Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…
Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "
SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.
Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."
Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti.
Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (490)
"Vl ihminen punnitsee sen mikä hänelle on tärkeintä ja miten hän saa ne sovittumaan yhteen.
Jos jokainen muuttaisi uskoa omien systeemiensä mukaan, eihän se toimisi mitenkään. Et joukkuepeliinkään voi mennä esittämään muutoksia sääntöihin tai odottaa, että joukkue alkaisikin pelata kanssasi pesäpallon sijaan lentopalloa"
Toisin kuin sinä, raamattu kehottaa jatkuvasti arvioimaan, mikä on hyvää ja jättämään pois sen mikä ei ole.
Usko on uskoa anteeksiantoon ja evankeliumiin. Kun siihen liittyy aikaan ja ympäristöön sidottuja tapoja, jotka muuttuvat jatkuvasti on kyse tapakulttuurista. Eri ympäristössä on eri säännöt vaikka ulkonäköön, katso esim. Venöjän tai Togon uskovaisten korvakoruja ja naisten vahvoja meikkauksia. Ulkonäkö ei liity uskoon, vain sydän merkitsee. Ihmisiä on sidottu synteihin ja heitetty saata*alle esimerkiksi kiharoiden tai television vuoksi. Tapakulttuuri on sotkettu uskomiseen. Miltä tuntuu näistä pois potkituista se, että monilla nykyisillä vl:llä on nykyisin televisio ja lopuillakin internet ohjelmineen. Ulkonäkösäännötkin on muuttuneet kokoajan historian mukana. Naisilla oli ennen hame ja pitkät hiukset kaikilla, nykyisin harvemmalla. Ei kannata sotkea uskon vanhurskautta ja elämän vanhurskautta toisiinsa, koska ne ovat eri asia. On syytäkin muuttaa käytäntöjä jotka ei kestä raamatun sanaa.
Täällä on muutamia kommentoijia, jotka eivät yhtään kestä sitä, että lestadiolaisista sanotaan mitään positiivista. Vain kritiikki on heidän mielestään ainoa oikea suhtautumistapa.
Asuinalueellamme on muutamia lestadiolaisia perheitä. Minulla ei ole heistä mitään negatiivista sanottavaa. He ovat ystävällisiä, auttavaisia ja monella tavoin tekemisissä muun naapuruston kanssa. Kaikki lapset leikkivät ja kulkevat koulumatkoja yhdessä. Mikä on todella ilahduttavaa on se, että teinitkin tervehtivät iloisesti naapureita (ei todellakaan ole yleinen tapa teinien keskuudessa) ja saattavat jäädä juttelemaan. Olen joskus ajatellut vanhaa sanontaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Vierailija kirjoitti:
En ota tässä kantaa muuhun, mutta sanat "emme halua tehdä niin" ovat samat, joita käytetään verkostointimarkkinoinnissa ja muualla, kun halutaan vaikuttaa ihmisen psyykeen. "Haluamme kertoa..." "Olen itse hyötynyt ja siksi haluan kertoa..." "En hyödy itse kertomisesta, mutta haluan tuoda ilosanoman tuotteesta..."
On vaarallista, että pienille lapsille opetetaan mitä he "halauavat" ja "eivät halua". Tunteiden manipulointia ja aivopesua, kun asetetaan lapseen valmiita tunteita.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Meikeistä ja hiusväristä: omilla aivoillani ja etenkin sisäisellä tunteellani ajatellen olen vetänyt rajan siihen, mikä on kehossa ja mikä siitä irrallaan.
Meikki peittää omat kasvot -> ei
Hiusväri peittää omat hiukset -> ei
Korvakorut, lävistykset rikkovat kehon ja kiinni siinä -> ei
Tatuointi on ihon alla -> ei
Vaatteet ja kampaus ovat "pakolliset" ihmiselle, joka astuu kotoa ulos -> kyllä
Korut, joita pidetään "päällä" -> oman tyylin mukaan kyllä (en kokisi sopuvaksi choker-koruja, pääkallosormuksia tms.)
Oletko sitä mieltä, että jotta voi olla vl, pitää ajatella samalla tavalla kuin sinä näistä asioista?
Vierailija kirjoitti:
Meikeistä ja hiusväristä: omilla aivoillani ja etenkin sisäisellä tunteellani ajatellen olen vetänyt rajan siihen, mikä on kehossa ja mikä siitä irrallaan.
Korut, joita pidetään "päällä" -> oman tyylin mukaan kyllä (en kokisi sopuvaksi choker-koruja, pääkallosormuksia tms.)
Tuommoinen lista menee kyllä ihan hyttysten kuurnimiseksi ( vanhan Raamatun käännöksen kieltä, nykyään sanotaan vaikka pilkun viilaamiseksi). Jos meikki ei saa " peittää kasvoja", niin sittenhän ripsiväri on ok? Onko nätti samettinauha kaulalla choker? Saako laittaa tukkaan raitoja kuitenkin?
Ihan älyvapaaksi menee. Ja mitä tekemistä millään on uskon kanssa? Ei yhtään mitään. Ovatpahan yksi sosiaalisen yhdenmukaisuuden muoto ja keino erottautua muista.
Ellen väärin muista Jeesus on sanonut:
Ota ristisi ja seuraa minua.
Ei voida ajatella niin, että Raamatusta otetaan rusinat pullasta.
Uskovaisen elämään kuuluu kieltäytymiset.
Siinäpä se on, kuka haluaa kilvoitella.
Itse ajattelen, että ihminen on joko uskovainen, tai sitten ei.
Jumalan Sanassa on laki ja evankeliumi.
Joko uskot mitä Raamatussa sanotaan, tai sitten et.
Vierailija kirjoitti:
Uskotko ihan kaiken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että jotta voi olla vl, pitää ajatella samalla tavalla kuin sinä näistä asioista?
Miksi alapeukut tälle? Eikö saa edes kysyä mielipidettä? Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Viestin perusajatus on oikea, mutta eiväthän nämä vl säännöt ole Raamatusta peräisin, eivätkä ne ole Jeesuksen opetuksia. Joten ei tuommoisten sääntöjen noudattaminen ole Jeesuksen seuraamista.
238/238
Uskon.
Totta kai. Voisin tietenkin pitää kaulakoruja ynnä muita tilpehöörejä, mutta ennen uskoon tuloanikin inhosin koruja.
Jos olisin epäuskoinen, en voisi pitää edes korvakoruja, koska ne ovat typerän näköisiä.
Mutta valaisen asiaa eri näkökulmasta:
Synnyin epäuskoiseen kotiin.
Meillä vietettiin sangen jumalatonta elämää.
Isä ja äiti kävivät töissä ja meillä oli ns. porvarilliset ja kunnolliset kulissit.
Mutta hyvin usein oli juhlat joissa tansittiin ja juotiin viinaa.
Minusta oli tulossa kyllä todella kovanaama ja olen lapsesta asti ollut muutenkin kapinallinen luonne.
---
Voin sanoa täydestä sydämestäni että ihminen joko on uskovainen, tai sitten ei.
En ole menettänyt uskon takia yhtään mitään.
Kunpa uskovaisten kotien lapset olisivat vaan kiitollisia siitä hengellisestä ja turvallisesta kodista minkä he saivat lahjaksi.
Jumalaton elämäntapa ei tuo todellista iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi alkaa sanella, kuka voi olla jotain. Kerroin vain sen, miten itse koen arvomaailmani, joka on uskoni muovaama.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se nyt vaan on niin, että tuo on melko sovinistisesti naisiin suhtautuva himmeli.
Luetellut ulkonäkösäännöt on tehty suitsimaan nimenomaan naisten ja tyttöjen ulkonäköä, käytännössä pitämään heidät Herran nuhteessa. Silloin kun sääntöjä on tehty - ja yhteisössä noin muutenkin - ei ole ollut tietenkään edes vaihtoehto että pojat ja miehet vaikka meikkaisivat.
Tyttöjä myös opetetaan olemaan alisteisia miehiin nähden. Tähän kuuluu mm. käytös ja puhetapa, mutta myös ainainen suostuminen seksiin. Mies on perheen ja parisuhteen pää. Myös perättäisten raskauksien vaatimus pitää naisen kätevästi jatkuvasti sidottuna mieheensä.
Tämä asetelma ja siihen yhdistettynä puhujien ja pappien sukupuolen määrittely, on merkittävän sovinistinen ja vanhoillinen verrattuna tasa-arvoiseen muuhun yhteiskuntaan. Ihan riippumatta siitä kuinka ihanana te liikkeen jäsenet sitä pidätte. Meillä täällä ulkopuolella tytöillä ja naisilla on yhtä kova ääni kuin miehilläkin eikä ihmisen toimi- tai vaikutusvaltaa rajoiteta sukupuolen perusteella.
Teidän mielestänne liikkeenne epätasa-arvoinen kulttuuri on Jumalan tahto, mutta eipä se tee siitä sen tasa-arvoisempaa tai vähemmän poikkeavaa muusta suomalaisesta yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoinen lista menee kyllä ihan hyttysten kuurnimiseksi ( vanhan Raamatun käännöksen kieltä, nykyään sanotaan vaikka pilkun viilaamiseksi). Jos meikki ei saa " peittää kasvoja", niin sittenhän ripsiväri on ok? Onko nätti samettinauha kaulalla choker? Saako laittaa tukkaan raitoja ku
Minä kerroin omasta itsestäni. Sinulla lienee myös vastaava lista omasta habituksestasi, jos nyt vaan vaivaudut sellaisen listan tekemään. Kukaan ei ole sanellut näitä minulle, joten minun ei tarvitse kysyä tältä sanelijalta täsmennyksiä ripsiväriin tai hiusten sävytykseen tai niittikaulapantaan tai yhtään mihinkään muuhunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestin perusajatus on oikea, mutta eiväthän nämä vl säännöt ole Raamatusta peräisin, eivätkä ne ole Jeesuksen opetuksia. Joten ei tuommoisten sääntöjen noudattaminen ole Jeesuksen seuraamista.
Ajatteletko sinä, että kirkossa säännöllisesti käyvä, ei-lestadiolainen mummo, uskoo jotenkin väärin, kun hän kieltäytyy alkoholista Raamattuun vedoten? Tällaisia mummoja on paljon. Vai onko tämä ns. sääntö mielestäsi vain lestadiolaisten kohdalla väärä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestin perusajatus on oikea, mutta eiväthän nämä vl säännöt ole Raamatusta peräisin, eivätkä ne ole Jeesuksen opetuksia. Joten ei tuommoisten sääntöjen noudattaminen ole Jeesuksen seuraa
----
Olen se jumalattomaan kotiin syntynyt.
Vastaan sivusta:
Korvakorut, meikki ynnä muu joihin takerrutaan, ovat pieni murhe.
Miksi niihin edes takerrutaan?
Se on jotenkin pikkumaista.
Oleellinen asia on, missä aiot viettää loputtoman ikuisuutesi ja onko sinulla synnit anteeksi.
Me voimme kuolla milloin tahansa.
On täysin järkyttävää, jos ihminen hylkää Jumalan armon korujen, tai minkä tahansa asian takia.
Puhun myös itselleni.
Kaikkien Jeesuksen seuraajien pitäisi ottaa Raamattu kouraan ja ihan sieltä katsoa mikä koskee meitä ihan kaikkia. Kun ihminen on täynnä Pyhää Henkeä, siinä rapisvat kaikki oudot ja kummalliset ylimääräiset käskyt. Ei ole enää tarve "niin kauheasti vääntää" kuka mitä ja miten. Jos jonkun pastorin punaiset sukat ovat liikaa tai huulipuna on väärän väristä, niin ihminen hoitaa sen asian ihan Jumalansa kanssa.
Tuolla maailmalla on kuulkaa useita evankelistoja, myös naisia saarnaamassa tai julistamassa Jumalan sanaa. Kenellä on kanttia astua Jumalan varpaille ja kieltää, jos ihminen, mies tai nainen menee lähetyskäskyn mukaisesti maailmalle "tekemään kaikki kansat Jeesuksen opetuslapsiksi." Jos Jumala sanoo että mene, niin sitten mennään eikä meinata.
Vierailija kirjoitti:
238/238
Uskon.
Totta kai. Voisin tietenkin pitää kaulakoruja ynnä muita tilpehöörejä, mutta ennen uskoon tuloanikin inhosin koruja.
Jos olisin epäuskoinen, en voisi pitää edes korvakoruja, koska ne ovat typerän näköisiä.
Mutta valaisen asiaa eri näkökulmasta:
Synnyin epäuskoiseen kotiin.
Meillä vietettiin sangen jumalatonta elämää.
Isä ja äiti kävivät töissä ja meillä oli ns. porvarilliset ja kunnolliset kulissit.
Mutta hyvin usein oli juhlat joissa tansittiin ja juotiin viinaa.
Minusta oli tulossa kyllä todella kovanaama ja olen lapsesta asti ollut muutenkin kapinallinen luonne.
---
Voin sanoa täydestä sydämestäni että ihminen joko on uskovainen, tai sitten ei.
En ole menettänyt uskon takia yhtään mitään.
Kunpa uskovaisten kotien lapset olisivat vaan kiitollisia siitä hengelli
" Jos olisin epäuskoinen", mikä siis tarkoittaa kaikkia muita. Kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestin perusajatus on oikea, mutta eiväthän nämä vl säännöt ole Raamatusta peräisin, eivätkä ne ole Jeesuksen opetuksia. Joten ei tuommoisten sääntöjen noudattaminen ole Jeesuksen seuraa
----
Olen se jumalattomaan kotiin syntynyt.
Vastaan sivusta:
Korvakorut, meikki ynnä muu joihin takerrutaan, ovat pieni murhe.
Miksi niihin edes takerrutaan?
Se on jotenkin pikkumaista.
Oleellinen asia on, missä aiot viettää loputtoman ikuisuutesi ja onko sinulla synnit anteeksi.
Me voimme kuolla milloin tahansa.
On täysin järkyttävää, jos ihminen hylkää Jumalan armon korujen, tai minkä tahansa asian takia.
Puhun myös itselleni.
Kyllä. Ja myös jo ennalta murehtimaan sitä, että ei nyt ainakaan voisi uskoa näin, koska ei halua lapsia ja haluaa kuitenkin seurustella jne. jne.
- Toinen "jumalattomaan" kotiin syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuommoinen lista menee kyllä ihan hyttysten kuurnimiseksi ( vanhan Raamatun käännöksen kieltä, nykyään sanotaan vaikka pilkun viilaamiseksi). Jos meikki ei saa " peittää kasvoja", niin sittenhän ripsiväri on ok? Onko nätti samettinau
Ajatella, että 100 000 ihmistä on jokaikinen ihan itsekseen laatinut ihan täsmälleen samat toimintatavat itselleen. Amazing!
En ota tässä kantaa muuhun, mutta sanat "emme halua tehdä niin" ovat samat, joita käytetään verkostointimarkkinoinnissa ja muualla, kun halutaan vaikuttaa ihmisen psyykeen. "Haluamme kertoa..." "Olen itse hyötynyt ja siksi haluan kertoa..." "En hyödy itse kertomisesta, mutta haluan tuoda ilosanoman tuotteesta..."
On vaarallista, että pienille lapsille opetetaan mitä he "halauavat" ja "eivät halua". Tunteiden manipulointia ja aivopesua, kun asetetaan lapseen valmiita tunteita.