollaista ei soisi kenellekään.
Jos tarkoitat viitata kirjoituksellasi vl:iin, niin olet kyllä väärässä. Mikään tuossa tekstissä ei ole totta.
yt. Vl"
Tyypillinen kiusaajan vastaus jolla kielletään uhrien kokemukset. Ei ole totta. Miten selität että uut: uhreissa on paljon entisiä vl:ä. Monet entiset ja nykyiset vl:t kokevat että heidän musiikkimakuun tai ulkonäköön puututtu toisten vl:n taholta? Annettu ymmärtää että on jotenkin vääränlainen tai ei sovi joidenkin toisten tapoihin. Puututtu henkilökohtaisiin asioihin muka jumalan nimissä vaikka näitä tapoja ei ole raamatussa. Juuri se on hengellistä kiusaamista jossa uskonnon nimissä rajoitetaan ihmisen vapautta ilmaista itseä.
Vierailija kirjoitti:
"Kuulostaa pahalta. Tuollaista ei soisi kenellekään.
Jos tarkoitat viitata kirjoituksellasi vl:iin, niin olet kyllä väärässä. Mikään tuossa tekstissä ei ole totta.
yt. Vl"
Tyypillinen kiusaajan vastaus jolla kielletään uhrien kokemukset. Ei ole totta. Miten selität että uut: uhreissa on paljon entisiä vl:ä. Monet entiset ja nykyiset vl:t kokevat että heidän musiikkimakuun tai ulkonäköön puututtu toisten vl:n taholta? Annettu ymmärtää että on jotenkin vääränlainen tai ei sovi joidenkin toisten tapoihin. Puututtu henkilökohtaisiin asioihin muka jumalan nimissä vaikka näitä tapoja ei ole raamatussa. Juuri se on hengellistä kiusaamista jossa uskonnon nimissä rajoitetaan ihmisen vapautta ilmaista itseä.
Juuri näin. Suojaukset on päällä ja kaikki kiistetään. 🙈🙉🙊
Kun meikki kielletty, niin koskeeko myös ettei saa ripsivolyymia keinotekoisesti kasvattaa, ilman ripsiväriä?? Jotenkin monessa lestadiolaismiehen puheessa paistaa väheksyminen naisia kohtaan. Se on sellaista ylistämällä alistamista.
No olihan kyseisessä ohjelmassakin miehet pääosassa. Kahta naista haastateltiin vähemmän.
Ymmärtääköhän tähän ketjuun kirjoittava henkilö(t?) kiusaavansa ketjussa keskustelevia vl-lähimmäisiään?
Hän syyttää ja ivaa, kirjoittaa pilkalliseen sävyyn ja epäkohteliaasti.
Meistä jokainen voi puhua vain omasta puolestaan. Minä en voi tietää miksi joku vl on joskus kiusannut jotain. Minä en voi, eikä minun tarvitse siitä vastata eikä syyllistyä. Voin vain sanoa, että kiusaaminen on väärin.
Minä voin yli 50 vuoden kokemuksella kyllä vastata sellaisiin kysymyksiin, joissa kysytään jotain meidän uskomme perusteista, tai tapakulttuuristakin. Kysymyksiin siitä, miten meidän seuroissa mistäkin asiasta opetetaan. Voin vastata kysymyksiin onko jokin asia minusta oikein vai väärin, ja lisäksi perustella esim. Raamatulla.
Lisäksi voin yrittää olla ystävällinen ja kohtelias. Sillä tavalla keskustelu on kaikille mukavaa.
Monet ihmiset myös vl: ät tarttuvat aivan pieniin asioihin. Omasta mielestä pieni meikki tai korvikset ei vie sydämen uskoa. Jumala katsoo ihmisen sydämen tilaa. Toki jos alkaa palvoa ulkonäköä siitä voi tulla epäjumala, kuten monesta monesta muustakin asiasta. Muutenkin semmoinen toisten kyttääminen tuntuu aivan turhalta, mieluummin rakastaa jokaista luotua ihmistä. Kysymys saanko tehdä sitä tai tätä pitää muuttaa muotoon, miten voin palvella lähimmäisiä rakkaudella. Toki kaikki olemme syntisiä ihmisiä, niin ei voi vaatia täydellisyyttä itseltä eikä muilta, siksi olemmekin armon alla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääköhän tähän ketjuun kirjoittava henkilö(t?) kiusaavansa ketjussa keskustelevia vl-lähimmäisiään?
Hän syyttää ja ivaa, kirjoittaa pilkalliseen sävyyn ja epäkohteliaasti.
Meistä jokainen voi puhua vain omasta puolestaan. Minä en voi tietää miksi joku vl on joskus kiusannut jotain. Minä en voi, eikä minun tarvitse siitä vastata eikä syyllistyä. Voin vain sanoa, että kiusaaminen on väärin.
Minä voin yli 50 vuoden kokemuksella kyllä vastata sellaisiin kysymyksiin, joissa kysytään jotain meidän uskomme perusteista, tai tapakulttuuristakin. Kysymyksiin siitä, miten meidän seuroissa mistäkin asiasta opetetaan. Voin vastata kysymyksiin onko jokin asia minusta oikein vai väärin, ja lisäksi perustella esim. Raamatulla.
Lisäksi voin yrittää olla ystävällinen ja kohtelias. Sillä tavalla keskustelu on kaikille mukavaa.
Miksi pienet lapset ovat keskenään ilman aikuisen valvontaa?
Miksi pienet lapset ovat keskenään ilman aikuisen valvontaa?
Tällaiseen ei voi olla mitään hyväksyttävää syytä. Meidän lapset eivät ole koskaan olleet.
Ihan lähipiirissä tiedän pari perhettä, jossa ei käytetä turvaistuimia, pyöräkypäriä, ja annetaan liian pienten lasten ulkoilla keskenään.
Olen kerran tehnyt lasun, mutta parempi olisi tietysti suoraan keskustella, tarjota apua ja kehottaa hakemaan apua, jos on vanhemmilla esim. Masennusta tmv.
Olen syntynyt ja asunut nuoruuteni alueella jossa paljon lestadiolaisia, joten ymmärrän heitä hieman.
Suurin ihmetyksen aihe on minulla aina ollut tuo syntien anteeksi anto. Miten ne voi toinen uskova antaa anteeksi? Eikö sen varjolla voi perseillä ihan miten vaan, jos iltasella joku vertainen antaa synnit anteeksi? Seuraavana päivänä voit jatkaa perseilyä koska omatunto on taas puhdas?
Parannuksen teko ei ole aitoa, jos aikoo jatkaa perseilyä
Syntien anteeksianto perustuu ihan Raamattuun. Tässä joitakin kohtia valmiiksi etsittyinä.
Johannes 20:21-23
Jeesus sanoi heille jälleen: Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki. Joille te annatte synnit anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut; joilta te pidätätte ne, niille ne ovat pidetyt.
Markus 16:15-16
Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan.
Luukas 24:46-48 :
Ja hän sanoi heille: Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessään kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat.
Johanneksen kirje 1:7-9
Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, me eksytämme itsemme, eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
Uskovaisen vaellus on kuin elämän mittainen patikkareissu. Joka synti on uusi kivi rinkkaan. Jos et koskaan kippaa kiviä pois (= tee parannusta synneistä), niin et voi millään jaksaa sen kuorman kanssa loppuun saakka <3
Miksi vain VL:t pääsevät taivaaseen. Miksi muut joutuvat helvettiin.
Miksi 1970 luvulla järjestettiin ja kuulemma yhä järjestetään hoitokouksia, joissa etukäteen määritellyt ihmiset maalitetaan ja laitetaan julkisesesti kertomaan esim. että onko televisio kotona. Ja erotetaan seurakunnasta.
Pitäisikö mennä Kiinaan ja kertoa 1.3 miljardille ihmiselle että joudutte helvettiin ellette tee parannusta. Tai Intiaan ja sanoa sama 1.4 miljardille.
Miksi pop-musiikin kuuntelu on syntiä. Miksi korvakorut ovat syntiä. Miksi tv.n katselu on syntiä. Miksi meikkaaminen on syntiä. Miksi kiroilu on syntiä (VL kollega kiroilee privaatisti). Miksi rippileirillä kerrottiin, että esim. vanhan testamentin aikaan on saaranttu syntiä anteeksi ao. sanoilla (JNVKSA).
Miksi EInari Lepistö tuomitsi ihmisiä helvettiin. Miksi ihmisten äänestämiseen on vaikutettu (aluksi vain kepu, myöhemmin muutama muu oli sallittu, hoitokokouksissa kerrottu).
ym
Mitäpä sanoisit ihmiselle ja mitä tunteita herättäisi, jos hän sanoisi, että Raamatussa puhutaan vain valkoihoisista ihmisistä. Niinpä se koskee vain heitä. Eli lukisi Raamattua valkoihoisena niin, että täällä kerrotaan minusta ja meistä, ei muista!
Olisiko ok?