Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa lihavia on 26,8%

Vierailija
16.03.2025 |

Suomi nousi eurooppalaisen lihavuustilaston kärkisijoille.

Terveys: Suomessa ylipainoisia on 59,5 prosenttia ja lihavia 26,8 prosenttia yli 16-vuotiaista, Eurostatin tilasto kertoo.

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ozempic auta?

Se auttaa vain heillä, joilla on vikaa suolistohormoneissa ja he saavat hankittua ja käytettyä Ozempicia. Muille se ei tietenkään auta. 

Vierailija
42/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on on hyvä olla varastoa, se on sitä varautumista. 

Sitä varten ravintoa varastoidaan, pahoja aikoja varten.

Katotaan sit kuka viimeksi nauraa.

Mikä siinä. Kerro itsellesi mitä haluat, jos se auttaa nukkumaan yösi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Terveys: Suomessa ylipainoisia on 59,5 prosenttia ja lihavia 26,8 prosenttia yli 16-vuotiaista, Eurostatin tilasto kertoo."

Sisältyvätkö nuo lihavat noihin ylipainoisiin? Eli 59,5% väestöstä on ylipainoisia, ja niihin sisältyy vielä nuo lihavat? Vai että 59,5% on ylipainoisia, JA 26,8% on lihavia, eli 86,3% väestöstä on joko ylipainoisia tai lihavia?

Kyllä lihavat sisältyvät ylipainoisiin. Henkilö on ylipainoinen silloin, kun painoindeksi on yli 25. 32 on yli 25. Täällä palstalla vain on tavallista tollompia lihavuusöyhöttäjiä. 

Vierailija
44/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen 86,3 % suomalaisista on lihavia. Auts. 

Ota nyt selvää, mitä lihavuus tarkoittaa lääketieteellisessä mielessä.

Semantiikkaa. Ylipainoinen ON lihava ja siltä myös näyttää.

Vierailija
45/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikalihavuuden (BMI>30) mukaan maakohtainen kartta, perustuu WHO 2022 dataan: https://brilliantmaps.com/obesity-rate-by-country/

Suomi, miehet 21.31%, naiset 21.58%.

Vierailija
46/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein usko noihin tilastoihin. Eli liki kaikki suomalaiset olisivat vähintäänkin ylipainoisia? Mun työpaikallani on aika tarkkaan 30 ihmistä töissä, eri sukupuolia ja iät lienevät n. 30 ikävuodesta aina liki eläkeikäisiin. Lihavia meillä on ehkä 6, ylipainoisia muutama. Arvelen, että normipainoisia tai hoikkia meillä on lähes 20 eli noin 30% olisi lihavia + ylipainoisia. 

Kaikilla meillä on istumatyö. 

Eniten on sairauspoissaoloja nuoremmilla, aktiivisesti liikkuvilla, joilla on usein joku nyrjähdys/venähdys/tapaturma tapahtunut siellä lasketturinteissä tai jossain. Onneksi kukaan ei ole ollut poissa henkeä uhkaavien sairauksien vuoksi.

Vierailija
47/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, kyllä on huomattu, että vastaantulevista joka kolmas on lihava. Ja heistä myös osa luulee, että se on tervettä ja viehättävää. 

Luuletko sinä toisten mollaamisen auttavan? Lihavista 10% sairastaa syömishäiriö BEDiä. Se on sairaus. Paraneeko sairas jos häntä mollataan? Ei parane! Tuen avulla voisi ehkä tukea parantumisprosessissa, mutta sitä tukea on harva valmis suomaan. Näin Suomessa.

Vierailija
48/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein usko noihin tilastoihin. Eli liki kaikki suomalaiset olisivat vähintäänkin ylipainoisia? Mun työpaikallani on aika tarkkaan 30 ihmistä töissä, eri sukupuolia ja iät lienevät n. 30 ikävuodesta aina liki eläkeikäisiin. Lihavia meillä on ehkä 6, ylipainoisia muutama. Arvelen, että normipainoisia tai hoikkia meillä on lähes 20 eli noin 30% olisi lihavia + ylipainoisia. 

Kaikilla meillä on istumatyö. 

Eniten on sairauspoissaoloja nuoremmilla, aktiivisesti liikkuvilla, joilla on usein joku nyrjähdys/venähdys/tapaturma tapahtunut siellä lasketturinteissä tai jossain. Onneksi kukaan ei ole ollut poissa henkeä uhkaavien sairauksien vuoksi.

Eli tilastot ovat pielessä, mutta subjektiivinen anekdoottisi 30 ihmisestä on tarkempi? Ok.

Vierailija
49/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ozempic auta?

Lihavat ei keksi mitään muuta keinoa kuin ozempic.. se on jo hälyttävää.

Vierailija
50/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
51/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin muutaman BMI-laskurin ja antoivat saman tuloksen miehille ja naisille. Miehenä minulla, jos olisi paino 53,5 kg, niin olisi se vielä normaalipaino. Painoni on 75 kg ja vain vähän rasvaa, mutta lihakset painaa saliharrastuksen myötä. Ilmanko tulokset ovat sitten noinkin huonot. Ainakin miehistä saatiin ylipainoisia, se lienee tarkoituskin.

Olet puutarhatontun pituinen?

Vierailija
52/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistin muutaman BMI-laskurin ja antoivat saman tuloksen miehille ja naisille. Miehenä minulla, jos olisi paino 53,5 kg, niin olisi se vielä normaalipaino. Painoni on 75 kg ja vain vähän rasvaa, mutta lihakset painaa saliharrastuksen myötä. Ilmanko tulokset ovat sitten noinkin huonot. Ainakin miehistä saatiin ylipainoisia, se lienee tarkoituskin.

Älä viitsi olla noin raukkamainen. Kyllä te palstanaiset pystytte parempaan, eikö niin?

- ohis

Vierailija
53/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset jotka eivät ole vielä lihavia luulevat olevansa normaaleja koska ihmisen käsitys normaalipainoisesta on hämärtynyt. Kun lähes kaikki kadulla vastaan lyllertävät ihrapallot ovat muutkin ylipainoisia niin sitä aletaan pitämään normaalina ja siten kuvitellaan olevansa itsekin normaali vaikka on ylipainoinen. Katsokaa vanhoja dokumentteja elokuvia yms niin näette miltä normaalipainoinen ihminen näyttää. Itseä hävettäisi jos kulman takaa tullessani napa näkyy ennen rintalihaksia. Hyi hyi.

Nykyään normaalipainoista sanotaan laihaksi.T:185cm ja 76kg

Näinpä. Olen itse 168/65 ja saan jatkuvasti kuulla olevani hoikka. Ihan normaalipainoinen, painoindeksillä oikeasti kaukana hoikasta. En jaksa enää korjata että itse asiassa muut olette vaan pönäköitä.

Vierailija
54/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset jotka eivät ole vielä lihavia luulevat olevansa normaaleja koska ihmisen käsitys normaalipainoisesta on hämärtynyt. Kun lähes kaikki kadulla vastaan lyllertävät ihrapallot ovat muutkin ylipainoisia niin sitä aletaan pitämään normaalina ja siten kuvitellaan olevansa itsekin normaali vaikka on ylipainoinen. Katsokaa vanhoja dokumentteja elokuvia yms niin näette miltä normaalipainoinen ihminen näyttää. Itseä hävettäisi jos kulman takaa tullessani napa näkyy ennen rintalihaksia. Hyi hyi.

Nykyään normaalipainoista sanotaan laihaksi.T:185cm ja 76kg

Näinpä. Olen itse 168/65 ja saan jatkuvasti kuulla olevani hoikka. Ihan normaalipainoinen, painoindeksillä oikeasti kaukana hoikasta. En jaksa enää korjata että itse asiassa muut olette vaan pönäköitä.

Jep. Itse oon 170/57 ja saan jatkuvasti kommentteja laihuudestani/alipainostani/luikkuudestani ja kehotuksia syömään pullaa. Itse asiassa voisin olla vielä useita kiloja hoikempi ja olisin edelleen normaalipainoinen, BMI on nyt noin 20. 

Miksi hoikemman ihmisen painoa/kokoa on sallittua kommentoida? En minä sano isommille ihmisille että älä syö enää sitä pullaa - eikä kukaan muukaan. 

Vierailija
55/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä järkyttävä läski viha kumpuaa?

Niinpä tietysti 🤦🏼 Syrjintää puhua lihavuudesta niinkö. Sano vielä että kyse onkin kateudesta 😁 

Vierailija
56/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi olla noin raukkamainen. Kyllä te palstanaiset pystytte parempaan, eikö niin?

- ohis

No aika harva mies on 146,5 cm pitkä. Varmasti painovirhe.

Vierailija
57/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kaikki oli paremmin, ihan sama mitä te täällä väitätte,

Vierailija
58/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ozempic auta?

Se auttaa vain heillä, joilla on vikaa suolistohormoneissa ja he saavat hankittua ja käytettyä Ozempicia. Muille se ei tietenkään auta. 

Auttaahan se kaikilla laihtumaan, vaikka diabetekseenkin.

Vierailija
59/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto että oon kateellinen läskeille, pystyvät hikoilemaan pienestäkin liikkeestä.

Vierailija
60/133 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen 86,3 % suomalaisista on lihavia. Auts. 

Voi taivas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi