Mistä opiskelemastasi kouluaineesta on ollut sinulle vähiten hyötyä elämässä?
Kuvaamataito ja käsityöt eivät minua juuri ole hyödyttäneet sääliseiskan raapustajasta ja virkkaajastq ei tullut käsityöläistä.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Kemia ja fysiikka. En edes tajunnut kumpi on kumpaa kun ope oli sama. Kemiasta muistan alkuaineiden merkkejä, niitä kysytään sanaristikoissa. Se on ainut hyöty. Fysiikassa opin aineen 3 eri olomuotoa ja muutamia muita juttuja, mutta hyvin vähän.
Kuinka sanoa olevansa vajaaälyinen, ilman että sanoo olevansa vajaaälyinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90% peruskoulussa opetettavista asioista on sellaisia, joista ei ole ollut mitään hyötyä.
Pystyt joillakin opeilla kuitenkin suoltamaan paskaa nettiin😉
Olen eri, mutta tuo kaverihan sanoi 90%. Olen samaa mieltä. Tuo hyödyllinen 10% lähinnä käsittää kirjoitus- ja lukutaidon. Eikä ole "paskaa" väittää, että koulu on lähes täysin turha laitos. Ainoastaan hölmö ja kuuliainen lammas kokee koulun hyödylliseksi. t. tohtori
Saksa, ranska, ruotsi. Kieliä kannattaa tosiaan opiskella, ei mitään hyötyä englantia ja suomea lukuunottamatta. Olisi noihin käytetyt rahat ja tunnit menneet parempaan käyttöön toisisaa aineissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka sen jälkeen kun siirryttiin perusprosenttilaskuista jne. yhtälöihin yms.
Jos ajat autolla 100 km tunnissa, miten pitkään vie 150 km matka samalla nopeudella? Olet ehkä sisäistänyt yhtälöt, vaikket niitä tunnista oppineesi tai tarvinneesi? Oletan että osaat laskea esimerkin.
Itse en osaa laskea tuota. Enkä keksi yhtään tilannetta omassa elämässäni, jossa olisi jotain hyötyä siitä, että osaisin tuollaista laskea. Kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin sinun.
t. eri
Kukaan ei ole noin tyhmä, eli huono provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kemia ja fysiikka. En edes tajunnut kumpi on kumpaa kun ope oli sama. Kemiasta muistan alkuaineiden merkkejä, niitä kysytään sanaristikoissa. Se on ainut hyöty. Fysiikassa opin aineen 3 eri olomuotoa ja muutamia muita juttuja, mutta hyvin vähän.
Kirjoitin lukiosta M paperit ja olen valmistunut yliopistosta. Matikka sujuu, vaikka jostain syystä nuo aineet ei yläasteella kiinnostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90% peruskoulussa opetettavista asioista on sellaisia, joista ei ole ollut mitään hyötyä.
Olen eri, mutta tuo kaverihan sanoi 90%. Olen samaa mieltä. Tuo hyödyllinen 10% lähinnä käsittää kirjoitus- ja lukutaidon. Eikä ole "paskaa" väittää, että koulu on lähes täysin turha laitos. Ainoastaan hölmö ja kuuliainen lammas kokee koulun hyödylliseksi. t. tohtori
Olit liian fiksu peruskouluun selvästikin. Nykyäänhän tosi lahjakkaat lapset pääsevät jo aiemmin vaikka yliopiston aineita lukemaan. Ainakin ulkomailla näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matematiikka sen jälkeen kun siirryttiin perusprosenttilaskuista jne. yhtälöihin yms.
Jos ajat autolla 100 km tunnissa, miten pitkään vie 150 km matka samalla nopeudella? Olet ehkä sisäistänyt yhtälöt, vaikket niitä tunnista oppineesi tai tarvinneesi? Oletan että osaat laskea esimerkin.
Itse en osaa laskea tuota. Enkä keksi yhtään tilannetta omassa elämässäni, jossa olisi jotain hyötyä siitä, että osaisin tuollaista laskea. Kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin sinun.
t. eri
Kukaan ei ole noin tyhmä, eli huono provo.
Taas yksi lukutaidoton ulisee, kun ei tajunnut, mitä ap kysyi. Et sinä muita kirjoittajia haukkumalla muutu yhtään fiksummaksi.
Liikunta. Inhosin joukkuelajeja ja pitkään koululiikunta jätti sellaisen tietynlaisen inhon kaikkea liikuntaa kohtaan. Nykyään tulee onneksi harrastettua aktiivisesti.
Myös käsityöt oli koulussa täysin turhia. Itse on tullut oma-aloitteisesti neulottua useammat villasukat yms myöhemmin mutta omana aikana kukaan ei halunnut/osannut opettaa vasenkätistä, joten tässäkään en sitten koulussa oppinut kuin tekemään huonosti oikeakätiset tekniikalla.
Pakkoruotsi, koska toisin kuin muut aineet, se on pakollista ala-asteelta yliopistoon ja on pois hyödyllisistä asioista.
Monelle täällä kirjoittavalle olisi paljonkin hyötyä, jos kertaisivat sen peruskoulun alusta saakka. Ap kysyi henkilökohtaisella tasolla, mikä on kenellekin ollut turhaa. Ei silloin ole mitään järkeä ruveta haukkumaan muita. Meistä kaikilla on erilaiset elämät ja tarvitsemme erilaisia asioita. Jos joku ei tee mitään auton nopeuden laskemisella, se on ihan ok.
Ruotsia en ole tarvinnut kuin kouluissa. Sen sijaan englannille, saksalle ja ranskalle on ollut käyttöä.
Uskonnosta olisi riittänyt historiaan ym. liittyvä tietopohjainen opetus.
Koululiikunta oli varsin hyödytöntä vaikka liikunta itsessään on kiistattomasti hyödyllistä.
Kuvaamataidon ja musiikin opetus olisi voinut olla paljon parempaa, tuntuu, että pääasiassa tämä aika meni hukkaan.
Käsitöissä oli sekä hyödyllistä että turhaa. Vähempi tuntimäärä ja laajempi alue olisi ehkä auttanut.
Muut aineet ovat mielestäni olleet vähintään yleissivistyksen kannalta hyödyllisiä vaikka esimerkiksi jokainen kemian juttu ei olekaan ollut tarpeen. Ilman mitään osaamista ja ymmärrystä näistä olisi aika pihalla ja tekisi tyhmyyttään mahdollisesti vaarallisiakin virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse osasin lukea ja kirjoittaa jo 5-vuotiaana. Ei siihen peruskoulua tarvittu.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin lukiosta M paperit ja olen valmistunut yliopistosta. Matikka sujuu, vaikka jostain syystä nuo aineet ei yläasteella kiinnostaneet.
Lukion et kyllä noilla matematiikan taidoilla ole voinut läpäistä. 99% lapsista ymmärtää tuon esimerkkilaskelman jo ennen kouluikään.
Ruotsi, uskonto, filosofia. Eihän historiallakaan käytännön sovelluksia ole, mutta ehkä se auttaa politiikan ja yhteiskunnan ymmästämisessä ja siinä selviämisessä. Uskonnolla toki vähän sama, mutta merkittävästi vähemmän, ja toki uskonnossa opetetaan moraalikysymyksiä.
Filosofiaa raapaistiin niin pintapuolisesti, että ei mitään hyötyä. Hyödyllinen filosofia tuli matematiikan ja ehkä sen historian sekä vähän uskonnon kautta.
Ruotsi, sitä ei halua edes ruotsinkieliset suomalaisten kanssa puhua, paitsi rantaruotsalaiset kiusatessaan ja näytellessään tyhmää palveluasemassa. Ruotsalaiset vaihtavat automaattisesti englantiin. Teen töitä ruotsalaisten kanssa. Täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukion et kyllä noilla matematiikan taidoilla ole voinut läpäistä. 99% lapsista ymmärtää tuon esimerkkilaskelman jo ennen kouluikään.
Nyt ei puhuta taidoista, vaan siitä, mistä on ollut vähiten hyötyä. Opettele lukemaan ketjusta edes otsikko.
eri
Liikunta. Opin vihaamaan joukkuelajeja ja häpeämään itseäni. Lisäksi opin että tällaiset kömpelöt ja hitaat on turhia ihmisiä. Vei vuosia tajuta, että olen itseasiassa lahjakas voimailussa.
Eniten on ollut matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta, kun niiden osaamisella elätän itseni. Ja kuvaamataidosta. Synkkinä aikoina piirtäminen ja maalaaminen auttoivat pysymään tolpillaan.
Vierailija kirjoitti:
Joukko-oppi matikan tunnilla.
Heh, joo, sen tarkoitus tai idea ei ole kait avautuneet vieläkään kenellekään. Liikuntatunneista tuskin on sen kummempaa apua ollut. Paitsi että aloin vihata kaikenmaailman pallopelejä.
Ehdottomasti liikunta. Se oli henkistä väkivaltaa, jonka vuoksi vielä aikuisenakaan en uskalla mennä ryhmäliikuntatunneille, vaikka haluaisin kovasti oppia tiettyjä tanssilajeja ja kokeilla esim. pilatesta.
Kaikista muista paitsi äidinkielen, matematiikan ja englanninkielen tunneista. Tuntuu että olen unohtanut kaiken muun.