Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…
Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "
SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.
Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."
Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti.
Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (490)
Kaikille avoin tapahtumahan se on ja muutenkin vl-yhteisössä on erilaisia ihmisiä ja erilaisia elämäntapoja. Niin pitää ollakkin elävässä seurakunnassa että se ei ole vain vanhoihin tapoihin juuttuvaa tapakristillisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Siis Ollellahan oli joku pelilive eilen. Myy jotain pelikoneita. Sitten käyvät polttareissa ampumassa kuulapyssyillä. Tuoko nuo asiat lähemmäs Jumalaa?
Entä viekö ne kauemmaskaan? Ei kuitenkaan ole meidän asia. Toisten tekemisten selän takana puiminen on lähellä hengellistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
On totta, että nuo ap:n mainitsemat asiat ovat syntiä myös vl-pojille, mutta kyllähän painolastia kasataan vl-tytöille huomattavasti enemmän kuin pojille. Jokainen yli 30-vuotias liikkeessä ollut tietää sanonnan "Älkää te rakkaat sisaret pukeutuko paljastavasti, jotta me veljetkin säilyisimme uskomassa". Olin itse liikkeessä mukana aikuisikään asti, ja muistan 2000-luvun lopulta tilanteen, jossa eräs vl-mies paheksui sitä, että käytin korollisia nahkasaappaita. Kaipa hänellä tuli "kiusauksia" niistä.
Luojan kiitos aika tuossa liikkeessä on nyt historiaa, ja olen vapaa. noin 10 vuotta alkaa olla erosta. Se oli elämäni paras päätös, ehdottomasti.
Olen kyllä sitä mieltä, että useampi nainen voisi miettiä, kuinka pukeutuu. Miksi saattaa miestä tahallaan kiusaukseen laittamalla vaikka paita, jossa näkyy puolet tisseistä? Tai kulkemalla uimarannalla nirunaru- biksuissa, jossa kankut näkyy takaapäin 99%:sesti?
Naisella on oikeus pukeutua kuten haluaa, mutta kyllä saa muitakin miettiä ja ottaa heikot miehet huomioon. Miehellä itse vastuu tietenkin omasta käytöksestään, naisilla myös.
vanha rouva
Hienoa avointa puhetta nuorilta tuossa ohjelmassa, tykkäsin. Sanottiin jopa ääneen, ettei ole ehkäisykieltoa.
Hitaasti mutta varmasti tämäkin kelkka kääntyy terveempään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Johannes 20:21-23
Jeesus sanoi heille jälleen: Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki.
Pyhä Henki on kulkenut opetuslasten kautta näihin aikoihin asti. Kun ihminen saa synnit anteeksi sellaiselta, jolla jo on Pyhä Henki, niin hänessäkin on Pyhä Henki.
Sen jälkeen voi Jeesuksen kehotuksen mukaan levittää evankeliumia eteenpäin.
Osittain raamatullista, osittain ei. Ei se Pyhä Henki siirry anteeksiantamuksen kautta ihmisestä toiseen, vaan Jumala ainoastaan voi antaa Henkensä ihmiselle.
Tätä ihmettelin ohjelmassa: miksi lestadiolaiset eivät pyydä anteeksi suoraan Jeesukselta, vaan toiselta vl:ta? Toki rippi on hieno armonväline, mutta itse pyydän joka ilta syntejäni anteeksi suoraan Jeesukselta. En kuullut ohjelmassa puhuttavan Jeesuksesta paljoakaan, Jumalasta kyllä.
Vain Jeesus ja ristintyö, muu ei pelasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että nuo ap:n mainitsemat asiat ovat syntiä myös vl-pojille, mutta kyllähän painolastia kasataan vl-tytöille huomattavasti enemmän kuin pojille. Jokainen yli 30-vuotias liikkeessä ollut tietää sanonnan "Älkää te rakkaat sisaret pukeutuko paljastavasti, jotta me veljetkin säilyisimme uskomassa". Olin itse liikkeessä mukana aikuisikään asti, ja muistan 2000-luvun lopulta tilanteen, jossa eräs vl-mies paheksui sitä, että käytin korollisia nahkasaappaita. Kaipa hänellä tuli "kiusauksia" niistä.
Luojan kiitos aika tuossa liikkeessä on nyt historiaa, ja olen vapaa. noin 10 vuotta alkaa olla erosta. Se oli elämäni paras päätös, ehdottomasti.
Olen kyllä sitä mieltä, että useampi nainen voisi miettiä, kuinka pukeutuu. Miksi saattaa miestä tahallaan kiusaukseen laittamalla vaikka paita, jossa näkyy puolet tisseistä? Tai kulkemalla uimarannalla
Näinpä. Naisilla on seksuaalista valtaa, sitä pitää osata käyttää vastuullisesti. Ei vaikkapa euroviisulaulajattarien "koitan kiusata ja kiihottaa mahdollisimman paljon"- tyyliin.
Ylipäänsä ihmiset voisivat miettiä enemmän, miten ennemmin helpottaisivat kuin vaikeuttaisivat muiden elämää. Vähemmän omanapaisuutta ihan jokaiselle, niin maailma olisi parempi paikka <3
miksi lestadiolaiset eivät pyydä anteeksi suoraan Jeesukselta, vaan toiselta
Perustuu täysin Raamatun opetukseen:
1. Jaakob 5:16
Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan.
2. Johannes 20:2223
Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki! Joiden synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut, joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt.
3. Matteus 18:18
Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.
4. Tapahtumat Damaskon tiellä (Apt. 9:119)
Saul vainosi kristittyjä, mutta Jeesus ilmestyi hänelle matkalla Damaskoon ja sokeutti hänet.
Jeesus ei suoraan julistanut hänen syntejään anteeksi, vaan käski hänen mennä kaupunkiin ja odottaa ohjeita:
Nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tehdä. (Apt. 9:6)
Jumala lähetti uskovan nimeltä Ananias kohtaamaan Saulin, rukoilemaan hänen puolestaan ja välittämään anteeksiannon ja Pyhän Hengen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä sitä mieltä, että useampi nainen voisi miettiä, kuinka pukeutuu. Miksi saattaa miestä tahallaan kiusaukseen laittamalla vaikka paita, jossa n
Näinpä. Naisilla on seksuaalista valtaa, sitä pitää osata käyttää vastuullisesti. Ei vaikkapa euroviisulaulajattarien "koitan kiusata ja kiihottaa mahdollisimman paljon"- tyyliin.
Ylipäänsä ihmiset voisivat miettiä enemmän, miten ennemmin helpottaisivat kuin vaikeuttaisivat muiden elämää. Vähemmän omanapaisuutta ihan jokaiselle, niin maailma olisi parempi paikka <3
Höpö höpö, vain uskonnolliset äärifundalistit ajattelevat noin typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa avointa puhetta nuorilta tuossa ohjelmassa, tykkäsin. Sanottiin jopa ääneen, ettei ole ehkäisykieltoa.
Hitaasti mutta varmasti tämäkin kelkka kääntyy terveempään suuntaan.
Sanottiin jopa ettei ole ehkäisykieltoa🤣😭😂😅
No sen osalta ei siis mitään uutta, ainahan noin on valehdeltu.
Tietysti ehkäisykielto on, ja on aina ollut, sitä ei vain ole kyetty tunnustamaan. Vain uskonnon jättäneiden olen kuullut asiassa olevan rehellisiä, moni heistä on asian myöntänyt.
Olisiko jo liikkeen aika myöntää tosiasiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken edellä todetun jälkeen on todella erikoista, että vanhoillislestadiolaisuus saa olla osa ev.lut. kirkkoa. Ja myös näin päin: miksi haluatte vl:t pysyä ev.lut. kirkossa, jos mielestänne vain teidän suuntauksenne on oikein? Eikö vl pitäisi sitten olla mielestänne itsenäinen kirkko?
Ja perus ev.lut. kirkon jäsenenä ihmettelen, miten vl saa jatkaa osana ev.lut. kirkkoa. Mitä Luther sanoisi vl:stä?
Juuri näin. Tuntuu erittäin oudolta, että joukkio, joka pitää oman kirkkonsa jäseniä tuomittuina syntisäkkeinä haluaa hengailla heidän joukossaan. Kaikkein pahinta on, jos pappi ajattelee näin seurakuntansa jäsenistä.
Mutta eiköhän syy löydy täysin maallisista asioista eli vallasta ja rahasta; ilman evlut kirkkoa lestadiolaiset olisi
-----
Vastaan sivusta. VL - usko on ainoa luterilainen oikeaoppinen usko. Elämme jo niin luopuneessa ja jumalattomassa ajassa, että oikeaa, aitoa luterilaista uskoa kummastellaan kirkollisissa piireissä.
Martti Luther sanoi itse, että kirkon sisällä on pieni uskovaisten joukko. En muista sanamuotoa.Että kirkossa kävijät ovat suurimmilta osin tapakristillisiä nimikristittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken edellä todetun jälkeen on todella erikoista, että vanhoillislestadiolaisuus saa olla osa ev.lut. kirkkoa. Ja myös näin päin: miksi haluatte vl:t pysyä ev.lut. kirkossa, jos mielestänne vain teidän suuntauksenne on oikein? Eikö vl pitäisi sitten olla mielestänne itsenäinen kirkko?
Ja perus ev.lut. kirkon jäsenenä ihmettelen, miten vl saa jatkaa osana ev.lut. kirkkoa. Mitä Luther sanoisi vl:
---
Luther pitäisi VL - uskovaisia uskonveljinään ja - sisarinaan.
Itse erosin kirkosta.
Vierastan nykyistä kirkkoa. Vierastan poliittista paasaamista. En ole ikinä hyväksynyt naispappeutta.
Pride - ja transliput alttereilla, saarnapöntöissä ja lipputangoissa ovat synkkiä ja masentavia. En halua tukea jäsenyydelläni laitosta missä noin törkeästi pilkataan Jumalaa ja halvennetaan Hänen Sanaansa.
Vierailija kirjoitti:
"konservatiivikristillisyyden korvaaminen buddhalaisuudesta ja muista idän uskonnoista lainatuilla jutuilla"
Mitähän nämä jutut ov
---
Jooga. Hiljaisuuden jooga. Se on tullut kirkkoon ja Leppäskä mm. on joogaohjaajana.
Tuon ei pitäisi kuulua ns. luterilaiseen kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
"Korvakorut, meikki ynnä muu joihin takerrutaan, ovat pieni murhe.
Miksi niihin edes takerrutaan?
Se on jotenkin pikkumaista."
Aika hupaisaa, että näin sanoo itse lestadiolainen ihminen. Miksi TE sitten takerrutte? Pitäisi pikemmin kysyä. Ei täällä liikkeen ulkopuolella ketään kiinnosta toisten korut ja meikit, uskonnollisessa mielessä ainak
----
"TE" ? Olen vl enkä ymmärrä koko korvakoruasiaa.
Miksi niistä on tullut tällainen murheenkryyni?
En ikinä ole tajunnut tätä korukeskustelua.
Jos esim. itse valittelisin nettifoorumilla, että voi voi kauheaa kun uskovaiset eivät hyväksy rock - musiikkia niin kyllähän se jotain minun sieluntilastani/ motiiveistani voisi kertoa.
Olipa ikävä lukea suurperheen vl-äidin kokemuksia/ajatuksia.
Minäkin olen suurperheen vl-äiti. Juuri sellainen korkeasti koulutettu, jolla on oma ura. 8 lasta olemme saaneet 25 vuoden avioliiton aikana. Ei tullut hupsista 34-vuotiaana.
Hirveän ikävää, jos toisilla on kokemus siitä, että uskoa jotenkin arvotettaisiin lapsimäärän mukaan. En ole koskaan ajatellut niin omassa tuttavapiirissäni. Lapsia on tuntemissani perheissä 0-15, suurimmalla osalla vajaa 10. Toisille lapsettomuus on asia, jota halutaan käsitellä myös ystävien kanssa. Joillakin on muutama lapsi, osa voi puhua siitä (jos vaikka on sairaus tmv) ja osa ei puhu. Se on ihan jokaisen oma asia, enkä ole koskaan kuullut kenenkään kyselevän syytä toisen lapsimäärälle. Puhumattakaan siitä, että sillä perusteella kyseenalaistaisi toisen uskoa.
Miten minulla voi olla niin erilainen kokemus? En yhtään tunnista noita tunteita salailu, syyllisyys, kateus omasta ystäväpiiristäni.
Hirveän surullista, jos joillekin vl-uskovaisten joukko näyttäytyy tuollaisena.
Vierailija kirjoitti:
Olipa ikävä lukea suurperheen vl-äidin kokemuksia/ajatuksia.
Minäkin olen suurperheen vl-äiti. Juuri sellainen korkeasti koulutettu, jolla on oma ura. 8 lasta olemme saaneet 25 vuoden avioliiton aikana. Ei tullut hupsista 34-vuotiaana.
Hirveän ikävää, jos toisilla on kokemus siitä, että uskoa jotenkin arvotettaisiin lapsimäärän mukaan. En ole koskaan ajatellut niin omassa tuttavapiirissäni. Lapsia on tuntemissani perheissä 0-15, suurimmalla osalla vajaa 10. Toisille lapsettomuus on asia, jota halutaan käsitellä myös ystävien kanssa. Joillakin on muutama lapsi, osa voi puhua siitä (jos vaikka on sairaus tmv) ja osa ei puhu. Se on ihan jokaisen oma asia, enkä ole koskaan kuullut kenenkään kyselevän syytä toisen lapsimäärälle. Puhumattakaan siitä, että sillä perusteella kyseenalaistaisi toisen uskoa.Miten minulla voi olla niin erilainen kokemus? En yhtään tunnista noita tunteita salailu, syyllisyys, ka
Kyllä, hirveän surullista tuo on, ja vaatii paljon sekä parisuhteelta että äidiltä itseltään pysyä koossa ja päätöstensä takana toisten puheista huolimatta. Ja yhteisön paineesta huolimatta. Vakaumus on kuitenkin niin tärkeä, että sitä ei halua jättää, ja siksi on jaksettava.
Valitettavasti en nyt täysin usko sanojasi siitä, ettet tietäisi, mistä puhun. Itse asiassa ensimmäistä kertaa kuulen toiselta uskovaiselta äidiltä (jos sellainen siis oikeasti olet etkä esimerkiksi 25-vuotias sinkkumies :)), ettei tunnista k.o. ilmiötä.
Hyväsytkö sinä muuten ehkäisyn terveyssyistä? Ovatko omat lapsesi syntyneet pienillä vai pidemmillä ikäerolla? (Ei ole pakko vastata jälkimmäiseen.)
8 lasta näyttää olevan tavanomainen määrä näissä piireissä. Ja siis en ole monilapsisuutta vastaan, jos lapset ovat toivottuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hupaisaa, että näin sanoo itse lestadiolainen ihminen. Miksi TE sitten takerrutte? Pitäisi pikemmin kysyä. Ei täällä liikkeen ulkopuolella ketään kiinnosta toisten korut ja meikit, uskonnollisessa mielessä ainak
----
Jos esim. itse valittelisin nettifoorumilla, että voi voi kauheaa kun uskovaiset eivät hyväksy rock - musiikkia niin kyllähän se jotain minun sieluntilastani/ motiiveistani voisi kertoa.
En minäkään ymmärrä korvakoru tai meikkikieltoa. Eikä monikaan vl ymmärrä. Kun puhutaan keskenään moni sanoo, että ei uskalla muiden vl tähden vaikka itse ei pidä vääränä. Miten siinä on kristityn vapaus? Ei aidossa rakkaudessa ole pelkoa.
Hoitokokoukset ja toiset uskovaiset on aiheuttaneet sellaisia traumoja kyttäämisellä ja puhutteluilla että nykyisin moni pelkää toisiaan. Lisäsäännöt ei ole oikein kun niistä tehdään velvottavia tai uskon mittareita. Säännöt on silloin vaikka ne kielettäisiin olemasta. Ne on syntiä ja väärin koska omia sääntöjä ei saisi olla. Niinkuin jos yrittää ansaita autuuden ja siksi ei ota korvakoruja tai meikkiä että on kunnon uskovainen. Se ei ole raamatullista ja sillä haetaan vain muiden vl hyväksyntää. Ihmisten silmien palvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
----
Jos esim. itse valittelisin nettifoorumilla, että voi voi kauheaa kun uskovaiset eivät hyväksy rock - musiikkia niin kyllähän se jotain minun sie
----
Tarkoitan sitä, että jos valittelisin että miksi veeällä ei saisi kuunnella rockmusiikkia, ehkä pitäisi silloin tarkistaa omaa suuntaa
( Olen se erittäin jumalattomasta kodista oleva.)
Jos jälleen esim. palaisin rockmusiikin pariin, usko menisi hyvin äkkiä.
Eli jos on kärsimystä jokin korvakorukielto niin kannattaa miettiä missä itse menee.
Tarkoitan tällä sitä, että vaikka haluaa olla tiukkapipoinen, se on oikeasti nimenomaan syvästi VAPAUTTAVAA
Raamatussa, ellen väärin muista, sanotaan: Vapauteen Kristus vapautti teidät.
Muuten Jumala ei pakota ketään uskomaan.
Se on vapaaehtoista. Täysin vapaaehtoista.
En jaksa lakata ihmettelemästä, miksi jotkut ihmiset tässä moniarvoisessa maailmassa katsovat oikeudekseen ja asiakseen pilkata, väheksyä, arvostella joidenkin muiden ihmisten uskoa ja vielä näin julkisesti. On pakko kysyä, onko omassa elämässä semmoinen aukko, joka pitää täyttää väheksymällä muita ihmisiä ja heidän tapaansa uskoa.
Joitakin vuosia sitten eräs nainen sai sakot lestadiolaisia herjaavasta Facebook-kirjoituksestaan. Kun tuomari kysyi häneltä teon syytä, hän puolustautui sillä, että hän oli humalassa ja omassa elämässä oli hankala tilanne. Tuo on helppo uskoa. Omassa elämässään tasapainossa oleva ihminen antaa jokaiselle vapauden ja oikeuden omaan maailmankatsomukseen.
Suviseuroihin voi tulla/mennä ihan ilman ajatusta tehdä parannusta tai olla vanhoillislestadiolainen.