Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta

Vierailija
16.03.2025 |

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…

Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "

SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.

Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."

Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti. 

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (490)

Vierailija
301/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omin sanoin tiivistetty oli. Mutta esim. täällä on lisää

https://naistenlinja.fi/hengellinen-vakivalta/

Arvasin, että se oli sinun oma määritelmäsi. Siksi kysyin, vaikka olit ns. lähteenkin merkinnyt.

Vierailija
302/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omin sanoin tiivistetty oli. Mutta esim. täällä on lisää

https://naistenlinja.fi/hengellinen-vakivalta/

Arvasin, että se oli sinun oma määritelmäsi. Siksi kysyin, vaikka olit ns. lähteenkin merkinnyt.

Ei ollut oma määritelmä vaan tiivistys sivuston raporteista, esim tästä

https://www.uskontojenuhrientuki.fi/wp-content/uploads/2015/11/muutos_2…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein että ihminen esittää itsellään olevan valtaa päättää Jumalan puolesta sen, kuka pelastuu. Ei Jumala ole uskonto. Uskonto on ihmisen keksimä tapa palvoa. Jumala ei karsi tai hylkää ketään, joka uskoo Häneen, uskonnolla tai siihen liittyvillä tavoilla ei ole merkitystä. 

Vierailija
304/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Riski kasvaa nuoren etsiessä identiteettiään

Nuoruuteen siirryttäessä ja hengellisen itsenäistymisen kasvaessa odotukset uskoon sitoutumisesta muuttuvat, ja samalla hengellisen väkivallan riski kasvaa.

Kun nuori esimerkiksi meikkaamisella, pukeutumisella, kirjallisuutta lukemalla ja eri musiikkityylejä kuuntelemalla etsii itseään ja minuuttaan, ei perinteitä ja kuuliaisuutta korostava uskonnollinen yhteisö välttämättä hyväksy tällaisten yksilöllisten kokeilujen merkitystä.

Lapsen ja nuoren mahdollisuus puolustaa itseään uskonnollisen yhteisön aikuisia vastaan on heikko.

Yhteisö, jossa ei ole tilaa minälähtöisille kysymyksille ja kyseenalaistamiselle, tuottaa muita herkemmin kokemuksia hengellisestä väkivallasta. Nuoren odotetaan esimerkiksi olevan valmis luopumaan harrastuksesta tai tapaamasta tiettyjä henkilöitä yhteisön niin toivoessa. Sitoutuminen yhteisön odotuksiin voi erottaa nuoren muista yhteisöistä koulu- ja harrastusmaailmassa."

Vierailija
305/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On totta, että nuo ap:n mainitsemat asiat ovat syntiä myös vl-pojille, mutta kyllähän painolastia kasataan vl-tytöille huomattavasti enemmän kuin pojille. Jokainen yli 30-vuotias liikkeessä ollut tietää sanonnan "Älkää te rakkaat sisaret pukeutuko paljastavasti, jotta me veljetkin säilyisimme uskomassa". Olin itse liikkeessä mukana aikuisikään asti, ja muistan 2000-luvun lopulta tilanteen, jossa eräs vl-mies paheksui sitä, että käytin korollisia nahkasaappaita. Kaipa hänellä tuli "kiusauksia" niistä.

Luojan kiitos aika tuossa liikkeessä on nyt historiaa, ja olen vapaa. noin 10 vuotta alkaa olla erosta. Se oli elämäni paras päätös, ehdottomasti.

Ja mihin olet elämässäsi päässyt ? Kirjoittelemaan joutavia av vauva-palstalle..

Oletpa ilkeä.  Oletko  siis vl,? Ja epälooginen, kun

Olet sinäkin ilkeä jos ajattelet että ilkeä=vl. Syrjivä ajatustapa

Vierailija
306/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, kiinnitin huomioni samaan. Ei kai ole erikseen tytöiltä kiellettyjä asioita, vaan samat säännöt koskee poikiakin. Naisilta erikseen on kielletty vain pappeus ja saarnaaminen.

Haloo, oletko vähän tollo? Kai ymmärrät, että tuo kultti alistaa naisia ja kasvattaa pojista tyttöjen ja naisten alistajia? Naiset manipuloidaan synnytyskoneiksi. Naisia syyllistetään siitä, jos ei makaa selällään haarat levällään 247 ja synnytä lapsia niin paljon, että kohtu repeää. Edelleen tänäkin päivänä tytöille kerrotaan, miten sitten h el ve tissä pitää synnyttää ne vauvat, joita ei tässä elämässä synnyttänyt.

Ei edes teitä naisia kiinnosta Suomessa asuvien naisten ahdinko. Hyi sinua.

Minä olen lestadiolaisuuteen kasvanut nainen. Kotona on kannustettu hankkimaan ura ja koulutus, mielellään ilman lapsia. Äitini, molemmat mummit ja useat tädeistä kävivät töissä monilla eri aloilla ja koulutustasoilla. En näe, että ketään "manipuloidaan tekemään mahdollisimman paljon lapsia". Tarkoitus ei nimittäin ole varta vasten hankkiutua raskaaksi, olla pelkästään käyttämättä ehkäisyä. Noissa on mielestäni ero. Ainoa mistä olen tuo hellvettijutun kuullut on Taivaslaulu, fiktiivinen romaani. Voihan siinä olla jotain totuuspohjaa, mutta eipä se miltään viralliselta opilta kuulosta.

Vierailija
307/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikein että ihminen esittää itsellään olevan valtaa päättää Jumalan puolesta sen, kuka pelastuu. Ei Jumala ole uskonto. Uskonto on ihmisen keksimä tapa palvoa. Jumala ei karsi tai hylkää ketään, joka uskoo Häneen, uskonnolla tai siihen liittyvillä tavoilla ei ole merkitystä. 

Ja noin moni lestadiolainen ajatteleekin.

Vierailija
308/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Korvakorut, meikki ynnä muu joihin takerrutaan, ovat pieni murhe. 

Miksi niihin edes takerrutaan?

Se on jotenkin pikkumaista."

Aika hupaisaa, että näin sanoo itse lestadiolainen ihminen. Miksi TE sitten takerrutte? Pitäisi pikemmin kysyä. Ei täällä liikkeen ulkopuolella ketään kiinnosta toisten korut ja meikit,  uskonnollisessa mielessä ainakaan. 

Veikkaan että jäänne esim. yhtenäiskulttuurin ajalta. Joskus meikkaamista pidettiin yleisesti sopimattomana

Eri

Vierailija
309/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellen väärin muista Jeesus on sanonut:

Ota ristisi ja seuraa minua.

Ei voida ajatella niin, että Raamatusta otetaan rusinat pullasta.

Uskovaisen elämään kuuluu kieltäytymiset.

Siinäpä se on, kuka haluaa kilvoitella.

Itse ajattelen, että ihminen on joko uskovainen, tai sitten ei.

Jumalan Sanassa on laki ja evankeliumi.

Joko uskot mitä Raamatussa sanotaan, tai sitten et.

Viestin perusajatus on oikea, mutta eiväthän nämä vl säännöt ole Raamatusta peräisin, eivätkä ne ole Jeesuksen opetuksia. Joten ei tuommoisten sääntöjen noudattaminen ole Jeesuksen seuraamista. 

Ajatteletko sinä, että kirkossa säännöllisesti käyvä, ei-lestadiolainen mummo, uskoo

Oletko ajatellut, että myös Paavali tuomitsi ei-kristityt samalla tavoin?

Vierailija
310/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengellinen väkivalta on manipulointia, alistamista, vaatimuksia, syyllistämistä ja huolipuhetta. Se on epäsuoraa tai suoraa pakottamista yhteisön tahtoon. Se on toisen ulkonäköön ja musiikkimakuun puuttumista. Se aiheuttaa uhrille traumoja ja häpeää.  Lähde uskontojen uhrien tuki 

Sitähän on tämä ketju täynnä. Syyllistetään lestadiolaisia heidän tavastaan elää ja vaaditaan muuttumaan esimerkiksi.

Vierailija
311/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, kiinnitin huomioni samaan. Ei kai ole erikseen tytöiltä kiellettyjä asioita, vaan samat säännöt koskee poikiakin. Naisilta erikseen on kielletty vain pappeus ja saarnaaminen.

Haloo, oletko vähän tollo? Kai ymmärrät, että tuo kultti alistaa naisia ja kasvattaa pojista tyttöjen ja naisten alistajia? Naiset manipuloidaan synnytyskoneiksi. Naisia syyllistetään siitä, jos ei makaa selällään haarat levällään 247 ja synnytä lapsia niin paljon, että kohtu repeää. Edelleen tänäkin päivänä tytöille kerrotaan, miten sitten h el ve tissä pitää synnyttää ne vauvat, joita ei tässä elämässä synnyttänyt.

Ei edes teitä naisia kiinnosta Suomessa asuvien naisten ahdinko. Hyi sinua.

Minä olen lestadiolaisuuteen kasvanut nainen. Kotona on kannustettu hankkima

Näköjään kirjoitin tuohon ilman siihen mihin piti kirjoittaa ennen.

Vierailija
312/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omassa perheessäni puhuin asiasta avoimesti. Olen antanut lapsilleni täyden vapauden valita, kuuluako vanhoillislestadiolaisiin vai ei, enkä aiemminkaan ole oikein osannut jatkaa painostamisen kulttuuria omiin lapsiini.

Osa Vuokon lapsista on edelleen vanhoillislestadiolaisia, samoin mies. Silti Vuokko on saanut mieheltään ja lapsiltaan täyden tuen omille päätöksilleen. 

Eron jälkeen minut valtasi valtava helpotus, ja kaiken väsymyksen keskellä tunsin, että täytyin rakkaudesta. Enää minun aikani ei mennyt siihen, että pohdin mitä itse teen tai mitä muut tekevät väärin. Voin antaa ihmisten olla juuri sellaisia kuin he ovat, uskoa mihin he haluavat. "

Vuokko Ilolan ajatuksia. 

Vierailija
313/490 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten, jos se meikkaamaan ryhtynyt henkilö asiasta kysyttäessä sitten kertoisikin, että meikkaa juuri siksi, että muut tietäisivät, että hän ei enää halua olla lestadiolainen? 

No sitten asia olisi selvä. Tuntuisi surulliselta että hän on luopunut uskosta. 

Olisi ihanaa jos hän silti kävisi vielä seuroissa! Silloin hän kuulisi kuitenkin vielä Jumalan sanaa saarnoissa.

Siis miksi vl:ssä kuvitellaan, ettei voi olla uskossa jos meikkaa?? Kyllä minä ainakin olen uskossa (omalla tavallani, en ole vl) vaikka meikkaan. Ihan järkyttävää arvostella ihmisten uskoa tuon perusteella ja kuvitella, ettei "maallinen" ihminen voisi olla yhtälailla uskovainen.

Vierailija
314/490 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengellinen väkivalta on manipulointia, alistamista, vaatimuksia, syyllistämistä ja huolipuhetta. Se on epäsuoraa tai suoraa pakottamista yhteisön tahtoon. Se on toisen ulkonäköön ja musiikkimakuun puuttumista. Se aiheuttaa uhrille traumoja ja häpeää.  Lähde uskontojen uhrien tuki 

Sitähän on tämä ketju täynnä. Syyllistetään lestadiolaisia heidän tavastaan elää ja vaaditaan muuttumaan esimerkiksi.

Minulle kyllä riittäisi, että perustaisivat oman kirkon ja eläisivät sen sisällä ihan miten haluaisivat. Ei mua kiinnosta esim mormonien tapa elää ja oppi. Mutta se, että opettavat heidän olevan oikeassa uskossa ja muiden ei ja silti kuuluvat samaan kirkkoon...  Todella loukkaavaa.

Ei uskonnonvapaus sitä tarkoita, että voi toimia noin. Ei yhdistymisvapauskaan sitä tarkoita, että koirienvihaaja liittyy Rakastan koiria- yhdistyksen jäseneksi ja aina puhuu " saarnastuolista", miten  muut ovat ymmärtäneet asian väärin ja  koiravihastaan. Jos ymmärrätte analogian. Tai ainakin  saisi äkkiä potkut!!

Ja: se on siis loukkaavaa jo ihan ilmiönä. Ei siihen tarvita sitä, että "en kerro uskostani kuin kysyttäessä". 

Vierailija
315/490 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vl:t vihaa tai halveksi muita.

Sekin on Vuokko Ilolan henkilökohtainen kokemus, että on kytännyt muita. Seurapuheissa puhutaan mm. toisten vikomisesta ha että se on huono asia.

Vierailija
316/490 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko Paavalin ohje siitä että kristityn naisen kaunistus on hyvät teot eikä tukkalaitteet ja korut, tarkoittaa sitä että ulkonäöllä ei ole merkitystä. Se että saa omat synnit syntisenä anteeksi tekee niin että kristitty kohtelee muita hyvin ja rakkaudella. Oma ulkonäkö tai mikään ulkoinen ei kuulu siihen mitenkään.

Jotkut on käsittänyt tämän niin että puritaaninen ulkonäkö on uskon kilvoittelua. Se ei kuitenkaan ole uskon hedelmä niinkuin rakkaus vaan ihmisen oma keino osoittaa uskoa. Meikittömyys ja harmaat hiukset on kuin fariseusten viitat ja viittojen tupsut, niillä näytetään muille oman uskon hyvyys. Niillä ei ole jumalalle mitään merkitystä vaan on "silmäin pyyntöä ja omaa hurskautta."

Vierailija
317/490 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen dokumentti oli, vaikka jotkut nuorten sanomat ihmisen keksimät säännöt tuntuvat hassulta, koska niillä ei ole tekemistä uskovaisuuden kannalta. Että noudattavat niitä yhä vaikka sanovat, että niillä ei ole merkitystä.

Vierailija
318/490 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin on Vuokko Ilolan henkilökohtainen kokemus, että on kytännyt muita. Seurapuheissa puhutaan mm. toisten vikomisesta ha että se on huono asia.

Tämä. Iso ystävistäni on liikkeen ulkopuolelta. Arvostan heitä, kuten arvostan myös monia harrastuskavereita ja kollegoja.

Vierailija
319/490 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet, että Jeesus sanoisi oman liikkeen ulkopuolisten kristittyjen tuomitsemisesta helv ettiin? Jos ei ole liikkeessä, ei ole uskossa - uskossa mihin? Onkohan tuo muiden vikomista, vai jotain muuta?

Huomaa, että alla Jeesus puhuu kaikille - ei lestadiolaisliikkeen jäsenille.

23:8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.

23:10 Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.

23:12 Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.

23:13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.

Vierailija
320/490 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun raamatunkohtia lainataan, on tärkeää, ettei niitä irroteta kontekstistaan. Jeesus osoitti sanojaan sekä opetuslapsilleen että fariseuksille mutta sisältö oli eri. Fariseukset vihasivat Jeesusta ja yrittivät saada hänet sanoistaan ja teoistaan solmituksi. 

Myös lainatuin raamatunkohta - älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi - oli osoitettu fariseuksille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi