Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 50-v lääkäri - ajattelin lopettaa lääkärin työt - miksikö?

Vierailija
15.03.2025 |

Siksi, että potilaat / ihmiset ovat muuttuneet. Muutamassa kymmenessä vuodessa ihmisten persoonat ovat muuttuneet jotenkin ikävämpään suuntaan. Ei tietenkään kaikilla, mutta riittävän monella, että oma kuppi alkaa olla täynnä. Kyky suhtautua omiin vaivoihin, sairauksiin ja keinot itse vaikuttaa omaan terveyteen ovat monella hävinneet. Ja samalla syytetään terveydenhuoltoa ja siellä työtä tekeviä kaikesta.

Erilaiset mielenterveys tai oikeastaan persoonallisuushäiriöt tuntuvat lisääntyneen. Jos ei saada omaa tahtoa ja mielenmukaista diagnoosia tai lisätutkimuksia läpi lääkärillä asioinnin yhteydessä, käyttäydytään kuin kiukutteleva teini. Suututaan, itketään, uhkaillaan, kirjoitetaan valituskirjeitä. Osa aikuisista on muuttunut aivan käsittämättömiksi. Todella psyykkisesti epästabiileja. Ei siis mitään kenellekkään vaarallista, mutta koko heidän persoonansa ja moninaiset epämääräiset somaattiset vaivansa ovat selkeästi ja vahvasti psyykkeeseen linkittyneitä. Mutta jos erehdytkään heille ottamaan puheeksi mielen vaikutuksen pitkittyneisiin epämääräisiin oireisiin, siitähän se draama vasta alkaakin. Ja näiden psykosomaattisesti oireilevien osuus on kyllä lisääntynyt.

En siis syytä ketään tai varsinkaan potilaita. Mutta itselle tämä nykymeno riittää. Olen taloudellisesti riippumaton ja mulla on mahdollisuus tehdä kokonaan toisentyyppistä työtä. 

Kommentit (261)

Vierailija
41/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin että potilaat ovat hankalia. Itse olin 28 vuotta Stockalla asiakaspalvelussa ja sitte oli pakko lopettaa kun niitä hulluja ei vaan kestäny enää. 

Vierailija
42/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole lääkäri, lääkäri ei kirjoita _kenellekkään_. Valituksen teen, koska perusterveydenhuollosta sain lähetteen erikoissairaanhoitoon, johon pääsin vasta 11 kuukauden kuluttua. Se on oikeuteni ja suosittelen samaa muille, alkaa näkymään kuinka hoitotakuu paukkuu yli.

Onko lääkärit virheettömiä? Kaikki kirjoittaneet laudaturin äidinkielestä? Eivät tee virheitä, eivätkä varsinkaan kirjoitusvirheitä nettipalstalle kirjoittaessaan? Älä ole naiivi, vaan lue se kirjoituksen taustalla oleva ajatus, äläkä takerru johonkin yksittäiseen_kirotusvirheseen_.

ap, lääkäri

SV347xxx

Juupa juu, lopeta jo lääkärin larppaaminen. 

Osa lääkäreistä on kännissä töissä ja osa syö hoitajien eväät keikkatyötä tehdessään ympäri Suomea jne. Uskon mitä vain lääkäristä sanotaan .

Lääkärin poika .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, nyt kun lopettelet lääkärinhommat ni kirjoitappa uudella otsikolla mitä tapahtui koronan alussa ja minkälaiset ohjeet teille annettiin.

Ja mitä käskettiin tehdä.

Ja mistä ei saanu kertoa mitään.

Vierailija
44/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta minäkään lääkäreitä. Pyörin 12 vuotta lääkäreillä ihmeteltävänä mikä vaivaa. Diagnoosi tuli kun vanha ja kokenut työterveyslääkäri  älysi ottaa reumakokeet. Olikin sitten pikkuisen harvinaisempi sidekudosreuma ja veriarvot pilvissä. 

12 vuotta. Moro.

Vierailija
45/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä siitä, että erittäin iso osa mielenterveysongelmista on persoonallisuushäiriöitä. Erityisesti nuorilla on persoonallisuus-/käytöshäiriöitä todella paljon nykyään. Se tosin ei ole ihmekään sillä lapsia pitää nykyään käsitellä silkkihansikkain eikä oikeaa kuria saa pitää, tai muuten on sosiaalitantat kimpussa (ja ei, en tarkoita, että lasta pitäisi saada lyödä).

Vierailija
46/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole lääkäri, lääkäri ei kirjoita _kenellekkään_. Valituksen teen, koska perusterveydenhuollosta sain lähetteen erikoissairaanhoitoon, johon pääsin vasta 11 kuukauden kuluttua. Se on oikeuteni ja suosittelen samaa muille, alkaa näkymään kuinka hoitotakuu paukkuu yli.

Onko lääkärit virheettömiä? Kaikki kirjoittaneet laudaturin äidinkielestä? Eivät tee virheitä, eivätkä varsinkaan kirjoitusvirheitä nettipalstalle kirjoittaessaan? Älä ole naiivi, vaan lue se kirjoituksen taustalla oleva ajatus, äläkä takerru johonkin yksittäiseen_kirotusvirheseen_.

ap, lääkäri

SV347xxx

Kenellekkään ja psyykkeeseen. Sori, ei mene läpi. Yksikään lääkäri ei kirjoita noin huonosti vahingossa, nuo tulevat selkärangasta. Kirjoitettu kieli paljastaa paljon.

Eikö jossakin ollut tutkittu, että toisten epäolennaisiin kirjoitusvirheisiin puuttuvat ihmiset ovat persoonallisuudeltaan ikäviä. Ehkä sinä olet juuri niitä ikäviä ihmisiä mistä aloittaja puhuu. Jotka valittavat aina ja kaikesta.

Vierailija
47/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvasit hyvin nykyajan lääkärit asenteineen. Vääriä diagnooseja joita ei saa poistettua ja joka estää saamasta kaikki kelatuet ja tutkimukset + hoidot jatkossa. Ylimielistä kettuilua ja pilkkanaurua. Kaikki selkeästi fyysiset oireet ja sairaudet väännetään väkisellä psyykkiseksi kun ei viitsitä tutkia eikä lukea edes käypähoitosuositusta tai tehdä potilaan kanssa yhteistyötä vaan selän takana tehdään mitä huvittaa. Sinun kaltaisen paperilääkärin onkin hyvä jättää työelämä ja antaa tilaa toiselle pätevämmälle.

Vierailija
48/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nykyaika näkyy ihmisten käyttäytymisessä siinä että nykyaika on raskasta erityisesti mielelle, ja nyt on mielet rasittuneet eikä sitä nämä potilaat ehkä tajua. Aiemmin elämä oli keholle raskasta ja lääkärissä käytiin murtumien, sydäreiden ja kulumien ym takia.

Ehkä lääkäriin tullaan kun yritetään kertoa että minä en voi hyvin. Mutta lääkäri ei ehkä ole se oikea osoite, vaan peili. 

Olen saanut hyvää palvelua lääkärissä aina, on ollut murtumia, kurkkupaise, angiina, polvi sijoiltaan, hätäsektiota jne. Ja aina on osattu auttaa ja hoitaa, henkikin pelastettu vaikka luonto selvästi on sitä mieltä ettei musta elämään ole.

Kiitos ap kuitenkin panoksestasi ihmisten eteen tähän asti. Lopeta nuo työt ennenkuin muutut samanlaiseksi kuin potilaasi. 

Vierailija
49/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin että potilaat ovat hankalia. Itse olin 28 vuotta Stockalla asiakaspalvelussa ja sitte oli pakko lopettaa kun niitä hulluja ei vaan kestäny enää. 

Outoa. Itse olin 20 v asiakaspalvelussa neljällä eri paikkakunnalla vaihdellen. Jokaisella paikkakunnalla tasan 0-1 hankalaa asiakasta. Nekin, joista varoiteltiin että ovat pahasuisia ja vaarallisia, olivat ihan yhtä asiallisia kuin muutkin. Avainsana: ystävällinen kohtelu ja tarkka kuuntelu. Olet asiakkaalle peili, jos kohtelet huonosti, asiakas kohtelee sinua huonosti. 

Vierailija
50/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap, lääkäri

SV347xxx

Kenellekkään ja psyykkeeseen. Sori, ei mene läpi. Yksikään lääkäri ei kirjoita noin huonosti vahingossa, nuo tulevat selkärangasta. Kirjoitettu kieli pa

Eikö jossakin ollut tutkittu, että toisten epäolennaisiin kirjoitusvirheisiin puuttuvat ihmiset ovat persoonallisuudeltaan ikäviä. Ehkä sinä olet juuri niitä ikäviä ihmisiä mistä aloittaja puhuu. Jotka valittavat aina ja kaikesta.

Onhan se kauhean ikävää, jos toinen ei suostu huijattavaksi. Ikävä ja valittava ihminen tosiaan. :D

Vierailija
51/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun lääkäri kirjoittelee kenellekkään tai psyykkeeseen, vaihdan nopeasti lääkäriä.

Vierailija
52/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen kyllä huomannut, että ihmiset marssii lääkäriin valmiiksi mietityn diagnoosin kanssa. Kun mieluista diagnoosia ei tule, mennään seuraavalle lääkärille. Tuttu nainen kierrätti poikaansa autismitutkimuksissa ja raivosi illat somessa, kun kukaan ei suostunut diagnosoimaan. Omia ongelmiaan yritti käsitellä pojan kautta.

Vierailija
53/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas lääkäri kuuntelee potilasta.

Mulla on moni somaattinen vaiva/oire yritetty pitää psyykkeen piikkiin. Vaan kun asiaa on tarpeeksi tutkittu tai olen itse hankkinut tietoa (ja mennyt Synlabiin tms), aina on löytynyt oikea (somaattinen) syy. 

Harva juoksee lääkärissä huvikseen. 

Esim. Mun vatsan turvotusoireilu kuitattiin tk-lääkärissä lauseella "kaikkia turvottaa". No, löytyi lopulta kasa ruoka-aineyliherkkyyksiä, jotka tuon aiheutti. 

Potilaalla on myös usein aikaa etsiä tietoa omista oireistaan verkosta. Siksi voisi niitä potilaankin ehdotuksia kannattaa kuunnella. 

Mulla oli pitkittynyt ripuli (kuukausia), minkä vuoksi tuli tutkittua luettua paljon mm. haiman vajaatoiminnasta ja monesta muusta. Tämän vuoksi osasin auttaa tuttua, joka oli oikeastaan kuihtumassa pois, kun hups vaan oli unohdettu se haimaleikkauksen jälkeinen loppuelämän entsyymihoito, johon saa vielä 100% Kela-korvauksen. Lääkärit ei aina osaa ottaa huomioon kaikkea. 

Vierailija
54/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuttu lääkäri sanoi, että yksi ongelma on kanssa nämä valittajat. Ihan tuhoton aika menee valituksiin vastaamiseen. Pääosin sekavia ihmisiä, joiden ongelma on enemmän korvien välissä kuin fyysisessä puolessa. Sitten jokainen rääpäistykin valitus pitää käsitellä asianmukaisesti ja se tarkoittaa, että vähemmän ehditään hoitaa sairaita."

Nämä henkilöt kuormittavat paljon eri tahoja: valituksia kirjoitetaan niin terveydenhuollosta, koulun opetuksesta kuin päiväkodin toiminnasta. Jo lääkärille tullessa voi mielessä olla se kiristyskeino, että ainahan voi valittaa ja haukkua lääkärin tai muun terveydenhuollon työntekijän ammattitaitoa. Monilta aikuisilta puuttuu kyky asialliseen, ystävälliseen keskusteluun sekä kyky tarkastella asioita laajemmin. Eli he ovat ajattelussaan ja vuorovaikutuskyvyssään jälkeenjääneitä. Eivät edes yritä muuttaa itseään tai opetella aikuisen kypsää, tahdikasta käytöstä.

Vierailija
55/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on parempikin että lopetat nuo hommat. Pahin moka jonka lääkäri voi tehdä on pitää potilasta niin idioottina että tämä kuvittelee omat oireensa. Tulee kalliiksi hyvinvointialueille ja yhteiskunnalle.

Helvettiin joutuminen tulee monelle lääkärille vielä yllätyksenä..

Ehkä aloittaja puhuu kaltaisistasi. Ihminen on kokonaisuus. Yleensä ne ihmiset, jotka suurimpaan ääneen vaativat kokonaisvaltaista hoitoa, ensimmäisenä kieltävät psyykkeen vaikutuksen oireisiin. Kun esimerkiksi vaikka kipu aistitaan aivoissa ja tiedetään että masennus vaikuttaa kivunaistimukseen, niin miksi masennuksen yhteyttä pitkittyneisiin kipuihin ei saisi käsitellä? Eikö molempia kannatta hoitaa? Ja jos potilas suuttuu jos näistä puhutaan, onko se lääkärin vika?

Jos masennus johtuu pitkittyneestä kivusta, niin tottakai potilas suuttuu, kun lääkäri alkaa v-tuilla siitä, kuinka masennus kannattaisi hoitaa ensin.

Vierailija
56/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En arvosta minäkään lääkäreitä. Pyörin 12 vuotta lääkäreillä ihmeteltävänä mikä vaivaa. Diagnoosi tuli kun vanha ja kokenut työterveyslääkäri  älysi ottaa reumakokeet. Olikin sitten pikkuisen harvinaisempi sidekudosreuma ja veriarvot pilvissä. 

12 vuotta. Moro.

Tuossa vika voi olla enemmänkin säästöissä eli siinä, ettei lääkäreiden anneta tutkia potilasta kunnolla. Aikaa on varattu liian vähän ja tutkimuksia ei saa teettää turhaan yms.

Vierailija
57/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suhtautunut lääkärikäynteihin kunnioituksella: olen käynyt suihkussa, pukeutunut siististi, ollut kiltti.  Mutta nyt en enää.  Olen saanut niin huonoa hoitoa julkisella puolella, yleensä opiskelijalääkäri tai vasta valmistunut. Aina eri lääkäri. Odotan kolkossa käytävässä-ilmeisesti lääkäri lukee yksin tietojani-eikö senkin ajan voisi käyttää potilaan kanssa yhdessä keskustellen.  Tarpeellisia lääkkeitä ei saa edes perustelemalla syitä.  Lääkärin ymmärrys potilasta kohtaan puuttuu, vedotaan johonkin käypä hoito-suosituksiin.  Olen tehnyt muutamasta kauhukokemuksesta valituksen jonnekin potilaslautakuntaan-ei mitään vastausta, ei korvausta.  Jos lääkäri ansaitsee 20 minuutissa saman kuin minä koko työpäivässä, niin kyllä tämä kotimaan tilanne on mennyt päin h.......tiä.

Lääkärithän ei saa poiketa käypä hoito -raameista tai muuten tulee potkut.

Vierailija
58/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä varmasti potilaissa on vikaa MUTTA: 

Varmasti suurin syy on teidän työnne resurssoinnissa. Esimerkiksi minun äidilläni on aika paljon ongelmia terveyden kanssa. Hänellä on 2tyypin diabetes ,hyperkolesterolemia, korkea verenpaine , kilpirauhasen vajaatoiminta ja aika todennäköisesti uniapnea..hänellä on myös liuta muita sairauksia joissa on vaarana esimerkiksi suurempi syöpäriski.

Hän ei ole päässyt lääkärin luokse 8 vuoteen vaikka arvot ovat vinksallaan. Ketään ei kiinnosta ,kukaan ei kuuntele.

Vierailija
59/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap, lääkäri

SV347xxx

Et osaa edes omaa ammattisanastoasi.

Vierailija
60/261 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut, että moni tekee erilaisia nettidiagnooseja ja on tietävinään jo lääkäriin mennessään, mikä häntä vaivaa. Jos lääkäri on eri mieltä, niin siitä tietysti suututaan tai loukkaannutaan. Tai ei uskota, että omilla elintapojen muutoksilla voisi parantaa elämäänsä vaan halutaan apu lääkkeistä.

Minä olen voinut todella huonosti henkisesti viimeisen vuoden. Ensimmäinen lääkäri suositteli syömään terveellisesti, liikkumaan ja nukkumaan. Vaan kun syön terveellisesti, liikun pakkomielteisesti jo nyt, enkä silti pysty nukkumaan.

Nyt on sitten aika erikoislääkärille, jolta toivottavasti saa enemmän apua. Minusta jotenkin tuntuu, ettei minua ja tuntemuksiani uskota, koska olen sentään jaksanut käydä suihkussa ja mennä töihin. Pitäisikö sitä viillellä itseään, että paha olo näkyisi ulospäinkin tarpeeksi?

Kannattaa lopettaa se pakkomielteinen urheilu nyt ainakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme