Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta

Vierailija
16.03.2025 |

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…

Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "

SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.

Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."

Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti. 

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (490)

Vierailija
241/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu.

Taas vastaan minä joka olen jumalattomaan kotiin syntynyt.

En kertakaikkiaan tajua valituksia " säännöistä "

Kukaan ei ole ladellut minulle sääntöjä.

Muistutan , että olin erittäin jumalaton ja kapinallinen ihminen.

Jos on sydämen kristitty, omatunto varoittaa synnistä.

Parasta valvoa, ettei omatunto paadu.

Kun se venyy, lopulta juuri mikään synti ei tunnu miltään.

Eli loppupeleissä ihminen menettää uskon.

Jumala on antanut vapaan tahdon.

Joillekin usko on elämän tärkein asia ja siitä haluaa pitää kynsin hampain kiinni.

Miksi ihmeessä haluaisin vaihtaa sielunrauhani ja iloni jumalattomaan elämään?

Vierailija
242/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellen väärin muista Jeesus on sanonut:

Ota ristisi ja seuraa minua.

Ei voida ajatella niin, että Raamatusta otetaan rusinat pullasta.

Uskovaisen elämään kuuluu kieltäytymiset.

Siinäpä se on, kuka haluaa kilvoitella.

Itse ajattelen, että ihminen on joko uskovainen, tai sitten ei.

Jumalan Sanassa on laki ja evankeliumi.

Joko uskot mitä Raamatussa sanotaan, tai sitten et.

Viestin perusajatus on oikea, mutta eiväthän nämä vl säännöt ole Raamatusta peräisin, eivätkä ne ole Jeesuksen opetuksia. Joten ei tuommoisten sääntöjen noudattaminen ole Jeesuksen seuraamista. 

Ajatteletko sinä, että kirkossa säännöllisesti käyvä, ei-lestadiolainen mummo, uskoo jotenkin väärin, kun hän kieltäytyy alkoholista

Äläpä puhu asian sivusta. Minusta raittius on hyvä elämäntapa. Mutta Jeesuksen seuraamisen kannalta tämmöisellä säännöllä ei ole väliä. Oli kyse kenestä mummosta tahansa. Jeesus ei opettanut, että alkoholi on synti, ja itsekin muutti veden viiniksi Kaanaan häissä. Taisipa olla peräti ensimmäinen ihmetekonsa. Eikä ollut mitään mehua se siellä nautittu viini, Raamatussa kerrotaan että Kaanaan häissä humalluttiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

248/ 251

Hankala lainata tekstiä.

Mitä tarkoitat muilla?

Puhuin itsestäni.

Jos alkaisin venyttää omaatuntoani, minulle kävisi huonosti.

Vierailija
244/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

252/ 253

JKS: Jumalattomaan kotiin syntynyt.

Olkoon tuo JKS lyhenne minusta joka syntyi jumalattomaan kotiin.

Olen nähnyt viinankäyttöä ym. jumalatonta elämää tarpeeksi ja se ei ole ollut hauskaa nähtävää.

Miksi pitäisi leikitellä alkoholin kanssa?

Suomalainen humalahakuinen kulttuuri on se, mikä se on.

Joten parempi pysyä visusti erossa koko asiasta 

Suomalaiset eivät kuitenkaan osaa juoda humaltumatta.

Muutamilla se on tie alkoholisoitumuseen.

Vierailija
245/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala näkee ja tietää meistä kaiken. Mikään tatuointi, meikki, lävistys, hiusväri tai muu ei estä meitä olemasta Jumalan lapsia tai estä Häntä näkemästä meitä sellaisina kuin olemme. Oikeasti sisältämme.

Minua häiritsee vl:ssa muutama asia. Ensinnäkään osa säännöistä ei pohjaudu Raamattuun. Toisekseen Raamatussa kielletään toisten ihmisten tuomitseminen. Kolmanneksi meidän kristittyjen tärkein ohje on rakkauden kaksoiskäsky: tee toisille se, mitä toivot itsellesi tehtävän. Meidän toiminnan tulisi siis pohjautua rakkauteen ja aktiiviseen pohdintaan, mikä on oikein missäkin tilanteessa. Emme voi vain noudattaa sääntöjä ilman harkintaa.

Sitten yksi pienempi asia, jonka olen huomannut on se, että koska vl-naiset eivät saa meikata, heillä (he, jotka tunnen; ei kaikki!) vartalon trimmaaminen on äärimmäisen tärkeää. Pitää olla timmi ja tiukka ja liikkua koko ajan pakonomaisesti. Vaatteet ovat kireät, jotta muodot näkyvät. Miten tämä on parempi ja sallittua toisin kuin esimerkiksi ripsivärin käyttö?

Vierailija
246/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne pakonomaisesti treenaavia timmejä ja tiukkoja vaatteita käyttäviä vl-naisia.

Vierailija
247/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko on maallistunut.

Kuuletko enää kirkon pappien juuri enää sanovan: tee parannus ja usko syntisi anteeksi.

Elämme järkyttävää luopumisen aikaa Jumalan Sanasta.

" Elämämme tarkoitus on Herramme Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen"

Tuo koskee meitä kaikkia.

Koko ihmiskuntaa.

JKS

Vierailija
248/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse asiassa siinä luulossa, että mässäily ja lihominen on kielletty vl:ssa, mutta Suvikset-sarjassa näkyi myös normaalivartalosia ja jopa ylipainoisiakin ihmisiä. 

Itse tunnen vain treenattuja ja hyvin hoikkia vl-ihmisiä.

Vierailija
249/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päättänyt olla provosoitumatta näistä kommenteista mutta kommentti tiukoista vartaloista, jotta muodot näkyvät, oli kyllä liikaa. En kyllä näe, että liikkuminen olisi kenellekään meistäkään pahasta mutta ei kai kenelläkään ole aikaa liikkua koko ajan pakonomaisesti. Pysytään edes jonkinlaisessa totuudessa. Ja parempi olisi meille jokaiselle juuri nyt olla ulkona aurinkoisessa kevätsäässä kuin roikkua keskustelupalstalla vääntämässä asioista, joista ollaan niin kovasti eri mieltä.

Vierailija
250/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päättänyt olla provosoitumatta näistä kommenteista mutta kommentti tiukoista vartaloista, jotta muodot näkyvät, oli kyllä liikaa. En kyllä näe, että liikkuminen olisi kenellekään meistäkään pahasta mutta ei kai kenelläkään ole aikaa liikkua koko ajan pakonomaisesti. Pysytään edes jonkinlaisessa totuudessa. Ja parempi olisi meille jokaiselle juuri nyt olla ulkona aurinkoisessa kevätsäässä kuin roikkua keskustelupalstalla vääntämässä asioista, joista ollaan niin kovasti eri mieltä.

Minä kirjoitin tuon kommentin kropan äärimmäisestä treenaamisesta ihan rauhallisin mielin. Voiko olla maakuntakohtaisia eroja? Täällä Pirkanmaalla tuntemani vl:t ovat hoikkia, treenattuja ja kulkevat kireissä vaatteissa. Ja kyllä olen ihmetellyt itsekin kuinka paljon ihminen voi liikkua. Esimerkiksi sunnuntaisin klo 7 alkaen.

Vierailija
251/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin tuon kommentin kropan äärimmäisestä treenaamisesta ihan rauhallisin mielin. Voiko olla maakuntakohtaisia eroja? Täällä Pirkanmaalla tuntemani vl:t ovat hoikkia, treenattuja ja kulkevat kireissä vaatteissa. Ja kyllä olen ihmetellyt itsekin kuinka paljon ihminen voi liikkua. Esimerkiksi sunnuntaisin klo 7 alkaen.

Se on myös mahdollisuus päästä yksin jonnekin ja ulkona treenaaminen on ilmaista. 

Puhutko kireistä treenivaatteista tai kireistä vaatteista noin muuten? 

Vierailija
252/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tunne pakonomaisesti treenaavia timmejä ja tiukkoja vaatteita käyttäviä vl-naisia.

Sinä et tunne. No eipä siinä sitten mitään. Case closed. 

Eikun hetkinen...

Vierailija
253/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat olla yksi ja sama asia nuo tavalliset vaatteet ja treenivaatteet tässä tilanteessa.

Vierailija
254/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

238/238

Uskon.

Totta kai. Voisin tietenkin pitää kaulakoruja ynnä muita tilpehöörejä, mutta ennen uskoon tuloanikin inhosin koruja.

Jos olisin epäuskoinen, en voisi pitää edes korvakoruja, koska ne ovat typerän näköisiä.

Mutta valaisen asiaa eri näkökulmasta:

Synnyin epäuskoiseen kotiin.

Meillä vietettiin sangen jumalatonta elämää.

Isä ja äiti kävivät töissä ja meillä oli ns. porvarilliset ja kunnolliset kulissit.

Mutta hyvin usein oli juhlat joissa tansittiin ja juotiin viinaa.

Minusta oli tulossa kyllä todella kovanaama ja olen lapsesta asti ollut muutenkin kapinallinen luonne.

---

Voin sanoa täydestä sydämestäni  että ihminen joko on uskovainen, tai sitten ei.

En ole menettänyt uskon takia yhtään mitään.

Kunpa uskovaisten kotien lapset olisivat vaan kiitollisia siitä hengelli

Tämähän on aika tyypillistä muissakin uskonnollisissa yhteisöissä. Ne, joilla on jotenkin rikkinäinen tausta, kokevat pelastuvansa konkreettisesti jostain jonnekin, missä samaa uhkaa ei ole. Usein nämä ihmiset ovat todella tiukkoja kannoissaan ts. heilahtavat ääripäästä toiseen, kun kokevat tiukkojen raamien tuovan itselle turvaa. Psykologisesti toki ymmärrettävää. 

Vierailija
255/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, kiinnitin huomioni samaan. Ei kai ole erikseen tytöiltä kiellettyjä asioita, vaan samat säännöt koskee poikiakin. Naisilta erikseen on kielletty vain pappeus ja saarnaaminen.

Ja siinä onkin ihan tarpeeksi.

Vierailija
256/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellen väärin muista Jeesus on sanonut:

Ota ristisi ja seuraa minua.

Ei voida ajatella niin, että Raamatusta otetaan rusinat pullasta.

Uskovaisen elämään kuuluu kieltäytymiset.

Siinäpä se on, kuka haluaa kilvoitella.

Itse ajattelen, että ihminen on joko uskovainen, tai sitten ei.

Jumalan Sanassa on laki ja evankeliumi.

Joko uskot mitä Raamatussa sanotaan, tai sitten et.

Sitähän tässä yitetäänkin sanoa. Jeesus sanoi että ulkonäkö ei kerro uskosta, vain sydän kertoo. Hän varoitti fariealaisesta ulkokultaisuudesta. Ja jos jotakin raamatussa sanotaan (Paavali sanoi, ei Jeesus), niin varoitetaan kalliista vaatteista, helmikoruista ja kampauksista, ei meikeistä. Miksi näitä paavalin ohjeita ei noudateta vaan on keksitty oma kieltäymyksen kohde kuten ripsiväri? Ja sekin vain Suomen uskovaisille naisille. Moni muu meikkituote on ok. Miesten kalliit vaatteet, autot ja hienot suviseurakalustot astuntoautoineen, miksi ei ole väärin vaikka turhamaisuus on väärin. Miksi ei noudateta Jeesuksen sanaa että ulkoinen ei merkitse mitään? Eikö ole juuri ihmisen omasta opista ja sännöistä kyse ja ne ovat raamatun mukaan ihmisoppia mikä on väärin. Nämä ihmetyttää ja tuntuu ulkokullaiselta ja tekopyhältä. Etenkin kun monissa muissakin uskonnoissa ja kulttuureissa juuri naisten ulkonäköä säännellään eritavoilla mahdollisimman epäseksuaaliseksi. Se ei ole uskon asia vaan sosiokulttuurinen tapa alistaa naiset. Ja on ollut kautta vuosituhansien. Siitä on tehty uskon mittari ja se on todella väärin, koska Jeesus oli tasa-arvon puolestapuhuja ja naisten ystävä EIKÄ ANTANUT NEUVOJA ULKONÄKÖÖN. Uskovaisen ihmisen kaunistus on hyvät teot, ei mikään ulkoinen.

Vierailija
257/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korvakorut, meikki ynnä muu joihin takerrutaan, ovat pieni murhe. 

Miksi niihin edes takerrutaan?

Se on jotenkin pikkumaista."

Aika hupaisaa, että näin sanoo itse lestadiolainen ihminen. Miksi TE sitten takerrutte? Pitäisi pikemmin kysyä. Ei täällä liikkeen ulkopuolella ketään kiinnosta toisten korut ja meikit,  uskonnollisessa mielessä ainakaan. 

Vierailija
258/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta/sanomat/lehti jne on täyttä roskaa. Täynnä kaikenlaista klikkiroskaa ja valeuutisia/ uutisia joissa annetaan ihan oman näköistä kuvaa asioista, jätetään kertomatta asioita, puhunattakaan siitä, että eivät edes uutisoi monista tärkeist asioista. 

Vierailija
259/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

269 tais tulla väärään ketjuun

Vierailija
260/490 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle joka kommentoit, ettei kestetä positiivisia kommentteja lestadiolaisista. Selvästikään et ymmärrä, ja ei se tietenkään otsassa luekaan, millaista painostamista ja rakenteellista hengellistä väkivaltaa yhteisössä harjoitetaan. Aivan hyvin voi iloisesti tervehtiä ja hyvin käyttäytyä (tämäkin johtuu osin tunnollisuudesta, kehotetaan olemaan pahoittamatta toisen mieltä ja jos pahoittaa, tekee syntiä, jota pitää pyytää anteeksi) naapureita kohtaan. 

Voit miettiä seuraavan kerran näitä hyvinkäyttäytyviä kohdatessasi, pelkäävätkö esim. Lapset illalla mennä nukkumaan, kun katsoivat pikkukakkosta, koska jos yöllä enkeli noutaa heidät (lestojen kiertoilmaus kuolemalle) ja ovat tuota tv-syntiä tehneet, niin joutuvat helvettiin tai nuori on sielä naapurissa itkemässä äidilleen, että luokka-kaverin muodot johdattivat hänet kiusaukseen, ja pyytää näitä ajatuksiaan anteeksi, koska on oppinut syyllistymään luonnollisista&nbsp

Huomaatko, että sinä et sitten kestänytkään minun positiivista kommentointiani? Ymmärrätkö, kuinka käsittämättömän ilkeästi kirjoitat? Tunnen mainitsemani henkilöt pitkältä ajalta eivätkä he mitään trendi-ihmisiä ole vaan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joilla on sivustakin katsottuna elämänarvot kohdillaan.