Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…
Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "
SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.
Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."
Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti.
Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lakata ihmettelemästä, miksi jotkut ihmiset tässä moniarvoisessa maailmassa katsovat oikeudekseen ja asiakseen pilkata, väheksyä, arvostella joidenkin muiden ihmisten uskoa ja vielä näin julkisesti. On pakko kysyä, onko omassa elämässä semmoinen aukko, joka pitää täyttää väheksymällä muita ihmisiä ja heidän tapaansa uskoa.
Joitakin vuosia sitten eräs nainen sai sakot lestadiolaisia herjaavasta Facebook-kirjoituksestaan. Kun tuomari kysyi häneltä teon syytä, hän puolustautui sillä, että hän oli humalassa ja omassa elämässä oli hankala tilanne. Tuo on helppo uskoa. Omassa elämässään tasapainossa oleva ihminen antaa jokaiselle vapauden ja oikeuden omaan maailmankatsomukseen.No varmaan siksi, että tuollaiset uskot on yksi lapsellisimmista asioista, mitä maa päällään kantaa. Luulisi, että suunnilleen samassa kohdassa kuin lakkaa uskomasta joulupu
Niinpä, totta tuo on . Lapsenuskoa
Vierailija kirjoitti:
Hienoa avointa puhetta nuorilta tuossa ohjelmassa, tykkäsin. Sanottiin jopa ääneen, ettei ole ehkäisykieltoa.
Hitaasti mutta varmasti tämäkin kelkka kääntyy terveempään suuntaan.
Eihän heillä ole mitään kieltoja uskomassa olevien mukaan. On vaan asioita, jotka vie kauemmas Jumalasta.
Lasten usko ei tarkoita lapsellista aikuista tutti suussa. Uskossa kasvetaan aikuiseksi . Mutta vertauskuva oli SUHTEEN KUVANA . ASEMAN KUVAUS . MINÄ JUMALA SINÄ LAPSI. KAI NYT AIKUINEN IHMINEN Haluaa että lapset kasvaa menee kouluun oppii ammatin elättää itsensä omin käsin. Älkää nyt vaan jääkö noiden tasolle. Hai kara lintu joka on hai tuo lapsia savipiippuun juttuja kasvaville ihmisille jotka näkee kuulee ähkimiset yhdynnät. Vatsat kasvaa vauvat potkii ultraääni kuvaa ja sitten ; haikara toi hai lintu toi. Ähkiminen huohotus kuuluu avioliittoon oppikirja lapsille koska seksiä ei ole olemassa on yhdyntä ja haikara. Aikuiseksi kasvun hidasteet. Hitaat opettajat. Luetaan Lutherin oppikirjaa LESTADIOLAISELLA suviksella ja haukutaan luterilaisia . Ompa kirottukin. Vanhurskaus tarkoittaa uuden liiton välimies Jeesuksen antamaa lahjaa jokaiselle ei vain eriseuralahkolle. OMAVANHURSKAUS tarkoittaa vanhan liiton omaa yritystä omia tekoja . ( Jos sun tavaroiden joukossa on muiden tavaroita Jahve katsoo ne tuhoonvhityksi sulle). Vanha liitto on kova. Siinä kun uhraat omia uhrejasi käy sopimassa riitasi ensin . Jehova määrää. Jos et anna muille anteeksi et saa sinäkään taivaassa eli et pääse taivaaseen . Yhwh on tiukka . Lasten KALTAISET on eri asia kuin lapselliset aikuiset. Kaltaisuus on tässä asema. Lahjaksi saatu evankeliumi on lahja taivaasta jos sä otat ihmisiä pois siitä eli Jeesuksesta erotat saat kuollessaan myllynkiven kaulaasi koska pahinta ikinä on erottaa ketään Jeesuksesta. Lue uusi testamentti mitä Jeesus pitää omanaan sitä älä sinä nimittele erottele.
Lestojen sekoitus haukkua luterilaisia lukea lutterin kirjaa ja selittää olevansa laestadiuksen oma. Jeesuksen omia kiusanneet tuominneet erottaneet Jeesuksesta tosin ne on vaan vaihtanut paikkaa oikeasti ei ole eronnut. Syrjintää selvästi kuin pitäisi kutsua Jeesuksen luokse . Vähän kuin helluntailaisia käy luterilaisten tiloissa syyttämässä ja pyytämässä rahaa itselleen. Vaativat eroamaan kirkoista liittymään heihin . Tämä on vääryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Totta, kiinnitin huomioni samaan. Ei kai ole erikseen tytöiltä kiellettyjä asioita, vaan samat säännöt koskee poikiakin. Naisilta erikseen on kielletty vain pappeus ja saarnaaminen.
Ai vain?😂
Siinäpä onkin vähäpätöinen asia, verrattavissa kynsien lakkaamiseen.
Kaikki nuoret haaveilee urasta liikunnasta kuin puolisosta mutta maailmassa on tämä syntisten puoli mikä aiheuttaa pahoja pettymyksiä eroja kuin ilkvaltaa ja väkivaltaa. Nuoruuden rakastetut joutuu erilleen monesta syystä . Samoin erotaan useimmin väkivallan tähden. Ei pidä olla syyttämässä saatana on syyttäjä itse. Sehän vetää psalmit sulle ja yllyttää. Saatana valkeuden enkeliksi tekeytyvä Juudaksen kaveri . Timantti Lily lilja luulee olevansa itse Jumala EIKÄ OLE. HYPPÄÄ TEMPPELIN HARJALTA JOS OLET JOS HÄN ANTAA ENKELEILLE EN KÄSKYN PSALMISTI PIRU OSAA TÄMÄN LEIKIN HYVIN. Tulikivi järvi on lähi idässä ihan kartalla nimellä haades . Gehenna . Mutta se on saatanalle . Ilmestyskirjassa luku 20 kohta 10.
Luin nyt pari Iltasanomien juttua suviseuroista, eikä niissä, varmaan itsesensuurin takia, mainita mitään seurojen ilmapiiristä. Olen vienyt sinne majoitusta, joten tämä on oikein todennettu eyewittness news.
Sehän on paikan päällä kuin kauhuelokuvista. Yhtään, ei ainoatakaan, hymyilevää ihmistä ei lapset poislukien näy, kaikki ovat kivikasvoisia ja lannistetun oloisia. Sadan metrin välein olevista puhelinpylväisiin asennetuista kaiuttimista kuuluu katkeamaton virsien jollotus, jonka katkaisee vain tuomitsevat pyhien miesten pitämät saarnat, joissa ihmisiä pelotellaan helvetin kauhuilla. Kaikki näyttävät kävelevilta zombeilta. Ns. tuomiopäivän fiilis kuvaa parhaiten tunnelmaa.
Minua ei häiritse vaikka ihminen palvoisi vaikka toteemipaalua ja rukoilisi kymmenen kertaa kumartaen päänsä Köyliötä kohti, jos kyse on omasta halusta. Mutta silloin kun kaikki perustuu toisen ihmisen käskyttämiseen tehdä em. toimintaa, silloin kyse on mielestänni rikollisesta toiminnasta, joka useasti aiheuttaa uhrilleen pysyviä henkisiä vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että nuo ap:n mainitsemat asiat ovat syntiä myös vl-pojille, mutta kyllähän painolastia kasataan vl-tytöille huomattavasti enemmän kuin pojille. Jokainen yli 30-vuotias liikkeessä ollut tietää sanonnan "Älkää te rakkaat sisaret pukeutuko paljastavasti, jotta me veljetkin säilyisimme uskomassa". Olin itse liikkeessä mukana aikuisikään asti, ja muistan 2000-luvun lopulta tilanteen, jossa eräs vl-mies paheksui sitä, että käytin korollisia nahkasaappaita. Kaipa hänellä tuli "kiusauksia" niistä.
Luojan kiitos aika tuossa liikkeessä on nyt historiaa, ja olen vapaa. noin 10 vuotta alkaa olla erosta. Se oli elämäni paras päätös, ehdottomasti.
Ja mihin olet elämässäsi päässyt ? Kirjoittelemaan joutavia av vauva-palstalle..
Niinkuin sinäkin :D
Vierailija kirjoitti:
On totta, että nuo ap:n mainitsemat asiat ovat syntiä myös vl-pojille, mutta kyllähän painolastia kasataan vl-tytöille huomattavasti enemmän kuin pojille. Jokainen yli 30-vuotias liikkeessä ollut tietää sanonnan "Älkää te rakkaat sisaret pukeutuko paljastavasti, jotta me veljetkin säilyisimme uskomassa". Olin itse liikkeessä mukana aikuisikään asti, ja muistan 2000-luvun lopulta tilanteen, jossa eräs vl-mies paheksui sitä, että käytin korollisia nahkasaappaita. Kaipa hänellä tuli "kiusauksia" niistä.
Luojan kiitos aika tuossa liikkeessä on nyt historiaa, ja olen vapaa. noin 10 vuotta alkaa olla erosta. Se oli elämäni paras päätös, ehdottomasti.
Tämä on kyllä maailman kummallisin ajattelutapa uskoon liittyen! Suorastaan kieroutunut käsitys siitä, mitä uskossa oleminen on. Siis tuo, että "älkää rakkaat siskot pukeutuko paljastavasti, että me veljetkin säilyisimme uskomassa." Siis mitä ihmettä. Menettääkö vl uskonsa Jeesukseen, jos katsoo paljaasti pukeutuvaa naista ja joutuu kiusaukssen?? Siltähän tuo kuulostaa! Niin kuin usko olisi sitä, ettei joudu tai lankea kiusauksiin. Tätä sietää jäädä vanhoillislestadiolaisten pohtimaan, että, mitä se usko todellisuudessa on ja mikä ja kuka ihmisen pelastaa. Missä on turvanne? Omissa teoissanne ja hurskaudessanne vai Jeesuksen kertakaikkisessa sovitustyössä, jota EI voi menettää, jos siihen turvaa ja uskoo.
hah 🤣😅 Missä se tulimeri on ? Ei kukaan ole nähnyt