Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 50-v lääkäri - ajattelin lopettaa lääkärin työt - miksikö?

Vierailija
15.03.2025 |

Siksi, että potilaat / ihmiset ovat muuttuneet. Muutamassa kymmenessä vuodessa ihmisten persoonat ovat muuttuneet jotenkin ikävämpään suuntaan. Ei tietenkään kaikilla, mutta riittävän monella, että oma kuppi alkaa olla täynnä. Kyky suhtautua omiin vaivoihin, sairauksiin ja keinot itse vaikuttaa omaan terveyteen ovat monella hävinneet. Ja samalla syytetään terveydenhuoltoa ja siellä työtä tekeviä kaikesta.

Erilaiset mielenterveys tai oikeastaan persoonallisuushäiriöt tuntuvat lisääntyneen. Jos ei saada omaa tahtoa ja mielenmukaista diagnoosia tai lisätutkimuksia läpi lääkärillä asioinnin yhteydessä, käyttäydytään kuin kiukutteleva teini. Suututaan, itketään, uhkaillaan, kirjoitetaan valituskirjeitä. Osa aikuisista on muuttunut aivan käsittämättömiksi. Todella psyykkisesti epästabiileja. Ei siis mitään kenellekkään vaarallista, mutta koko heidän persoonansa ja moninaiset epämääräiset somaattiset vaivansa ovat selkeästi ja vahvasti psyykkeeseen linkittyneitä. Mutta jos erehdytkään heille ottamaan puheeksi mielen vaikutuksen pitkittyneisiin epämääräisiin oireisiin, siitähän se draama vasta alkaakin. Ja näiden psykosomaattisesti oireilevien osuus on kyllä lisääntynyt.

En siis syytä ketään tai varsinkaan potilaita. Mutta itselle tämä nykymeno riittää. Olen taloudellisesti riippumaton ja mulla on mahdollisuus tehdä kokonaan toisentyyppistä työtä. 

Kommentit (261)

Vierailija
121/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoista päivää teille kaikille sairaille kaheleille!

Vierailija
122/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat oppineet, että asiallisella käytöksellä ei saa tyhjää parempaa. Pitää olla vaativa eli vastapuolen näkemyksen mukaan hankala, että edes saa ajan lääkärille. Sitten oletuksena on, että vasta useiden toistuvien käyntien jälkeen voidaan tutkia, mistä ne lääkäriin toistuvasti änkeävän ihmisen oireet johtuvat. Ja siinäkin niin, että vain murto-osa saa hoitoa ja suurin osa leimataan mielenterveysongelmaiseksi.

Hautausmaat on täynnä vanhan hyvän ajan tyytyväisiä ja hoidotta jääneitä potilaita, joiden oireiden syy ehkä löydettiin vasta ruumiinavauksen yhteydessä. Toisaalta se kuoleman yhteydessä tapahtuva sydämen pettäminen on käypä kuolinsyy.

Kyllä minä olem aina saanut asiallisella käytöksellä tarvittavaa palvelua. Myös, kun olen ajanut isojen ja aikuisten lasten asioita. Jos en ole saanut palvelua, niin siihen on ymmärrettävä syy, j

Olet selkeästi erittäin hyökkäävä ihminen ja asiallinen käyttäytyminen on yksinomaan sinun oma näkemyksesi. Pelkästään kommenttisi perusteella pystyy päättelemään tämän.

Jokainen ymmärtää ettei kaikkien kohdalla näin tapahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat oppineet, että asiallisella käytöksellä ei saa tyhjää parempaa. Pitää olla vaativa eli vastapuolen näkemyksen mukaan hankala, että edes saa ajan lääkärille. Sitten oletuksena on, että vasta useiden toistuvien käyntien jälkeen voidaan tutkia, mistä ne lääkäriin toistuvasti änkeävän ihmisen oireet johtuvat. Ja siinäkin niin, että vain murto-osa saa hoitoa ja suurin osa leimataan mielenterveysongelmaiseksi.

Hautausmaat on täynnä vanhan hyvän ajan tyytyväisiä ja hoidotta jääneitä potilaita, joiden oireiden syy ehkä löydettiin vasta ruumiinavauksen yhteydessä. Toisaalta se kuoleman yhteydessä tapahtuva sydämen pettäminen on käypä kuolinsyy.

Kyllä minä olem aina saanut asiallisella käytöksellä tarvittavaa palvelua. Myös, kun olen ajanut isojen ja aikuisten lasten asioita. Jos en ole sa

Olet selkeästi erittäin hyökkäävä ihminen ja asiallinen käyttäytyminen on yksinomaan sinun oma näkemyksesi. Pelkästään kommenttisi perusteella pystyy päättelemään tämän.

Jokainen ymmärtää ettei kaikkien kohdalla näin tapahdu.

hyökkäävä ihminen? Aha. Tajusin kyllä kirjoitukseni jälkeen syyn hyvään palveluun: käytän aina yksityistä paitsi paitsi päivystystapauksissa. 

Vierailija
124/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijänä allekirjoitan tämän. Ihan kuin olisi kasvanut sukupolvia, joita ei koskaan ole rajattu ja kun sosiaalityöntekijä tai vaikka se lääkäri rajaa, saadaan ihan itkupotkuraivokohtauksia. Ki

En lähtsi vertaamaan sosiaalityöntekijän asiakkaita ja lääkärin potilaita toisiinsa.

Lisäksi täytyy muistaa, että sosiaalialalla erityisesti kokemusasiantuntijat ovat arvostettuja. 

Ajatteletko, että sossun asiakkaat eivät sairasta? Kokemusasiantuntijat ovat käytössä lähinnä päihdepalveluissa.

Vierailija
125/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkaussalissa työskentelevänä ei hankalia potilaita tule kovin usein vastaan, Moni on odottanut pääsevänsä toimenpiteeseen ja on tyytyväinen kun odotus loppuu. Toisaalta ymmärrän tyytymättömyyttä kun syöpäleikkausta joutuu odottamaan pari kuukautta ja muita toimenpiteitä yli vuoden.

Alueittain on varmasti eroja missä ajassa pääsee hoitoon mutta lehtiä lukemalla tuntuu siltä että terveysasemalle ei pääse oikein mitenkään ja se on ongelma. Nostan kyllä hattua siellä työskenteleville kun siellä pitää löytää ne jotka on lähetettävä erikoissairaanhoitoon lisäselvittelyihin. 

Ikää kun on yli 50 vuotta niin olen ajatellut että jos oma työni ei kelpaa potilaille tai työkavereille niin voin kyllä jäädä pois ja antaa tilaa nuoremmille. Tässä iässä ei oikein jaksa jäädä enää kuunnella toisten haukkumisia. 

sellaista se on se a

En minä käyttäydy huonosti todellakaan. En vain jaksa kuunnella sellaisen potilaan valitusta jos kaikki on mennyt niin kuin piti niin siitä huolimatta valitetaan. Parhaamme teemme ja potilasta kuunnellen. Siitä vaan tekemään valitusta AVI:iin ihan tyhjästä ja lopputuloksena on vain turhaa ajankulua kaikille. Niin että nykypäivänä lääkäri joutuu olemaan kusitolppana ex-pääministerin sanontaa lainaten.

Vierailija
126/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole lääkäri, lääkäri ei kirjoita _kenellekkään_. Valituksen teen, koska perusterveydenhuollosta sain lähetteen erikoissairaanhoitoon, johon pääsin vasta 11 kuukauden kuluttua. Se on oikeuteni ja suosittelen samaa muille, alkaa näkymään kuinka hoitotakuu paukkuu yli.

Tämä heijastelee sitä naiivia ajatusta, että lääkärit olisivat jotenkin by default sivistyneitä. Mutta eivät ole. Osa on, mutta se sivistys ja esimerkiksi kirjoitustaito, eivät todellakaan tule lääkiksestä. Millä kurssilla ajattelitte, että kirjoittamista siellä opetellaan?

Vierailija
127/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle kysymys.

Mitä olet lääkärinä mieltä selvänäkijöistä tai muista näkijöistä tai kuulijoista tms.?

Heitä arvostellaan hyvin paljon varsinkin mielenterveyden osalta. Olen huolissani tästä asiasta.

Nostan vielä tätä. Tähän olisi hyvä saada asiantuntijan näkemystä rennolla otteella.

Vierailija
128/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ap, komppaan. Sama ammatti ja viimeksi perjantaisen arkipäivystyksen jälkeen pohdin taas että miksi ihmiset on tällaisia nykyään. On vaivoja joihin ei vain ole parannuskeinoja, eikä varsinkaan päivystyksellisesti aioitettavia hoitoja, mutta silti suututaan kun en vaan pysty ihmeisiin.

Itse jään kohta onneksi vanhempainvapaalla, sen jälkeen ajattelin hakeutua muihin hommiin.

Oletko kiinnittänyt itsessäsi huomiota siihen, millä tavalla esität asiat asiakkaallesi. Te ette ole jumalasta seuraavia ette ylös- ettekä alaspäinkään. Asiat voidaan kertoa asiallisesti ja jopa hiukan yksinkertaistaen ihan suomen kielellä ja perustellen. Niitä perusteluja ei yleensä kerrota millään tavalla, ihminen lähtee vastaanotolta edelleen miettien, miksei saanut apua. Oliskohan kysymyksessä potilaan vähättely. Peiliin katsominen tekisi hyvää itse kullekin.

Vierailija
129/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle kysymys.

Mitä olet lääkärinä mieltä selvänäkijöistä tai muista näkijöistä tai kuulijoista tms.?

Heitä arvostellaan hyvin paljon varsinkin mielenterveyden osalta. Olen huolissani tästä asiasta.

Nostan vielä tätä. Tähän olisi hyvä saada asiantuntijan näkemystä rennolla otteella.

No mitäpä luulet? Jos lääketiede perustuu tutkittuun tietoon ja sitä kautta tehonsa osoittaneisiin hoitoihin, niin minkälainen tieteellinen näyttö on selvänäkijöistä? Tai taikavarvuista, maahisista, manaajista tai haikaroista? 

Vierailija
130/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat haastavampia, myönnän sen. Mutta on lääkärikäynneissäkin korjattavaa. 

Lääkäreistä (ja joskus muustakin henkilökunnasta) paistaa ulos miten potilaat nähdään eli nopeina alta pois hoidettavina työtehtävinä.

Kaipaisin enemmän kokonaisvaltaista huomioonottamista. En tarkoita että henkilökunnan pitäisi olla parasta kaveria jne vaan parempaa potilaan tuntemista ja kokonaistilanteen havainnointia. Tuntuu todella hölmöltä juosta pikkuvaivojen takia vastaanotolta toiselle, kun yksi lääkäri voisi hoitaa rauhassa yleistarkastamisen ja ohjata tarvittaessa eteenpäin tai varata uuden ajan. 

Esimerkkejä jolloin tunsin itseni broileriksi tehtaassa

-ihopatin poisto ihosairauksien erikoislääkärillä: erikoislääkäri ei koskaan kysynyt onko ihoni tilanteesta koskaan keskusteltu tai onko ihoani kartoitettu, ei tarjonnut että katsotaan koko kehon luomet läpi tmv. Kun kerroin epäilykseni miten nyt poiste

Jos on varattu aika patin poistoon niin ei siinä ole aikaa käydä koko ihoa läpi. Ihan sama hammaslääkärissä eli paikataan hammas ja tarkastus on erikseen. Ihon tarkastuksen voi varata vaikka terveysaseman lääkärille. 

Muistan kun joku äiti tuli viidentoista minuutin ajalle kolmen lapsen kanssa ja yhtä piti hoitaa. Sitten alettiin tivaamaan voinko katsoa muiden korvat ja muutakin. Voin toki sen tehdä mutta mitään en pysty koneelle kirjaamaan jos potilas ei ole listalla ja jokaisen halutun kohdan täyttäminen vie todella paljona aikaa. 

Potilaat jotka kuvittelevat että lääkäriltä voi pyytää vaikka mitä kun tulee tilaisuus ovat sellaisia aikasyöppöjä että aikataulu heittää helposti puoli tuntia. Mutta eivät nämä omahyväiset kermaperseet sitä tietenkään ymmärrä kun kaikista tärkein on aina itsekeskeinen minä. 

Vierailija
131/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle kysymys.

No mitäpä luulet? Jos lääketiede perustuu tutkittuun tietoon ja sitä kautta tehonsa osoittaneisiin hoitoihin, niin minkälainen tieteellinen näyttö on selvänäkijöistä? Tai taikavarvuista, maahisista, manaajista tai haikaroista? 

No sitähän minäkin. Sosiaalityöntekijät eivät varmasti ole sen kummoisempia neuvomaan. Kiitos sinulle.

Vierailija
132/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ap, komppaan. Sama ammatti ja viimeksi perjantaisen arkipäivystyksen jälkeen pohdin taas että miksi ihmiset on tällaisia nykyään. On vaivoja joihin ei vain ole parannuskeinoja, eikä varsinkaan päivystyksellisesti aioitettavia hoitoja, mutta silti suututaan kun en vaan pysty ihmeisiin.

Itse jään kohta onneksi vanhempainvapaalla, sen jälkeen ajattelin hakeutua muihin hommiin.

Oletko kiinnittänyt itsessäsi huomiota siihen, millä tavalla esität asiat asiakkaallesi. Te ette ole jumalasta seuraavia ette ylös- ettekä alaspäinkään. Asiat voidaan kertoa asiallisesti ja jopa hiukan yksinkertaistaen ihan suomen kielellä ja perustellen. Niitä perusteluja ei yleensä kerrota millään tavalla, ihminen lähtee vastaanotolta edelleen miettien, miksei saanut apua. Oliskohan kysymyksessä potilaan vähättely. Peiliin katsominen tekisi hyvää itse kullekin.

OLen eri, mutta ihmettelen noita jumalasta seuraava -juttujakin. Lääkärihän kertoo missä kunnossa kroppani tai mieleni on. Jos hän kertoo vaivani johtuvan ylipainostani, niin mitä epäasiallista tai jumalallista siinä on. Miten minua vähätellää siinä, että kehoitetaan liikkumaan ja laihduttamaan ja kerrotaan vaikka lääkkeistä. En oikein ymmärrä kritiikkiä.

Vierailija
133/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaat ovat muuttuneet 😄😄😄

Vierailija
134/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso ongelma näkyy tälläkin palstalla. Monet kuvittelevat th-alan ihmisten olevan asiakaspalvelijoita. Hoitosuhde on täysin eri asia, siinä täytyykin toisen olla auktoriteettina, koska hänellä on koulutus asiaan. Tämä ei toki tarkoita että saisi olla ylimielinen mulkku, mutta ei potilasta palvella, häntä hoidetaan. Moni kokee että jos ei heti välittömästi saa sitä, mitä haluaa, on se lääkärin/hoitajan/terapeutin/sihteerin vika. Kaikki mulle heti, nyt.

Tämä! Nykyään näkyy paljon myös se että ei haluta itse ottaa vastuuta mistään. Suunth puolella on esim paljon potilaita joilla on ongelmia jaksamisen kanssa ja arjessa pärjäämisen kanssa. Ok, sitten on ihan ymmärrettävää ettei jaksa harjata hampaitaan, ei siitä ketään syyllistetä, jos ei oma jaksaminen riitä. Hoitokeinot tähän on kuitenkin rajalliset, ei voi tulla jokaisen kotiin auttamaan asian kanssa ja siinä on sitten turha rähjätä ja riehua hammaslääkärille että miten minulla on taas uusi reikä hampaassa.

Vierailija
135/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole lääkäri, lääkäri ei kirjoita _kenellekkään_. Valituksen teen, koska perusterveydenhuollosta sain lähetteen erikoissairaanhoitoon, johon pääsin vasta 11 kuukauden kuluttua. Se on oikeuteni ja suosittelen samaa muille, alkaa näkymään kuinka hoitotakuu paukkuu yli.

Tämä heijastelee sitä naiivia ajatusta, että lääkärit olisivat jotenkin by default sivistyneitä. Mutta eivät ole. Osa on, mutta se sivistys ja esimerkiksi kirjoitustaito, eivät todellakaan tule lääkiksestä. Millä kurssilla ajattelitte, että kirjoittamista siellä opetellaan?

Lääkärit ovat ihan tavallisia ihmisiä. Osalla on erikoistaitoja työnsä lisäksi kuten muillakin ihmisillä mutta työtä tehdään niillä resursseila mitä on. Ei lääkäri voi oikein vaikuttaa hoitojonoihin vaikka tiedän että osa tekee koko ajan ylitöitä palkatta. Kiitoksena on yleensä vain haukut kun määräajat menevät yli. 

Vierailija
136/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi lukion käynyt, saati yliopiston, käyttää sanaa miksikö otsikossa?

Miksi-sana riittää. Kaksi kysymyssanaa miksi ja -kö yhdessä on huonoa suomea. Tästä jo lukiossa muistutetaan. Pääseekö lääkikseen tällä osaamisella? Onko trolli kyseessä?

Vierailija
137/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle kysymys.

Lääkärit ovat selvänäkemisen kannalla, sillä nimenomaan tällä tasolla lääkäri määrittelee, hakeeko potilas vain huomiota tai olisiko vastaanotolle tulolle mahdollisesti jokin terveydellinen syy.

En kiellä, että suurin osa hakeutuu lääkärin vastaanotolle turhaan. Ehkä sen vuoksi toiset saavat juosta vuosikymmeniä lääkärissä saamassa lääkitystä oireisiin ja oireiden syyn selviäminen saattaa olla onnen kantamoinen.

Vierailija
138/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijänä allekirjoitan tämän. Ihan kuin olisi kasvanut sukupolvia, joita ei koskaan ole rajattu ja kun sosiaalityöntekijä tai vaikka se lääkäri rajaa, saadaan ihan itkupotkuraivokohtauksia. Ki

En lähtsi vertaamaan sosiaalityöntekijän asiakkaita ja lääkärin potilaita toisiinsa.

Lisäksi täytyy muistaa, että sosiaalialalla erityisesti kokemusasiantuntijat ovat arvostettuja. 

Ajatteletko, että sossun asiakkaat eivät sairasta? Kokemusasiantuntijat ovat käytössä lähinnä päihdepalveluissa.

Onneksi se, ettet sinä lähtisi, ei kerro yhtään mitään. Oletko kuullut paljon ja monialaisesti palveluita käyttävistä ryhmistä. Hyvin usein tarvitsevat sekä Th että sos palveluita. Ja niiden integraatio on yksi hva-uudistuksen kulmakiviä. Joten hyvin usein sostt ja lääkäri tapaavat saman ihmisen,

Vierailija
139/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi lukion käynyt, saati yliopiston, käyttää sanaa miksikö otsikossa?

Miksi-sana riittää. Kaksi kysymyssanaa miksi ja -kö yhdessä on huonoa suomea. Tästä jo lukiossa muistutetaan. Pääseekö lääkikseen tällä osaamisella? Onko trolli kyseessä?

Nämä pilkunnussijat ovat pilkunnussijoita joka paikassa. He kuormittavat terveydenhuoltoa.

Vierailija
140/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle kysymys.

Aloittajan puolesta voin sanoa: hae hoitoon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi