Maskuliininen ja feminiininen energia parisuhteessa ja sen epätasapaino
Olen vasta nyt havahtunut tähän, että olen elänyt aivan burnoutin partaalla jo vuosia, kun lähes kaikki vastuu perheen asioista, kodista, taloudesta jne on kaatunut minun niskaani. Minä olen se joka suunnittelee ja miettii tulevaisuutta, kuinka rahat riittää, mitä syödään seuraavaksi, mitä lapset tarvii jne.
Koin jopa aiemmin huonoa omaatuntoa siitä etten ole sellainen päättäväinen nainen luonnostaan, joka keksii kokoajan kaikkea hauskaa ja saa asioita tapahtumaan, ja ajattelin että siksi olen vääränlainen nainen miehelleni. Mutta nyt olen tajunnut, että koska mies ei ole ottanut miehen roolia suhteessa, niin minun on pitänyt se ottaa, eikä sen kuuluisi olla niin!
Oikeasti asia on ihan väärinpäin. Mies on täysin vääränlainen mies minulle. Hän on enemmän feminiinisessä energiassaan, vastaanottavaisena, passiivisena jne.
Tämä on ollut tosi helpottavaa ymmärtää mistä osittain johtuu paha olo suhteessa ja muutenkin väsähtänyt, epätasapainossa oleva olo, joka siis jatkunut jo vuosia.
Ajatuksia tähän liittyen?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että feminiininen energia on passiivinen, vastaanottava jne? Mitähän paskaa tuokin on.
Kyllä juuri näin. Maskuliininen mies pitää kunnia-asiana että saa tarjota asioita esim perheelleen ja ottaa automaattisesti vastuuta. Miksi niin moni mies nykyään välttelee vastuuta ja kaikki kaatuu naisen päälle etenkin kun on lapsia? Nainen joutuu ottamaan miehen roolin? Myös talousasiat saattavat kaatua hänen päälleen!
Feminiininen energia jota naiset tuo antaa jo itsessään niin paljon, että mies on se jonka kuuluisi osoittaa mitä tarjottavaa hänellä naiselle on. Nainen on se saalis, ei mies.Mies tarjoaa asunnnon, ruokaa ja vaatetuksen jälkipolvelle ja hoitaa tämän yhdessä puolisonsa kanssa. Mikään "viihdeautomaatti" mies ei ole. Miehen ei ta
Niin kauan kun mies ei synnytä, niin jotain saa tehdä osaltaan. Miksi naisen pitäisi tehdä aina enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo päivän menu ja lasten tarpeet ole olleet enemmän naisten juttuja kautta historian? Mies voi ottaa maskuliinisen roolin vain omakotitalossa.
Oletko huomannut, että naiset ovat siirtyneet palkkatöihin? Vastuu lapsista ja kotitöistä kuuluu molemmille tasapuolisesti.
Minä tykkään miehestäni. Tuolla se nytkin kolaa pihatieltä lumia, kun minä lojun vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo päivän menu ja lasten tarpeet ole olleet enemmän naisten juttuja kautta historian? Mies voi ottaa maskuliinisen roolin vain omakotitalossa.
Kyllä. Mutta miksi nykyään nainen maksaa myös kaiken 50/50 tai jopa usein enemmän, kuten esim meillä? Ja mitä mies sitten suunnittelee jos asutaan kerrostalossa? Miksi miehen ei tarvi tehdä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään miehestäni. Tuolla se nytkin kolaa pihatieltä lumia, kun minä lojun vauvapalstalla.
Reipas mies, kun sunnuntaiaamuna lähtee tuohon aikaan kolaamaan. Ei vaan minun mies viitsisi lähteä. Lojuu sohvalla/sängyssä sen aikaa että lapset on herännyt ja aamupalat laitettu ja päivän ohjelmat suunniteltu.
Sanomattakin selvä että en enää viehäty miehestäni.
Kyllä mä olen ihan hurahtanut tähän juttuun. Sekin että nainen jo itsessään kokisi olevansa paljon ja arvostaisi itseään, koska onhan hän upea feminiininen olento joka tuo mukanaan paljon hyvää ja kaunista miehenkin elämään. Ei tarvitse kokoajan suorittaa ja tehdä jotta olisi jonkun arvoinen. Tätähän tämä edellinen sukupolvi on kuvitellut ja toitottanut. Oma anoppikin niin katkera vanha nainen, ei muuta tee kun valittaa ja arvostelee toisia, mitään feminiinistä ei hänestä ole enää jäljellä. Ja sanomattakin selvä, että appiukko onneton vanha mies vailla mitään omaa tahtoa.
Sen ei vaan kuulu olla silleen että nainen uhraa elämänsä toisten puolesta samalla kun mies keskittyy itseensä. Tästä tässä oikeastaan on kysymys. Tasapainosta. Joka ei tällä hetkellä monessakaan perheessä toteudu. Ja tottakai myös siitä, että naista myös arvostetaan naisena. Naisella on erilaiset tarpeet ja toiveet kuin miehellä ja miesten pitäisi tämä ymmärtää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko huomannut, että naiset ovat siirtyneet palkkatöihin? Vastuu lapsista ja kotitöistä kuuluu molemmille tasapuolisesti.
Mutta entä kun se harvemmin toteutuu? Elämä on aina naisille epäreilua. Kuuluuko se tosiaan olla niin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on syy miksi parisuhteet ei nappaa. Miehiä joutuu vetämään perässä kuin jotain prinsessoja kultaisissa vaunuissa. Laiskoja kaljaa kittaavia läskiprinsessoja tosin.
Mistä tämä johtuu? Kyllähän tällä hetkellä kaikki on aivan vinksallaan heterosuhteissa. Ihminen on keksinyt vaikka ja mitä, mutta ei saa parisuhdetta ja perhe-elämää toimivaksi.
Jos nykyään perheet ei pärjää yhden vanhemman tuloilla, joten molemmat joutuvat käydä töissä ja naiselle lisäksi lankeaa mm. raskausaika, lasten synnytys, vauvan hoito ja imetys, useimmiten ensisijaisesti lasten ja kodin asioista huolehtiminen myös myöhemmin, niin mitä nainen saa? Kyllä vähintä mitä mies voi tehdä on arvostaa tätä naistansa vaikka ihan tarjoamalla niitä yllätyksiä ja lepo- ja hemmotteluhetkiä arjessa. Ja kyllä naisen pitäis pystyä luottamaan että mies vastaa taloudesta kun hän esim on vauvan kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on syy miksi parisuhteet ei nappaa. Miehiä joutuu vetämään perässä kuin jotain prinsessoja kultaisissa vaunuissa. Laiskoja kaljaa kittaavia läskiprinsessoja tosin.
Lisäksi miehet suhtautuvat tosi vähätellen naisiin, eivät pidä arvossaan. Kyllähän tää on täysin vinksahtanut tilanne.
Jokaisen naisen kannattaisi tutustua tähän aiheeseen, jotta oppisi arvostamaan itseään paremmin naisena.
Ongelma on se, että meillä on tässä yhteiskunnassa valtava määrä poikia, joista ei koskaan kasva aikuisia miehiä. En tiedä mistä se johtuu, ehkä kasvatuksesta jotenkin. Kun Miehiä ei riitä kaikille naisille, niin nämä pojatkin pääsevät parisuhteisiin. Mutta kun ne tarvitsevat äitiä eivätkä Naista. Pikkuhiljaa nainen huomaa olevansa sekä nainen että mies, äiti ja isä.
Oikea terve maskuliinisuus on sitä, että Mies seisoo omilla jaloillaan, pyyhkii oman takapuolensa, siivoaa omat sotkunsa, hoitaa oman osuutensa, keskustelee asioista, on rehellinen ja luotettava, arvostaa naisia, haluaa suojella perhettään.
Terveesti maskuliininen Mies ei odota, että joku passaa häntä ja huolehtii hänen tarpeistaan, hän on aktiivinen toimija, ei ulise katkerana naisvihaa, ei kiukuttele kuin lapsi, ei juokse vieraissa, ei vaikene jos nainen haluaa keskustella, ei pakene vastuutaan. Hän on (henkisesti) niin vahva, että voi ja haluaa pitää naista kuin kukkaa kämmenellä, koska hän ei pelkää naista. Hän ei koskaan ole väkivaltainen muuten kuin erikoistilanteessa suojellakseen läheisiään. Hän hallitsee tunteensa ja mielihalunsa. Hän kykenee säästämään rahaa, ei juo liikaa, hänellä ei ole riippuvuuksia tai jos on, hän hoitaa itsensä kuntoon.
Kyseessä on siis enemmän aikuisuus, vastuullisuus ja elämänasenne. Ei haittaa yhtään, jos miehessä on myös hoivaavaa feminiinisyyttä. Kaikissa meissä on molempia, mutta aikuisuus puuttuu monilta. Myös osalta naisista. Jostain syystä naiset kuitenkin useammin kasvavat aikuisiksi. Mistä sitten johtuu, en tiedä.
Yhyy olin onnesta soikea kun sain tyrkytettyä itseni edes jollekin miehelle ja minä kelpasin - nyt yhyy itkettää kun minuun vain tyydyttiin enkä ollutkaan palkinto yhyy.
Ongelma on se että poikia ja tyttöjä koitetaan kasvattaa samalla tavalla sukupuolineutraalisti eikä se toimi. Tytöt on pienestä pitäen (pääsääntöisesti, ei aina!) huomaavaisempia, järkevämpiä ja sopeutuvaisempia. Ongelma on myös kunnon miesesikuvien puuttuminen.
Tämähän juontaa ihan sota-aikaan, kun miehet palasivat rintamalta ja olivat niin henkisesti että fyysisesti raunioina että heistä ei ollut enää ottamaan vastuuta perheestä ja kodista ja se jäi kokonaan naisille. Naisten piti olla sekä mies että nainen, isä ja äiti lapsille. Tällaisen esikuvan sitten seuraavan sukupolven miehet saivat ja vielä sitäkin seuraavat. Ja tässä nyt ollaan.
Mietin, että jääkö se poikien kasvatus myös vähän kesken? Kun Suomessa nuoret "itsenäistyvät" niin aikaisi, niin luullaanko että valmista tuli, kun poika täytti 18 tai muutti kotoa. Osalla äiti jatkaa ehkä pojan puolesta huolehtimista ja osa vain "hylkää" lapsensa siinä kohtaa. Siirtymävaiheessa ei opeteta, miten asioista huolehditaan itse. Tuon ikäiset poikalapset osaa myös olla hankalia, eikä ota äidiltä oppeja vastaan, vaikka äiti vielä yrittäisikin kasvattaa.
Isien pitäisi ottaa siinä kohtaa enemmän vastuuta ja käyttää auktoriteettiaan, mutta kun he eivät usein itsekään osaa huolehtia asioista ilman naista. Ja kukas sen pojan roolimalli on? No se isä tietysti.
On kyllä tytöilläkin varmasti samaa aikuistumisen ongelmaa, ei siinä, mutta tytöt ottavat ehkä paremmin ohjeistusta vastaan ja ovat myös pari vuotta kehityksessä edellä.
Vierailija kirjoitti:
Missä w t porukoissa liikut?
Luulit olevasi vääränlainen nainen miehellesi mitta hän onkin vääränlainen mies sinulle? Nuohan on sama asia.
Feministit ovat kasvattaneet poikansa uskomaan että heidän pitää olla naisia ja hylätä kaikki maskuliinisuus. Aikuisena huomaavat että naiset eivät halua sellaista kumppania, vaan maskuliinisen miehen. Feministiä ei kiinnosta, hänelle sopii se että oma poika on pehmo naismainen hahmo joka itkeä tuhertaa kun on rankkaa.