Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hörhöt kotisynnyttäjät Huomenta Suomessa

Vierailija
16.03.2025 |

Vastuutonta.

Kommentit (173)

Vierailija
81/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Luulen, että tuota varautusmislistaa on alapeukutettu siitä yksinkertaisesta syystä, että jos oikeasti on hätä: äidin massiivinen verenvuoto tai vauvan sydänäänien äkillinen heikkeneminen, noista mainituista asioista ei ole mitään apua. Varauduttu on kyllä, mutta ihan normaalisynnykseen, ei hätätilanteeseen."

Normaalisynnytyksessä ei kyllä käytetä ergometriiniä, se on nimenomaan käsistä karkaavaan verenvuotoon. Sitä sairaalassakin saa tarvittaessa.

Happi ja hengityspalje normaalisynnytyksessä? 😳 Siis niitä tarvitaan hätätilassa kun hapetus romahtaa.

Minusta nuo toimenpidevälineetkään eivät ole normaalisynnytyksen osa, vaan vaikean synnytyksen joka vaatii puuttumista...

Se nyt on ihan sama, mitä välineitä kotiinsa hankkii. Jos tulee oikea hätä ja kiire pelastaa vauvan ja/tai äidin henki, niin se voi tapahtua vain sairaalassa. Piste. 

Vierailija
82/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion synnyttää kotona, kesäkuussa laskettu aika. Olen synnyttänyt aiemminkin kotiin, se on turvallisin paikka minulle. Saan olla hämärässä valossa lämpimässä kylvyssä ja ennenkaikkea rauhassa. Apua on tarjolla sitten kun tarvitsen. Hajotkaa te sairaat ölisijät siihen, onpahan teille ehkä joku paikka sairaalassa vapaa.

Synnytykset etenee kotona minulla paljon paremmin, sairaalassa stressaannuin liiaksi siitä sorkkimisesta ja kivuliaasta selinmakuusta aina sen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Napanuoran polttoa ja smoothieta istukasta. Great.

Hedelmiä ja marjoja joukkoon  🤮

Eikä, istukka syödään!

Vierailija
84/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö seuraa uutisia? THL otti vähän aikaa sitten esiin huolestuneena kuolemat kotisynnytyksissä viimeisen parin vuoden aikana. Ei siis ole kyse mistään 1800- luvun tilastoista. 

Mitään kontekstia ei näistä ole, eikä niiden perusteella voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Sen sijaan se että niitä on dramatisoitu ja äitiysvihaa lietsottu suurimmassa valtamediassa myöten lääketeollisuuden puolesta jo ennen kuin mitään julkista tietoa edes on, on erinomainen esimerkki kulttuurissamme vallitsevasta äitiysvihasta ja -väkivallasta, manipulaatiosta vaikuttaa negatiivisesti naisten ja lasten itsemääräämisoikeuteen ja koskemattomuuteen. Se on sitä niin sanottua hutkimista ennen tutkimista.

Oletko itse lääkäri? Kyllä ne THL:n ihmiset  ovat alansa asiantuntijoita ja tapaukset on tutkittu ennen kuin niistä on uutisoitu. Jos vauva kuolee kotisynnytyksessä, niin viimeistään silloin (valitettavasti vasta silloin) täytyy kutsua lääkäri paikalle, sillä laki vaatii, että kuoleman toteaa aina lääkäri. Se on siis jo siinä vaiheessa lääkäri, joka  arvioi, että mikä oli kuolinsyy. 

Vierailija
85/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Luulen, että tuota varautusmislistaa on alapeukutettu siitä yksinkertaisesta syystä, että jos oikeasti on hätä: äidin massiivinen verenvuoto tai vauvan sydänäänien äkillinen heikkeneminen, noista mainituista asioista ei ole mitään apua. Varauduttu on kyllä, mutta ihan normaalisynnykseen, ei hätätilanteeseen."

Normaalisynnytyksessä ei kyllä käytetä ergometriiniä, se on nimenomaan käsistä karkaavaan verenvuotoon. Sitä sairaalassakin saa tarvittaessa.

Happi ja hengityspalje normaalisynnytyksessä? 😳 Siis niitä tarvitaan hätätilassa kun hapetus romahtaa.

Minusta nuo toimenpidevälineetkään eivät ole normaalisynnytyksen osa, vaan vaikean synnytyksen joka vaatii puuttumista...

Se nyt on ihan sama, mitä välineitä kotiinsa hankkii. Jos tulee oikea hätä ja kiire pelastaa vauvan ja/tai äidin henki, niin se voi tapahtua vain sairaalassa. Piste.&nbsp

Höpöjä puhut. Etenkin pitkän matkan päässä sairaalasta tehokkaalla ensihoidolla on valtava vaikutus toipumisennusteeseen. Lääkärit suosittelee syystä varautumaan kotisynnytyksessä ongelmatilanteisiin.

Vierailija
86/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aion synnyttää kotona, kesäkuussa laskettu aika. Olen synnyttänyt aiemminkin kotiin, se on turvallisin paikka minulle. Saan olla hämärässä valossa lämpimässä kylvyssä ja ennenkaikkea rauhassa. Apua on tarjolla sitten kun tarvitsen. Hajotkaa te sairaat ölisijät siihen, onpahan teille ehkä joku paikka sairaalassa vapaa.

Synnytykset etenee kotona minulla paljon paremmin, sairaalassa stressaannuin liiaksi siitä sorkkimisesta ja kivuliaasta selinmakuusta aina sen aikana.

Hullu. 

Vierailija
87/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on ihan sama, mitä välineitä kotiinsa hankkii. Jos...

Tietenkin lääkärit suosittelevat varatuumista ja ihan oikein. Kai kuka tahansa sitä suosittelisi. Mutta suosittelevatko kotisynnytystä? Eivät todellakaan. 

Vierailija
88/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt on ihan sama, mitä välineitä kotiinsa hankkii. Jos tulee oikea hätä ja kiire pelastaa vauvan ja/tai äidin henki, niin se voi tapahtua vain sairaalassa. Piste.&nbsp

Haha mikä järjen jättiläinen 😅 Jätäthän siis rokotteet ottamatta ja kädet pesemättä tulevissa epidemiatilanteissa, koska kun tauti eskaloituu, vain sairaala voi auttaa ja piste. Viis tilanteen eskaloitumisen ennaltaehkäisystä 🤪

Vierailija
89/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Tehohoitoyksikkö ja leikkaussali ja osaava kirurgi. 

Vierailija
90/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haha mikä järjen jättiläinen 😅 Jätäthän siis rokotteet ottamatta ja kädet pesemättä tulevissa epidemiatilanteissa, koska kun tauti eskaloituu, vain sairaala voi auttaa ja piste. Viis tilanteen eskaloitumisen ennaltaehkäisystä 🤪"

"Tietenkin lääkärit suosittelevat varatuumista ja ihan oikein. Kai kuka tahansa sitä suosittelisi. Mutta suosittelevatko kotisynnytystä? Eivät todellakaan. "

Luepa nuo molemmat ihan ajatuksella. Henkeä uhkaavaan tilanteeseen ei oikein voi kotiolosuhteissa mitenkään kunnolla varautua. Se nyt vain on niin. Joskus vauva täytyy saada kohdusta ulos minuuteissa. 

Vierailija
91/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saan olla hämärässä valossa lämpimässä kylvyssä ..." taas tätä Spa-meininkiä.  Laitatko vielä oikein kynttilöitä ammeen reunalle?

Vierailija
92/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin kokemus tärkeämpää kuin lapsen henki.

Höpö höpö. Meillä laitettiin lapsen turvallisuuteen lähes 10 000 valmisteluissa. Aion synnyttää jatkossakin kotona.

Turvallisuuteen 10 000 ? Hienoa ja hyvä. Jos turvallisuuteen laittaa , niin osaako kätilö tehdä sen hätäsektion ja kaikki mitä vaan voi sattua ? Itse synnytin 4 lapsen sairaalassa ja sitten vaan oli muutamassa hetkessä valtavasti ihmisiä ympärillä ja vauhdilla hätäsektioon. Eli nukutettiin. Onneksi selvisimme ja nyt mun iltatähti on 20 vuotias. Voin sanoa sairaalassa laitettiin juuri tuohon turvallisuuteen ainakin minun kohdalla. No jokainen saa synnyttää missä tahtoo. 

Vierailija
93/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No tämä. Tehohoitoyksikkö ja leikkaussali ja osaava kirurgi."

"Joskus vauva täytyy saada kohdusta ulos minuuteissa."

Lukaise tilastoja, valtaosa synnytyksen ongelmista ei vaadi leikkaussalia ja tehohoitoa. Nuo ovat ääri esimerkkejä.

Valtaosin matalan riskin raskauksissa, optimaalisessa tarjonnassa ongelmat ratkeaa lääkeruiskeilla ja episiotomialla kotona.

Terveisin kesäkuussa kolmatta kertaa kotona synnyttävä. Sairaala 4km päässä :D

Vierailija
94/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Meillä laitettiin lapsen turvallisuuteen lähes 10 000 valmisteluissa. Aion synnyttää jatkossakin kotona.

Turvallisuuteen 10 000 ? Hienoa ja hyvä. Jos turvallisuuteen laittaa , niin osaako kätilö tehdä sen hätäsektion ja kaikki mitä vaan voi sattua ? Itse synnytin 4 lapsen sairaalassa ja sitten vaan oli muutamassa hetkessä valtavasti ihmisiä ympärillä ja vauhdilla hätäsektioon. Eli nukutettiin. Onneksi selvisimme ja nyt mun iltatähti on 20 vuotias. Voin sanoa sairaalassa laitettiin juuri tuohon turvallisuuteen ainakin minun kohdalla. No jokainen saa synnyttää missä tahtoo. 

Ihanaa, että selvisitte! Saako kysyä, että oliko ennen synnytystä merkkejä siitä, että synnytykseen liittyy riski? 

Vierailija
95/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa sitä ihminen synnyttää missä haluaa, yleensä kotisynnyttäjät selvittää riskit huolella, palkkaa paikalle ammattilaiset, ostaa lääkkeet ja varautuu tarvittaessa lähtemään kätilö matkassa sairaalaan. Ovat valtaosin uudelleensynnyttäjiä, nuoria ja terveitä, normaali raskaudenkulku takana ja hyvä tarjonta lapsella.

Minun mummi on Pohjanmaalla synnyttänyt kaikki lapset kotona, ennen tuo on ollut aivan normaalia. Joskin riskit on olleet suuremmat.

Nyt synnytys on vahvasti medikalisoitu ja monelle sairaalassa traumaattinen kokemus jatkuvan puuttumisen ja kiireen vuoksi. Vaikka kyseessä olisi nuoren ja terveen äidin matalan riskin synnytys.

Tuo kiire on oikeasti ongelma eikä edistä vaan mutkistaa asioita. Synnyttäjän hyvä olo on perusta sujuvuudelle.

Vierailija
96/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No tämä. Tehohoitoyksikkö ja leikkaussali ja osaava kirurgi."

"Joskus vauva täytyy saada kohdusta ulos minuuteissa."

Lukaise tilastoja, valtaosa synnytyksen ongelmista ei vaadi leikkaussalia ja tehohoitoa. Nuo ovat ääri esimerkkejä.

Valtaosin matalan riskin raskauksissa, optimaalisessa tarjonnassa ongelmat ratkeaa lääkeruiskeilla ja episiotomialla kotona.

Terveisin kesäkuussa kolmatta kertaa kotona synnyttävä. Sairaala 4km päässä :D

En väitä tilastoja vastaan. Tilastot ovat tilastoja. Ainut vaan, että mua ei paljoa lohduttaisi vauvan kuoltua oman tyhmyyden takia, että tämä nyt oli tällainen ääriesimerkki ja tilastopoikkeama...

Vierailija
97/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin tällainen matalan riskin, nuori, terve uudelleensynnyttyjä mutta onneksi sairaalassa. Kun istukka tuntemattomasta syystä repesi/irtosi minut ja vauvan pelasti vain hätäsektio ja hätäveri.

Asiaa tutkittiin ja selviteltiin jälkikäteen mutta koskaan ei selvinnyt miksi näin kävi, mitään altistavaa tekijää ei ollut, aiemmat 2 synnytystä sujunut alateitse ilman ongelmia.

Synnyttäköön jokainen miten haluaa, itse en enää aio hommaan lähteä mutta jos lähtisin niin ehdottomasti sairaalaan.

Vierailija
98/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että selvisitte ja ilmeisesti ilman isompia vahinkoja kummankaan terveydelle 🙏🏻

Minä tiedostan hyvin riskin vakaviin komplikaatioihin, on miehen kanssa luettu paljon ja käyty pitkiä keskusteluja synnytyslääkärin kanssa. Valmistauduttu joka kerta huolellisesti. Minulla ponnistusvaihe on ollut aina nopea, paljoa aiemmin ei sairaalaan oteta. Ikävää niissä kivuissa matkustaa edestakaisin, vaikka sairaala onkin meillä muutaman minuutin ajon päässä.

Saa vihata ja vouhkata mielinmäärin, se ei minua sairaalaan saa synnyttämään. Tuskin ketään, luulen että ennemmin vieraannuttaa etenkin nuoret äidit äitiyshuollosta. Eihän kohta neuvolassa uskalla edes kertoa että ei aio h-hetkellä lähteä sairaalaan. Kaikki täytyy salata. Onneksi meidän terveydenhoitaja ja lääkäri neuvolassa suhtautuvat rauhallisesti ja realistisesti.

Vierailija
99/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olin tällainen matalan riskin, nuori, terve uudelleensynnyttyjä mutta onneksi sairaalassa. Kun istukka tuntemattomasta syystä repesi/irtosi minut ja vauvan pelasti vain hätäsektio ja hätäveri.

Asiaa tutkittiin ja selviteltiin jälkikäteen mutta koskaan ei selvinnyt miksi näin kävi, mitään altistavaa tekijää ei ollut, aiemmat 2 synnytystä sujunut alateitse ilman ongelmia.

Synnyttäköön jokainen miten haluaa, itse en enää aio hommaan lähteä mutta jos lähtisin niin ehdottomasti sairaalaan.

Kiitos, kun muistutit, että näin voi käydä ja etukäteen eivät edes ammattilaiset voi arvioida kaikkia riskejä. Ja että aiempi hyvin mennyt synnytys ei takaa sitä, että seuraavassa ei ole mitään erityisiä ongelmia. Mutta hienoa, että kaikki meni hyvin!

Vierailija
100/173 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joskus kuolema tapahtuu ja sekin kuuluu elämään"

Että tämmöisellä asenteella ollaan liikenteessä kotisynnytyksiä puolustamassa, voi luoja. Turha sitten on myötätuntoa odottaa, jos pahin tapahtuu. 

Luulisi tuon kotisynnytyksen kaduttavan ihan tosissaan, jos vauva menehtyy. Tuskin siinä synnyttäjä ajattelee että elämäähän tämä on, ei kun vain uutta putkeen. Taitaa sairaalasynnytys kelvata sitten jatkossa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi