Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vieläkin olemassa sellaisia jauhopäitä, jotka ei tiedä että yliopistoon tai ammatikorkeakouluun pääsee ilman lukiota

Vierailija
15.03.2025 |

Siis mistä kumpuaa näin huono yleistieto? 

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on amis-poika, joka takuulla pääsisi yliopistoon. Hän vetää kaikesta vitosia. Opettajakin sanoi taannoin, että meinasi alkaa itkemään, Kun kerrankin joku oli niin hyvin pohtinut asioita.

Itse olen amk-opettaja. Tiedän, että pääsee just sinne, minne haluaa.

Amiksesta nyt saa hyvän numeron pelkästään sillä että tulee paikalle

Vierailija
22/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nykyään tuo sun tieto alkaa olla vanhentunutta. Yhä useampiin paikkoihin ei pääse.

Uteliausuudesta mihin ammattikorkeakoulu tai yliopisto-opiskellupaikkaan täytyy olla suoritettuna ylioppilastutkinto, eikä peruasteen ammattikoulututkinto anna samaa oikeutta? - En näet itse tiedä ainoatakaan tällaista. Se mikä on ero, että joitain vuosia sitten mahdollsitivat ylioppilaille mutkattoman tien korkeakoulu ja yliopisto-opintoihin kun "riittävän hyvät" arvosanat mahdollsitivat paikan saamisen ilman velvollsiuutta osallistua pääsykokeisiin, Ja kun useimmissa paikossa ylioppilaskiintiö on isompi kuin pääsykoekiintiö, johon heikommat yo-arvosanat kirjoittaneet ylioppilaatkin joutuivat, kuten ammattikoululaiset mutta  molemmilla on tässä kiintiössä yhtälainen mahd- saada opsikelupaikkansa kunhan vain pärjää pääsykokeessa "riittävänä hyvin". - Monelle alalle voi päästä niin ylioppilas kuin

Pääsykoekiintiöistä on käytännössä luovuttu opetusministeriön käskystä kaikilla aloilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on amis-poika, joka takuulla pääsisi yliopistoon. Hän vetää kaikesta vitosia. Opettajakin sanoi taannoin, että meinasi alkaa itkemään, Kun kerrankin joku oli niin hyvin pohtinut asioita.

Ei muuten saa. Läpi vain pääsee.

Vierailija
24/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kumpuaa osaksi siitä, että peruskoulujen opot eivät erityisesti tästä vaihtoehdosta kerro. Eivät sahaa omaa oksaansa, koska samat opettajat ovat monissa paikoissa sekä peruskouluissa että lukiossa. Työt loppuvat, jos peruskoululaiset ryntäävät sankoin joukoin amikseen eikä lukiossa riitä opetettavia. Jopa sellaisille on suositeltu lukioon menoa, joilla on ollut kielistä 6.

Vierailija
25/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nykyään tuo sun tieto alkaa olla vanhentunutta. Yhä useampiin paikkoihin ei pääse.

Ehkä sinunkin olisi hyvä hankkia tietoa. Huomaa, että tässä oli kyse Suomen yliopistoista ja korkeakouluista.

Vierailija
26/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin oman ammattini osoittaakseni, että tiedän jokseenkin paljon opiskelutaidoista ja arvioinnista. En sanonut ylläolevaa äitinä, vaan arvioinnin asiantuntijana. 

Vierailija
27/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattkorkeakouluun voi hakea ja päästä ihan toisen asteen tutkinnolla. 

Niin ja toisen asteen tutkintoja ovat lukio ja ammattikoulu. AMK:n jälkeen voi hakea maisteriopintoihin tietyllä koulutuksella tiettyyn maisteriohjelmaan. 

Vierailija
28/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on kautta linjan ollut tuo ehkä vielä ysärin ihan alussa. Jos on käynyt töissä eikä ole seurannut muutoksia, voi hyvinkin olla tuossa käsityksessä. 

Vierailija
29/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös yliopistoon. Ehkä aloittaja tarkoitti juuri sinun kaltaisiasi, jotka ette tiedä, että ilman lukiota ja ylioppilastutkintoa on voinut päästä yliopistoon jo muinoin viime vuosisadalla.

Vierailija
30/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus sanotitin, että oikeustiede on ainoa, jota ei pääse lukemaan ilman lukiota. 

Minulla on kaveri, joka opiskeli ensin merkonomiksi, sitten tradenomiksi ja meni sillä taustalla oikikseen ja on nykyisin lakifirman toimitusjohtaja.

Vierailija
31/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko onnistunut pääsemään yliopistoon käymättä lukiota?

Mahdollista toki, mutta vaikeaa, varsinkin nykyisen perusopetuksen ja amiksen aikana. 

Olen. En ole käynyt nykyamista vaan 1980-luvun opiston, joka siihen aikaan oli vaatimuksena. Pelkällä ammattikoulututkinnolla ei päässyt ennen kuin koulutus muuttui kolmevuotiseksi ammattiopistoksi.

Vierailija
32/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei näytä tajuavan, että lukio ja ammattikoulu ovat molemmat toiseen asteen koulutuksilla. 

AMK ja yliopisto ovat kolmannen asteen koulutuksia. Näihin voi hakea amispohjalla. AMK:n tutkinnolla voi hakea suoraan maisteriohjelmaan jos alat täsmää.

Vierailija
33/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhojengi tuskin välittää.

Vierailija
34/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hakea. Mutta kun pelkästään pääsykokeella otettavien kiintiöistä on luovuttu, ilman yo-todistusta ei voi saada tarpeeksi pisteitä päästäkseen sisään.  Eli käytönnössä pelkällä amistutkinnolla ei pääse sisään, mutta kaksoistutkinnolla voi päästä.

Missä on luovuttu pelkästä pääsykoekiintiöstä? - Joka nimestään huolimatta ei ole riittänyt vaan hakijalla on kyllä (useimmiten) vaadittu että hänellä on ylienen korkeakoulu/yliopisto-opiskelukelpoisuus Suomessa eli suorittanut lukion ja ylioppilastutkinnon tai vaihtoehtosiesti suorittanut perusasteen ammattikoulututkinnon eli on koulutukseltaan esimerkiksi lähihoitaja tai sähköasentaja.

Lukiomenestys varmasti helpottaa korkeakouluun tai yliopistoon pääsemistä. Mutta ei huonolla ylioppilastodistuksella ja lukion päättötodistuksella ole juuri mitään arvoa. - Toki teoriassa se antaa mahdollsiuuden saada korkeakoulu/ yliopisto-opiskelu paikan suoraan ilman pääsykokeisiin osallistumista mutta harvassa taitavat olla tällaiset paikat mutta vastaavaa oikeutta / mahdollsiuutta ei taida olla edes niin monta yhdelläkään yleisesti ammattitutknnon omaavalla.   

Sinkkumies

Vierailija
35/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinunkin olisi hyvä hankkia tietoa. Huomaa, että tässä oli kyse Suomen yliopistoista ja korkeakouluista.

Voi kuule, kun mä koordinoin yliopistojen hakupalveluita työkseni. Pääsykoekiintiöitä ei ole juuri missään enää. Sisäänotto tapahtuu nykyään joko pelkällä yo-todistuksella (noin kaksi kolmasosaa) tai yo-todistuksen ja pääsykokeen yhteispisteillä. Joo, jos suola on kaksoistutkinto amis+yo, voit päästä sisään. Mutta pelkäll äamiksella ei ole edes teoreettista saumaa.

Vierailija
36/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa pääsee, mutta käytännössä aika harvoin tuo toteutuu. Amispohjalta jos haluaa yliopistoon ilman että käy välissä AMK:n, niin voi olla järkevää opiskella muutama lukiokurssi, esimerkiksi englanti, ruotsi, äidinkieli ja matematiikka, ja alasta riippuen ehkä muutakin. Äidinkieltä pitäisin noista ehkä tärkeimpänä, koska ammattikoulun äidinkielentunneilla ei opi jäsentämään ja kirjoittamaan esseevastauksia, ja kielenhuoltokin on usein melko kevyellä tasolla. Usein tekstistä erottaa kyllä, onko henkilö käynyt lukion vai ammattikoulun. Matematiikka on myös tärkeä, etenkin jos vähänkään tekniikkaan liittyvä ala. Ruotsin ja englannin voi jättää tässä vaiheessa amistasollekin ja panostaa niihin enemmän sitten kun on päässyt yliopistoon. 

Vierailija
37/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus sanotitin, että oikeustiede on ainoa, jota ei pääse lukemaan ilman lukiota. 

Milloin oli tämä "joskus"? Ei ainakaan enää 1980-luvun puolivälissä, kun itse hain sinne. Pääsykoepisteet olisi pitäneet olla vähintään samat kuin viimeisellä hyväksytyllä ylioppilaalla. Jäi 3 pistettä vaille.

Vierailija
38/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhojengi tuskin välittää.

Eikä wt-porukka hoksaa. Wt-meininki on levinnyt jo YAMK-tasolle saakka, siksi alkavat kouluttaa maistereita ja tohtoreita. Pilaavat nekin nimikkeet. 

Vierailija
39/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kait sitä päästä vaikka kuuhun, mutta ei sisäänpääsy. En nyt todella lähde avaamaan asiaa, mutta jos se pelkkä virkamiesruotsi tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, niin ihan hyödyntöntä sinne yliopistoon on mennä. Ei sieltä kuitenkaan koskaan papereita saa.

Tässä oli kyse lukion käymisestä. Jos virkamiesruotsi tuottaa vaikeuksia, on hyödytöntä mennä lukioon, kun ei saa sielläkään ruotsinkursseja läpi.

Vierailija
40/113 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hakea. Mutta kun pelkästään pääsykokeella otettavien kiintiöistä on luovuttu, ilman yo-todistusta ei voi saada tarpeeksi pisteitä päästäkseen sisään.  Eli käytönnössä pelkällä amistutkinnolla ei pääse sisään, mutta kaksoistutkinnolla voi päästä.

Missä on luovuttu pelkästä pääsykoekiintiöstä? -

jota kuinkin kaikkialla on luovuttu pelkästä pääsykoekiintiöstä viimeisen viiden vuoden aikana.

teoriassa toisenasteen amistutkinnolla voi edelleen hakea sisään erityistapausten kiintiössä, jossa myös avoimen väylän kautta hakevat. Mutta niitä paikkoja on vähän, niistä on kova kilpailu, eikä yliopistojen ole pakko täyttää niitä lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi