Onko vieläkin olemassa sellaisia jauhopäitä, jotka ei tiedä että yliopistoon tai ammatikorkeakouluun pääsee ilman lukiota
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Oletko onnistunut pääsemään yliopistoon käymättä lukiota?
Mahdollista toki, mutta vaikeaa, varsinkin nykyisen perusopetuksen ja amiksen aikana.
Oletko kuullut väyläopinnoista? Ja pääsee sinne muutenkin. Itsekin opiskelen yliopistossa vaikka vain amis ja ammartikorkeakoulu pohjalla. Ja tiedän kyllä useita muitakin.
Kyllä minäkin tiedän useita amk n käyneitä, jotka opiskelevat yliopistossa, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Mutta tosiaan amislaisia en tiedä ainuttakaan.
On kyllä myötähäpeä lukiolaisia kohtaan, kun päästävät tuollaisia sammakoita suusta. Luulisi lukiolaisen ottavan asioista selvää, ettei amiksen tarvi kertoa. Aina kun kuulen tuon, niin pidän sen sanojaa tyhmänä ihmisenä. Ihan voi googleen kirjoittaa: pääseekö ammattikorkeakouluun ja yliopistoon ilman lukiotaustaa.
Kyllä minäkin tiedän useita amk n käyneitä, jotka opiskelevat yliopistossa, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Mutta tosiaan amislaisia en tiedä ainuttakaan
Ootpa hölmö!!! Se ammatikorkealainen on aika varmasti käynyt amiksen eka. Ammattikorkeakoulusisista aika iso osa on amislaisia. 2 aste on pakollinen, ennen kuin voit hakea ammattikorkeeäaan tai yliopistoon. 2.aste tarkioittaa amista tai lukiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko onnistunut pääsemään yliopistoon käymättä lukiota?
Mahdollista toki, mutta vaikeaa, varsinkin nykyisen perusopetuksen ja amiksen aikana.
Oletko kuullut väyläopinnoista? Ja pääsee sinne muutenkin. Itsekin opiskelen yliopistossa vaikka vain amis ja ammartikorkeakoulu pohjalla. Ja tiedän kyllä useita muitakin.
Eri vastaaja tässä. Etkö sinä lue omaa ketjuasia?? Vastasin jo, että minä en päässyt yliopistoon edes väyläopintojen avulla. Ei ne väyläopinnot tarkoita etteikö olisi vielä jotain hakukriteerejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa pääsee yliopistoon, käytännössä tilastojen mukaan uusista yliopisto-opiskelijoista noin 1% on käynyt ammattikoulun.
Kiitos, tätä minä hain takaa. On tyystin eri asia, onko joku teoriassa mahdollista, jos käytäntö on toinen.
Ammattikoululaisten pitäisi miettiä sitä, että lähes kaikki ylioppilaat hakee kolmannelle asteelle. Siihen kun yrittää ammattikoululainen kiilata eteen, niin saa tehdä paljon enemmän töitä kuin se ylioppilas.
Toisaalta kuinka moni ammattikoululainen edes harkitsee korkeakoulu ja yliopisto -opintoja? - Koulutus kun on Suomessa inflatoitu, joten pelkkä haave siitä, että korkeakoulun tai yliopisto-opintojen kautta voisi saada suoraviivaisesti paremman palkan jää nykyisin yhä harvemmin toteutumatta. Oppineisuutta ja koulutusta itsessään (itseisarvona) arvostetaan kyllä juhlapuheissa mutta myös avoimesti halveksitaan ja pilkataan, jollei sen kautta ole onnistunut saavuttamaan parempaa/ näyttävämpää elintasoa. Surullista. Ja sitten ihmetellään mistä johtuu mm. masentuneisuuden yleistyminen. - Johtuisiko osaksi siitä, että ristiriita siitä, minkä itse kokee tärkeäksi. kuten halun opiskella humanistisia ja yhteiskunnallisia aloja, joiden laajempi osaaminen ja hallitseminen voi vaatia oikeasti lujaa ja sitekää työntekoa. - Kiitokseksi vittuilua, että kannattiko opiskella tällaist akäsien heiluttelua ja mikse mee vain töihin ja oliko yllätys, että jouduit työttömäski kun opisklit tuollaista humppaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei TOD. pääse
Ilman lukiota pääsee (ainakin joillekin aloille) mutta joku 2.asteen koulutus pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro meille, vaikka kolme alaa / opiskelupaikkaa yliuopistostsa, jossa ei voi saada paikkaa pääsykokeen kautta peruatseeen ammattitutkinnon suoriittanut, vaan hän
Oletko sä kännissä
Ainoastaan "vähän" -koputtaa puuta- krapulassa. - Olko, jotain mitä et ymmärtänyt. mitä edellä kirjoitin? - Yritin siis jankata sitä, että en tiedä aoinoatakaan suomalaista korkeakoulu / yliopisto-opiskelupaikkaa, jonne ei olisi mitään asiaa perusatseen ammattikoulututkinnon suorittaneellla, vaan hakijalta joka voisi tulla valituksi vaadittaisiin lukion käyntiä ja ylioppilastutkintoa.
Sinkkumies
Ei nyt ole kyse siitä, että en ymmärtäisi, mutta on todella ärsyttävää lukea tuollaista sönkötystä. Mene nukkumaan pääsi selväksi.
Ei hän ole ainoa jota ilm. ärsyttää se, e
Vastaat sitten täysin ohi sen mistä mä kirjoitin. Mä en nyt puuttunut tähän ketjun varsinaiseen asiaan vaan huomautin, että on ärsyttävää lukea tuollaista kännisen sönkötystä.
Kyllä mä tiedän miten nämä koulutusasiat menee. Opiskelen itse parasta aikaa AMK:ssa. En ole tähän aikaan päivästä kännissä niin, että teksti on kirjoitusvirheitä täynnä. Eikä ole tapana vetää sellaista määrää alkoholia, että vielä seuraavana päivänä on kännissä ja kirjoittaa miten sattuu.
Täällä yksi amiksesta maisteriksi. Amis > ylipisto. Sain yliopiston pääsykokeista kahta vaille täydet pisteet, ei ollut vaikea päästä niin hyvillä pisteillä sisään. Nyt olen johtohommissa.
Olin toki ainut meidän fukseista amiksen käynyt. Kaksi muuta tiedän, jotka ovat menneet Amis > Amk > yliopisto. Että ollaan tässä marginaalin marginaalia, mutta on se mahdollista jos oikeasti haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin tiedän useita amk n käyneitä, jotka opiskelevat yliopistossa, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Mutta tosiaan amislaisia en tiedä ainuttakaan
Ootpa hölmö!!! Se ammatikorkealainen on aika varmasti käynyt amiksen eka. Ammattikorkeakoulusisista aika iso osa on amislaisia. 2 aste on pakollinen, ennen kuin voit hakea ammattikorkeeäaan tai yliopistoon. 2.aste tarkioittaa amista tai lukiota.
No ei tietenkään ole varmasti käynyt amista ensin, ihan hullua tollaista väittää.
Mutta jos on käynyt ensin amiksen ja sitten amk n, silloin kyllä korkein koulutus pätee ja haetaan amk n papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi amiksesta maisteriksi. Amis > ylipisto. Sain yliopiston pääsykokeista kahta vaille täydet pisteet, ei ollut vaikea päästä niin hyvillä pisteillä sisään. Nyt olen johtohommissa.
Olin toki ainut meidän fukseista amiksen käynyt. Kaksi muuta tiedän, jotka ovat menneet Amis > Amk > yliopisto. Että ollaan tässä marginaalin marginaalia, mutta on se mahdollista jos oikeasti haluaa.
Kiitos selkeästä vastauksesta. Näin se mielestäni menee, että ammattikoululaisen täytyy olla aivan poikkeuksellisen hyvä ja saada lähes täydet pisteet valintakokeesta.
Ihan hölmöä uskotella kaikille amiksille, että samalla viivalla olette ylioppilaiden kanssa. Olet, jos olet niitä ylioppilaita parempi. Amis on vähän kuin nainen miesten alalla.
Erityisopettaja Hanna Nyman työskentelee koulussa, jonka työilmapiirissä jokainen saa olla oma itsensä. Koulussa hän on erkkaope Hanna ja kotona romaniperheen äiti, mutta aina sama ihminen olipa päällä työvaatteet tai romaniasu.
Lappeenrantalaisen Hannan vanhemmat edellyttivät, että lapset hankkivat ammatin, mutta akateemiselle uralle ei osattu kannustaa. Tyttölapsen ammatiksi sopisi keittiöala tai lastenhoito.
Tyttö kävi talouskoulun ja meni keittiöhommiin, mutta pian löytyi elämän rakkaus, joka vei Riihimäelle. Parin perheonnea täydensivät aikanaan kaksi lasta.
Nuori nainen alkoi miettiä omaa kouluttautumistaan. Hän pääsi työllistämistuella koulunkäyntiavustajaksi ja rakastui koulumaailmaan saman tien.
Erityisesti erityisopettajan työ kolahti heti.
Hän kirjoitti iltalukiossa äidinkielen ja psykologian ja suoritti tutkinnon ammatillisessa koulutuksessa. Kasvatustieteen ja erityispedagogiikan perusopinnot hän selvitti kansalaisopistossa.
Kasvatustieteellisen tiedekunnan pääsykokeet uudistuivat sopivasti, ja muutos toi kaikki hakijat samalle viivalle.
Luin pääsykoekirjan, nimeltään sattumalta Samalla viivalla. Uskoin, että menen läpi, jos vain pääsen haastatteluun.
https://telma-lehti.fi/romani-ja-erityisopettaja-hanna-nyman-on-sama-ty…
Kim, 23, ponnisti amiksesta yliopistoon, vaikka kukaan ei uskonut luki pääsykokeisiin 450 tuntia
Kim Riuttamäki, 23, oli ajatellut ammattikoulusta valmistumisen jälkeen olevansa rakennusalalla loppuelämänsä. Toisin kävi, sillä tällä hetkellä hän opiskelee yliopistossa kauppatieteitä. Pääsykokeisiin valmistautuminen vaati paljon.
https://duunitori.fi/tyoelama/paasykokeisiin-valmistautuminen
Minulla on maisterin paperit, en ole käynyt lukiota enkä ole ylioppilas. Myös toisesta aineesta on kandia vastaavat opinnot tehtynä. Voisin väitellä tohtoriksi ilman lukion käymistä. Ei kannata levittää väärää tietoa täällä.
En usko, että täällä kukaan väittää, että kaikki amikset pääsisivät yliopistoon. Eihän sinne pääse kaikki lukiolaisetkaan.
Mutta on sinne mahdollista päästä myös ilman lukiota.
Olen valmistunut 2 amk tutkinnosta työn ohella, sekä lisäksi yliopistosta.
En ole käynyt lukiota
Voit mennä esimerkiksi ammattikouluun- josta jatkat esim saman alan ammattikorkeakouluun, josta taas jatkat yliopistoon maisterilinjalle.
Koska: lukio on oppimäärältään ja arvoltaan sama kuin ammattikoulu (vaikka vaativuudesta voidaan olla eri mieltä)
Ja koska: ammattikorkeakoulututkinto on vastaava kuin kandin tutkinto. Tosin tästä olen sitä mieltä, että ammattikorkeakoulu on useinse vastivampi. (Ammattikorkeassa opintopisteitä on noin 240 ja kandissa vain 180, amk voi olla myös vaativampi opinnäytetyö kuin kandityö)
Eri mieltä saa olla mutta näin se menee
Kokemusta näistä on. Opintopolussakin voit tutkia aihetta. En vastaa enää tämän jälkeen, lähteenkin jo mainitsin.
Itse opiskelen yliopistossa amis pohjalta. Pääsykokeisiin vaan lukemista vaatii, ei tarvitse suorittaa AMK tutkintoa väliin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on amis-poika, joka takuulla pääsisi yliopistoon. Hän vetää kaikesta vitosia. Opettajakin sanoi taannoin, että meinasi alkaa itkemään, Kun kerrankin joku oli niin hyvin pohtinut asioita.
Itse olen amk-opettaja. Tiedän, että pääsee just sinne, minne haluaa.
Mun tyttö sai amiksesta ihan jokaisesta aineesta vitosen todistukseen. Ei silti päässyt yliopistoon. Pitää nyt välivuoden ja yrittää keväällä uudelleen.
Kuuluuko tämä tieto yleissivistykseen?
Aika vauhdilla muuttu nämä koulutussysteemit ja pääsyt. Jos on ollut jo itse vuosikausia ammatissaan ja töissään, ei mitään tarvetta tietää, miten tällä hetkellä hakeminen menee.