Miksi niin monet naiset on onnettomia ylitunnollisia ylisuorittajia?
Perfektionismiä pidetään hyveenä, loppuunpalaminen on joka toisen kohtalo jossain vaiheessa, kaikesta katkeroidutaan viimeistään eläkeiässä. Suoritetaan töissä ja vapaa-ajalla kunnes uuvutaan. Miksi?
Kannetaanko sota-ajan kotirintamanaisten traumoja, täydellisen tasa-arvon mahdottomuutta -kaikki on mahdollista mutta kaikkea ei voi siltikään saada- vai mistä on kyse?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Äiti vaatii olemaan se kympintyttö.
Tai isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se tulee sieltä kun naisia on aina pidetty ns. 2. luokan kansalaisena. Työmaailmassa edelleen on maita ja aloja missä naiset työskentelevät jopa tuplasti sen mitä miehet että saisivat kunnollista palkkaa -sitä kuitenkaan saamatta. Sen sijaan tuloksena on loppuunpalaminen ja muut liitännäissaurauksien puhkeaminen.
En yhtään ihmettele miksi naisia kohdellaan yhteiskunnassa naisia kohdellaan eri tavalla kuin miehiä. En halua, että tyttäreni kasvaa sellaiseksi, että se vain katsellee ympärilleen ja vatuloi tekosyitä sille, miksi ei menesty. Identiteettipolitiikka ja uhriutuminen on surkea esimerkki tytöille. Ei jatkoon.
Just näin! Samaa ajattelen äitinä. Jos koko ajan opettaisin uhriutumaan kaikesta, se olisi pahin mahdollinen oppi. Ikävä kyllä moni feministi tekee hallaa Suomen tytöille tässä
Koska jos haluaa perheen, uran sekä liikunnallisen ja terveellisen elämän, niin en usko, että siihen on muuta keinoa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se tulee sieltä kun naisia on aina pidetty ns. 2. luokan kansalaisena. Työmaailmassa edelleen on maita ja aloja missä naiset työskentelevät jopa tuplasti sen mitä miehet että saisivat kunnollista palkkaa -sitä kuitenkaan saamatta. Sen sijaan tuloksena on loppuunpalaminen ja muut liitännäissaurauksien puhkeaminen.
Ei pidä paikkaansa. Miesten vuosiansiot ovat isommat koska he tekevät enemmän ylitöitä rahasta. Tietenkin jos naiset tekevät ylitöitä eivätkä vaadi siitä korvausta, niin epäsuhta on totta. Naisvaltaiset alat ovat huonosti palkattuja. Miksi naisvaltaiset liitot tekevät huonoja sopimuksia vuodesta toiseen? Ei siitä voi syyttää miehiä. Tai tietysti voi, mutta ei se ole juurisyy. Kyllä vika on aivan jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölöhölö. Nykyaika suosii tyttöjä selvästi, tyttöihin panostetaan selvästi poikia enemmän, kannustetaan ja taputellaan päähän ja silti varsinkin nuoret tytöt oirehtii älyttömästi. Ei mene yks yhteen tuo logiikkasi nyt todellisuuden kanssa.
Naisia nykymaailma suosii. Meillä on Suomessa monenlaisia naiskiintiöitä, joissa päästään jonon ohi sukupuolen perusteella. Koska miehiä syrjitään, tätä kutsutaan positiiviseksi syrjinnäksi. Miesten syrjintä on Suomessa siis positiivinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Koska jos haluaa perheen, uran sekä liikunnallisen ja terveellisen elämän, niin en usko, että siihen on muuta keinoa.
Onnistuu, jos olet mies.
Yhdistelmä kasvatusta ja estrogeenin vaikutusta. Kun jälkimmäinen lakkaa häiritsemästä, ollaan lähes yhtä laiskoja ja itsekkäitä kuin miehet. Ja korvauksella se suorittaminen ja hääräys palaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölöhölö. Nykyaika suosii tyttöjä selvästi, tyttöihin panostetaan selvästi poikia enemmän, kannustetaan ja taputellaan päähän ja silti varsinkin nuoret tytöt oirehtii älyttömästi. Ei mene yks yhteen tuo logiikkasi nyt todellisuuden kanssa.
Naisia nykymaailma suosii. Meillä on Suomessa monenlaisia naiskiintiöitä, joissa päästään jonon ohi sukupuolen perusteella. Koska miehiä syrjitään, tätä kutsutaan positiiviseksi syrjinnäksi. Miesten syrjintä on Suomessa siis
Niinhän se on. Meillä on nyt jo tutkimuksia, miten tytöille annetaan parempia numeroita vähemmillä taidoilla kuin pojille. Erityisesti naisopettajat tekevät tätä, miesopet olivat tasa-arvoisempia.
Ei feministejä kiinnosta pätkääkään tämä, vaikka on ollut jo pitkään tiedossa.
Miksi naiset opettavat tyttöjä, että miellyttävällä käytöksellä ym persoonalla pääse pitkälle koulussa?? Siitä palkitaan paremmilla arvosanoilla. Miten tuo tulee vaikuttamaan tulevaisuudessa.
Naisissa ja miehissä on eroja vaikkei tätä saa sanoa. Naiset on kaikissa kulttuureissa herkempia mm. traumatisoitumaan, syyllistymään ja tuntemaan häpeää. Jokainen kulttuuri myös kasvattaa eritavalla, joten pelkästään kasvatuksen "syyksi" sitä on turha kokonaan laittaa.
No itse olen perfektionisti; se on persoonallisuustyyppi, eikä sille voi mitään. Raskausaikana päätin, etten ole se suorittava äiti, jota monet tuntuvat olevan. Minua ei kiinnosta vertailla lapsia, toki kerron lapsen kehityksestä jos kysytään. Työssäni minun kuuluukin olla perfektionisti, mutta jokin aika sitten huomasin, että vaikka ajattelenkin nykyään olevani lempeämpi itseäni ja muita kohtaan, niin silti virheet rasittavat ja olen suorittamisen siirtänyt liikuntaan. Yritän sitten senkin suhteen olla armollisempi, ettei joka päivä tarvitse treenata. Mutta fakta on, että virheet rasittavat perfektionistia, ja se on todellista työtä, että hyväksyy virheet.
Naisethan on yhä enemmän voimaantuneita sinkkuja ovat oppineet ainakin sanomaan miehille ei
Vierailija kirjoitti:
Äiti vaatii olemaan se kympintyttö.
Tämä. Ollaan olevinaan feministejä mutta lopulta ollaan vaan kilttejä tyttöjä joiden kuuluu olla tunnollisia ja tehdä ns kuten pitää.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnallinen elämä 🤣 just tollasia sanoja käyttävät on niitä typeriä suorittajia jotka kohta itkee uupumusta.
Tytöt ennen opetettiin kilteiksi ja tottelevaisiksi, ei saanut olla raisu ja kotitöitä piti kiltisti tehdä kun veli sai olla miten oli. En tiedä miten nyt. Meni aikansa ennen kuin pääsin tästä irti ja osasin sanoa ei ja määritellä duunit myös niihin, jotka voi hoitaa huonomminkin. Sama juttu kotona, ei se nyt niin tarkkaa ole jos jossain on pölyä. Relatkaa.
Nykyään akat on harhaluuloisia. Ollaan esim VARMOJA että jos ihoa ei suojaa täydellisesti peittämällä uv-vaatetuksella, saa melanooman ennen keski-ikää. Ja jos syö karkkeja eikä selleritikkuja herkuksi, kuolee nelikymppisenä infarktiin. Huoh!
Luin että "
onnettomia ylilounnollisia ylisuorittajia"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, jos olet mies.
Sukupuolen vaihtaminen on nykyään todella helppoa, mikset ole tehnyt jo?
Vierailija kirjoitti:
👱: MÄ HALUUUUN yyhyy yhyyy!
Vierailija kirjoitti:
No itse olen perfektionisti; se on persoonallisuustyyppi, eikä sille voi mitään. Raskausaikana päätin, etten ole se suorittava äiti, jota monet tuntuvat olevan. Minua ei kiinnosta vertailla lapsia, toki kerron lapsen kehityksestä jos kysytään. Työssäni minun kuuluukin olla perfektionisti, mutta jokin aika sitten huomasin, että vaikka ajattelenkin nykyään olevani lempeämpi itseäni ja muita kohtaan, niin silti virheet rasittavat ja olen suorittamisen siirtänyt liikuntaan. Yritän sitten senkin suhteen olla armollisempi, ettei joka päivä tarvitse treenata. Mutta fakta on, että virheet rasittavat perfektionistia, ja se on todellista työtä, että hyväksyy virheet.
Perfektionismi ei ole mikään sellainen ominaisuus etteikö sille voi mitään. Se on keino hallita ja suitsia heikkoa itsevarmuutta, pelkoa siitä ettei kelpaa, joustamattomuutta sekä kyvyttömyyttä asettaa itse itselleen riittävän hyvän tason. Kaikesta tästä voi oppia pois; taipumus reagoida erityisesti kuormittavassa tilanteessa kuitenkin aina jää jäljelle.
Meillä se vaativa, perfektionistinen ja pelottava vanhempi oli isä. Mulla on 2 veljeä myös ja kaikki ollaan kärsitty surkeasta itsetunnosta ja ylisuorittamisesta tosi rajusti vielä pitkälle aikuisuuteenkin.