Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta

Vierailija
16.03.2025 |

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…

Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "

SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.

Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."

Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti. 

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (490)

Vierailija
261/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle joka kommentoit, ettei kestetä positiivisia kommentteja lestadiolaisista. Selvästikään et ymmärrä, ja ei se tietenkään otsassa luekaan, millaista painostamista ja rakenteellista hengellistä väkivaltaa yhteisössä harjoitetaan. Aivan hyvin voi iloisesti tervehtiä ja hyvin käyttäytyä (tämäkin johtuu osin tunnollisuudesta, kehotetaan olemaan pahoittamatta toisen mieltä ja jos pahoittaa, tekee syntiä, jota pitää pyytää anteeksi) naapureita kohtaan. 

Voit miettiä seuraavan kerran näitä hyvinkäyttäytyviä kohdatessasi, pelkäävätkö esim. Lapset illalla mennä nukkumaan, kun katsoivat pikkukakkosta, koska jos yöllä enkeli noutaa heidät (lestojen kiertoilmaus kuolemalle) ja ovat tuota tv-syntiä tehneet, niin joutuvat helvettiin tai nuori on sielä naapurissa itkemässä äidilleen, että luokka-kaverin muodot johdattivat hänet kiusaukseen, ja pyytää näitä ajatuksiaan anteeksi,

Olen eri, mutta ymmärräthän, että siinä kirjoitettiin yleisesti sellaisesta ilmiöstä, että kaunis ulkokuori voi pitää sisällään paljon ikävää ja surullista. Mikä koskee tietysti ihan kaikkia ihmisiä. Ei hän puhunut niistä sinun naapureistasi:-)

Vierailija
262/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavat olla yksi ja sama asia nuo tavalliset vaatteet ja treenivaatteet tässä tilanteessa.

Siis että menevät seuroihin, töihin ja kylään niissä samoissa tavallisissa treenivaatteissa? Eivät mene. Seuroissa ei ole yksikään nainen treenivaatteissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vl, mieti rehellisesti ja käsi sydämellä. Ajatteletko toisesta vl-naisesta kuka vähän ehostaa jne, että hän ei ole uskomassa. Jos tämmöinen ajatus käy mielessä, oletko itse enää armon varassa uskova ihminen? Nimittäin todistat piilotetuilla ajatuksilla itsellesi, että asetat uskomisen ehdoksi ihmisen keksimiä sääntöjä.

Mitä sanoisi niistä ylin opettaja Jeesus, joka sanoi itse että hänen kuormansa on kevyt kantaa. Ja joka itse ei tämmöisiä ulkoisia sääntöjä ihmisille antanut vaan korosti henkilökohtaista sydämen tilaa? Jos nämä ihmissäännöt ovat sinulle millään tavalla autuuden ehto, oletko kuitenkaan oikein uskomassa. Perustuuko uskosi armon ja evankeliumin sijasta tai lisäksi ryhmäilmiöön eli kaikille ryhmille ominaisiin tapoihin järjestyä ja olla yhdenmukaisia, lauma-ajatteluun mikä vaatii samanlaisia mielipiteitä ja mahdollistaa alistamisen ja epäsuorat valtarakenteet. Niillä ei ole mitään tekemistä uskon kanssa mutta se olisi jo toinen asia.

Vierailija
264/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/talvikalastusta-6.51.23282.a9d…

Luepa tuo juttu ja vastaa tähän ketjuun. 

Saako blogissa kerrottu, perheeseen kuudenneksitoista lapseksi syntynyt lapsi, tarvitsemaansa huomiota ja huolenpitoa? Kyllä vai ei. 

Vierailija
265/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen päättänyt olla provosoitumatta näistä kommenteista mutta kommentti tiukoista vartaloista, jotta muodot näkyvät, oli kyllä liikaa. En kyllä näe, että liikkuminen olisi kenellekään meistäkään pahasta mutta ei kai kenelläkään ole aikaa liikkua koko ajan pakonomaisesti. Pysytään edes jonkinlaisessa totuudessa. Ja parempi olisi meille jokaiselle juuri nyt olla ulkona aurinkoisessa kevätsäässä kuin roikkua keskustelupalstalla vääntämässä asioista, joista ollaan niin kovasti eri mieltä.

Minä kirjoitin tuon kommentin kropan äärimmäisestä treenaamisesta ihan rauhallisin mielin. Voiko olla maakuntakohtaisia eroja? Täällä Pirkanmaalla tuntemani vl:t ovat hoikkia, treenattuja ja kulkevat kireissä vaatteissa. Ja kyllä olen ihmetellyt itsekin kuinka paljon ihminen voi liikkua. Esimerkiksi sunnuntaisin klo 7 alkaen.

Suosittelen sinuakin kokeilemaan aamulenkkeilyä. Itse harrastan sitä ja aamut, varsinkin valoisana vuodenaikana, ovat kyllä parasta lenkkeilyaikaa. Varsinkin sunnuntaisin saa olla lenkkipolulla melko yksinään, joitakin yövuorosta palaavia pyöräilijöitä saattaa tulla vastaan. Ja kun vuorokausirytmini on sellainen, että herään jo viideltä, niin seitsemältä ehtii jo hyvin lenkille. En tiennyt, että se saattaa näyttää jonkun mielestä pakonomaiselta, koska sitä se ei ole.

Vierailija
266/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitavat olla yksi ja sama asia nuo tavalliset vaatteet ja treenivaatteet tässä tilanteessa.

Näinkin voi ilmaista halveksuntansa.

Vierailija
267/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/talvikalastusta-6.51.23282.a9d…

Luepa tuo juttu ja vastaa tähän ketjuun. 

Saako blogissa kerrottu, perheeseen kuudenneksitoista lapseksi syntynyt lapsi, tarvitsemaansa huomiota ja huolenpitoa? Kyllä vai ei. 

En ole tuo kenelle kysymyksen osoitit, mutta olen tuota perhettä nyt seurannut tuon blogin kautta pitemmän aikaa. Tämä nainenhan eli 16 lapsen äiti sai aivoinfarktin ja siksi heille ei tule enää lapsia. Tuo Mauno, röntgenhoitaja ammatiltaan suri, kun seitsemättätoista lasta ei tule. Todella outo perhe.

Vierailija
268/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen päättänyt olla provosoitumatta näistä kommenteista mutta kommentti tiukoista vartaloista, jotta muodot näkyvät, oli kyllä liikaa. En kyllä näe, että liikkuminen olisi kenellekään meistäkään pahasta mutta ei kai kenelläkään ole aikaa liikkua koko ajan pakonomaisesti. Pysytään edes jonkinlaisessa totuudessa. Ja parempi olisi meille jokaiselle juuri nyt olla ulkona aurinkoisessa kevätsäässä kuin roikkua keskustelupalstalla vääntämässä asioista, joista ollaan niin kovasti eri mieltä.

Minä kirjoitin tuon kommentin kropan äärimmäisestä treenaamisesta ihan rauhallisin mielin. Voiko olla maakuntakohtaisia eroja? Täällä Pirkanmaalla tuntemani vl:t ovat hoikkia, treenattuja ja kulkevat kireissä vaatteissa. Ja kyllä olen ihmetellyt itsekin kuinka paljon ihminen voi liikkua. Esimerkiksi sunnuntaisin klo 7 alkaen.

Hienoa, jos joku jaksaa aamuisin lenkkeillä! Itse haaveilen, että joskus pystyisin. En ymmärrä, miten siitä voi saada negatiivisen asian. T. Ei-VL

Vierailija
269/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää kuuluuko vl:teen yleensä sunnuntaipäivien rauhoittaminen? Olen vain ihmetellyt esimerkiksi sunnuntaisin klo 7 alkavaa porrasjuoksua yms.

Toinen asia ovat juhlapyhät. Vietetäänkö niitä? Isän- ja äitienpäivää ei ilmeisesti ainakaan vietetä? Tosin eivät ole kristillisiä juhlia muutenkaan.

t. sivusta seuraaja 

Vierailija
270/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää kuuluuko vl:teen yleensä sunnuntaipäivien rauhoittaminen? Olen vain ihmetellyt esimerkiksi sunnuntaisin klo 7 alkavaa porrasjuoksua yms.

Toinen asia ovat juhlapyhät. Vietetäänkö niitä? Isän- ja äitienpäivää ei ilmeisesti ainakaan vietetä? Tosin eivät ole kristillisiä juhlia muutenkaan.

t. sivusta seuraaja 

No voi hyvää päivää. Ihan samoja juhlia viettävät  kuin muutkin. Ja ihan tavallisia ihmisiä ovat muutoinkin. Jos haluaa harrastaa liikuntaa, niin silloin harrastaa, kun on tilaisuus. Älkää nyt viitsikö, hyvät ihmiset. Joku roti. T. Ei-VL

Vierailija
271/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muiden liikkuminen mitään haittaakaan, jos se ei aiheuta (aiheuttaisi) häiriötä muille ihmisille. Ja toisaalta, jos näkee ihmisen liikkuvan tunteja joka päivä, voi alkaa nousta aito huoli ihmisestä.

Vierailija
272/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellen väärin muista Jeesus on sanonut:

Ota ristisi ja seuraa minua.

Ei voida ajatella niin, että Raamatusta otetaan rusinat pullasta.

Uskovaisen elämään kuuluu kieltäytymiset.

Siinäpä se on, kuka haluaa kilvoitella.

Itse ajattelen, että ihminen on joko uskovainen, tai sitten ei.

Jumalan Sanassa on laki ja evankeliumi.

Joko uskot mitä Raamatussa sanotaan, tai sitten et.

Viestin perusajatus on oikea, mutta eiväthän nämä vl säännöt ole Raamatusta peräisin, eivätkä ne ole Jeesuksen opetuksia. Joten ei tuommoisten sääntöjen noudattaminen ole Jeesuksen seuraamista. 

Ajatteletko sinä, että kirkossa säännöllisesti käyvä, ei-lestadiolainen mummo, uskoo jotenkin väärin, kun hän kieltäytyy alkoholista

Eli sinä kaivoit esille jonkun oikeasti raamatussa mainitun ohjeen. Raamattuahan kristityt useimmiten pitävät ohjenuoranaan. Lestadiolaisilla on kuitenkin pitkä liuta sääntöjä ja kieltoja, jotka on keksitty liikkeen sisällä eivätkä perustu raamattuun.

Yhden harhaoppisen toimintatavan voisin tässä nostaa esiin, vaikkei se kielto olekaan. Te kuitenkin teette tässä räikeästi nimenomaan VASTOIN Jeesuksen sanoja: le stat tuomitsevat liikkeensä ulkopuoliset vääräuskoisina ja opettavat yleisesti heidän joutuvan h elve ttiin.  

He myös tuomitsevat ihmisiä hel vetin kauhuihin  ulkoisten, itse keksimiensä asioiden perusteella, esim. korvikset. He myös nostavat tietyt synnit toisia suuremmiksi (meikit/korvikset vievät tulimereen) ja ovat toisaalta päättäneet, että (vain?) les tojen toisilleen antama veljesrippi vapauttaa mitä kauheimmista synneistä (esim. in sesti). 

Itse olen teidän määrityksenne mukaan omavanhurskaana eli liikkeen ulkopuolisena kristittynä törmännyt vuorisaarnassa Jeesuksen Kristuksen sanoihin: Älkåä tuomitko ettei teitä tuomittaisi.  

Vierailija
273/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muiden liikkuminen mitään haittaakaan, jos se ei aiheuta (aiheuttaisi) häiriötä muille ihmisille. Ja toisaalta, jos näkee ihmisen liikkuvan tunteja joka päivä, voi alkaa nousta aito huoli ihmisestä.

Mitä häiriötä tämä liikkuminen aiheuttaa? Ja joo, moni ihminen tekee sellaisia asioita, jotka saattavat huolestuttaa muita, ehkä sinäkin. 

Vierailija
274/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta kyllä voi nousta liian tärkeäksi elämässä. Monella nouseekin ja some täyttyy hiihtolenkeistä ja salitreeneistä. Haetaan ihmisten ihailua niillä. Himoliikkuja jonka aikatauluja ja ruokavaliota liikunta säätelee, voi tuomita jonkun muun musiikkimaun vääräksi kun itsellä ei samanlainen musiikki kiinnosta.

Tai hän voi huomauttaa toiselle ripsiväristä  jos ei itseä kiinnosta. Tai korvakoruista. Eikä hän huomaa yhtään ristiriitaa asiassa vaan nostaa itsensä paremmaksi uskovaiseksi. Jollain muulla se voi olla työ tai raha mikä on epäjumalan asemassa. Joku syö liikaa ja lihoo. Toinen urheilee pakonomaisesti. Joku toistuvilla laihdutuskuureilla mittanauha kädessä palvoo omaa ruumista. Yksi shoppailee ilmastonmuutoksen uhallakin. 

Minusta mikään näistä ei ole toista enemmän väärin vaikka kaikki niistä ei hyväkään jos ulkopuoliset kärsii. Meikeistä tai musiikista ei yleensä kärsi muut, työnarkomaniasta, liikunta riippuvuudesta, shoppailu addiktiosta jne kärsii läheiset. Heikon ihmisen kotkotuksia kaikki. Tuntuu väärältä pitää jotakin syntinä ja toista ei. Ihmisopeille ominaista on niiden ristiriitaisuus. Miksi saarnaajat ei opeta näistä enemmän vaan takertuvat lillukanvarsiin?

Vierailija
275/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synti tarkoittaa eroa Jumalasta. Tosiaan, kuten joku yllä kirjoitti, aiheet vaihtelevat yksilöittäin ja yksilölläkin eri vaiheissa elämäänsä 

Vierailija
276/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa se on tuokin estää totuutta tulemasta pintaan syyttämällä toista, ettei kestä positiivista näkökulmaa lestoista. Ikävä tuottaa sinulle pettymys, mutta totuus tekee joskus kovin kipeää ja kaikki nuo kuvatut synti-esimerkit on totta ja niistä puhutaan varoittavasti pyhäkoulussa, raamattuluokissa jne. Kannatatko positiivisessa valossa siis esimerkiksi lasten pelottelua helvetillä tai naisten pakkoraskautumista?  Helvetillä ja kuolemalla pelottelun voit todentaa vaikka kuuntelemalla seuraradiota. Pakkoraskautumista on se, ettei saa käyttää ehkäisyä.eli nämä ei ole päästä keksittyjä juttuja.

Totta on myös se, että on "rennompia" lestoja, joita ehkäisykielto, telkkarit ja veikkaukset ei viekään helvettiin ja jotka ovat kuvioissa mukana siksi, koska koko sosiaalinen verkosto perustuu lestadiolaisuudelle ja jos siitä jää pois, vastassa on tyhjää paitsi ehkä ne kivat naapurit. Siinä vähän tökkää tuo kaksinaismoralismi, mutta eiköhän siitäkin jotain hyvää löydetä.

Vierailija
277/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että moni pysyy porukassa vain ainoastaan yhteisön vuoksi. Pyhä henki ja anteeksianto pitävät porukassa mukana. Säännöt ei tunnu oikealta ja se että niitä yhä on. Mutta väärien sääntöjen vuoksi ei ole syytä hylätä uskoa jos uskoo muuten kuten opetetaan. Tavoista myös papeilla ja puhujilla on erilaisia mielipiteitä mutta yhteinen mielipide useimmilla on se, että ne ovat tapoja eivätkä kuulu pelastukseen. Miksi lähteä kun uskon perusta on sama.

Vierailija
278/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.paivamies.fi/nykyiset-blogit/muutama-ajatus-ehkaisysta-6.51…

Mietin miten joku voi tavallaan olla kiittämätön. Hänen vaimonsa on synnyttänyt noin paljon lapsia ja mies olisi vielä halunnut lisää. Joku järki pitäisi olla päässä kuitenkin ja miettiä miten puoliso kestää raskauksia. Hän on joutunut kuitenkin itsensä laittamaan terveydellisen vaaraan. Mikä sitten kostautuikin. Toisaalta ei välttämättä johtunut raskauksista, mutta onhan se olla naisen keholle raskasta. Tämä jo ihan fyysisesti henkisistä asioista puhumattakaan.

Miten tämän jutun kirjoittaja olisi hyväksynyt sen jos vaimo olisi esim kymmenennen lapsen jälkeen sanonut, ettei hän pysty enää synnytyksiin. Olisiko antanut periksi, kun oma ajatus on ollut se kuinka on ihan paholaisen työtä ehkäistä. Joku lestadiolainen joka sanoo, että nainen voi vapaasti valita voisi vastata tähän. Olisiko hänen mielestään esim tämän kirjoittajan vaimo voinut ihan oikeasti sanoa esim viidennen lapsen jälkeen, ettei hän jaksa enää ja halua synnyttää yhtään lasta. Olisiko mies sitten tyytynyt siihen ilman painostusta, kun hyväksyi jotenkin vaan tämän aivoinfarktin jälkeisen ehkäisyn ja senkin huonosti. Näin olisiko pelkkä vaimon ilmoitus väsymyksestä tms riittänyt ehkäisyn käyttöön. Minusta vastaus helppo  ja se on ei.

Tälläisissä perheissä missä ajatellaan näin jyrkästi on naisen tavallaan pakko synnyttää. Toisaalta miksi sitten harrastaa seksiä enää lainkaan jos kerran nyt on pakko vaimon terveyden vuoksi ehkäistä. Minusta siinäkin on ristiriita. Eli eläisivät sitten selibaatissa sen aikaa, kun vaimo voi vielä raskautua jos eivät kerran haluaisi ehkäistä. Ei seksiä ole pakko harrastaa. Ehkä ikävä viesti, mutta ei kaikilla ole mahdollisuus valita. 

Vierailija
279/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämäkin on minusta ikävää jos "kytätään" muiden liikkumista. Itse kävelen todella paljon ja olen silti esim  normaalipainoinen. En laihduta myöskään. Minulle kävely on vaan ajankulua ja tulee oltua ulkona. Samalla itse en ole perheellinen ja aikaa on. En itse edes kuulu liikkeeseen ja ns ulkopuolisena kommentoin. 

Vierailija
280/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin miksi lapsilla ei ole itsellä vapautta päättää mitä kuuntelee ja miksi naiset alistetaan synnytyskoneiksi 

Ensinnäkin, onko lapsilla perheissä yleensä valinnan vapaus? Saavatko lapset päättää perheen asioista? Miten muuten ajattelet, että lestadiolaiset naiset Suomessa alistetaan synnytyskoneeksi? Jokaisella on puhelimessa netti ja jokainen on käynyt suomalaisen koulun. Miten voi olla, että he eivät saa tietoa, että saavat itse päättää ruumiistaan?

Yhteisö on vahva ja kun jo pienestä kasvaa kuulemaan miten lapset otetaan vastaan eikä me haluta rajoittaa sitä montako Jumala antaa. Ei siellä hlökohtaisesti auta ajatella vaikka tietoa olisi.