Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vieläkin olemassa sellaisia jauhopäitä, jotka ei tiedä että yliopistoon tai ammatikorkeakouluun pääsee ilman lukiota

Vierailija
15.03.2025 |

Siis mistä kumpuaa näin huono yleistieto? 

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se noloa jos ei ole ylioppilas / käynyt lukiota.

Vierailija
42/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko onnistunut pääsemään yliopistoon käymättä lukiota?

Mahdollista toki, mutta vaikeaa, varsinkin nykyisen perusopetuksen ja amiksen aikana. 

Olen päässyt kahteen yliopistoon käymättä lukiota.

-eri

Minä myös ja  pääsin sieltä ulos maisterina, mutta toinen tutkintoni on tainnut jäädä ikuisesti vaiheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on aika paljonkin.

Vierailija
44/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nykyään tuo sun tieto alkaa olla vanhentunutta. Yhä useampiin paikkoihin ei pääse.

Älä viitsi valehdella.

Vierailija
45/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nykyään tuo sun tieto alkaa olla vanhentunutta. Yhä useampiin paikkoihin ei pääse.

Ehkä sinunkin olisi hyvä hankkia tietoa. Huomaa, että tässä oli kyse Suomen yliopistoista ja korkeakouluista.

Voi kuule, kun mä koordinoin yliopistojen hakupalveluita työkseni. Pääsykoekiintiöitä ei ole juuri missään enää. Sisäänotto tapahtuu nykyään joko pelkällä yo-todistuksella (noin kaksi kolmasosaa) tai yo-todistuksen ja pääsykokeen yhteispisteillä. Joo, jos suola on kaksoistutkinto amis+yo, voit päästä sisään. Mutta pelkäll äamiksella ei ole edes teoreettista saumaa.

Niinkö? Minä nimittäin pääsin, ihan pelkkänä vaivaisena amiksena. Sain muuten täydet pisteet pääsykokeesta, köh köh :D

Vierailija
46/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä se Ruotsinkielihullu, jonka mielestä kaikki ruotsia osaamattomat ovat kelvottomia vai oletko Lukiohullu?

Ylioppilaaksi nimitetään yliopisto-opiskelijoita siitä riippumatta, ovatko käyneet lukiota vai ei. Oli huvittavaa, kun eräässä kunnan viran ansiovertailussa minut oli merkitty xx-tieteen ylioppilaaksi, vaikka olin silloin jo valmis yy-tieteen maisteri ja suoritin toista tutkintoa - ilman lukiota.

Vierailija
47/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mahdollista, poika kauppiksesta hallintotieteisiin

Vierailija
48/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko vieläkin olemassa sellaisia jauhopäitä, jotka ei tiedä että yliopistoon tai ammatikorkeakouluun pääsee ilman lukiota"

Tottakai siivoojille annetaan avaimet, eihän ne muuten pääsis sisään.

Vierailija
49/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä ottaa selvää kenellä yliopiston koordinoivalla ihmisellä on noin huonot tiedot ja lähettää kaikkiin yliopistoihin viestiä, että täällä levitetään tuollaista tietoa mikä ei ole ollenkaan totta! Ja sitten on väyläopintoja myös. Yliopistoon pääsee ihan pelkällä amistaustalla!!! 

Vierailija
50/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tämä koordinoiva ihminen työssään huono, kun ei tiedä perusasioita! Surullista!

Vierailija
51/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko onnistunut pääsemään yliopistoon käymättä lukiota?

Mahdollista toki, mutta vaikeaa, varsinkin nykyisen perusopetuksen ja amiksen aikana. 

Olen päässyt kahteen yliopistoon käymättä lukiota.

-eri

Varmaan johonkin Lappiin pääseekin.//toinen eri

Vierailija
52/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tämä koordinoiva ihminen työssään huono, kun ei tiedä perusasioita! Surullista!

Ehkä tässä ketjussa pitäisi ilmoittaa, milloin ja mihin on itse päässyt, tai ei ole päässyt.

Vierailija
53/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa suomen koulutusjärjestelmästä. Okm:n sivuilta.

Vierailija
54/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinunkin olisi hyvä hankkia tietoa. Huomaa, että tässä oli kyse Suomen yliopistoista ja korkeakouluista.

Voi kuule, kun mä koordinoin yliopistojen hakupalveluita työkseni. Pääsykoekiintiöitä ei ole juuri missään enää. Sisäänotto tapahtuu nykyään joko pelkällä yo-todistuksella (noin kaksi kolmasosaa) tai yo-todistuksen ja pääsykokeen yhteispisteillä. Joo, jos suola on kaksoistutkinto amis+yo, voit päästä sisään. Mutta pelkäll äamiksella ei ole edes teoreettista saumaa.

Et sitten ole kuullut avoimen väylästä. Sitä kautta on voinut päästä yliopistoon jo vuosikymmenien ajan.

Vierailija
55/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei näytä tajuavan, että lukio ja ammattikoulu ovat molemmat toiseen asteen koulutuksilla. 

AMK ja yliopisto ovat kolmannen asteen koulutuksia. Näihin voi hakea amispohjalla. AMK:n tutkinnolla voi hakea suoraan maisteriohjelmaan jos alat täsmää.

Minä kyllä tajuan sen. Omista opinnoista on sen verran aikaa, että enää ei ole tiedot pääsyvaatimuksista ajan tasalla.

Itse yritin päästä korkeakouluun, mutta ilman ylioppilastutkinnon arvosanoja en saanut kertaakaan tarpeeksi hyviä pisteitä pääsykokeista. Jos olisi ollut ylioppilastutkinto, niin siitä olisi ollut etua.

Hankalalta tuntuu neuvoa omaa lasta, kun kaikki on muuttunut. Täytyy kannustaa tiedon hankkimiseen. Ei ole siis vielä ajankohtaista tämä.

Vierailija
56/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteen yhteisvalinnassa paikat jaetaan osapuilleen tasan ylioppilastutkinnolla sisäänpääsevien ensikertalaisten ja valintakokeella sisäänpääsevien kesken. Pääsykokeella voi siis hakea opiskelemaan lääketiedettä myös ammattikoulututkinnon perusteella. Ylioppilastutkinto ei ole välttämätön!

Vierailija
57/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten ole kuullut avoimen väylästä. Sitä kautta on voinut päästä yliopistoon jo vuosikymmenien ajan.

Eikö niihin ole hirveän pienet kiintiöt? Yritin kieliopintoihin päästä, mutta en päässyt edes väyläopinnoilla. Kuitenkin olin sillä kielellä tehnyt töitäkin.

-eri

Vierailija
58/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/29f22848-2aa8-415c-bfc2-123331ead3fe

lukiohäiriöinen lähihoitaja lääkkikseen!

Nielkää ylpeytenne kaikki lukiolaiset.

Vierailija
59/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä se Ruotsinkielihullu, jonka mielestä kaikki ruotsia osaamattomat ovat kelvottomia vai oletko Lukiohullu?

Ylioppilaaksi nimitetään yliopisto-opiskelijoita siitä riippumatta, ovatko käyneet lukiota vai ei. Oli huvittavaa, kun eräässä kunnan viran ansiovertailussa minut oli merkitty xx-tieteen ylioppilaaksi, vaikka olin silloin jo valmis yy-tieteen maisteri ja suoritin toista tutkintoa - ilman lukiota.

Eikä xx-tieteen ylioppilas ole mikään tutkinto, joten ennen valmistumista pitäisi puhua vain ylioppilaasta.

Vierailija
60/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro meille, vaikka kolme alaa / opiskelupaikkaa yliuopistostsa, jossa ei voi saada paikkaa pääsykokeen kautta peruatseeen ammattitutkinnon suoriittanut, vaan häntä kehoitetaan ensin suorittamaan lukoo ja ylioppialstutkinto.  - Muuten en usko väitettäsi lainkaan. Ja pidän erinomaisen ikävänä, että jaat harhaanjohtavaa tietoa.

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi