Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen omituinen käytös pienessä asiassa. Mitä v***a oikeasti?

Vierailija
15.03.2025 |

Minulla on hajuyliherkkyys. Olen pari kertaa riidellyt miehen kanssa sellaisesta asiasta, että roskapussia ei saa jättää eteiseen haisemaan, vaan se on nostettava heti pihalle. Tämä ei ole mielestäni iso asia. En edes tiedä miksi tästä on pitänyt riidellä. Miksi miehelle ei riitä, että huomautan asiasta? Miksi hän ei voi kunnioittaa asiassa minun toivettani?  

Tänään taas roskapussin jättäminen toistui. Kysyin, miksi hän toistaa tätä. Saan todella pahan olon ko. hajusta. Hän alkoi syyttää että minä käytän tässä valtaa ja yritän hallita ja lähti. Ei vastaa edes viesteihin. Tällainen käytös on hänelle tyypillistä riidan aikana. 

Muissa asioissa hän yleensä kunnioittaa minua. 

Mitä minä en tässä hahmota? 

Minulla on traumataustaa joten en aina huomaa väärinkohtelua.  

Mikä on normaalia? 

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on mies vain mielikuvituksessasi, miesvihaajatrolli

Ihan samaa ajattelin. Tällä palstalla paljon tuollaisia nillittämisaloituksia, joissa syyllistetään miestä milloin mistäkin. Tämä kuvitteellinen mies on sellainen pösilö, että kukaan nainen ei katselisi häntä kahta päivää. 

Näitä miesviha-aloituksia vaivaa liiallinen teoreettisuus ja täydellinen tietämättömyys miehen ja naisen yhteiselämästä.

Vierailija
62/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama.

Mies on ymmärtänyt, että tämä vaan on tällaista.

Minulla tosi herkkä nenä.

Nykyään joudun viemään talosta ulos kaikki allergiaa aiheuttavat. Niitä on kanniskelu ees taas. Isälle tuotu ja olen huomannut, että ei vaan keho kestä. Poskiontelot tukossa. Niin monta kertaa. Onhan tämä itselle ja toiselle raskasta.

Ja ajan kanssa on pahentunut.

Ei kannata yhtään niitä ärsyttäviä pitää talossa. Nyt juuri viherkasveja joudun viemään veks.

Mun mies on sanonut, että uskoo mua. Kyllä turhautui yhdessä vaiheessa. Nyt tajuaa, että ollaan erilaisia ja oikeasti oireilen.

Olen ollut allerginen pienestä pitäen ja nyt aikuisiässä, kun on kaikenlaisia homeisia ja hajuisia haistellut, niin on herkkyys lisääntynyt.

on kemikaali

on kumi

on siitepölyt

on itiöt

on hajut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuttuuko mies jos ehdotat että sinä huolehdit aina roskien tyhjentämisen? Pääsette ongelmasta. Luulisi olevan tyytyväinen.

Tätä en ole kokeillut. En koe sitä käytännölliseksi että minun pitäisi tulla tyhjentämään roskis jos hän esim. laittaa ruokaa ja se sattuu täyttymään. Miksi se ei käy että pussi laitetaan suoraan ulos? 

Vierailija
64/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ajatella laajempaa kuvaa:

Onko järkevää tapella roskapussin viemisestä, mikset sano miehelle, että haju eteisessä on kestämätön, ja pyydä häntä sitoutumaan siihen että sinä hoidat jatkossa roskat tavallasi.

Minulla on jonkin sortin pöpökammoa, tietyissä tilanteissa, mutta esim. taloyhtiön jätekatos on paha paikka minulle. En vie koskaan roskia, mies hoitaa roskien viemisen 100% (kiitos siitä hänelle)  en koskaan ole vuosien aikana kritisoinut hänen tapaansa hoitaa asia, vaikka ei yhtä pedantti ole mitä minä olisin.

Joskus on nurkassa pahveja iso kasa, joskus parikin  roskapussia odottaa viemistä jne. Mutta koska ymmärtää rajoitteeni, annan hänen hoitaa asian omalla tavallaan, ja olen aidosti kiitollinen.

Jos AP:n ongelma on roskapussi eteisessä, minusta on fiksua että hän hoitaa roskat 100% niin ongelma ratkeaa. On turha nillittää asioista turhaan, vaan pyrkiä kompromisseihin mitkä on molemmille ok ja auttaa molempien elämää. 

Vierailija
65/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei isälle vaan sisälle tuotu- ja viety pois,

Vierailija
66/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä et kestä roskapussin hajua niin tuskin kestät myöskään vauvan paskanhajua. Normaali aikuinen kestää.

Mitä sitten? Mitä vauvanpaskanhajulla on tämän kanssa? Ja mitä jos en ole normaali? Mitä jos minulla on aistiyliherkkyys, joka ei lähde sillä että altistun hajuille? Siitä tulee vaan paha olo. Mitä ehdotat? Sitäkö että kanna paha olosi äläkä valita? Miksi, jos se on mahdollista estää viemällä roskapussi suoraan ulos. 

Taidat olla muutenkin aika herkkä? Jos ongelma eli hajuyliherkkyys on sinulla, etkö voi itse vaikka kerran päivässä käydä viemässä pussin keittiöstä ulkoroskikseen? Sillä selvä. Pussi ei täyty, sinä et haista ja riitaa ei tule. 

En halua viedä puolityhjää pussia, muovia kuluu turh

No vie sitten vaikka joka toinen päivä tai joka kolmas, kunhat otat asian hoitaaksesi, niin säästytte riidoilta. Tässä on sinulle nyt ratkaisuja tarjottu. Kysyit, mikä on normaalia. Normaalia on ottaa vastuuta omista ongelmistaan. 

Vierailija
67/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie itse jos asia häiritsee sinua. Kyllä meidänkin perheessä pussi jätetään joskus eteiseen ja otetaan mukaan, kun pihalle seuraavaksi mennään. Ihan normaalua. Jos ongelma on sinulla, voinet itse hoitaa pussin viennin.

Onko parisuhteessa siis normaalia, etteivät osapuolet kunnioita toistensa toiveita? En kysynyt onko pussin jättäminen eteiseen normaalia vaan sitä, onko tällainen toisen toiveiden päältä kävely normaalia? 

Haiseeko ne roskat jotenkin vähemmän siellä keittiössä ja enemmän eteisessä?

Kyllä. Haju pysyy roskiskaapissa siihen asti että pussi otetaan ulos. Kun pussi on eteisessä, haju täyttää koko tilan ja jää sinne. 

Eikö pussi

Tervehdys vaan, neiti näsä.

Vierailija
68/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie itse jos asia häiritsee sinua. Kyllä meidänkin perheessä pussi jätetään joskus eteiseen ja otetaan mukaan, kun pihalle seuraavaksi mennään. Ihan normaalua. Jos ongelma on sinulla, voinet itse hoitaa pussin viennin.

Onko parisuhteessa siis normaalia, etteivät osapuolet kunnioita toistensa toiveita? En kysynyt onko pussin jättäminen eteiseen normaalia vaan sitä, onko tällainen toisen toiveiden päältä kävely normaalia? 

Entä jos miehen toive on saada asia parhaaksi katsomallaan tavalla ilman jäkätystä? Miksei ap kunnioita pientä toivetta?

Niinpä. 

Vierailija
69/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teillä on siellä roskiksessa, jos se niin saatanasti käryää?

Sun vuoden menkkarätit? 

Kuten sanoin: minulla on hajuyliherkkyys. Se tarkoittaa, että haistan asioita voimakkaammin kuin tavallinen ihminen. 

Hajusteyliherkkuus ei tarkoita parempaa hajuaistia, vaan voimakkaampaa reagointia hajuille*

Vierailija
70/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuttuuko mies jos ehdotat että sinä huolehdit aina roskien tyhjentämisen? Pääsette ongelmasta. Luulisi olevan tyytyväinen.

Tätä en ole kokeillut. En koe sitä käytännölliseksi että minun pitäisi tulla tyhjentämään roskis jos hän esim. laittaa ruokaa ja se sattuu täyttymään. Miksi se ei käy että pussi laitetaan suoraan ulos? 

No ei kai se roskapussin vaihto muutenkaan sovi kokkailun lomaan joten en näe siinä mitään outoa että otat sen ennen kuin on ääriään myöten täynnä. 

Vierailija
71/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli teillä ei ole mitään halua tarkastella asiaa parisuhdenäkökulmasta, vaan haluatte kiusata minua aistiyliherkkyydestäni. Mielenkiintoista. Mitä iloa saatte tästä? Luultavasti ette mitään, sillä se ei vaikuta minuun. Mutta teihin se vaikuttaa. 

Pisti kaksi kommenttia. Toisessa sanoin että mies vanhasta tottumuksesta jättää pussin eikä kiusaksesi ja toisessa ehdotin että sovitte että hoidat aina roskisten tyhjennyksen. Mikä on kiusaamista? Pohdin asiaa eri näkökulmista. Lisään vielä että miehesi ehkä suuttuu että valitat asiasta niinkuin hän kiusaisi sia tahallaan. "Pienestä asiasta"

Nämä kommentit menivät minulta ohitse. 

Ketjun kiusaajat tyhjennän. 

Roskista en. 

Ei kannata kiusata vampyyrejä. 

Vierailija
72/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinä luulotauti-herkkyytesi kanssa ulos. Hajusteyliherkkyys, pyh. Tää on jo kauan muodissa ollut "sairaus". Keksi joku kivempi.

Vierailija
73/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sä et kestä roskapussin hajua niin tuskin kestät myöskään vauvan paskanhajua. Normaali aikuinen kestää.

Hmmm. Oikeasti on ihmisiä, jotka ei kestä. Yökkäysreaktio tulee vauvan kajasta.

Vierailija
74/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on jo koonnut roskat eteiseen, niin ei olisi suurikaan työ ap:lta nostaa niitä roskia pihalle tai viedä vaikkapa ihan suoraan sinne roskikseen. Sen sijaan, että olisit kiittänyt, valitsit mäkättämisen.

Voisit itse myös huolehtia ja viedä roskat riittävän usein ennen kuin ne alkavat haisemaan. Ei ole suuri työ.

Itse en nosta roskia pihalle, koska minusta ne ovat epäsiistin näköisiä ovenpielessä. En usko, että naapuritkaan haluavat niitä katsella ja haistella. Ja uskon, että jos ovenpielessä olisi useasti roskapusseja, saattaisi siitä tulla taloyhtiössä jopa sanomista, koska on selvää, että roskat houkuttelevat rottia, hiiriä jne.

Vierailija
75/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli teillä ei ole mitään halua tarkastella asiaa parisuhdenäkökulmasta, vaan haluatte kiusata minua aistiyliherkkyydestäni. Mielenkiintoista. Mitä iloa saatte tästä? Luultavasti ette mitään, sillä se ei vaikuta minuun. Mutta teihin se vaikuttaa. 

Onko tästä väittämästäsi aistiyliherkkyydestä oikein lääkärin (tiedän että niitä lääkäreitä tarvitaan enemmän kun yksi) diagnoosia vai oletko diagnisoinut sen itse ihan internetistä löytyvillä sivuilla?

Vierailija
76/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä.pussia ei vaan viedä suoraa päätä roskiin, jos se vaiva nähdään, että otetaan sieltä? Meillä voisi nostaa ulos kyllä, mutta jos näin on tehty, käy linnut repimässä pussin ja roskat on pitkin poikin pihaa. Se on siis vietävä kerralla roskiin asti.

Vierailija
77/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehen olisi nyt se vaiva nähtävä, että jos hän pussin ottaa, vie sen suoraa päätä roskiin. 

Vierailija
78/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Mitä vauvanpaskanhajulla on tämän kanssa? Ja mitä jos en ole normaali? Mitä jos minulla on aistiyliherkkyys, joka ei lähde sillä että altistun hajuille? Siitä tulee vaan paha olo. Mitä ehdotat? Sitäkö että kanna paha olosi äläkä valita? Miksi, jos se on mahdollista estää viemällä roskapussi suoraan ulos. 

Taidat olla muutenkin aika herkkä? Jos ongelma eli hajuyliherkkyys on sinulla, etkö voi itse vaikka kerran päivässä käydä viemässä pussin keittiöstä ulkoroskikseen? Sillä selvä. Pussi ei täyty, sinä et haista ja riitaa ei tule. 

En halua viedä puolityhjää pussia, muovia kuluu turhaan.

Laita roskat paperipussiin.

Vierailija
79/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on jo koonnut roskat eteiseen, niin ei olisi suurikaan työ ap:lta nostaa niitä roskia pihalle tai viedä vaikkapa ihan suoraan sinne roskikseen. Sen sijaan, että olisit kiittänyt, valitsit mäkättämisen.

Voisit itse myös huolehtia ja viedä roskat riittävän usein ennen kuin ne alkavat haisemaan. Ei ole suuri työ.

Itse en nosta roskia pihalle, koska minusta ne ovat epäsiistin näköisiä ovenpielessä. En usko, että naapuritkaan haluavat niitä katsella ja haistella. Ja uskon, että jos ovenpielessä olisi useasti roskapusseja, saattaisi siitä tulla taloyhtiössä jopa sanomista, koska on selvää, että roskat houkuttelevat rottia, hiiriä jne.

Pitäisi kiittää ja huutaa hallelujaa jos hän on järjestänyt eteiseen katkun joka tekee minulle pahan olon tuntikausiksi? 

Vierailija
80/172 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teillä on siellä roskiksessa, jos se niin saatanasti käryää?

Sun vuoden menkkarätit? 

Kuten sanoin: minulla on hajuyliherkkyys. Se tarkoittaa, että haistan asioita voimakkaammin kuin tavallinen ihminen. 

Hajusteyliherkkuus ei tarkoita parempaa hajuaistia, vaan voimakkaampaa reagointia hajuille*

Tuota noin. Ihan tässä lähellä seuranneena. Haju herkkä haistaa ja se toinen ei haista. Toki on tuo reagointi. Mutta myös se, että hajuherkkä haistaa ne hajut, mitä joku toinen ei edes haista.

Yhtä lailla kuuloaisti-Toinen kuulee paljon herkemmin, ja häiriintyy. Kuka sen sitten mittaa: onko parempi kuulo parempi  vai herkempi ärsyyntymään äänistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän