Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 50-v lääkäri - ajattelin lopettaa lääkärin työt - miksikö?

Vierailija
15.03.2025 |

Siksi, että potilaat / ihmiset ovat muuttuneet. Muutamassa kymmenessä vuodessa ihmisten persoonat ovat muuttuneet jotenkin ikävämpään suuntaan. Ei tietenkään kaikilla, mutta riittävän monella, että oma kuppi alkaa olla täynnä. Kyky suhtautua omiin vaivoihin, sairauksiin ja keinot itse vaikuttaa omaan terveyteen ovat monella hävinneet. Ja samalla syytetään terveydenhuoltoa ja siellä työtä tekeviä kaikesta.

Erilaiset mielenterveys tai oikeastaan persoonallisuushäiriöt tuntuvat lisääntyneen. Jos ei saada omaa tahtoa ja mielenmukaista diagnoosia tai lisätutkimuksia läpi lääkärillä asioinnin yhteydessä, käyttäydytään kuin kiukutteleva teini. Suututaan, itketään, uhkaillaan, kirjoitetaan valituskirjeitä. Osa aikuisista on muuttunut aivan käsittämättömiksi. Todella psyykkisesti epästabiileja. Ei siis mitään kenellekkään vaarallista, mutta koko heidän persoonansa ja moninaiset epämääräiset somaattiset vaivansa ovat selkeästi ja vahvasti psyykkeeseen linkittyneitä. Mutta jos erehdytkään heille ottamaan puheeksi mielen vaikutuksen pitkittyneisiin epämääräisiin oireisiin, siitähän se draama vasta alkaakin. Ja näiden psykosomaattisesti oireilevien osuus on kyllä lisääntynyt.

En siis syytä ketään tai varsinkaan potilaita. Mutta itselle tämä nykymeno riittää. Olen taloudellisesti riippumaton ja mulla on mahdollisuus tehdä kokonaan toisentyyppistä työtä. 

Kommentit (261)

Vierailija
61/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En arvosta minäkään lääkäreitä. Pyörin 12 vuotta lääkäreillä ihmeteltävänä mikä vaivaa. Diagnoosi tuli kun vanha ja kokenut työterveyslääkäri  älysi ottaa reumakokeet. Olikin sitten pikkuisen harvinaisempi sidekudosreuma ja veriarvot pilvissä. 

12 vuotta. Moro.

Minulla sama juttu. Koko sen ajan tarjottiin Buranaa, Mobilatia, psykiatria ja masennuslääkkeitä. Tänä päivänä otan välillä Buranaa mutta todella varovasti, koska se nostaa verenpainetta. Minulla ovat sairauden hoitoon tarkoitetut lääkkeet. Masennuslääkkeitä en koskaan suostunut edes aloittamaan. Reumaryhmässä olen saanut kuulla kauhutarinoita masennuslääkkeiden vieroitusoireista. Onneksi olin itsepäinen ja kieltäydyin masennuslääkkeistä ja vältin vieroitusoireet.

Vierailija
62/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeat lääkärit tänne palstalle kirjoittele 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääria diagnooseja, hoidon laiminlyöntejä, rumaa käytöstä ym. Minäkin viimeiseen asti pyrin välttelemään ns. terveydenhuoltoa. Mikä orwellilainen sana!

Epäasiallisuuksia, hoitovirheitä, kuolemantuottamuksia, rahastusta rahastuksen perään, vääriä lääkkeitä, turhaa lääkitsemistä, huolimattomuutta, yliolkaisuutta, työpaikkatyrännointia, seksuaalista vallankäyttöä, töykeyttä, muotidiagnosointia, tietämättömyyttä ja osaamattomuutta, lahjottavuutta lääketehtaiden taholta. Ei toki kaikkea jollakin yhdellä lääkärillä, vaan ammattikuntana. Yleisesti tiedossa.

Vierailija
64/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit joilla ei ole mitään psykiatrian puolen koulutusta,tehtailevat ihmisille pillerireseptejä ja mt-diagnooseja,vaikkeivät tiedä hevonv..akaan ihmisen taustoista ja siis tilanteiden tai oireiden juurisyistä-täysin yleistä on,että jos potilaalla on vaikka 20 vuoden takainen mt-kirjaushistoria,sitä luetaan,kuin tekstit olisivat osa nykypäivää,vanhentuneita ja ei-ajantasaisia pask akirjauksia siirretään surutta nykyhetkeen ja kaikki laitetaan mt-ongelmien piikkiin ja tämähän on vastoin potilaslakia!. Tehkää työnne Hippokrateen valan mukaan ja jo alkaa löytyä jälleen kiitollisia potilaitakin,siis huom potilaita, EI "asiakkaita"!!!

Vierailija
65/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä missä potilaat ovat muuttuneet, niin on myös muuttunut lääkäri-potilassuhde. Nykyisin potilas ei välttämättä näe lääkäriä lainkaan, diagnoosin saa lukea omakannasta ja myös lääkityksen ja hoitosuunnitelman. Aina tästä ei muisteta potilaalle kertoa, joten potilas voi pahimmilaan saada diagnoosistaan tietää vasta sitten,  jos sattumalta lukeekin omakannasta itsestään tehtyjä kirjauksia.  Pikkuvaivoissa ei varmaan haittaa, mutta jossain kroonisissa sairauksissa olisi hyvä, jos potilas kutstuttaisiin lääkärin vastaanotolle, tai edes terveydenhoitajan ja että siellä perehdyttäisiin kunnolla potilaan yksilöllisiin tietoihin.

Itselle aika usein määrätään vääriä lääkkeitä. Tietoihini on kirjattu että kehoni reagoi poikkeuksellisella tavalla tietttyihin lääkeaineisiin, mutta vain kerran elämässäni on joku tajunnut lukea noitakin tietoja tiedoistani.  Aina saa itse muistuttaa lääkäriä tai hoitajia, että lukeaa se ja se kirjaus ennen lääkkeen määräämistä tai sitten jos on vaikka päivystyksessä käynyt, niin aina pitää itse kysyä erikseen sitten lääkäriltä, että sopiiko tämä lääke minulle, koska asia a ja b. Asia on vielä ok, osaa pitää huolta itsestäni, mutta vähän pelottaa ajatus sitten vanhenemisesta ja mahdollisesta muistin heikkenemisestä, että kun nytkään ei jaksetaviitsitäehditä lukea potilastietoja kunnolla (sekin on ymmärrettävää, kun ohjelmisto umpisurkea ja lääkäreillä väitteiden mukaan töitä enemmän kuin jaksaa tehdä), niin varmaan kiva sitten kuolla väärään lääkitykseen.  Vaan parempi kai tuollainen kuolema kuin kuolla muistinsa menettäneeä paskaisissa vaipoissa.

Mutta yleisesti sitten aiheeseen tk-lääkärit ja lääkärit yleisesti:  monia lääkäreitä olen tavannut ja yleisesti hyvää hoitoa ja kohtelua saanut. Ehkä sitten osaan kommunikoida oikein etten ns. astu lääkäri varpaille ja uskallan luottaa edelleen lääkärin ammattitaitoon.

Vierailija
66/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa rohkeasti häkki ja lennä vapauteen. Tulen perässäsi.

SV40xxxx

Vierailija
67/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin lääkärissä käynnin 5 vuotta sitten, verenpaine ja kolesteroli lääkettä tyrkyttää, turhia kuvauksia ja labroja, rahastaa osataan, mutta ei hoitaa. Korjasin lääkärin liikunnalla, kuntosali kortilla ja sokerittomalla ja kasvispainotteisella ravinnolla

Uusimpien tutkimustenhan mukaan elintavat ovat suuremmassa roolissa ikääntymisen suhteen kuin geenit

Vierailija
68/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Erilaiset mielenterveys tai oikeastaan persoonallisuushäiriöt tuntuvat lisääntyneen. Jos ei saada omaa tahtoa ja mielenmukaista diagnoosia tai lisätutkimuksia läpi lääkärillä asioinnin yhteydessä, käyttäydytään kuin kiukutteleva teini. Suututaan, itketään, uhkaillaan, kirjoitetaan valituskirjeitä. Osa aikuisista on muuttunut aivan käsittämättömiksi. Todella psyykkisesti epästabiileja."

Kaikki, jotka työskentelet sote-alalla joutuvat näihin kohtaamisiin työssään ja se kuormittaa todella paljon. Aikuisilta asiakkailta joutuu sietämään juurikin kiukuttelevan teinin tai uhmaikäisen lapsen käytöstä. Ymmärrän hyvin, miksi haluat muutosta.

No tekisivät sen työnsä niin ei tarvitsisi kiukutella

Vierailija
69/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se menee, että terveydenhuollon työntekijää voi syyttää kaikesta itse aiheutetusta pahasta olosta ja vaivasta. Jos vaan nuo aikuiset tajuaisivat katsoa peiliin, että siellä on todellinen syy ongelmiin, niin olisi mahdollisuus hyötyä tarjotusta avusta, hoidosta ja kuntoutuksesta.

Vierailija
70/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Parikin kertaa itse joutunut diagnoosin tekemään lääkörin väittäessä vastaan. Toinen lääkäri sitten vahvistanut.  Kyse fyysisistä spesifisistä sairauksista.

Vierailija
71/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainakin matalan ferritiinin aiheuttama psykosomaattinen anemia, voi kuka tahansa ammattilainen tulla väittelemään kanssani! Jos vain uskaltaa!

Vierailija
72/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän erittäin hyvin aloittajaa. Jaan samat fiilikset. Itse sairaanhoitaja, koko 2000-luvun töissä mutta nyt ei enää jaksa. Alan vaihto edessä.

Vierailija
73/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän erittäin hyvin aloittajaa. Jaan samat fiilikset. Itse sairaanhoitaja, koko 2000-luvun töissä mutta nyt ei enää jaksa. Alan vaihto edessä.

Oletko havainnut, että sairaanhoitajat harjoittavat erittäin paljon kiusaamista varsinkin naislääkäreitä kohtaan?

Vierailija
74/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin lääkärissä käynnin 5 vuotta sitten, verenpaine ja kolesteroli lääkettä tyrkyttää, turhia kuvauksia ja labroja, rahastaa osataan, mutta ei hoitaa. Korjasin lääkärin liikunnalla, kuntosali kortilla ja sokerittomalla ja kasvispainotteisella ravinnolla

Juuri tuon se lääkäri sullekin kertoi. 

Vierailija
75/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko havainnut, että sairaanhoitajat harjoittavat erittäin paljon kiusaamista varsinkin naislääkäreitä kohtaan?

En tästä oikein osaa sanoa liittyykö hoitaja / lääkäri asetelmaan. Vai naisvaltaisen työyhteisön johonkin keskinäiseen kähinään. 

Vierailija
76/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sosiaali-alalla, mutta sama näkemys ihmisten muuttumisesta.

Vierailija
77/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus, en ole lääkäri tai hoitajakaan itse mutta ymmärrän tätä muutosta, se näkyy ihan kaikkialla eikä ole minunkaan mieleeni.

Vierailija
78/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä tiedä, ihmisiä hekin ovat samalla tavalla kuten me muutkin.

Vierailija
79/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä potilaana ihmettelen, miksi minulle tyrkytetään välillä aivan outoja diagnooseja esim.infektioastma. Oireet eivät sopineet tähän, mutta lääkärillä oli vahva oma näkymys asiasta. 

Vierailija
80/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä tiedä, ihmisiä hekin ovat samalla tavalla kuten me muutkin.

Sivusta: tietenkin lääkäri voi kirjoittaa palstalle. Ap ei kuitenkaan ole lääkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän