Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…
Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "
SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.
Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."
Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti.
Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillista, että nämä ketjut tuntuvat kaivavan joistakin keskustelijoista esille sen huonomman puolen. Jos keskustelee ivaten ja pilkaten, keskustelu tyrehtyy pian.
Totta. Ainut vain että lestadiolaiset tuntuvat usein tulkitsevan kaiken kritiikin ivaksi ja pilkaksi. Eivät ole ehkä tottuneet soraääniin tai väittelyyn, kun oma kupla on niin samanmielistä porukkaa.
Kutsutko tätä tosiaan kritiikiksi?
liikuttavan naivia on lukea noita Raamatun kohtia ajatellen, että ooh, tässähän puhutaan ihan minusta! Minusta! Ja meistä! Miten mahtavaa! Raamatussapa puhutaankin meistä! Wau, wau, wau.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillista, että nämä ketjut tuntuvat kaivavan joistakin keskustelijoista esille sen huonomman puolen. Jos keskustelee ivaten ja pilkaten, keskustelu tyrehtyy pian.
Totta. Ainut vain että lestadiolaiset tuntuvat usein tulkitsevan kaiken kritiikin ivaksi ja pilkaksi. Eivät ole ehkä tottuneet soraääniin tai väittelyyn, kun oma kupla on niin samanmielistä porukkaa.
liikuttavan naivia on lukea noita Raamatun kohtia ajatellen, että ooh, tässähän puhutaan ihan minusta! Minusta! Ja meistä! Miten mahtavaa! Raamatussapa puhutaankin meistä! Wau, wau, wau.
No en nyt ihan joka viestiä.täällä ole analysoinut😀
Kannattaa linkata se viesti, jonka kokee väärin tulkituksi. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengellinen väkivalta on manipulointia, alistamista, vaatimuksia, syyllistämistä ja huolipuhetta. Se on epäsuoraa tai suoraa pakottamista yhteisön tahtoon. Se on toisen ulkonäköön ja musiikkimakuun puuttumista. Se aiheuttaa uhrille traumoja ja häpeää. Lähde uskontojen uhrien tuki
Sitähän on tämä ketju täynnä. Syyllistetään lestadiolaisia heidän tavastaan elää ja vaaditaan muuttumaan esimerkiksi.
Minulle kyllä riittäisi, että perustaisivat oman kirkon ja eläisivät sen sisällä ihan miten haluaisivat. Ei mua kiinnosta esim mormonien tapa elää ja oppi. Mutta se, että opettavat heidän olevan oikeassa uskossa ja muiden ei ja silti kuuluvat samaan kirkkoon... Todella loukkaavaa.
Ei uskonnonvapaus sitä tarkoita, että voi toimia noin. Ei yhdistymisvapauskaan sitä tarkoita, ett
Selittäisikö tämä myös ne viestit, joista paistaa enemmän läpi se aito loukkaantumisen ja loukatuksi tulemisen tunne?
Mitäpä sinä itse tuumaisit, jos ystäväsi kertoivat, että sinun uskontosi johtaa kadotukseen?
Hyvä kysymys. Luultavasti aluksi tulisi defenssireaktio ja suuttuisin.
Toivottavasti oma kohtalo tuntuisi kuitenkin niin tärkeältä, että jaksaisin keskustella, pyytää perusteluja ja Raamatun valossa yrittää selvittää olenko ollut epäuskossa. Jos ystävät olivatkin oikeassa, olisin tosi kiitollinen Jumalalle, että oli kutsunut minua.
"Minä kerron, että sinä uskot ihan väärin ja oot menossa helvettiin."
" Tuo on tosi loukkaavasti ajateltu.
" Yhyy, miksi minua aina pilkataan".
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä sinä itse tuumaisit, jos ystäväsi kertoivat, että sinun uskontosi johtaa kadotukseen?
Hyvä kysymys. Luultavasti aluksi tulisi defenssireaktio ja suuttuisin.
Toivottavasti oma kohtalo tuntuisi kuitenkin niin tärkeältä, että jaksaisin keskustella, pyytää perusteluja ja Raamatun valossa yrittää selvittää olenko ollut epäuskossa. Jos ystävät olivatkin oikeassa, olisin tosi kiitollinen Jumalalle, että oli kutsunut minua.
Mutta kun ne eivät ole oikeassa, kuten oletat. Entäs sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä sinä itse tuumaisit, jos ystäväsi kertoivat, että sinun uskontosi johtaa kadotukseen? O
Tuossa on islamilaiset naapurit. En tiedä, mitä he ajattelevat eikä sinänsä kiinnosta. On myös jehovantodistajia työkavereina. Ihan sama, ajattelevatko minun pelastuvan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/muutama-ajatus-ehkaisysta-6.51…
Mietin miten joku voi tavallaan olla kiittämätön. Hänen vaimonsa on synnyttänyt noin paljon lapsia ja mies olisi vielä halunnut lisää. Joku järki pitäisi olla päässä kuitenkin ja miettiä miten puoliso kestää raskauksia. Hän on joutunut kuitenkin itsensä laittamaan terveydellisen vaaraan. Mikä sitten kostautuikin. Toisaalta ei välttämättä johtunut raskauksista, mutta onhan se olla naisen keholle raskasta. Tämä jo ihan fyysisesti henkisistä asioista puhumattakaan.
Miten tämän jutun kirjoittaja olisi hyväksynyt sen jos vaimo olisi esim kymmenennen lapsen jälkeen sanonut, ettei hän pysty enää synnytyksiin. Olisiko antanut periksi, kun oma ajatus on ollut se kuinka on ihan paholaisen työtä ehkäistä. Joku lestadiolainen joka sanoo, että nainen voi vapaasti valita voisi vastata tähän. Olisiko hänen mielestään esim tämän kirjoittajan vaimo
Minä olen vl-nainen joka väsyi jatkuviin raskauksiin ja vauvavuosiin ja synnytyksen jälkeisiin masennuksiin. Keskustelimme asiasta mieheni kanssa ja päädyimme yhdessä siihen että menen sterilisaatioon. Suojelimme olemassa olevaa perhettämme ja voimavarojamme. Koen että sterilisaatio oli kohdallani oikea päätös. Saimme kuusi ihanaa lasta, joista olen kiitollinen. Eli kyllä meitä inhimillisiä vl-pariskuntiakin on.
VL = passkalahko saaatana...Muahahaa
Ettekö ole kuulleet sanontaa, että on viisainta olla keskustelematta uskonnosta ja politiikasta. Ei ole mitenkään asianmukaista ryhtyä syvällisiin keskusteluihin sellaisen ystävän kanssa, jonka kanssa on eroavat näkemykset uskosta.
En ole koskaan arvottanut kenenkään olevan matkalla kadotukseen, mutta varmaan sanomattakin tajuavat sen, että pidän vl-uskoa itselleni oikeana, koska paljon "helpomminkin" voisi elää, jos uskoisi sen olevan itselleen oikea tie.
Islamilaiset naapurit ja Jehovan todistajat saavat elää ja uskoa niin kuin haluavat. He kun eivät edelleenkään kuulu samaan kirkkoon kuin minä.
Suurin osa suomalaisesta kristillisyydestä on terveellä pohjalla. Useimmat uskonyhteisöt ja seurakunnat tarjoavat turvallisen Jumalan ja ihmisten kohtaamisen paikan. Mutta hengellinen väkivalta ja vääristynyt uskonnollisuus voivat riistää mielenrauhan rippeetkin.
Hengellinen väkivalta on yleisimmässä muodossaan henkistä väkivaltaa, johon liittyy uskonnollinen ulottuvuus. Tekijä käyttää kristillistä sanastoa tai uskonyhteisön suomia hurskaita kulisseja toisten alistamiseen ja hallitsemiseen omien mielihalujensa mukaisesti. Tätä kuvaa myös sanonta lyödä Raamatulla päähän.
Uskonnon varjolla harjoitetun henkisen kiusaamisen ilmenemismuotoja ovat esimerkiksi pelottelu, painostaminen, pakkokäännyttäminen, armoton syyllistäminen, yhteisöstä eristäminen ja jäsenten uskon ja elämän äärimmäisen tiukka kontrollointi.
Hedelmistään puu tunnetaan. Väkivaltaa sisäänsä kätkevä yhteisö tuottaa jäsenilleen henkistä pahoinvointia ja psyykkisiä ongelmia, ahdistusta ja masennusta tasapainon, ilon ja rauhan sijasta.
Kristinuskon vapauttavan ja hyvän sanoman sekä turvallisuutta luovan uskon, toivon ja rakkauden sijasta uskonto on valjastettu väkivallantekijöiden valtapyrkimysten toteuttamiseen tai luonnehäiriöiden ja vääristyneiden viettien kanavointipaikaksi.
Moni lapsi ja aikuinenkin on ottanut uskonnollisen auktoriteettinsa uhkaukset ja jatkuvat helvetillä pelottelut tosissaan ja kärsinyt pelkotiloista ja painajaisista. Jumalan rangaistuksella pelottelijan tarkoituksena on esimerkiksi painostaa liittymään uskonnolliseen liikkeeseen tai estää siitä eroaminen.
Syyllistäminen Pyhän Hengen pilkasta on raskas lyömäase, sillä se voi tarkoittaa joutumista sekä seurakunnan että pelastuksen ulkopuolelle. Erottaminen saattaa merkitä sosiaalista katastrofia. Erotettu on kuin kuollut ja näkymätön niille, jotka olivat ennen hänen tärkein tukiverkkonsa, pahimmillaan myös perheenjäsenilleen.
Uskonnon uhrin kontrollointi voi ulottua kaikkiin elämänalueisiin pukeutumisesta, seurustelusta ja avioitumisesta lähtien.
Uskonnon väärinkäyttäjät vaikuttavat etenkin sellaisissa yhteisöissä, joissa on tukahdutettu terveen ja kriittisen järjen ääni, eikä apostoli Paavalin ohjeesta ole otettu vaarin: Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää.
Uskontojen uhrien tukiryhmiin on ollut paljon tulokkaita Jehovan todistajien, mormonien, lestadiolaisten sekä pienehköjen lahkojen joukosta.
Vääristynyt yhteisö alistaa ihmisen armottomaan ikeeseen. Se vetoaa johonkin julmaan jumalaan, guruun tai uskonnolliseen tulkintaan.Uhri painostetaan antamaan auktoriteetilleen hallinta omasta ajattelusta, uskosta, elämäntavasta, taloudesta tai seksuaalisuudesta.
Hengellinen ylpeys ja omahyväisyys johtavat tiukkaan ryhmäkontrolliin ja kriittisten jäsenten eristämiseen. Kohta kontrolloidaan myös vapaa-aikaa, rahankäyttöä ja ihmissuhteita.
Sairas uskonnollisuus sitoo ihmisen Jumalan sijasta toisiin ihmisiin. Omalle vastuulle ja valinnoille ei jää tilaa. Aikuisen täytyy tyytyä kuuliaisen lapsen osaan. Vallankäyttäjä saa ihmisen sielun, mielen ja ruumiin haltuunsa kokonaisvaltaisesti.
Jokainen aikuinen on vastuussa siitä että säilyttää oman vastuun ja valinnat. Hengellistä väkivaltaa esiintyy eniten suljetuissa yhteisöissä joissa vastuu opista annetaan tavallisille ihmisille. Heillö ei useinkaan ole enempää uskonnollista ymmärrystä kuin muilla jäsenillä. Usein vähemmänkin koska johtajat saattaa olla kouluja käymättömiä ja teologiaa syvemmin tuntemattomia, jopa ongelmaisia ihmisiä. Monissa yhteisöissä miehiä joilla ei ole ymmärrystä naisen elämään. Heidän kuitenkin annetaan päättää omasta pukeutumisesta, musiikista, ulkonäöstä ja muista intiimeistä, identiteettiin kuuluvista asioista joita raamatussa ei opeteta. Aikuinen voi joutua pikkulapsen asemaan ja jos ei tottele, häntä uhkaa yhteisöstä ulos joutuminen tai jumalan rangaistus. Niillä suora pelottelu tai vihjailu on hengellistä väkivaltaa jossa oma ajattelu ja valinnat pyritään tukahduttamaan uskonnon tekosyyllä.
Hengelliseen väkivaltaan saattaa syyllistyä myös tavalliset yhteisön jäsenet jotka alkavat valvoa toisiaan kuin suljetuissa diktatuurisissa yhteiskunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole kuulleet sanontaa, että on viisainta olla keskustelematta uskonnosta ja politiikasta. Ei ole mitenkään asianmukaista ryhtyä syvällisiin keskusteluihin sellaisen ystävän kanssa, jonka kanssa on eroavat näkemykset uskosta.
En ole koskaan arvottanut kenenkään olevan matkalla kadotukseen, mutta varmaan sanomattakin tajuavat sen, että pidän vl-uskoa itselleni oikeana, koska paljon "helpomminkin" voisi elää, jos uskoisi sen olevan itselleen oikea tie.
Miksi sinun elämäsi ei ole kevyttä ja helppoa, kuten Jeesuksen seuraajan elämä on? Yritätkö omialla teoillasi ansaita autuutta ja ne tekevät tien raskaammaksi?
"Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt"
Vierailija kirjoitti:
Jokainen aikuinen on vastuussa siitä että säilyttää oman vastuun ja valinnat. Hengellistä väkivaltaa esiintyy eniten suljetuissa yhteisöissä joissa vastuu opista annetaan tavallisille ihmisille. Heillö ei useinkaan ole enempää uskonnollista ymmärrystä kuin muilla jäsenillä. Usein vähemmänkin koska johtajat saattaa olla kouluja käymättömiä ja teologiaa syvemmin tuntemattomia, jopa ongelmaisia ihmisiä. Monissa yhteisöissä miehiä joilla ei ole ymmärrystä naisen elämään. Heidän kuitenkin annetaan päättää omasta pukeutumisesta, musiikista, ulkonäöstä ja muista intiimeistä, identiteettiin kuuluvista asioista joita raamatussa ei opeteta. Aikuinen voi joutua pikkulapsen asemaan ja jos ei tottele, häntä uhkaa yhteisöstä ulos joutuminen tai jumalan rangaistus. Niillä suora pelottelu tai vihjailu on hengellistä väkivaltaa jossa oma ajattelu ja valinnat pyritään tukahduttamaan uskonnon tekosyyllä.
Hengelliseen väkivaltaan saatta
Kuulostaa pahalta. Tuollaista ei soisi kenellekään.
Jos tarkoitat viitata kirjoituksellasi vl:iin, niin olet kyllä väärässä. Mikään tuossa tekstissä ei ole totta.
yt. Vl
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun elämäsi ei ole kevyttä ja helppoa, kuten Jeesuksen seuraajan elämä on? Yritätkö omialla teoillasi ansaita autuutta ja ne tekevät tien raskaammaksi?
Matteus 5:10-12
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni solvaavat ja vainoavat teitä ja valehdellen puhuvat teistä kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te saatte taivaissa, on suuri. Näinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät
Johannes 15:18-20
Jos maailma vihaa teitä, tietäkää, että se on vihannut minua ennen teitä. Jos te kuuluisitte maailmaan, maailma rakastaisi omiaan. Mutta koska ette kuulu maailmaan, vaan minä olen valinnut teidät maailmasta, maailma vihaa teitä. Muistakaa, mitä sanoin teille: ei palvelija ole herraansa suurempi. Jos he ovat vainonneet minua, he vainoavat myös teitä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4982655/areenassa-luojan-lapset-v-lesta…
Tuossa ketjussa on yli 10000 kysymystä, vastausta, kommenttia ym. lestadiolaisuudesta ja toisessa samannimisessä ketjussakin yli 700.
Luulisi noista löytyvän vastaukset kaikkiin askarruttaviin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matteus 5:10-12
Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni solvaavat ja vainoavat teitä ja valehdellen puhuvat teistä kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te saatte taivaissa, on suuri. Näinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät
Johannes 15:18-20
Jos maailma vihaa teitä, tietäkää, että se on vihannut minua ennen teitä. Jos te kuuluisitte maailmaan, maailma rakastaisi omiaan. Mutta koska ette kuulu maailmaan, vaan minä olen valinnut teidät maailmasta, maailma vihaa teitä. Muistakaa, mitä
Tuo on ehkä se raivostuttavin ja kummallisin vlajattelun vääristymä. Että se, kun joku on eri mieltä ja haastaa, on "vainoamista" ja itse asiassa vain osoitus siitä, että itse on oikeassa! Kuinka kätevää.
vvvitttun vl:t rossskasakkia perrrrkele...hahahaa